Su
door Suus de Gee May 18, 2021 om 12:20
Computers & telefonie
Authenticator telefoon te vertrouwen?

Ik zag van de week Een pop-up van de authenticator tevoorschijn komen. Met de vraag of ik de inlog gegevens van sites die op mijn telefoon staan wil koppelen aan Microsoft, zodat ik overal al mijn ingevoerde wachtwoorden van sites bij de hand heb. Wanneer op mijn laptop ingelogd deze eveneens de codes weet.

Nou heb ik een slecht geheugen, dus het zou handig zijn, maar is het wel veilig?
Voegt het ook werkelijk wat toe?

3823 7 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 18, 2021 om 12:29
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Zelf ben ik wat huiverig om wachtwoorden uit handen te geven maar zet ze beveiligd op mijn eigen apparaat maar wel met voor anderen onbegrijpelijke bewerkingen.

Topantwoord

rj
door rjw - May 18, 2021 om 14:04
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Met een authenticator sla je geen wachtwoorden op maar krijg je bij het inloggen iedere keer een unieke code die gebruikt wordt om in te loggen (bij sites en applicaties die zoals in dit geval gebruik maken van de Microsoft authenticatieservice). De authenticator wordt eenmalig aan jouw identiteit gekoppeld zodat die code alleen naar jouw authenticator wordt gestuurd. Daarom hoef je geen wachtwoorden meer te onthouden, want je gebruikt geen traditionele wachtwoorden meer. Je kunt het vergelijken met codes die je via SMS krijgt, maar dan veiliger.

Het grootste probleem op dit moment is nog dat er verschillende authenticators zijn en dat het nog niet breed gebruikt wordt. Uiteindelijk wil je een situatie dat alles waar je moet inloggen met een authenticator werkt, ongeacht wie die heeft geleverd. Maar daar zijn we nog niet.

Su
door Suus de Gee May 18, 2021 om 17:48
Antwoorden / 1 Vragen

Dan de vraag naar de combinatie. Is de authenticator van Microsoft of van mijn telefoon? Mijn telefoon (Samsung) of abonnement (ben) is niet van Microsoft toch?
Er zitten apps op die van Microsoft zijn, zoals Outlook

aurora1
door aurora1 - May 18, 2021 om 14:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Koop een klein boekje met alfabet en zet daarin op alfabet de bedrijven etc. met uw wachtwoorden (die u om de zoveel tijd verandert), dan heeft u alles zelf onder controle én binnen handbereik.
Op internet kunt u overigens meerdere reviews vinden, even op Google intikken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 18, 2021 om 21:33
2053 Antwoorden / Vragen

Een boekje? In 2020? Misschien kun je een rubriek beginnen; "Hoe wij dingen deden in het stenen tijdperk".

diumenge
door diumenge May 18, 2021 om 21:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

2020? In 2021?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 19, 2021 om 10:44
2053 Antwoorden / Vragen

Als je echt denkt dat het verschil maakt of daar 2020 of 2021 staat mankeer je iets, en als je ondenks dat het geen verschil maakt het toch moet melden ziet het er ook niet positief voor je uit.

diumenge
door diumenge May 19, 2021 om 12:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Maak je om mij maar geen zorgen Henk, ik 'moest' dat melden omdat jij van mening was dat je iets 'moest' melden. Verrassing, voor sommige mensen is de oplossing van Aurora1 naar alle waarschijnlijkheid de beste.

Maar misschien kan je zelf een rubriek beginnen "Henk weet het altijd beter en IT is altijd de oplossing"?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 19, 2021 om 13:07
2053 Antwoorden / Vragen

In dit geval ga ik niet in discussie met "zij die ook een mening hebben omdat ze ook al twintig jaar met een pc werken" en verschuil ik mij graag achter deskundigen. Zoek het advies eens op van bijvoorbeeld de Consumentenbond over de voor en nadelen van wachtwoordmanagers. De consumentbond is een organisatie met ook een behoorlijk geriatrische achterban.

diumenge
door diumenge May 19, 2021 om 13:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Mooi stukje eigen invulling Henk! En ja ik ken het voordeel van wachtwoordmanagers en authenticators, gebruik ze zelf ook. Heb ik geen advies van de Consumentbond voor nodig, die gebruik ik wel als ik een nieuwe wasmachine nodig heb. Dat maakt het echter nog niet zo dat een wachtwoordmanager voor iedereen dé oplossing is.

Donuts
door Donuts - May 18, 2021 om 18:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Is de authenticator van Microsoft of van mijn telefoon?

Die van Microsoft heet Microsoft Authenticator, dus nee jouw app is niet van MS. De naam van de ontwikkelaar staat er altijd bij.

diumenge
door diumenge - May 18, 2021 om 18:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De app is van MS en staat in de Play Store van Google. Het betreft zowel een app om een OTP (on time password) te gebruiken, als een wachtwoordbeheerder.

Dit is de link (daarmee kan je controleren of je de echte app hebt): Microsoft Authenticator - Apps op Google Play

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 19, 2021 om 09:03
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies: wachtwoorden zelf bijhouden op een eigen lijst. Nooit uit handen geven.

Koppelen aan wat dan ook 'buiten uw eigen deur' kan altijd onveilig blijken te zijn. Ook hgiet geldt dat altijd ook de betrouwbaarheid van de aanbieder nauwkeurig moet worden nagegaan. Onrechtmatig geld verdienen via het i-net is helaas iets dat veelvuldig voorkomt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 19, 2021 om 10:46
2053 Antwoorden / Vragen

Dat is je advies, een boekje of zo? [edit redactie, houd het s.v.p. beleefd en inhoudelijk als je reageert of een antwoord plaatst.] doe aub nooit meer IT adviezen.

pierre60
door pierre60 - May 19, 2021 om 11:47
132 Antwoorden / 14 Vragen

Je kunt beter zelf een tabel met namen en wachtwoorden maken op Word en daarna overzetten op een stick

sira
door sira May 19, 2021 om 17:01
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Zet dan ook je adresgevens er op voor het geval je hem verliest ;-))