gkelderman
door gkelderman Apr 13, 2010 om 13:15
Computers & telefonie

Bewerken van gescande tekst-bestand

Hallo allemaal,

Is het mogelijk om een teksbestand die ik heb gescand en opgeslagen in mijn documenten nog te bewerken? Zo ja, hoe kan ik dat dan doen? iedere keer als ik het bestand open, verschijnt er een frame er omheen, en kan ik hem niet bewerken. Graag een optie hoe ik dat wél kan bewerken.
Bij voorbaat dank.

61118 15 Rapporteer

freya
door freya - Apr 13, 2010 om 13:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gkelderman,

Als je iets 'inscant', wordt er als het ware een foto van genomen en wordt het dus als een grafisch document (b.v. een .jpg bestand) opgeslagen. Het is dus een plaatje geworden en van 'bewerkbare tekst' is dus geen sprake meer.

Omzetten naar bewerkbare tekst is mogelijk met een OCR programma (OCR staat voor [u]O[/u]ptical [u]C[/u]haracter [u]R[/u]ecognition). Een dergelijk programma tracht dan van het plaatje weer een bewerkbare tekst te maken. Mijn ervaringen zijn echter dat dergelijke programma's niet altijd even goed werken en dat een nabewerking altijd noodzakelijk blijft. Als je alle tijd die je er insteekt om het om te zetten bij elkaar optelt (en de hoeveelheid tekst is niet al te groot), dan gaat het opnieuw intypen van de tekst waarschijnlijk een stuk sneller.

m.vr.gr. Freya

edrick3
door edrick3 - Apr 13, 2010 om 13:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo gkelderman,

Kijk eens even hier voor een gelijksoortige vraag over OCR in aansluiting op de opmerking van freya. Misschein heb je er iets aan.

Suc6

gkelderman
door gkelderman - Apr 13, 2010 om 17:44
49 Antwoorden / 20 Vragen

Bedankt allemaal voor de reacties,

Ik heb het programma OCR gedownload en het geprobeert, maar het is zoals Freya al zegt, je bent eerder klaar met het opnieuw te typen dan alles uitpuzelen.

m.v.gr. Geert

dimov000
door dimov000 - Apr 14, 2010 om 13:15
19 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vorm gewone boeken om tot e-books en heb hier wat ervaring mee. Goede scanners zullen documenten omzetten in pdf formaat. Dit door de bij scanner of all in one printer/scanner verwerkte software U kunt met een pdf editor dan makkelijk de teksten aanpassen.
Anderzijds of makkelijker is open office te downloaden die een ingebouwde pdf editor heeft.
OCR software leert van uw scans en zal na meer gebruik steeds sneller teksten herkennen.
Kijk goed in welk formaat de scanner de teksten opslaat en kies bij voorkeur voor word/doc of rtf of liefst PDF.

vu
door vuurvlinder_1 - Apr 14, 2010 om 16:21
12 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo gkelderman,

Ik gebruik voor het bewerken van gescande tekst het programma PAINT. Dat staat standaard op Windows. Een beetje nauwkeurig te werk gaan, dan lukt dat prima! Je kunt overal over heen schrijven met elk gewenst lettertype.

m.v.g Vuurvlinder

jo
door joerki - Apr 14, 2010 om 17:04
16 Antwoorden / 4 Vragen

Een gescande tekst is eenvoudig te bewerken. Inderdaad in Word verschijnt er een kader omheen. Daar moet je vandaan blijven. Mij lukt het altijd door de tekst te selecteren en dan met knippen of kopieren verplaatsen naar een leeg Word document. Soms gaat het selecteren wat lastig en worden toch verborgen gegevens mee gepakt. Dan is het handig om bijvoorbeeld de eerste letter (of woord) en de laatste niet mee te selecteren. Met knippen en plakken in het nieuwe document kan je lustig aan de gang gaan of je het zelf allemaal getypt hebt. Succes!
joerki

freya
door freya - Apr 14, 2010 om 17:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@joerki:

Iets dat met een scanner ingescand is, kun je niet meer als tekst selekteren hoor. Dus wat jij beschrijft gaat niet op voor ingescande documenten.

Freya

le
door lenie55nl - Apr 14, 2010 om 18:42
6 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan wel, simpelweg de scan opslaan als bv. een tekstbestand naar Words, ik heb dat al vaker gedaan en dan ook kunnen bewerken, dingen erbij zetten, weghalen enz.

wi
door willem289 - Apr 14, 2010 om 18:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Het bewerken van tekst is heel goed mogelijk, ik gebruik ABBYYFINREADER en dat wekt heel goed. Alleen weet ik niet of het ergens gratis is downloaden..

Gr Willem289

gkelderman
door gkelderman - Apr 14, 2010 om 19:15
49 Antwoorden / 20 Vragen

woensdag 14 april 2010

Hallo Freya,

Dit gaf je mij als antwoord op mijn vraag

Als je iets 'inscant', wordt er als het ware een foto van genomen en wordt het dus als een grafisch document (b.v. een .jpeg bestand) opgeslagen. Het is dus een plaatje geworden en van 'bewerkbare tekst' is dus geen sprake meer.
Omzetten naar bewerkbare tekst is mogelijk met een OCR programma (OCR staat voor Optical Character Recognition).

Ik heb iets gevonden, zodat ik een gescande tekst tóch kan bewerken, alleen moet je dan even de regels goed onder elkaar zetten, en je kunt ook alles corrigeren en opnieuw typen of plakken, of regels wissen zoals je gewend bent in Microsoft Word.

Ga als volg te werk:

1. Ga naar start, dan alle programma's
2. Ga dan naar Microsoft Office, ga met de cursor op Microsoft Office Hulpprogramma’s staan, en klik dan op Microsoft Office- document imaging
3. Je kunt vandaar uit rechtstreeks van de scanner uit laten scannen.
4. Als de scan in beeld komt, kun je hem boven in de werkbalk bij extra – tekst naar Word verzenden, dan opent zich deze gescande tekst in Microsoft Word,
5. Nu kan alles gecorrigeerd worden en opnieuw opgeslagen worden en is nu altijd te bewerken.

Ik hoop er veel mensen mee te helpen.

m.v.gr. G. Kelderman

freya
door freya - Apr 14, 2010 om 19:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@gkelderman:

Dank voor je uitleg, deze mogelijkheid, binnen het Officepakket, kende ik eigenlijk niet. Blijkbaar is deze optie (een OCR module) vanaf een bepaalde versie van het Officepakket toegevoegd. Ik zal er zeker ook eens naar kijken.

Freya

tj
door tjmsteijn - Apr 14, 2010 om 19:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Teksten scannen gaat heel goed met Scansoft OmniPage.
www.Scansoft.com
Niet direct goedkoop, maar wel erg goed.
Werk er al jaren mee. Goedkoper software werken over het algemeen niet erg prettig met veel fouten en kost het veel meer tijd om alles te herstellen.
Gescande tekst plak je in Wordt met de optie onder rolmenu bewerken; plakken speciaal.
Althans onder Wordt 2003 en vorige versies.

Vr. gr. Steijn

gkelderman
door gkelderman - Apr 14, 2010 om 19:35
49 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Freya,

Er zit inderdaat een OCR module in verwerkt in dat programma Microsoft Office Document Imaging.
Maar ik zelf vindt, dat er goed mee te werken is met dat programma.

m.v.gr. G. Kelderman

ru
door ruitenboer - Apr 14, 2010 om 22:57
64 Antwoorden / 1 Vragen

Of OCR, het omzetten van het gescande plaatje naar tekst, werkt hangt erg af van de kwaliteit van de scanner en de instellingen van de scanner.
De betere scanners leveren de OCR software mee. Een krantenartikel scannen met 300 dpi levert op mijn Canon 4400F bijna altijd foutloze vertalingen naar tekst op. Getypte A4-tjes geven helemaal geen problemen en geven in Word dezelfde opmaak als het origineel. Dus inclusief koppen en alinea opmaak.
Verder is de kwaliteit van het origineel erg belangrijk. Tekst op niet egale of gekleurde ondergronden zijn altijd problematisch.
Bij kleinere lettertypen (.10) is en hogere resolutie 600 dpi soms de oplossing.

Ik ben niet zo'n snelle goeie typist, Met 10 A4-tjes ben ik, inclusief spellingscontrole door Word via OCR ongeveer 10 minuten bezig.

re
door rene van laar - Mar 19, 2014 om 13:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

hallo en bedankt

het microsoft imaging werkt inderdaad en de scan werkt ook inclusief OCR, maar... ik heb een adobe document gescant ligt daar het volgende probleem?:
in het omzetten naar word, via menu extra word een leeg word document geopend met en foutmelding : is Word wel goed geinstalleerd? word werkt verder prima!

Alvast heel erg bedankt!!