ekiem
door ekiem Aug 18, 2013 om 14:10
Computers & telefonie

Beoordelen snelheid

Ik heb een snelheids test uit gevoerd voor mijn p.c. probleem is echter dat dit mij werkelijk niets zegt. Vandaar dus mijn vraag aan jullie, kan er iemand mij hier iets van uitleggen ?

Er wordt vermeld : Ping 67 ms maar wat betekent dit ?

Dan : download 4.02 is dit snel of langzaam ?

Dan : upload 0.80 mp

Moet er bij zeggen dat ik eigenlijk nooit muziek of films up of download.

Ik heb die test gedaan om meer te weten over de p.c prestaties, maar dan krijg je die gegevens voor geschoteld maar die zeggen me niets. Nu weet ik niet meer dan voor die snelheids test.

Gr Ekiem

20243 28 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Aug 18, 2013 om 14:21
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ekiem schreef op zondag 18 aug 2013, 14:10]Ik heb een snelheids test uit gevoerd voor mijn p.c. probleem is echter dat dit mij werkelijk niets zegt. Vandaar dus mijn vraag aan jullie, kan er iemand mij hier iets van uitleggen ?

Er wordt vermeld : Ping 67 ms maar wat betekent dit ?

Dan : download 4.02 is dit snel of langzaam ?

Dan : upload 0.80 mp

Moet er bij zeggen dat ik eigenlijk nooit muziek of films up of download.

Ik heb die test gedaan om meer te weten over de p.c prestaties, maar dan krijg je die gegevens voor geschoteld maar die zeggen me niets. Nu weet ik niet meer dan voor die snelheids test.

Gr Ekiem

Ping is contact snelheid per mili sec
Download is de laad snelheid per sec in mega bits
upload is het verzenden van gegevens naar het netwerk

U heeft dus een zeer lag kwaliteit aansluiting.
Voorbeeld bij mij is het ms bij contact
60 mgbits per sc laadnelheid
50 mgbits per sc verzenden.

alfatrion
door alfatrion - Aug 18, 2013 om 14:30
1659 Antwoorden / 1 Vragen

ms = miliseconden;
Mbps = Mega bit perseconden;
MBps = Mega Byte per seconden. (Let op de juiste schrijf wijze van de letter b.)

1 MBps is ongeveer 9 Mbps, maar ik reken zelf altijd met een factor tien.

De tijden bij een ping geeft aan hoelang een pakketje er over doet om naar de server en terug te komen. Dit is vooral belangrijk bij online spelletje waar de reactietijd belangrijk is. Dit merkt u niet als u gewoon aan het surfen bent.

Als de server www.xs4all.nl ping krijg ik 20 ms te zien. U kunt dit zelf uitproberen door het volgende commando uit te voeren op de command prompt / dosbox: ping www.xs4all.nl. (Als u op de start knop drukt en dan kiest voor "running..." of "uitvoeren..." en cmd in types krijgt u de command prompt ook te zien; misschien dat iemand met een Windows machine dit beter kan uitleggen.)

ekiem
door ekiem - Aug 18, 2013 om 14:35
676 Antwoorden / 100 Vragen

Bedankt Valerius-2,

Wat je vertelt vermoede ik al. Die pc wordt m.n gebruikt voor het bewerken van fotos ,internet bankieren en mail.

Ik heb een tablet die werkt op Wifi en het lijkt alsof deze veel sneller gaat maar ik weet niet of dat daar aan ligt.
Die p.c is al ruim 7 jaar oud en de verbinding gaat via de powerplugs.

Zou de kwaliteit van de aansluiting kunnen liggen aan de provider of zou t.z.t een nieuwer p.c invloed kunnen hebben op de snelheid ???

Wat ik regelmatig doe is de cleaner erop loslaten en defragmenteren zodat de boel weereens wordt opgeschoond.

Groeten, Ekiem

zw
door zwaardvis - Aug 18, 2013 om 16:10
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Mieke, Je hebt dus Wifi in huis en je denkt dat dat sneller gaat (ervaring op tablet) dan via de homeplug. Ik neem aan dat je PC geen draadloze verbinding kan maken. Misschien kun je door een USB Dongle wel draadloos werken en is die dan sneller. Als het goed is zelfs net zo snel als de verbindingssnelheid waar je op geabonneerd bent. Een USB Dongle kost ca 20 euro, maar je kunt er misschien eerst een lenen van iemand om te kijken of het effect heeft.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 18, 2013 om 16:39
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Verbetering 50 mgbits per sc verzenden. Moet zijn 5.0 mgbits per sc verzenden

ekiem
door ekiem - Aug 18, 2013 om 16:55
676 Antwoorden / 100 Vragen

Aha, ik ga het geleidelijk aan snappen. Vanaf het voorjaar is er een all-in-one abo van tele2 in huis. Na de nodige toestanden werkt alles prima.
De p.c maakt geen draadloze verbinding ( oud model p.c ) de modem is verplaatst naar begaande grond . Op tussen verdieping is er met powerplugs een verbinding.

Wat je zegt over een dongel, dat zou een optie kunnen zijn. Maar dan eerst uitproberen is inderdaad het beste.
Wifi op de tab lijkt sneller maar of dat echt zo is ????? Maar goed, ik vind het nod steeds prettige om gewoon op een " grote " p.c te werken. Dit terwijl een tab ,door zijn mobiliteit, handig is.

Gr. Ekiem

gsm
door gsm - Aug 18, 2013 om 18:02
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt de snelheid op de tablet natuurlijk prima vergelijken met de PC, door op beide de snelheidstest (klik) te doen.

Een snelheid van 25 mbps download en 1.5 mbps upload is tegenwoordig bij de kabelaars wel het minimum. ADSL is praktisch altijd langzamer.

Download 4 en upload 0,8 is nog wel bruikbaar, maar niet echt meer van deze tijd.
De echte snelheid van de provider kun je echter alleen met een directe verbinding, via een UTP kabel rechtstreeks op het modem, vaststellen en dan moet je tijdens de meting ook nog de virusscanner en andere programma's eerst tijdelijk uitzetten.

De tablet zou via WiFi iets langzamer moeten zijn dan een PC van 7 jaar oud, direct via een UTP kabel naar het modem bij gebruik van een LAN snelheid van 100 mbps.
Tele2 gebruikt dacht ik alleen poort 3 en 4 van de modem voor het internet.

ekiem
door ekiem - Aug 18, 2013 om 19:30
676 Antwoorden / 100 Vragen

Oke dat van die snelheids test van de tab ga ik eens proberen, ben benieuwd. Alleen dat je de echte snelheid van je provider kunt meten door de virus scanner en andere programma's tijdelijk uit te zetten. Ik snap het maar de p.c gebruik ik alleen maar met virus scanner aan. Ik heb een tijdje terug Trusteer ( van de ING erop gezet ). Daarnaast
zit er AVG en een cleaner op.

gr. Ekiem

sw
door swat1500 - Aug 19, 2013 om 00:57
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Als de powerplugs ook 7 jaar oud zijn dan is de snelheid wel verklaarbaar. U moet dus ook rekening houden met het maximum van de powerplugs en ook daar geld dat je meestal minder krijgt dan word aangegeven. Snelheid kan nog lager worden als de powerplugs niet in dezelfde fase zitten. Een wifidongle heeft alleen zin als u in de kamer waar de pc staat ook voldoende signaal hebt. Kunt u testen met de tablet!

wendy-claire
door wendy-claire - Aug 19, 2013 om 02:19
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zondag 18 aug 2013, 14:30]ms = miliseconden;
Mbps = Mega bit perseconden;
MBps = Mega Byte per seconden. (Let op de juiste schrijf wijze van de letter b.)

1 MBps is ongeveer 9 Mbps, maar ik reken zelf altijd met een factor tien.

De tijden bij een ping geeft aan hoelang een pakketje er over doet om naar de server en terug te komen. Dit is vooral belangrijk bij online spelletje waar de reactietijd belangrijk is. Dit merkt u niet als u gewoon aan het surfen bent.

Als de server www.xs4all.nl ping krijg ik 20 ms te zien. U kunt dit zelf uitproberen door het volgende commando uit te voeren op de command prompt / dosbox: ping www.xs4all.nl. (Als u op de start knop drukt en dan kiest voor "running..." of "uitvoeren..." en cmd in types krijgt u de command prompt ook te zien; misschien dat iemand met een Windows machine dit beter kan uitleggen.)

1 Mbyte/s = 8 Mbit/s ! mbit vs. mbyte

Mijn ping is 12 milliseconden en de upload is 5.7 Mbit/s & download 62,9 Mbit/s (beloofd 60 Mbit/s)!

U hebt een trage internetsnelheid.

er
door erky - Aug 19, 2013 om 12:20
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Ekiem,
De test die je beschrijft is een netwerk/internet snelheidstest. Voor gewoon internetten of e-mail is jouw snelheid voldoende. Jouw waarden horen bij een goedkoop (instap) abonnement van een provider.

Je gebruikt de computer vooral voor foto bewerken. De genoemde snelheden hebben niets te maken met de snelheid van de computer zelf. Als hij 7 jaar oud is gebruikt je waarschijnlijk XP of Vista.
Heb je Vista, klik dan op Start, met de rechter muisknop op Computer en kies dan Eigenschappen. Hier zie je de 'Prestatie index' van jouw computer. Die is wel zo belangrijk voor het foto bewerken.

Je gebruikt een powerline verbinding tussen je modem en computer. Als je een kabel zou gebruiken zou dat snelheidswinst zijn! Maar ik kan niet in jouw huis kijken, dus soms heb je geen keus. Moderne powerline kastjes kunnen sneller zijn dan de huidige verbinding bij jou, maar in de praktijk is de snelheid nooit hoger dan de helft van wat de fabrikant opgeeft.

Succes,
Erky

sl
door slempie - Aug 19, 2013 om 12:33
58 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=swat1500 schreef op maandag 19 aug 2013, 00:57]

Snelheid kan nog lager worden als de powerplugs niet in dezelfde fase zitten.

Of met andere woorden: wanneer beide powerplugs op verschillende electra-groepen zijn aangesloten.

ekiem
door ekiem - Aug 19, 2013 om 14:50
676 Antwoorden / 100 Vragen

Hallo allemaal,

Ik gebruik inderdaad XP en die powerplugs zijn gewoon nieuw. Eerst zat de modem hier op de tussen verdieping maar doordat digitenne zo stoorde is het abbo veranderd in een all-in-one met daarin digitale t.v. Al met al een heel gedoe nog, maar uiteindelijk is alles goed gekomen en werkt naar tevredenheid.
Het modem is verplaatst naar de begane grond en omdat er anders een draad door de kamer zou lopen hebben we daar powerplugs.( tele2 )
Bij de p.c is er verbinding met TP-Link plugs ,allemaal op dezelfde groep , maar die snelheid is niet super.
denkelijk tijd voor een nieuwe p.c t.z.t.

gr Ekiem

ro
door ron530 - Aug 19, 2013 om 15:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

4,2 Mb download voor een adsl verbinding zou maar zo kunnen kloppen. Nadeel bij een adsl all in one abo is wel dat van de snelheid ook door tv kijken beperkt wordt want alles gaat via de koperdraadjes van de telefoonlijn. Vraagsteller kan een compleet nieuwe pc aan schaffen en het thuisnetwerk up to date brengen maar snelheidswinst gaat dat echt niet opleveren. Mijn advies het abonnement uitdienen en overstappen op de kabelaar die uw regio werkzaam is.

gompy2
door gompy2 - Aug 19, 2013 om 15:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het helemaal met Ron530 eens. TS kan de snelste PC aanschaffen die er bestaat maar als de verbinding, lees afstand, naar de dichtstbijzijnde telefooncentrale geen hoge snelheden toelaat heeft dat totaal geen zin.
Hier een staatje met in theorie afstanden-mogelijke snelheden:

Afstand tot telefooncentrale versus Downloadsnelheid
Tot 0,7 km 24 Mbit/s
Tot 1,2 km 22 Mbit/s
Tot 1,6 km 20 Mbit/s
Tot 1,9 km 18 Mbit/s
Tot 2,1 km 16 Mbit/s
Tot 2,3 km 14 Mbit/s
Tot 2,5 km 12 Mbit/s
Tot 2,7 km 10 Mbit/s
Tot 3,1 km 8 Mbit/s
Tot 3,4 km 6 Mbit/s
Tot 3,9 km 4 Mbit/s
Tot 4,7 km 2 Mbit/s
Tot 5,3 km 1 Mbit/s

TS kan zelf bepalen wat de in theorie hoogst haalbare snelheid is voor een telefoonlijn verbinding door een postcode-check te doen, kan TS zelf zien wat de afstand is tot de dichtstbijzijnde wijkcentrale en hoe die heet.

Klik hier-> Afstand wijkcentrale

ekiem
door ekiem - Aug 19, 2013 om 16:25
676 Antwoorden / 100 Vragen

Net even die wijkcentrale afstand bekeken en die is in mijn geval net geen 3 km. Tele2 is nu provider voor digitale t.v +internet + bellen.
Had er eerlijk gezegd niet eens bij stil gestaan dat verschillende providers verschillende snelheden leveren, wel stom. Had meer zoiets van " bellen is bellen " en digitale t.v is beter dan digitenne. Heb nog wel even geinformeerd in een aantal zaken maar raakte er zeer gefrustreed van. Met name UPC en Ziggo hadden behoorlijke agressieve verkoop technieken. Ben nog net niet gillend sommige winkels uit gerend. Ze luisteren niet en willen verkopen, maakt niet uit hoe. Daarnaast ook die bij verkoop van allerlei extras waarop ik niet zit te wachten, jammer.

Gr. Ekiem

ro
door ron530 - Aug 19, 2013 om 16:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Kabelaars kunnen enkel maar leveren in hun gebied, is Ziggo de kabelaar dan kunt u bij UPC geen contract afsluiten want zij kunnen niet leveren.

gompy2
door gompy2 - Aug 19, 2013 om 16:38
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ekiem schreef op maandag 19 aug 2013, 16:25]Net even die wijkcentrale afstand bekeken en die is in mijn geval net geen 3 km. Tele2 is nu provider voor digitale t.v +internet + bellen.
Had er eerlijk gezegd niet eens bij stil gestaan dat verschillende providers verschillende snelheden leveren, wel stom. Had meer zoiets van " bellen is bellen " en digitale t.v is beter dan digitenne. Heb nog wel even geinformeerd in een aantal zaken maar raakte er zeer gefrustreed van. Met name UPC en Ziggo hadden behoorlijke agressieve verkoop technieken. Ben nog net niet gillend sommige winkels uit gerend. Ze luisteren niet en willen verkopen, maakt niet uit hoe. Daarnaast ook die bij verkoop van allerlei extras waarop ik niet zit te wachten, jammer.

Gr. Ekiem
Mieke, als ik je zo mag noemen en als je zo heet, je snapt het nog niet helemaal.
Een paar dingen.

Providers kunnen wel van alles schrijven over welke snelheid dan ook die ze kunnen leveren, maar ze zitten aan de fysieke tekortkomingen van koperdraad vast, de demping/soortelijke weerstand over langere afstanden, daar is niets tegen te doen met de mogelijkheden van vandaag de dag, alleen glasvezel biedt dan uitkomst en ik weet niet of dat in jouw woonplaats al leverbaar is.

Je hebt het over UPC en Ziggo.
Dat zijn kabelaars en welke kabelaar levert in jouw woonplaats?

ekiem
door ekiem - Aug 19, 2013 om 17:10
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ja hoor zo heet ik inderdaad, en je mag me zo noemen. Maar om je vraag te beantwoorden, het volgende. Eerst was er een abbonement bij UPC en daarna bij KPN. Momenteel is dat allemaal bij tele2, was eerst Alice. Vond het handig om alles bij een en dezelfde provider af te nemen. Vooral omdat alles dan ,qua rekeningen gelijk loopt en er meer overzicht is.
Geleidelijk aan ga ik het allemaal wat beter snappen, maar ik vind het jammer dat er bij al die klanten services het idee bestaat dat iedereen gewoon alles begrijpt. Dat is ,in mijn geval, niet zo. Tele2 levert hier en maakt volgens mij gebruik van KPN.

Er is hier voor de deur wel glasvezel maar of er een provider is die dat aanbied, geen idee. Ik hoor de wildse verhalen over glasvezel en mischien is het wel wat maar ik denk dat het verstandig is om af te wachten tot de kinderziektes uit het systeem zijn. Tele2 levert het ook maar daar durf ik nog niet aan. Ben nog aan het bijkomen van de laatste verandering van een paar maanden geleden.

Gr.Ekiem

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 20, 2013 om 01:06
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon even voor de extra duidelijkheid; met je snelheid is niets vreemds aan de hand, veel sneller zul je niet halen op jouw adres.

Mocht je geluk hebben en de kabelaar heeft 'n stabiele verbinding, richting jouw huis, ben je daar beter af qua snelheid. Overigens zijn alles-in-een pakketten nadelig omdat je een stuk(je) duurder uit bent.

dobby
door dobby - Aug 20, 2013 om 03:48
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erky schreef op maandag 19 aug 2013, 12:20]Moderne powerline kastjes kunnen sneller zijn dan de huidige verbinding bij jou, maar in de praktijk is de snelheid nooit hoger dan de helft van wat de fabrikant opgeeft.Ok - maar das niet eerlijk, want PLC spul geeft half duplex snelheden (dus zeg maar de totale mogelijke snelheid moet je over upload en download verdelen).. verder is er nogal wat overhead, snelle snelheids-drops bij allerlei zaken terwijl het terug op-schroeven van de snelheid heel wat langzamer gaat, enz enz.

Ook hebben verschillende groepen of heel wat erger verschillende fases een nogal remmend effect op de snelheid, en al hoeft je tegenwoordig niet perse meer in de meterkast de verschillende fases met elkaar te verbinden.. toch.. er kan veel..

(ok - zoek zoek zoek - dit was een extreem niet-representatieve opzet.. puur opgezet om eruit te halen wat er in zit (geen andere ongefilterde apparaten tijdens de test op het (electriciteits-)net. Rustig tijdstip,router en pc ook redelijk getuned, test versie van PLC firmware (weet eerlijk gezegd niet meer welk merk zo uit mijn hoofd), PLC devices naast elkaar in de meterkast (router en PC stonden daar niet, maar maakt niet uit voor de test); verder alles natuurlijk (van router naar PLC en van PLC naar PC) gigabit bedraad enz..

en dit was niet echt helemaal reproduceerbaar (eerlijk gezegd meer echt niet LOL.) .. maar toch, als piek waarde: (speedtest.net is een redelijke nette test met genoeg data transfer om een gemiddeld reeel beeld te geven) (al moet je vaak zelf je snelste server zoeken)

hier staat dat resultaat.. ( http://www.speedtest.net/my-result/2879694619 )

Oftewel: PLC is echt nog niet uit-ontwikkelt.. eerst 85 MBps, toen 200, 500, 600, 700.. op den duur gaat dat misschien nog wel eens echt universeel inzetbaar worden (al zitten er ook wel flink haken en ogen aan..)

gompy2
door gompy2 - Aug 20, 2013 om 15:35
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ekiem schreef op maandag 19 aug 2013, 17:10]Ja hoor zo heet ik inderdaad, en je mag me zo noemen. Maar om je vraag te beantwoorden, het volgende. Eerst was er een abbonement bij UPC en daarna bij KPN. Momenteel is dat allemaal bij tele2, was eerst Alice. Vond het handig om alles bij een en dezelfde provider af te nemen. Vooral omdat alles dan ,qua rekeningen gelijk loopt en er meer overzicht is. Voor de snelheid zal het niks uitmaken welke provider je neemt, nogmaals ze zitten allemaal aan de beperkingen van die koperlijn vast, en als je nu lekker zit bij Tele2, en je hebt geen problemen en alles gaat goed, dan moet je daar lekker blijven zitten.

Je geeft aan dat de afstand tot de wijkcentrale net geen 3 km is. Dan zit elke provider vast aan een theoretische snelheid van +/- 8 Mbit/s. Maar dat is een onmogelijkheid in de praktijk, want het gaat niet over een koperdraad aan 1 recht stuk, het gaat over een koperverbinding met diverse lassen en koppelingen en verbindingen die elk hun eigen demping geven, en als die verbinding bij jou in huis komt blijft er misschien nog een goeie 6 Mbit/s over of zoiets.
Als je daar dan nog de verliezen bij optelt die de verbindingen bij jou in huis, bedraad en draadloos, geven denk ik dat je aan een krappe 5 Mbit/s als daadwerkelijke maximum niet zoveel meer kunt verbeteren, dan zou je alleen zoals GSM al aangaf, de test kunnen overdoen met alle andere programma's (virusscanner/firewall enz) uitgeschakeld en dan op een goede testserver. Die GSM aangaf geeft goede waardes weer, klik-> hier nog een.
Wil je echt veel sneller kunnen internetten, zul je weer terug naar UPC moeten.

Als er bij jou voor de deur glasvezel ligt zou ik het rustig afwachten.
Is het al een actief glasvezel netwerk of zijn het de voorbereidingen, alvast glasvezel-kabel gelegd?
Klik hier-> Waar ligt glasvezel?

ekiem
door ekiem - Aug 20, 2013 om 17:33
676 Antwoorden / 100 Vragen

Heb net nog die snelheidstest gedaan en zit op -8 Mbits en ik zit na de nodige toestanden op dit moment goed bij tele2. Heb nu een abbo van 48,50 voor internet + digitale t.v + onbeperkt altijd bellen van vast naar mobiel en vast. Daar ben ik tevreden mee.
Maar sluit niet uit dat dit op termijn kan veranderen. Die glasvezel ligt hier voor de deur maar is "nog " niet actief, dus wie weet.
Heb in ieder geval geen zin in weer "overstap " toestanden en ik heb het idee dat het overal wel wat is.

gr Ekiem

gompy2
door gompy2 - Aug 20, 2013 om 17:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ekiem schreef op dinsdag 20 aug 2013, 17:33]Heb net nog die snelheidstest gedaan en zit op -8 Mbits en ik zit na de nodige toestanden op dit moment goed bij tele2.
Nou zie eens aan, nog positiever als dat ik vermoedde.
Suc6 er mee.

gompy2
door gompy2 - Aug 20, 2013 om 19:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ekiem schreef op dinsdag 20 aug 2013, 17:33]Heb nu een abbo van 48,50 voor internet + digitale t.v + onbeperkt altijd bellen van vast naar mobiel en vast. Daar ben ik tevreden mee.

Ook toevallig..
Een poosje terug was daar meen ik een "verhitte" discussie over ;-)
Het onbeperkt bellen naar vast en mobiel bij Tele2.
Dat het onbeperkt bellen naar mobiel niet mogelijk zou zijn bij Tele2, maar het blijkt toch van wel.
Jouw abbo heeft het (€48,50) en in de link onderstaand staat er nog 1 bij, die van 51 Euro.

Klik-> Abonnementen Tele2

Het topic waar het toen over ging was, klik-> TELE2 onbeperkt bellen en pluspakket tv

Grappig

ekiem
door ekiem - Aug 20, 2013 om 20:06
676 Antwoorden / 100 Vragen

Is inderdaad grappig, wil er wel bij zeggen dat ik geen Plus pakket heb. Juist dat altijd onbeperkt bellen van vast naar vast en naar mobiel is voor mij interessant. Vriendinnen en familie wonen niet naast de deur en dan betaal je dus een all-in-one bedrag 48,50. Prettig is dat je dan ook weet waar je aan toe bent. service nummers en 0800 e.d betaal je wel.

Was laatst wel 3 weken op vakantie maar in die week thuis is er ook het nodige gebeld.

gr Ekiem

sl
door slempie - Aug 20, 2013 om 23:04
58 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=dobby schreef op dinsdag 20 aug 2013, 03:48]

Ook hebben verschillende groepen of heel wat erger verschillende fases een nogal remmend effect op de snelheid, en al hoeft je tegenwoordig niet perse meer in de meterkast de verschillende fases met elkaar te verbinden.. toch.. er kan veel..

Ho, wacht even! Je mag zelfs niet suggereren dat je in de meterkast verschillende groepen met elkaar kunt verbinden, want je creëert daarmee een loeiharde kortsluiting.
Die verschillende groepen zijn niet in fase, en daardoor zijn de onderlinge spanningsverschillen zeer aanzienlijk en levensgevaarlijk voor knutselpraktijken.

dobby
door dobby - Aug 21, 2013 om 02:41
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=slempie schreef op dinsdag 20 aug 2013, 23:04][quote=dobby schreef op dinsdag 20 aug 2013, 03:48]

Ook hebben verschillende groepen of heel wat erger verschillende fases een nogal remmend effect op de snelheid, en al hoeft je tegenwoordig niet perse meer in de meterkast de verschillende fases met elkaar te verbinden.. toch.. er kan veel..

Ho, wacht even! Je mag zelfs niet suggereren dat je in de meterkast verschillende groepen met elkaar kunt verbinden, want je creëert daarmee een loeiharde kortsluiting.
Die verschillende groepen zijn niet in fase, en daardoor zijn de onderlinge spanningsverschillen zeer aanzienlijk en levensgevaarlijk voor knutselpraktijken.Ik heb nooit willen beweren (en nooit beweerd ook, als het goed is) dat je in de meterkast verschillende groepen met elkaar zou moeten verbinden (al neem ik aan dat de meeste particulieren meestal maar 1 fase gebruiken, dus zo uit uit mijn hoofd *is* dat al zo).. Maar over verschillende fases (als je er meer van je 380/400 V input gebruikt) is anders... daar had (heb?) je mooie oplossingen voor om die met elkaar te verbinden, zodat een PLC connectie hier ook door kwam.

Maar: dat was zeker geen koperen draadbrug.. dat was meer iets als zeg maar een set van 2 PLC adapters die direct met elkaar waren verbonden.. en dan in een mooi klein kastje (met vast een wat minder klein prijskaartje) :P