joy_megan
door joy_megan Sep 28, 2021 om 16:42
Computers & telefonie

'Arrest warrant' voicemail

Ik ben tot twee keer toe gebeld en heb niet direct opgenomen(mijn geluid staat altijd uit). Beide keren had ik een ingesproken voicemail met een Engelstalige computerstem. Wat ik ervan kan begrijpen is: 'there is an arrest warrant issued on your name..... we require your BSN number. For more information press 1'(de 1 toets is terugbellen). Beide keren heb ik niet op 1 gedrukt maar het nummer teruggebeld wat in mijn geschiedenis stond. De eerste keer nam er een (Nederlandstalige) man op die aangaf geen idee te hebben wie ik was. De tweede keer(ander nummer) was het nummer buiten gebruik.
Is dit een soort scam? moet ik 1 drukken? en hoe zorg ik dat ik niet meer gebeld word?

21710 13 Rapporteer

getty
door getty - Sep 28, 2021 om 16:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nooit terugbellen!!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 28, 2021 om 16:46
16848 Antwoorden / 202 Vragen

NIET op reageren. Nooit een bsn nummer geven of welke persoonlijke info dan ook. Dit zal spam of phishing zijn.
Doe in ieder geval een melding van het door de fraudeur gebruyiukte telefoonnumer aan https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/  Indien er weer wordt gebeld meteen opleggen!

Ik zie dat de fraudehelpdesk hier al van op de hoogte is, zie de melding in de rode balk. Toch ook melden!

tenormin
door tenormin - Sep 28, 2021 om 16:48
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik had sowieso niet teruggebeld. Wat moet iemand in vredesnaam met uw BSN nummer, alleen om meer van u te weten te komen behalve uw al bekende telefoonnummer? Geen idee hoe u kan zorgen niet meer gebeld te worden anders dan beide nummers blokkeren.

sira
door sira - Sep 28, 2021 om 17:06
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan maar 1 antwoord geven, ja natuurlijk is dat een scam.

Als u had gegoogeled op "there is an arrest warrant issued on your name..... we require your BSN number", dan was u op deze pagina uitgekomen: klik hier en klik hier , waaruit blijkt dat u niet de enige bent.

Be
door Bewaklu - Sep 28, 2021 om 17:24
132 Antwoorden / 1 Vragen

Vorige week ook voicemail ontvangen met hetzelfde bericht. Weggooien en verder niks mee doen. Voorkomen kun je dit soort phishing/spam niet voorkomen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 28, 2021 om 19:56
2055 Antwoorden / Vragen

U kunt niet voorkomen dat u gebeld wordt, u wórdt immers gebeld. Uw nummer is blijkbaar al bekend en u kunt die oplichters wel een briefje sturen maar daar doen ze echt niets mee. Blokkeren heeft ook geen zin want ze spoofen telkens een ander nummer. Dus u moet of een nieuw nummer nemen of eraan wennen dat u af en toe gebeld wordt met "een aanbieding die u niet kunt weigeren".

gerbera
door gerbera - Sep 28, 2021 om 21:55
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zou toch maar wat voorzichtiger zijn met het terugbellen, die toets 1 is niet voor terugbellen maar om u geld afhandig te maken. En het nummer zelf terugbellen waarom, om uw nieuwsgierigheid te bevredigen. Alleen al het feit dat er over een BSN nummer gesproken wordt moet bij u de bellen laten rinkelen, dit is een persoonlijk nummer wat alleen gebruikt mag worden door instanties die in de wetgeving beschreven zijn, en daar staan echt geen buitelandse instanties bij.

mi
door miennaamishaaz - Sep 29, 2021 om 10:59
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een scam die al jaren bestaat, net zoals de "Migrosaft tach zupport" scam.

video ter informatie
https://www.youtube.com/watch?v=M_NI69DvDew

1paul
door 1paul - Sep 29, 2021 om 11:20
3147 Antwoorden / 0 Vragen

niet terugbellen, dat gaat je goed geld kosten, als er zoiets al uitstaat krijgt u dit per brief te horen....

mo
door mof - Sep 29, 2021 om 15:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zorg ervoor dat je niet meer gebeld wordt: nummer blokkeren in je telefoon, helpt voor dit nummer maar ze zullen andere nummers gebruiken.

Ja, dit is een scam, dat kun je makkelijk  begrijpen want als je echt wordt gearresteerd dan hoef je niet je BSN te geven. BSN number is dubbel want de N staat al voor nummer.
Wanneer er een arrest warrant geldt wordt je eerst opgepakt en dan wordt wel vastgesteld of je echt bent wie ze zoeken.

Dus: niet meer reageren: door terug te bellen weten ze dat het nummer bestaat. Door op 1 te drukken zou er iets kunnen worden geactiveerd waar je later last van krijgt. Gewoon blokkeren.

ju
door juliomariner Sep 29, 2021 om 18:59
1327 Antwoorden / 2 Vragen

Als je op 1 drukt krijg je iemand aan de lijn die je verteld dat het geld op je bankrekening in gevaar is (dat klopt want dat gevaar heb je aan de lijn) en dat ze kunnen helpen het veilig te stellen op een rekening van de politie (klopt natuurlijk niet).
Dit stond ergens op internet waar ik keek toen ik ook dit maffe bandje te horen kreeg.

he
door henkie.penkie - Sep 29, 2021 om 18:28
149 Antwoorden / 0 Vragen

Goed op de nummers van je telefoon letten en deze indien je een blokkering op je telefoon hebt deze nummers blokkeren

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 30, 2021 om 11:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Engels ingesproken?

Ik ben Nederlander,  spreek  Duits  Frans en Russische taal en beroerd Engels.

Net als Microsoft,    gewoon Nederlands spreken en vragen om  Nederlands sprekende.... als je opnam.

1x bellen en Voice mail  inspreken  is bekende van oplichters.