marita5
door marita5 Jul 2, 2018 om 18:57
Computers & telefonie

Accu Probleem laptop .

Beste Forumleden ,

Sinds 5 dagen heb ik een nieuwe accu voor de laptop , echter de accutijd is niet juist , is constant verschillend , gaat omhoog / of omlaag .
Voorbeeld : vol opgeladen 100 % > 10 uur .
                               90% > 4 uur
                               80% > 2uur .
                               75% > 3 uur

Nu mijn vraag :

Kan ik zelf hier iets aan doen ?
Of heb ik te maken met een defecte accu ?

3861 8 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 2, 2018 om 19:52
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo marita5,
het schijnt dat de accu gevoelig is voor hitte en het hangt ook van de soort af hoe er mee om te gaan zodat u er  er optimaal plezier van heeft.
Van de link ben ik ook wat wijzer geworden al gebruik ik zelf de accu niet omdat de laptop niet verplaatst wordt en dus eruit gehaald. Hopelijk komen er meer reacties.
Om te beginnen:
https://www.replacedirect.nl/batterij-gebruik.html#Q2

marita5
door marita5 Jul 2, 2018 om 20:26
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@sjoppie , bedankt voor uw reactie , deze link had ik al gelezen . de accu is al een paar keer opgeladen en ontladen , maar het resultaat blijft hetzelfde .

sjjoppy
door sjjoppy Jul 2, 2018 om 20:35
7181 Antwoorden / 3 Vragen

@marita5
Wat mij opviel is dat een accu toch anders behandelt moet worden dan ik dacht.
Er zullen wel bruikbare reacties komen als de hitte wat geluwd is.

Topantwoord

Grunnen.
door Grunnen. - Jul 2, 2018 om 20:54
509 Antwoorden / Vragen

Ontlaad de accu een paar keer volledig  in de laptop

mathijs_b
door mathijs_b Jul 3, 2018 om 09:37
641 Antwoorden / 77 Vragen

N.m.m. is het volledig ontladen van een accu om deze te herstellen een broodje aapverhaal.

Jaren gelden gebruikten we NiCd accu's. Die kon je pas volledig benutten als ze opgeladen werden nadat ze ontladen waren.

Ze hadden ook een sterk memory-effect. Dus had ontladen wel degelijk effect bij NiCd accu's.
Maar, die mogen niet meer verkocht worden. Ze werden eerst vervangen door Mi-Mh accu's en later door Li-Ion.

Bij Li-Ion is de levensduur afhankelijk van het aantal maal, en het percentage dat geladen wordt.

Geheel ontladen heeft dus geen enkel nut, maar is zeer nadelig voor de levensduur.

Ik heb bij goedkope Chinese apparaten ook wel eens het advies gelezen om eerst te ontladen. Maar vaak bleek dat dat zeer oude instructies waren uit het NiCd tijdperk die nooit bijgewerkt zijn.

Grunnen.
door Grunnen. Jul 3, 2018 om 09:51
509 Antwoorden / Vragen

Klopt hoor een prachtig verhaal wat ik ook al jaren weet. Het heeft dan ook niets met de accu zelf te maken maar met het aanpassen en calibreren van het energiebeheer van de laptop.

Topantwoord

vu2615
door vu2615 - Jul 2, 2018 om 22:54
81 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo,

Ik ga er van uit dat je hetzelfde type accu gebruikt voor je laptop als de originele. Je kunt dan even kijken of er een speciale procedure in je manual staat voor de accu. Heb je een vervangingsaccu, dan kan dat wel wat problemen geven zoals eerdere reacties aangeven. Van belang is ook of je je laptop standby laat staan, het deksel gewoon sluit of het geheel uitschakelt. Draaien er bijvorrbeeld nog programma's op de achtergrond. Mijn ervaring met mobiele telefoon accu's: Ik heb nog steeds een Samsung S5 Mini; de eerste accu gaf mij een standby-tijd van 10 dagen. Na twee jaar gaf deze accu de geest en de nieuwe die ik kreeg ging slechts 2 dagen standby mee. Ook autolampen hebben volgens mij dit verschijnsel. Bij een nieuwe auto gaan de kopkampen bijvoorbeeld een jaar mee, het volgende paar slechts drie maanden.

marita5
door marita5 Jul 3, 2018 om 07:13
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@vu2615 , bedankt voor uw reactie , het is een orginele accu ..

Topantwoord

gsm
door gsm - Jul 2, 2018 om 23:32
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een nieuwe batterij moet minstens drie keer achtereen volledig opgeladen en volledig ontladen worden (tot de laptop vanzelf uitgaat).
Het beste zet je de beveiliging in Windows, voor het minimum percentage, in de Geavanceerde Energie instellingen uit, of zo laag mogelijk.
Als je niet een paar keer volledig oplaadt en ontlaadt, dan is elk percentage wat wordt weergegeven een grove schatting en wordt de batterij nooit volledig benut.
De batterij, of eigenlijk de elektronica hier van, moet op die manier zo nu en dan en zeker in het begin getraind worden, om daarna min of meer de juiste inschatting voor het percentage lading te kunnen maken.

Topantwoord

Ge
door Genee - Jul 2, 2018 om 23:39
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lees eens, wel voor HP accu’s maar ook algemene info.
https://viadennis.nl/pagina/hp-laptop-accu-kalibreren.html

marita5
door marita5 Jul 3, 2018 om 07:18
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@nvdp , bedankt voor uw reactie , over kalibreren had ik gelezen , maar ik dacht dat je dat alleen moest doen bij een oude accu . Ik sloot de adapter weer aan bij een waarschuwing van 10 % , nu aangesloten bij 5 % toen de laptop uit viel , hopelijk is dit dan de oplossing door dit 3x te doen .

marita5
door marita5 - Jul 3, 2018 om 07:11
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@v1126 @gsm ,

Bedankt voor jullie reacties .

De accu laag niveau 10%
              kritiek niveau 5 %
              reserve niveau voor accuvoeding 7 % .

Hopelijk is dit goed , bij 5 % gaat de laptop vanzelf uit .

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jul 3, 2018 om 10:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Accu gekocht via webshop of in winkel?
Als advies van gsm geen resultaat oplevert zou ik teruggaan.

marita5
door marita5 Jul 3, 2018 om 11:41
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 , bedankt voor uw reactie , is gekocht via webshop , 1 jaar garantie . blijft dit een probleem zal ik de webshop bellen . Alleen het probleem , deze accu is moeilijk te verkrijgen , Donderdag gekocht en s`avonds stond op de site tijdelijk uitverkocht .

Topantwoord

bm
door bmn - Jul 3, 2018 om 11:19
7 Antwoorden / 0 Vragen

Is de uiteindelijke batterij duur wel zoals te verwachten is? De tijd die de laptop aangeeft is maar een indicatie. Deze hangt onder andere af van hoe je de laptop gebruikt. Intensieve taken vragen veel van de CPU, GPU en de fans en gebruiken dus ook meer stroom. Ook de helderheid van het scherm maak veel uit.

marita5
door marita5 Jul 3, 2018 om 11:45
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Bmn , bedankt voor uw reactie , ik doe geen Intensieve  taken / of spelletjes . De helderheid van het scherm staat al laag .