Annuleren van bestelling PC-Build Alternate PC
Goedemorgen!
Ik heb op 22-11-2015 een PC samengesteld via Alternate PC. Alle onderdelen waren op voorraad, dus de PC zou er mooi snel zijn.
Ik werd een dag later netjes gebeld dat de SSD helemaal niet op voorraad was, en welke ik dan had gewild.
Echter staat de orderstatus nu nog steeds op: "In behandeling door onze logistieke afdeling", dus ze zijn nog niet begonnen met de assemblage en dat zal vast nog even duren.
Ben ondertussen reviews gaan opzoeken van het bedrijf, en deze zijn abominabel slecht. Klantenservice en garantieregeling hebben erg veel mensen hele slechte ervaring mee.
Ik heb dus besloten de order te annuleren nu het (volgens mij...) nog kan. Ik heb geen zin in de lange wachttijden die ik lees op internet, laat staan dat ik gebruik zou moeten maken van de garantieregeling mocht er iets mis zijn.
Mijn vraag; kan ik deze order gewoon kosteloos annuleren?
Ik kom deze voorwaarden tegen die volgens mij van toepassing zijn:
https://www.alternate.nl/html/content.html?docId=145#consumer
10g.
Annulering
Een bestelling kan kosteloos worden geannuleerd als deze nog niet is verzonden, behalve als het gaat om producten en/of diensten die uitgezonderd zijn van het herroepingsrecht.
10e.
Uitsluiting herroepingsrecht
Soms geldt er geen herroepingsrecht voor u als consument, maar dat moet door ons dan wel duidelijk en voordat de overeenkomst wordt gesloten, worden vermeld. Het betreft dan onder andere:
a Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop wij geen invloed hebben en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen.
b Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Producten gekocht op een internetveiling vallen hier in beginsel niet onder. Daarvoor geldt wel het herroepingsrecht.
c Geleverde diensten, maar alleen als: - de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van u; en
- u heeft verklaard dat u uw herroepingsrecht verliest nadat wij de overeenkomst volledig hebben uitgevoerd binnen de bedenktijd.
d Producten die op basis van uw specificaties zijn gemaakt, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van uw individuele keuze of beslissing, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
e...... etc etc
De geleverde dienst zou hier het bouwen van de PC kunnen zijn (assemblagekosten 65 euro), echter zijn ze daar nog niet aan begonnen dus ik geloof dat ik recht heb op volledige vergoeding?
Zijn er nog wetteksten die ik kan gebruiken in het contact met dit bedrijf, want ik verwacht helaas dat dit niet zonder slag of stoot gaat.
Alvast hartelijk dank voor de hulp, en met vriendelijke groet,
Jesper Visser
Beste visser88,
Alternate PC kan nog zulke mooie voorwaarden hebben maar bij een 'koop op afstand' (bijv. koop gedaan via internet) zijn er wettelijke regels. Alles wat in de voorwaarden staat en haaks staat op de wet is dan niet geldig.
Bij een koop op afstand heeft u een bedenktijd, meer hierover leest u hier.
Als ik u was zou ik de order dus annuleren en ze wijzen op de wet.
Men zal dan vast dwars gaan liggen maar daar moet u zich niet van door de wijs laten brengen. U kunt ook altijd nog contact opnemen met consuwijzer.
U heeft geen herroepingsrecht want de pc is/wordt specifiek voor u gemaakt, uw order is al in behandeling genomen en kan dus niet meer geannuleerd worden. Op basis van slechte recensies de koop ontbinden snijdt geen hout want die staan los van de koopovereenkomst. U zou akkoord kunnen gaan met het geboden alternatief of geduld moeten oefenen totdat het juiste onderdeel weer voorradig is.
[quote=hopetobehelping schreef op zondag 29 nov 2015, 09:49]Beste visser88,
Alternate PC kan nog zulke mooie voorwaarden hebben maar bij een 'koop op afstand' (bijv. koop gedaan via internet) zijn er wettelijke regels. Alles wat in de voorwaarden staat en haaks staat op de wet is dan niet geldig.
Bij een koop op afstand heeft u een bedenktijd, meer hierover leest u hier.
Als ik u was zou ik de order dus annuleren en ze wijzen op de wet.
Men zal dan vast dwars gaan liggen maar daar moet u zich niet van door de wijs laten brengen. U kunt ook altijd nog contact opnemen met consuwijzer.
Bedankt voor uw snelle reactie, en handige links.
Ik lees daar echter ook op:
Koopt u een van de volgende producten op afstand? Dan krijgt u geen bedenktijd:
- reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding
- tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten
- producten die u speciaal laat maken. Bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp
- producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen
Valt een PC daar onder...? De onderdelen zijn nog niet in elkaar gezet, dus wat dat betreft lijkt mij van niet, ze kunnen echter natuurlijk altijd zeggen dat ze net begonnen waren met bouwen...
........Bij een koop op afstand heeft u een bedenktijd........
NIET in dit geval dus:
Wanneer koopt u wel op afstand, maar hebt u geen bedenktijd?
Koopt u een van de volgende producten op afstand? Dan krijgt u geen bedenktijd:
-reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding
-tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten
-producten die u speciaal laat maken. Bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp
-producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen
Een pc die u zelf samenstelt valt er ook onder maar dat weet u eigenlijk zelf ook wel. U kunt niet weten of de pc niet in elkaar is gezet want de pc kan al voor zover gereed zijn dat enkel het ontbrekende onderdeel geplaatst hoeft te worden.
......Valt een PC daar onder...? De onderdelen zijn nog niet in elkaar gezet, dus wat dat betreft lijkt mij van niet, ze kunnen echter natuurlijk altijd zeggen dat ze net begonnen waren met bouwen......
Annuleren zonder kosten kun je natuurlijk altijd proberen, maar of het gaat lukken? Want zoals je zelf al schrijft, ze kunnen al begonnen zijn met de assemblage. Als klant kun je niet checken of zij wel/niet de waarheid spreken.
Overigens: over vrijwel alle (web)shops vind je negatieve reviews. Als je daar op af gaat, kun je bij geen enkele (web)shop meer wat kopen.
[quote=ron530 schreef op zondag 29 nov 2015, 10:24]Een pc die u zelf samenstelt valt er ook onder maar dat weet u eigenlijk zelf ook wel. U kunt niet weten of de pc niet in elkaar is gezet want de pc kan al voor zover gereed zijn dat enkel het ontbrekende onderdeel geplaatst hoeft te worden.
Ik snap dat een samengestelde PC daar onder valt. Echter; nu de status nog niet op 'assemblage' staat, hebben ze alleen maar een aantal onderdelen besteld. Hier is nog niks maatwerk aan, want die onderdelen verkopen ze zelf ook ook los op de website...
[quote=carola.83 schreef op zondag 29 nov 2015, 10:24]......Valt een PC daar onder...? De onderdelen zijn nog niet in elkaar gezet, dus wat dat betreft lijkt mij van niet, ze kunnen echter natuurlijk altijd zeggen dat ze net begonnen waren met bouwen......
Annuleren zonder kosten kun je natuurlijk altijd proberen, maar of het gaat lukken? Want zoals je zelf al schrijft, ze kunnen al begonnen zijn met de assemblage. Als klant kun je niet checken of zij wel/niet de waarheid spreken.
Overigens: over vrijwel alle (web)shops vind je negatieve reviews. Als je daar op af gaat, kun je bij geen enkele (web)shop meer wat kopen.
Daar heeft u gelijk in, alleen vond ik voor betreffende winkel wel érg veel negatieve reviews. Ik snap dat alleen de negatieve verhalen het internet halen, en dat elk verhaal 2 kanten heeft, maar met zoveel negatieve feedback moet er toch wat aan de hand zijn...
@visser88, door Carola.83 antwoord te benoemen als topantwoord benadrukt u eigenlijk zelf ook dat u wel wist dat een voor u gebouwde PC niet te annuleren valt. Natuurlijk verkopen ze op hun site ook losse onderdelen maar....(of het nu waar is of niet) u heeft alles besteld, dus is het voor hen verkocht als een samengestelde PC.
[quote=tenormin schreef op zondag 29 nov 2015, 10:32]@visser88, door Carola.83 antwoord te benoemen als topantwoord benadrukt u eigenlijk zelf ook dat u wel wist dat een voor u gebouwde PC niet te annuleren valt. Natuurlijk verkopen ze op hun site ook losse onderdelen maar....(of het nu waar is of niet) u heeft alles besteld, dus is het voor hen verkocht als een samengestelde PC.
Ja, dat topantwoord was een foutje. Ik dacht het een knop was voor positieve feedback naar degene die reageert. :-)
Jullie zullen gelijk hebben. Ik hoop dan maar dat alles mooi werkt zodat ik niet teveel te maken krijg met klantenservice, want daar gaan de slechte reviews over.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Waarom blijft het internet via de tv kabel zo duur?
Al vanaf 2001 zijn wij abonnee van Casema en nu Ziggo, via de coax-kabel voor TV, Internet en telefonie.
Inmiddels betalen wij in Nederland ruim 2x zoveel voor het ontvangen van TV, etc. ,als andere burgers in de EU.
De reden hiervoor is dat er een monopoliepositie is gegund aan tv- kabelbeheerders. Dat zou moete worden beeindigd.
De ACM vindt, ten onrechte, dat aan derden gee
...
Lees meer
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer