me
door mein33 Jul 12, 2016 om 13:12
Computers & telefonie

Avast SafeZone Browser

Ik gebruik Avast Free en regelmatig krijg ik een pop-up van Avast om hun "Avast SafeZone Browser" te gaan gebruiken.
Is iemand bekend met het gebruik van deze browser en wat zijn de voor- en nadelen om deze browser (eventueel) te gaan gebruiken.
Volgens Avast zou hun browser meer veiligheid bieden in het gebruik dan ander browsers.

Vr.gr.  mein33

15288 7 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jul 12, 2016 om 13:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gebruik het niet, maar hier kun je er meer info vinden https://www.avast.com/nl-nl/faq.php?article=AVKB209#idt_010

Je kan het toch installeren en uitproberen (als het gratis is?). Als het je niet bevalt, gooi je die browser er weer af.

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2016 om 14:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De SafeZone-browser werkt op dezelfde manier als andere browsers en verschaft u toegang tot internet. SafeZone verschilt van andere browsers wat betreft de ingebouwde veiligheidsvoorzieningen die tot doel hebben om uw privacy te beschermen, aanvallen van hackers te voorkomen en uw gebruikerservaring te verbeteren.

SafeZone:

  • Filtert webpagina's met een slechte reputatie uit
  • Blokkeert vervelende reclames
  • Maakt het mogelijk video's te downloaden van YouTube
  • Voorkomt dat schadelijke extensies worden toegevoegd aan uw browser
  • Beschermt uw banktransacties door uw browsersessie af te schermen voor de buitenwereld

Veiliger bankieren dan met een standaardbrowser

Wanneer u op internet surft met SafeZone, worden banksites automatisch geopend in de bankmodus. De bankmodus schermt uw sessie af en beschermt u tegen mensen die het voorzien hebben op uw toetsaanslagen, uw browsergegevens, uw wachtwoorden of andere persoonlijke gegevens. U kunt de bankmodus ook handmatig starten vanuit de browser.

(Bron)

Ik heb safezone ingeschakeld voor het internetbankieren.

newmikey
door newmikey - Jul 12, 2016 om 14:16
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou het niet doen gezien een vrij recente waarschuwing, het is een onveilige vork van de Chromium browser:

http://techdows.com/2016/02/uninstall-or-remove-avast-safezone-browser.html

marita5
door marita5 - Jul 12, 2016 om 14:38
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mein33 ,

Ik heb er geen ervaring mee , ik gebruik voor browserbeveiliging WOT en Hitman Pro Alert .
Bij de nieuwe versie van Avast werd automatisch Safe Zone browser mee geïnstalleerd ook daar was veel kritiek op .
De pop - up melding waar u het over heeft krijg ik niet meer, ik heb wel bij programma`s en onderdelen bij Avast op wijzigen geklikt toen vinkje weggehaald bij Safe Zone Browser of dit er iets mee te maken heeft weet ik niet .

Dit stond er in de link van @Newmikey vertaald naar het Nederlands ,

Avast aanbiedingen en installeert SafeZone browser (gebouwd op Chromium) wanneer u het 2016-versie van producten zoals Avast Antivirus en Avast Internet Security installeren ( update : zijn nu beschikbaar voor gratis gebruikers ook). Het probleem is nu voor de gebruikers is onlangs Google Security onderzoeker onthulde kwetsbaarheid in SafeZone browser waarmee aanvallers om weer te geven en te lezen bestanden van uw computer nadat u een kwaadaardige link klikken.

Dit ernstig veiligheidslek is reeds vastgesteld door Avast.

newmikey
door newmikey - Jul 12, 2016 om 15:47
830 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even doorgezocht naar een betere en Nederlandstalige link:
https://www.security.nl/posting/459912/Google-onderzoeker+vindt+ernstig+lek+in+Avast-browser

Het lijkt me wel dat het lek indertijd door Avast is gedicht maar het is zowieso altijd aan te bevelen nooit op op pop-ups te reageren die aanbieden van alles te installeren, hoe verleidelijk het er ook uit ziet.

U kunt uiteraard ook in Chrome of Firefox een incognito sessie starten die géén cookies opslaat en alzijn sporen weer wist bij het afsluiten. Dat is een stuk veiliger.

Voor de tweede keer in een week tijd heeft een beveiligingsonderzoeker van Google kwetsbaarheden onthuld in een door een anti-virusbedrijf ontwikkelde browser. Het gaat om Avastium, ook bekend als 'SafeZone'. Dit is een door anti-virusbedrijf Avast ontwikkelde browser gebaseerd op Chromium.

Chromium vormt ook de basis voor Google Chrome, alsmede verschillende andere browsers. Volgens onderzoeker Tavis Ormandy heeft Avast bij de ontwikkeling belangrijke beveiligingscontroles verwijderd. Daardoor is het voor een aanvaller mogelijk om Avastium te starten als de gebruiker met elke willekeurige browser op de computer een kwaadaardige website bezoekt. Vervolgens kan de aanvaller Avastium volledig overnemen, om zo onder andere bestanden, cookies en wachtwoorden te lezen.

Ook kan hij al op geauthenticeerde sessies meeliften en bijvoorbeeld e-mail lezen of dingen doen met internetbankieren, aldus Ormandy. Hij sluit niet uit dat met iets meer onderzoek het voor een aanvaller zelfs mogelijk is om willekeurige code op de computer uit te voeren en zo het systeem volledig over te nemen. Eind december waarschuwde Ormandy Avast. Het anti-virusbedrijf kwam gisteren met een oplossing

le
door legionaire - Jan 12, 2017 om 10:17
25 Antwoorden / 0 Vragen

Het lek dat in Chromium zat was al gedicht ruimschoots voordat het bekend was.
Het linkje dat newmikey heeft geplaatst bevat zeer achterstallige informatie en geeft een onjuist advies.

En het gberuik van WOT raad ik ten zeerste af.
Je gegevens zijn bij hun niet veilig.
http://www.ghacks.net/2016/11/01/browsing-history-sold/

sjjoppy
door sjjoppy Jan 12, 2017 om 10:34
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Het linkje is ook een half jaar oud.

newmikey
door newmikey Jan 12, 2017 om 10:39
830 Antwoorden / 0 Vragen

Over "achterstallig" gesproken LOL!