ad
door advaneijck Jun 16, 2011 om 18:03
Computers & telefonie

Accu laptop kapot?

Ik heb een hp Compac nx7400 notebook van zeker 3 jaar oud. Ik werk altijd op netspanning met de accu erin. Na hem nu 2 weken niet gebruikt te hebben, ging ik er weer op werken. Hij gaf in het begin een batterijpercentage van 5% aan. Na ca. 1 kwartier 1%, daarna 0% en nu is mijn notebook "dood". Moet ik een nieuwe accu aanschaffen of kan het ook wat anders zijn, bv een kapotte adapter? En hoe kom ik er achter wat de oorzaak is?

7609 6 Rapporteer

freya
door freya - Jun 16, 2011 om 18:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo advaneijck,

En als de laptop uitgeschakeld is en de adapter is aangesloten, brandt er dan nog ergens op de laptop een lampje, ten teken dat de accu opgeladen wordt? Ik neem aan dat er in het verleden in ieder geval iets zichtbaar was, zodat je kon zien dat er 'geladen' werd en dat je dus ook kon zien wanneer de accu vol was (lampje uit?).

En een laptop met accu 'altijd' op de netspanning gebruiken is niet de goede manier om met de accu om te gaan. De laptop op de netspanning gebruiken is prima, maar van tijd tot tijd (laten we zeggen 1x per maand) wel de netspanning losnemen en de laptop op de accu gebruiken tot de accu bijna leeg is (tot b.v. 5%) en daarna weer helemaal opladen.
Een accu van een laptop helemaal leegtrekken is ook zeer slecht voor de accu, dus ook dat moet je voorkomen. Zodra de accu echt leeg begint te raken, direct weer opladen en niet uitstellen tot b.v. volgende week.

Kortom, het zou best kunnen zijn dat de accu kapot is, maar voorlopig eerst maar even testen....

m.vr.gr. Freya

ad
door advaneijck - Jun 16, 2011 om 18:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je antwoord, Freya. Als ik op de 'aan'-knop druk, knippert er rechtsonder bij het bliksemschichtje 10x (of zo lang als ik de 'aan'-knop ingedrukt houd) een oranje lampje. Ten teken dat er netspanning is, neem ik aan. Verder gaan er geen lampjes branden en blijft de laptop 'dood'...

poltol
door poltol - Jun 16, 2011 om 19:42
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Haal de accu er eens uit.
Sluit daarna de laptop aan op het lichtnet.
Mogelijk dat de laptop dan wel tot leven komt.

Dan kunt u eens proberen om de accu op te laden met een andere [ van het zelfde merk laptop] adapter.
Dus even het één en ander proberen.

En let op , een nieuwe accu zou wel eens evenveel kunnen kosten als een nieuwere laptop met meer kracht en power.

Succes, poltol

edwardus
door edwardus - Jun 17, 2011 om 02:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nou, een nieuwe accu zal ergens tussen de 100 en 150 kosten, voor dat bedrag heb je echt geen nieuwe volwaardige laptop. Een oranje lichtje betekent dat er opgeladen wordt.
Indien je de laptop altijd aan de netspanning hebt, is het beter om te accu eruit te halen (na opladen en gebruiken tot op 40% vol). Wegleggen op een droge plek en zo nu en dan weer de accu in de laptop doen en dit herhalen.

Als deze accu inderdaad door het verkeerde gebruik voortijdig kapot is gegaan, dan kun je de laptop evengoed nog gebruiken zonder accu.

Andere mogelijkheid is dat het niet de accu, maar de netvoeding adapter is die defect is. Als de accu verwijderd is en de laptop wil met adapter ingeplugd nog steeds niet opstarten, dan zou dat het kunnen zijn.

ad
door advaneijck - Jun 17, 2011 om 13:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie support. Na wat uitgeprobeerd te hebben, denk ik te weten wat de oorzaak is. Door een slecht contact bij de adapter, laadde de laptop niet (altijd) bij. Ik ga daar nu beter opletten en door jullie tips de accu ook beter gebruiken.

gsm
door gsm - Jun 17, 2011 om 15:07
5939 Antwoorden / 47 Vragen

De oplaadbare Li-ion batterijen kosten in Amerika ongeveer $20.
Waarom ze in Nederland zoveel duurder zijn is mij een raadsel.
Je kunt echter wel redelijk voordelig een nieuwe accu kopen via diverse webwinkels (Amazon, Ebay). Let dan echter wel heel goed op de bijkomende verzendkosten. Deze kunnen, vooral vanuit Amerika, erg hoog zijn.

Het beste kun je de batterijen bestellen in Engeland of in Duitsland en daarmee de helft besparen t.o.v. het bedrag dat je in Nederland kwijt bent.

Voor zo'n €40 ben je met de Compaq nx7400 hier bijvoorbeeld al klaar.