mrnn
door mrnn Feb 17, 2019 om 20:16
Computers & telefonie

Bestanden op externe harde schijf gewist door laptop

Ik vroeg mij af of er hier iemand is die weet wat er en/of hoe het gebeurd is.

Ik heb een externe harde schijf waar ik muziek van mijn eigen collectie op gezet had, zodat ik niet iedere keer schijfjes hoefde te verwisselen in de dvd-speler. Deze schijf had ik aangesloten op mijn tv – een LG. Toen ik van de week wat muziek wilde afspelen, bleek alles gewist te zijn. Ik heb de schijf aangesloten op mijn laptop en het enige wat er nog opstond waren een paar onbekende kleine bestanden zonder naam. Ze waren alleen voorzien van een klein rechthoekje en ik kon ze niet openen. Ik heb het logboek bekeken en daar kwam ik een foutmelding tegen met de vermelding van mijn laptop – een Acer.

De tv is aangesloten middels een kabeltje op een router. Mijn laptop is draadloos verbonden met die router. De router is middels een kabeltje aangesloten op de modem van de provider; de wifi daarop heb ik uitgezet zodat er geen conflicten kunnen komen met de router (werd mij aangeraden).

Ik kan niet vanuit mijn laptop naar de bestanden op de externe harde schijf die op de tv is aangesloten; althans, dat is mij nooit gelukt en misschien is dat ook helemaal niet mogelijk. Dus hoe kunnen die bestanden dan door de laptop gewist zijn? Zelf heb ik dat dus niet gedaan; ik zou niet weten hoe.

Heeft hier iemand enig idee?

Ik heb ondertussen de schijf geformatteerd en ben er opnieuw muziek op gaan zetten.

5025 13 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 17, 2019 om 20:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die schijf is waarschijnlijk niet door je laptop, maar door de TV gewist.

mrnn
door mrnn - Feb 17, 2019 om 20:36
67 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb net de schijf weer aangesloten op de tv en nu herkent de tv hem helemaal niet meer. Het probleem wordt vreemder.

Grunnen.
door Grunnen. Feb 17, 2019 om 20:45
509 Antwoorden / Vragen

En herkent je laptop de disk nog wel.

adriaan2
door adriaan2 Feb 18, 2019 om 17:29
104 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de schijf aan de tv hangt wordt die geformateerd naar het systeem van de tv. Staat ongetwijffeld in de omschrijving zoals ik zelf heb ervaren.

Grunnen.
door Grunnen. - Feb 17, 2019 om 20:38
509 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat het kopieeren  naar de externe niet goed gegaan.De beste methode is cd met de mediaplayer te rippen bv als mp3 bestand naar je externe Disk

xq
door xqcnbthz - Feb 17, 2019 om 20:52
9 Antwoorden / 4 Vragen

Mogelijk ben je gehackt?
wel vreemd dat alles ineens leeg is.
data diefstal gebeurt ook vaak.

edrick3
door edrick3 Feb 18, 2019 om 12:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zeker door de politie. ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 17, 2019 om 21:09
16826 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft de schijf geformatteerd, dat had u dus NIET moeten doen want na formatteren is het benutten van een een herstel programma niet meer mogelijk. Zeker als u er ook al iets nieuws op heeft gezet.

Het komt mij voor, afgaande op het gegeven dat u de externe schijf ook al opnieuw geformatteerd heeft dat u zelf iets heeft gedaan waardoor de bstanden niet bereikbaar bleken.  Maar als gezegd, met het herformatteren is hoe dan ook herstel niet meer mogelijk.

diumenge
door diumenge Feb 17, 2019 om 21:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Herstel na een format is een stuk lastiger, maar wel mogelijk. Nu TS opnieuw muziek op de geformateerde schijf is gaan zetten is herstel wel heel lastig en deels onmogelijk geworden.

diumenge
door diumenge - Feb 17, 2019 om 21:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is het typenummer van die LG? Heeft zeer waarschijnlijk niets met verkeerd kopiëren te maken en al helemaal niet met hacken of datadiefstal. Meest logische scenario is dat de LG de harddisk heeft overschreven toen je 'm aansloot.

Ge
door Genee - Feb 17, 2019 om 21:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan zijn dat de TV de schijf opnieuw geformatteerd heeft.
Externe HD aangesloten op de TV wordt meestal gebruikt om tv programma’s op te nemen en wordt door de TV daarvoor geschikt gemaakt.
Kijk eens in de handleiding van de TV.
Of sluit de externe schijf nog eens aan op de TV en kijk of u een bericht krijgt dat de schijf opnieuw geformatteerd gaat worden.

simon55
door simon55 - Feb 17, 2019 om 21:39
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De schijf zal in FAT of NTFS bestandstype zijn geweest , en mogelijk herkend de TV dat niet en is t hierdoor gewist. Jammer dat u de schijf geformateerd hebt ,anders had u moeiteloos alle bestanden kunnen terughalen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 17, 2019 om 22:01
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom er nog even op terug omdat ik mij in alle erenst afvraag of een externe harddisk, bestemd voor een ACER PC met windows besturing wel op een rechtsteerks op een TV met een ander 'operating systeem' (android?) kan worden aangesloten. Ik vrees van niet.
Maar het hoeft ook helemaal niet want via de laoptop en HDMI aansluiting laten weergeven op de TV kan heel goed en zonder problemen.

Ik waag het in ieder geval niet om mijn externe HDD (voor backup's en ook veel muziek) rechtstreeks aan te sluiten op mijn niet windows TV.

Gr
door Grunn1 Feb 17, 2019 om 23:31
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Maakt helemaal niks uit waar je een externe harde schijf op aansluit en kan ook nooit kwaad. Het enige wat op het aangesloten apparaat weergegeven wordt zijn de bestanden die te lezen zijn. Zelfde is ook met een geheugen kaartje, kan in je telefoon (Android, Windows of iOS) of in je laptop/pc of in je fototoestel (heeft geen besturingssysteem zoals Windows of Android) of in een bewakingscamera enz. Daar zijn die externe opslag media voor.

mrnn
door mrnn - Feb 17, 2019 om 22:58
67 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb de HD al maanden op die manier gebruikt, rechtstreeks op een USB-poort aangesloten en het ging steeds goed. Tot van de week dan...

De HD heeft geen aansluiting op stroom; werkt hetzelfde als een USB-stick.

Ja, jammer dat ik hem dus geformateerd heb, maar er is in feite niets verloren gegaan. De muziek staat in de kast en ik gebruik nu dus maar weer gewoon de dvd-speler.

Maar iig volg ik nu het advies van Heremietkreeft en gebruik hem niet meer op die manier.

Iedereen hartelijk dank voor uw bijdragen.

rebek
door rebek - Feb 18, 2019 om 13:17
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik heb ook zoiets gehad. Alle foto's van 9 jaar van de ene naar de andere externe harde schijf. Gecontroleerd, alles stond goed op mijn externe schijf.  in de kast gelegd. 2 jaar later enkel nog maar enkele foto's uit laatste 2 jaar te vinden. En dan ook  toevallig die op de harde schijf van mn laptop staan.
Zijn de verloren 7 jaar nog terug te vinden ergens??

br
door brui0929 - Feb 18, 2019 om 22:04
632 Antwoorden / 10 Vragen

Hebt u de collecte op de computer staan en deze op de interne harddisk op een andere partitie staan dan kunt u het volgende doen: sluit de externe harddisk aan op de computer open de verkenner als het goed is ziet u nu de harddisk staan. Klik hierop rechtermuis toes kies formateren. Wanneer dit klaar is kopieert u alle muziek bestanden weer terug naar de externe harddisk.