mathijs_b
door mathijs_b Mar 7, 2017 om 23:33
Computers & telefonie

Antivirus van McAfee lijkt wel een veel geld kostend virus!

Ik heb een McAfee Antivirus aangeschaft.
De installatie gaat, na invoeren van de activatiecode, geheel via Internet.
Op een bepaald moment wordt gevraagd of je, na afloop van loopduur, automatisch wilt verlengen en ook moet betalen. Ik heb dat weggeklikt. Dus nooit geaccepteerd.

Als ik daarna de licentieovereenkomst doorlees kom ik tegen:

Automatische verlenging:
U GAAT ERMEE AKKOORD DAT WIJ UW BETAALDE ABONNEMENT AUTOMATISCH VERLENGEN. VOORDAT UW ABONNEMENT AFLOOPT, STUREN WE U EEN BERICHT OP HET E-MAILADRES IN UW ACCOUNTPROFIEL, OM U TE INFORMEREN OVER DE AANSTAANDE VERLENGING. WIJ ZULLEN U DE ABONNEMENTSPRIJS ZONDER KORTING VOOR DE SOFTWARE OF DIENST IN REKENING BRENGEN ZOALS OP HET MOMENT VAN DE VERLENGING OP ONZE WEBSITE VERMELD, EXCLUSIEF EVENTUELE PROMOTIES OF KORTINGEN ('ABONNEMENTSPRIJS ZONDER KORTING'). DEZE ABONNEMENTSPRIJS ZONDER KORTING IS TE VINDEN OP ONZE WEBSITE. DEZE PRIJS KAN TIJDENS DE LOOPTIJD VAN EEN ABONNEMENT VERANDEREN EN KAN HOGER ZIJN DAN DE PRIJS DIE U VOOR HET OORSPRONKELIJKE ABONNEMENT OF DE MAANDELIJKSE VERLENGING HEBT BETAALD EN HOGER DAN DE PRIJZEN MET PROMOTIES OF KORTINGEN DIE OP DE DATUM VAN DE AUTOMATISCHE VERLENGING BESCHIKBAAR KUNNEN ZIJN....enz.

Ik lees hier dat ik na een bepaalde tijd een nog onbekend, waarschijnlijk hoger, bedrag MOET gaan betalen voor de automatische verlenging.

Dit is naar mijn mening erger dan de virussen die McAfee zegt te bestrijden. Zie ik het verkeerd of is McAfee nu zelf een veel kostend virus geworden?

21064 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2017 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt toch gewoon tijdig opzeggen?

mathijs_b
door mathijs_b Mar 8, 2017 om 01:10
641 Antwoorden / 77 Vragen

Je komt er pas achter als de verlenging ingegaan is. En dan heeft mcAfee al zo'n €70 op je verdiend zonder dat je dat wilde. Het mcAfee virus dus.......

ge
door gewicht Mar 8, 2017 om 19:31
170 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas Mathijs, dat is onjuist, je kan te allen tijde zien tot wanneer je abonnement loopt. Het staat duidelijk in je profiel.

Ge
door Genee - Mar 7, 2017 om 23:56
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt gevraagd of je automatisch wilt verlengen en u klikt het weg?
Denk dat er ja of nee ingevuld of aangevinkt kon worden.

Het antivirus pakket kan het jaar erop natuurlijk duurder zijn geworden en die verhoging geldt ook voor u dan.
Met rentepunten van de ING zijn internet security pakketten te koop van McAfee en Eset elk voor 3 computers voor resp. 17,95 en 14,95 euro.
Als uzelf geen ING klant bent vraag een kennis die wel bij ing bankiert bij het vervallen van uw huidig antiviruspakket  er een voor u te bestellen.

mathijs_b
door mathijs_b Mar 8, 2017 om 01:08
641 Antwoorden / 77 Vragen

Die lokkertjes zoals bij ING zorgen ervoor dat McAfee meer klanten krijgt, en een groot aantal klanten neemt er zonder het te beseffen een verlenging bij. Opzeggen kan maar dat zal pas gebeuren als de verlenging al is ingegaan en dan ben je enkele tientjes verder......

Ge
door Genee Mar 8, 2017 om 09:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@mathijs  De Mc Afee bij ING kent geen automatische verlenging.

vr1944
door vr1944 Mar 8, 2017 om 13:09
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is geen lokkertje normale prijs van deze software van MC Afee is € 85 en bij INGb € 17,95 en is jaarlijks te verlengen via de INGB Wat is er overigens mis mee dat MC Afee meer klanten krijgt, je hebt toch vrij keuze om de volle mep te betalen ?? Of dat slim is betwijfel ik.

ge
door gewicht Mar 8, 2017 om 19:17
170 Antwoorden / 1 Vragen

Precies VR 1944 , ook ik koop gewoon elk jaar gewoon opnieuw een abonnement via de ING. Geen enkel gedoe met automatische verlenging.
Je kan duidelijk in je klantenprofiel van MCAfee zien wanneer je abb afloopt.

Cookies
door Cookies - Mar 8, 2017 om 02:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Alleen wegklikken heeft natuurlijk geen enkele zin. Je moet het vinkje weghalen bij automatische verlenging. Dat is te vinden in je online account en kun je het beste nu al doen.

Meer info is te vinden onder punt 4. Je moet natuurlijk niet alleen een stukje lezen, zoals je nu blijkbaar gedaan hebt. https://home.mcafee.com/root/aboutus.aspx?id=eula&culture=nl-nl&cid=44630

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 8, 2017 om 08:43
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals ik het zie hebt u de automatische verlenging uitgevinkt en hebt u de daarbij behorende licentieovereenkomst gekregen, zonder korting dus in de  verlenging, als u niets had  uitgevinkt dan kreeg u op de automatische verlenging wel korting. Nu is tijdig opzeggen geboden.

re
door red1 - Mar 8, 2017 om 11:11
329 Antwoorden / 1 Vragen

voor 4eurie bij action koop je McAfee

mathijs_b
door mathijs_b Mar 8, 2017 om 12:22
641 Antwoorden / 77 Vragen

Dat is dus de probleemmaker!

mathijs_b
door mathijs_b Mar 8, 2017 om 12:24
641 Antwoorden / 77 Vragen

Er zijn diverse tips gegeven.
Er blijkt dus dat mcAfee het zeer moeilijk maakt, onoverzichtelijk enz.
Daarom mijn advies: BLIJF BIJ McAfee WEG !!!!!! Het kan je veel geld gaan kosten.

akkerdistel
door akkerdistel Mar 8, 2017 om 12:28
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is veel en veel te duur.

Ge
door Genee Mar 8, 2017 om 13:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@mathijs
U heeft een probleem met automatische verlenging en geeft Mc Afee hiervan de schuld.
Denk dat het meer aan uw onkunde ligt.

Cookies
door Cookies Mar 8, 2017 om 17:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mathijs: waarom moeten anderen bij McAfee weg blijven? Omdat jij niet weet hoe je de automatische verlenging uitschakelt?

corrie burgers
door corrie burgers - Mar 8, 2017 om 11:41
5 Antwoorden / 0 Vragen

Dat heeft McAfee bij mij ook gedaan. Ik had toen al geen computer meer met windows dus ook virus programma van McAfee.
Ik heb vervolgens de bank ingeschakeld dat er onterecht en zonder mijn toestemming een bedrag via mijn creditcard was gedeclareerd. De bank is toen een eigen odnerzoek gestart naar misbruik van een crditcard. Vervolgens heb ik contact opgenomen met McAfee dat ik hun programma al een tijd niet meer gebruikte. Uiteindelijk heb ik dat geld keurig teruggekregen.

gerbera
door gerbera - Mar 8, 2017 om 12:11
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als u McAfee installeerd staat deze standaart op automatisch verlengen. U dient dat vinkje daar te verwijderen. Doet u dat niet dan betaald u de hoofdprijs voor de verlenging. Als u vervolgens in het startscherm kijkt ziet u staan abo actief. Klik daar op details weergeven en in het volgende scherm ziet u de optie verlengen. Als u op deze wijze uw abo verlengt scheelt dat de helft van de prijs. U vindt op dit scherm ook de mogelijkheid uw abo te beheren. Daar kunt u het vinkje weghalen na ingelogd te zijn. Met het gewoon wegklikken blijft de optie ingeschakeld.

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 8, 2017 om 12:28
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"dan de virussen die McAfee zegt te bestrijden"  McAfee en virussen bestrijden? Dat is compleet nieuw voor mij.

vr1944
door vr1944 - Mar 8, 2017 om 13:19
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je de dit probleem ook aan de klantenservice van MC Afee gemeld .Je geeft zelf aan dat je een melding krijgt voor het abonnement afloopt en dus heb je de kans gehad  na deze melding om MC Afee op te zeggen.

gerbera
door gerbera - Mar 8, 2017 om 13:27
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Je kunt het ten alle tijden stopzetten daar zijn geen voorwaarden aan verbonden. Het is alleen een herinnering dat het abo op zijn eind loopt. Betaal je niet krijg je ook geen verlenging. Zo simpel is dat.

ba
door bartbo - Mar 8, 2017 om 13:35
37 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb zelf ook McAfee, gewoon wachten dat het abbonament bijna verlopen is(je krijgt verscheidende herrineringen) dan komen ze vanzelf met een aanbieding voor de helft van het geld.

he
door henkjj - Mar 8, 2017 om 17:40
14 Antwoorden / Vragen

Ik heb ook een abonnement bij McAfee. Als ik inloggen op de pagina waar mijn gegevens staan, kan ik zien ik dat McAfee al dan niet mijn abonement automatisch verlengt.
Je kunt dat zelf bepalen door al dan niet aanvinken van automatische verlenging en dat is te allen tijde zelf aan te passen.

gsm
door gsm - Mar 9, 2017 om 09:02
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Niet alleen McAfee, maar ook andere betaalde pakketten zijn soms erger dan de kwaal. Net als bij mensen hebben deze geneesmiddelen bijwerkingen, al was het alleen maar vermoeidheidsverschijnselen van de computer. McAfee was soms nog slechter (in de tests) dan Windows Defender, wat standaard in Windows 10 aanwezig is. De vermelde voorwaarden zijn inderdaad heel dubieus. Je bent waarschijnlijk even goed beschermd met Windows Defender, maar als je dat echt niet vertrouwt, dan kun je als particulier het beste de gratis versie van Avira installeren (goed beschermd met alleen wat hinderlijke reclame).

Ik gebruik zelf bij Windows 10 alleen Windows Defender en let daarnaast zelf ook heel goed op.
Verder geen cleaners, boosters, optimizers of mechanics en andere troep in gebruik.
Resultaat: Computer draait al tijden als een zonnetje.

Een idee om te overwegen is misschien om, net als bij linux, minstens twee gebruikersaccounts op de computer te hebben:
1) Een Standaard gebruikersaccount voor dagelijks gebruik, zoals met internetten, e-mailen, toegang tot documenten en afbeeldingen.
2) Een Lokaal gebruikersaccount met Administrator rechten, alleen te gebruiken voor installeren van software en dergelijke taken.

Opmerkingen:
Een Standaard account gebruiken is veel veiliger omdat een eventueel virus daarmee ook veel minder kan vernielen.
Zorg wel dat je altijd eerst een Administrator account maakt en dat ook eerst goed test. Daarna pas je gebruikers account op Standaard instellen.
Alleen een Administrator kan het Standaard account namelijk nog weer terug zetten naar Administrator, als dat nodig mocht zijn.

f.weele
door f.weele Mar 10, 2017 om 11:37
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Je kunt Windows Defender nog uitbreiden met een extra bescherming tegen Pup's. Klik hier

f.weele
door f.weele Mar 10, 2017 om 11:38
1085 Antwoorden / 27 Vragen

link werkt niet. s.v.p. kopieren en plakken.

gsm
door gsm Mar 10, 2017 om 14:08
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@ FWEELE Ik ga het bekijken en bedankt.

no
door nounou - Mar 9, 2017 om 15:26
30 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een regelmatig computergebruiker bent; vraag ik mijzelf al af waarom je McAfee hebt gekozen, terwijl er veel betere net zo dure ( zelfs gratis ) alternatieven zijn die veel vriendelijker voor je RAM geheugenverbruik zijn! Maar een automatische verlenging mag zo wie zo al niet, hou het in de gaten en storneer het afgeschreven bedrag maar eens terug op je rekening. Vergeet ook niet dat als je McAfee wilt verwijderen je hun uninstaller MOET gebruiken omdat dit anders niet zal lukken.

gerbera
door gerbera Mar 9, 2017 om 16:00
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Maar een automatische verlenging mag zo wie zo al niet,

Het probleem is dat je toestemming geeft voor automatische verlenging door het vinkje te laten staan. Moet overigens vermelden dat ik McAfee al zo'n jaar of 8 gebruik en er geen problemen mee heb en gebruiksvriendelijk vindt.

ja
door jacky2006 - Mar 9, 2017 om 19:08
10 Antwoorden / 1 Vragen

Als je MaAfee hebt, is het verstandig om ze geen betalingsgegevens te geven, dan kunnen ze dit soort dingen niet doen. Zelf heb ik het ook op mijn pc staan, maar als ik wil verlengen doe ik dit via een code. Deze kun je kopen in een computerwinkel. Deze voer je dan in en dan installeert hij hem met de code. Op deze manier hoef je geen betalingsgegevens te geven.

vr1944
door vr1944 - Mar 10, 2017 om 10:47
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@ GSM
McAfee was soms nog slechter (in de tests) dan Windows Defender

Zelf bedachte onzin  of een slecht advies ??
"Microsoft Windows 8 heeft een ingebouwde virusscanner (Defender) die tijdens de test behoorlijk door de mand viel. Tijdens de test bleek dat deze scanner bijna geen bescherming gaf. De ingebouwde virusscanner van Windows 8 stelt teleur. Het is gewoon niet veilig", zegt Sandra de Jong van de Consumentenbond

gsm
door gsm Mar 10, 2017 om 14:41
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Zie toelichting hieronder.

gsm
door gsm - Mar 10, 2017 om 14:31
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@VR1944
Waarom zou ik hier slecht advies geven? Ik meende me zoiets te herinneren en hecht bovendien niet al te veel waarde aan de testen en zeker niet van de volgens mij niet onafhankelijke consumentenbond. Dat soort uitlatingen "bijna geen bescherming" en "gewoon niet veilig", als van Sandra, zijn pas echt onzin. Uiteraard kan het wel iets beter dan Windows Defender. Dan zou ik zelf de gratis (voor consumenten) Avira kiezen.

Zie o.a hier waar McAfee slechter is dan MSE (=Windows Defender in Windows 8.1 en 10): https://www.gratissoftwaresite.nl/bitdefender-kaspersky-foutloos-avira-bijna-panda-slippertje-av-comparatives-virustest-oktober-2015
of deze link (klik)

Ge
door Genee Mar 10, 2017 om 15:34
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@gsm Als u geen waarde hecht aan testen en vergelijkingen waar haalt u de kennis dan vandaan dat McAfee een slechte beveiliger is?

gsm
door gsm Mar 10, 2017 om 19:22
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik hecht niet al te veel waarde aan..., dat is wat anders dan geen waarde. Ik heb 48 jaar computer ervaring, waarvan ruim twintig jaar ervaring met Windows (voornamelijk als MSE) en in het verleden diverse computers weer bruikbaar (snelheid) gemaakt alleen al door McAfee te verwijderen. Nog wat links met reviews:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2469909,00.asp
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2469309,00.asp
https://www.consumentenbond.nl/virusscanner/producten/mcafee/antivirus-plus-2017

f.weele
door f.weele - Mar 10, 2017 om 21:07
1085 Antwoorden / 27 Vragen
mathijs_b
door mathijs_b Mar 10, 2017 om 22:07
641 Antwoorden / 77 Vragen

En de Paus adviseert je protestant te worden.....

f.weele
door f.weele - Mar 10, 2017 om 21:19