sleutelaar
door sleutelaar Mar 22, 2009 om 19:42
Computers & telefonie

Appel computer aanschaffen

 hallo computer specialisten

een kennis  is van plan een nieuwe pc aan te schaffen  de woorden over een Appel computer is gevallen wat is wijsheid xp -----vista --appel  of nog langer wachten op een nieuw program

wie kan mij voor en nadelen  vertellen?

alvast bedankt met vriendelijke groet van de sleutelaar

583 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 22, 2009 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook nagedacht over Linux? Bv

Welkom bij Ubuntu NL! - Ubuntu NL

Ik persoonlijk begrijp niet dat er anno 2009 nog mensen geld uitgeven voor Windows oid... Vooral sinds Ubuntu 8.04 (beter gezegd: sinds er een goede Flahplayer is...    Adobe wilde niet echt meewerken, maar dit probleem is verleden tijd) werkt het besturingssysteem uitstekend!

Uitzondering is als u een fanatiek gamer bent...

ve
door verwijderd - Mar 22, 2009 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is geheel afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Windows is het meest verbreide computer-besturingssysteem. Is heel veel software voor te krijgen.

Apple blinkt vooral uit in gebruiksvriendelijkheid, gebruiksgemak en - tot op heden - de ongevoeligheid voor virussen. Zeker als je veel met grafische toepassingen werkt is een Apple werkelijk schitterend. Nadeel is de hoge prijs.

Dan is er ook nog de optie om een pc aan te schaffen en daar geen Windows op te zetten, maar Linux (Ubuntu is een goede keuze). Gratis, ongevoelig voor virussen, zeer stabiel. Ondergetekende werkt er al tijden mee tot volle tevredenheid.

Maar nogmaals, het is een kwestie van eigen voorkeur en budget.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2009 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Apple zou ik eerst heel goed overdenken, met name vanwege de prijs.

In het geval van Windows is het denk ik beter om te wachten tot Windows 7 (bijna) uit is. Vanaf juni wordt waarschijnlijk bij Vista een voucher verstrekt voor een gratis upgrade naar Windows 7.

Ubuntu wordt inderdaad steeds beter, maar is nog steeds niet perfect voor de gemiddelde gebruiker en ook niet zonder bugs.
Zo zijn er bijvoorbeeld problemen met de NVidia driver (menu teksten, van enkele programma's worden niet getoond). De stuurprogramma's zijn ook lastig te installeren, voor wie er niet in thuis is.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2009 om 10:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een ander groot voordeel van de Apple is het grote aantal gratis programma's die je bij het systeem meegeleverd krijgt, je kunt er direct mee aan de slag.

En verder met de nieuwe Apple's kun je gewoon Vista of XP installeren en met parrallels zelfs gelijktijdig draaien. Ook Linux werkt prima op de Apple.

De prijs is iets hoger maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2009 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo iedereen

Iedereen bedankt voor de snelle reactie.s en goede adviezen hier wordt ik veel wijzer van

@ holpen

je schrijft --de ongevoeligheid voor virussen,hier zou ik graag meer over weten',hoeft hier dan geen antivirusprogram op geinstaleerd te worden?

groet de sleutelaar

ve
door verwijderd - Mar 23, 2009 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je kennis niet al te makkelijk met computers om kan gaan wees dan wijs en neem gewoon Windows. Apple is heel wat anders.

Maar ook Apple ontkomt er niet aan om een virusscanner te moeten installeren Virus treft illegale Apple software
Maar let wel op dit is niet de normale waar een ieder wel last van heeft, maar ook dat komt.

Goed oppassen is een vereiste niet te makkelijk iets openen, dan kom je al een heel eind.

Persoonlijk zou ik ook willen kiezen voor Apple maar de overstap met alle programma's houdt mij tegen.

Oracle

ve
door verwijderd - Mar 23, 2009 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neen, met Ubuntu heeft u geen virusscanners nodig, ook geen anti-spyware, firewall, enzovoort. Problemen met de Nvidia zijn mij niet bekend, zelf gebruik ik Ubuntu + Nvidia. Nvidia levert hier zelf drivers voor.

U heeft ooit eens moeten leren met Windows om te gaan. Als u nu naar Linux of Apple overstapt moet u weer het zelfde doen. Maar op al uw vragen zijn antwoorden te vinden via het Ubuntu forum.

Ik persoonlijk vind Apple veel te duur met maar een matige betrouwbaarheid. In mijn omgeving gaan Apple's altijd stuk.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2009 om 23:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@deinert
Problemen met de Nvidia zijn mij niet bekend,....

Dat komt waarschijnlijk omdat je niet alle grafische mogelijkheden (o.a. met Compiz Fusion) benut. Zonder gebruik te maken van de grafische versneller van NVidia werkt de beeldweergave wel goed met Ubuntu 8.10.
Met OpenOffice.org is de fout nog te vermijden via een van de opties voor fonts.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2009 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op dit moment zijn er geen actieve virussen voor Linux "in het wild". En je kunt dan ook in principe zonder virusscanner. Werk zelf al jaren met Linux zonder virusscanner (wel met firewall). Wel heb ik een mailscanner geïnstalleerd om verspreiding van (windows)virussen via de mail te voorkomen.

Dit heeft alles te maken met de manier waarop Linux is gebouwd t.o.v. Windows. Onder Linux draai je standaard niet met volledige beheerdersrechten en kan een proramma zichzelf niet zomaar - stiekem - installeren.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2009 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ubuntu 9.04 (Beta) ziet er goed uit. Sneller dan 8.10 en een beter stuurprogramma voor NVidia. Compiz Fusion werkt ook beter.