ma
door magda Feb 4, 2011 om 10:01
Computers & telefonie

Beveiliging PC

Vraag van een computerdummy aan de experts.
Ik weet dat er op deze site discussies zijn geweest over beveiliging van computers. Maar ik weet niet of mijn computer voldoende beschermd is en durf daarom niet lang van internet gebruik te maken. Ik durf daarom ook niet veel tijd besteden aan het zoeken naar de informatie.
Probleem 1: ik heb een tweedehands computer gekocht. Op deze computer is Avira AntiVir geïnstalleerd. Ik heb geen flauw idee of dit programma betrouwbaar is.
Probleem 2: ik heb de computer 4 dagen. Bij het opstarten krijg ik de melding dat de firewall niet is ingeschakeld. Gisteren kwam ik bij toeval op het scherm van Windows beveiliging. Daar stond dat de firewall is ingeschakeld. (??)

Vragen: Weet iemand of Avira goede beveiliging biedt tegen virussen.. Of kan ik beter overgaan op AVG. Maar hoe moet ik Avira de-installeren
Heeft iemand enig idee waarom ik de melding krijg dat de firewall niet is ingeschakeld. (ja, ik ben een echte dummy dummy) Voor zover van belang: ik heb Windows XP

Alvast bedankt voor jullie adviezen en input.

Groet
Magda

1351 3 Rapporteer

gsm
door gsm - Feb 4, 2011 om 10:25
5940 Antwoorden / 47 Vragen

1) Antivir Home edition van Avira is prima! Dit programma is constant van kwaliteit en heeft zich de afgelopen jaren wel bewezen. Let er wel op dat de paraplu in het systeemvak open gaat en niet ingeklapt blijft. Het kan gebeuren dat Antivir wat traag bijgewerkt wordt en dat je via de rechter muisknop een enkele keer zelf de update moet starten. Antivir Home is minstens net zo goed als AVG free, maar is helaas niet beschikbaar in de Nederlandse taal. Ook wel goed zijn Avast 5 en MSE (Microsoft Security Essentials).
Bij gebruik van MSE moet je eerst ook Windows Defender verwijderen uit WIndows XP.

2) Een mededeling dat de firewall uit staat of iets anders nog niet goed werkt komt tijdens het opstarten van oudere PC's wel vaker voor. Zolang die mededeling ook weer verdwijnt, is er niets aan de hand. Je kunt bij Windows XP de map C:\Windows\Prefetch een helemaal leeg maken. Daarna zal de PC de eerste keer wat langzamer opstarten en wordt de startvolgorde van programma's opnieuw ingesteld.
Bij Windows Vista en Windows 7 mag de map Prefetch niet leeggemaakt worden.

Een betaald pakket is uitgebreider, maar in de praktijk maakt dat voor de bescherming niet veel uit en geeft al die bewaking ook de nodige problemen. Denk aan trage werking van de PC en problemen met andere programma's, zoals e-mail toepassingen.

ma
door magda - Feb 4, 2011 om 10:46
38 Antwoorden / 13 Vragen

Beste GSM,

Bedankt voor je uitgebreide en heldere reactie. De mededeling dat de firewall niet is ingeschakeld verdwijnt inderdaad.

Ik voel me helemaal gerust gesteld. Ik ga weer internetten.

Bedankt en groet,

Magda

edwardus
door edwardus - Feb 5, 2011 om 16:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Avira is uitstekend, een flink stuk betrouwbaarder dan AVG!
De melding 'firewall uitgeschakeld' kan ook komen wanneer je een 3e-partij firewall hebt die zichzelf heeft geupdate, na het updaten krijg je geen melding 'firewall ingeschakeld', Windows waarschuwt slechts als deze wordt uitgeschakeld.