sj
door sjoerdhoekstra Feb 4, 2017 om 20:23
Computers & telefonie

Betrouwbare clouddiensten

hoe kan ik op bertrouwbare manier gebruik maken van clouddiensten. Zonder de gegevens kwijt te raken

9198 10 Rapporteer

fa
door familyman - Feb 4, 2017 om 20:25
888 Antwoorden / 1 Vragen

Koop een externe harde schijf en beveilig die zelf.

er
door eruantalisse Feb 4, 2017 om 20:43
8 Antwoorden / 0 Vragen

Een externe schijf is geen clouddienst.

fa
door familyman Feb 4, 2017 om 21:06
888 Antwoorden / 1 Vragen

Maar wèl betrouwbaar.

pi
door pieterwolters Feb 4, 2017 om 21:13
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De ervaring leert dat een fatsoenlijke clouddienst bijna oneindig veel betrouwbaarder is dan spullen zelf opslaan. Het gaat al fout met het advies om EEN externe schijf te kopen. Dat moeten er minstens 2 zijn waarvan er 1 op een andere locatie wordt opgeslagen. 1 backup is immers geen backup.

Daarnaast is een externe harde schijf niet zo makkelijk vanaf een andere locatie te benaderen, en ook niet vanaf al je devices. Probeer maar eens een bestand van je harde schijf met je smartphone te openen en vergelijk dat met het openen van een bestand vanaf een clouddienst.

fa
door familyman Feb 4, 2017 om 21:22
888 Antwoorden / 1 Vragen

Zodra je iets 'elders uit handen geeft' is het minder betrouwbaar als je het 100% zelf beheerd.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 5, 2017 om 15:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@pieterwolters. De cloud is 1 backup dus geen backup. Ik heb een 300/30 abonnementen en wilde laatst in een cloud mijn videomateriaal opslaan. 184 GB ding is 2 dagen volop bezig geweest.
Een externe schijf kopen en uit huis plaatsen is ook een oplossing. Of leg een beveiligde USB stick in uw schuur of auto.
Ik vind cloud diensten ook best duur en traag.

fa
door familyman Feb 5, 2017 om 15:22
888 Antwoorden / 1 Vragen

Of je gebruikt 2 hd's. de even weken/maanden nummer 1, de oneven weken/maanden nummer 2.

er
door eruantalisse - Feb 4, 2017 om 20:43
8 Antwoorden / 0 Vragen

Als je bedoelt: ik wil geen gegevens kwijtraken door bijvoorbeeld onverwachte verlaging van de opslagruimte, dan zijn er voldoende (betaalde) opties als Dropbox, Onedrive, Google Drive etc.
Als je bedoelt eenvoudig en anoniem bestanden kunnen delen, dan heb je aanbieders als MegaUpload (maar die varianten zijn vast niet betrouwbaar).
Als je technisch aangelegd bent,  kun je zelf gebruik maken van een nas.

Als het gaat om beveiliging van je bestanden: als ik iets wil versleutelen, dan maak ik er er een RAR-bestand van en zet hier een wachtwoord op, vóór ik het bestand upload.

En ik zorg dat ik een lokale backup heb van de bestanden.

ja
door jackyh Feb 4, 2017 om 21:12
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het ging bij kassa vanavond over dropbox. Daar komt dus de vraag vandaan. De mevrouw van kassa zei dat nadere uitleg op de website zou komen te staan.

newmikey
door newmikey - Feb 4, 2017 om 21:03
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het net zo'n onbeantwoordbare vraag als "Hoe kan ik veilig gebruik maken van auto's. Zonder schade te maken/krijgen."

Als u nu eens ècht vroeg wat u wilde weten?

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2017 om 21:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De ts heeft naar Kassa gekeken.:-((

pi
door pieterwolters - Feb 4, 2017 om 21:14
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als je gebruik maakt van gerenommeerde clouddiensten als Microsoft OneDrive, Google Drive e.d. dan zit het wel goed qua betrouwbaarheid.

marita5
door marita5 - Feb 4, 2017 om 22:10
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo SjoerdHoekstra ,

Lees hier nog eens over de uitzending van vanavond ,  klik op de rode regels, ( m.n .Stack )

http://kassa.vara.nl/gemist/nieuws/verwijderde-bestanden-plotseling-terug-in-clouddienst-dropbox

Voor Stack , klik op de rode regel  , en scroll naar beneden 1.000 GB gratis ( groene balk )

https://www.transip.nl/stack/

Lees ook eens deze gegeven antwoorden , betreft Stack .

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/gratis-opslag-one-drive-van-microsoft-verdwijnd-voor-een-groot-deel?id=583452

Kl
door Klezzer - Feb 5, 2017 om 10:37
1 Antwoorden / Vragen

Google Drive en Microsoft Onedrive zijn erg betrouwbaar. Maar zoals met elke clouddienst slaat u gegevens op bij een derde partij. 100% betrouwbaar is dat dus nooit. Wilt u zeker weten dat uw gegevens altijd veilig zijn sla ze dan op uw eigen media (harde schijf/USB/NAS) op. En niet geheel onbelangrijk: maak altijd een backup!

diumenge
door diumenge - Feb 5, 2017 om 10:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zoals eerder aangegeven, beschrijf eens wat je wensen zijn i.p.v. zo'n onduidelijke vraag te stellen.

In ieder geval schrijf je 'zonder gegevens kwijt te raken'. Wat men wel eens schijnt te vergeten is dat een clouddienst niet hetzelfde is als een backupdienst. De cloud synchroniseert continue met de bestanden op je computer(s). Ik herinner mij nog een vraag hier van iemand die door zo'n cryptovirus was besmet en de versleuteling van de bestanden was ook doodleuk met de cloud gesynchroniseerd. Zo werkt dat dus ook als je bestanden op je PC per ongeluk wist, in de cloud gaan ze dan ook naar de prullenbak. Dus ook mét een clouddienst is het verstandig je belangrijke bestanden te backuppen.

ma
door maarten heest - Feb 5, 2017 om 10:50
463 Antwoorden / 0 Vragen

@ERUANTALISSE, een clouddienst is ook een 'externe schijf' want data worden elders op die manier opgeslagen

@FAMILYMAN, inderdaad, prima advies!  Het zal bovendien niet de eerste keer zijn dat in het geval van een door ransomware gegijzelde computer ook nog eens de bestanden in de cloud besmet blijken te zijn.
Dus de harde schijf wel even loskoppelen als de backup gemaakt is.

wilcovv
door wilcovv - Feb 5, 2017 om 14:27
40 Antwoorden / 2 Vragen

"een clouddienst is ook een 'externe schijf' want data worden elders op die manier opgeslagen"
Ja maar nee want... het beste is om 1 map (folder) te maken/selecteren op je eigen PC of tablet en daarin documenten/foto's e.d. in te kopiëren (dupliceren) en alleen die map te synchroniseren met zo'n clouddienst.
Dat is uiteraard niet persé een backup.
Het is wel heel toegangkelijk voor jouw en iedereen die je maar wil waar dan ook.
Een backup maak je op een externe hardeschijf van alles in je thuismap op je PC en dan ook wel dat nog op je PC laten staan. (anders is het weer géén backup)
Zo'n externe hardeschijf; eventueel eentje die over WIFI beschikt zodat je er ook makkelijk met je tablet/phone bij kan.

Die clouddiensten (Amerikaans, M$, Google, Dropbox, etc.) zijn de laatste jaren kritiekloos door de diverse websites/tijdschriften gepromoot want hot & happening (doen 't goed op de beurs enzo) want lekker makkelijk.
Gelukkig zijn er steeds meer van dergelijke producten uit Europese landen ontstaan met (betrouwbare) opslag in eigen land.
Dat Stack is inmiddels een van de betere/grotere.
Ook vaak heeft je eigen internetprovider wel cloud-opslag mogelijkheden.
En anders nog zelf een NAS aanschaffen en daarmee aan de gang gaan.

[= heel verhaal maar vond dit toch even nodig]

ma
door maarten heest Feb 5, 2017 om 15:02
463 Antwoorden / 0 Vragen

Een zinnig verhaal kan mij niet lang genoeg zijn....
Mijn opmerking was niet meer of minder bedoeld om aan te geven dat gegevens in de cloud ook op een server/harde schijf terechtkomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2017 om 15:14
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn idee: een externe harde schijf is het meest veilig.

citaat:

door pieterwolters - 4 feb. 2017 om 21:14
3374 Antwoorden / 0 Vragen

Als je gebruik maakt van gerenommeerde clouddiensten als Microsoft OneDrive, Google Drive e.d. dan zit het wel goed qua betrouwbaarheid.

Mijn opmerking: Als je gebruik maakt van VS (Amerikaanse) aanbieders dan weet je ook zeker dat de VS overheid op elk moment dat zij dat wil toegang kan en mag hebben tot uw gegevens.