Ni
door Nijst77 Sep 27, 2022 om 19:53
Computers & telefonie

Boku

Via mijn KPN worden er structureel maandelijks kleine bedragen van Boku afgeschreven. Je kan niet in de specificaties zien wat er precies is aangekocht. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd HOE KAN DAT DAT EEN BEDRIJF TOELATING GEEFT OM GELD AF TE SCHRIJVEN VOOR IETS WAT WIJ NIET HEBBEN GEKOCHT... en nu moeten we het bewijs voeren dat we die aankopen niet hebben gedaan.. voor €370,- Hoe dan?

13960 20 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 27, 2022 om 20:01
11511 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nijst77 ,

Lees hier eens het gegeven antwoord van @susan , klik op de rode regels .

https://forum.kpn.com/mobiel-15/boku-5511-480189

Wat is Boku ?

Boku is een bedrijf voor het bewerken van mobiele betalingsdiensten voor online games en applicaties. Het maakt het eenvoudiger en veiliger om voor virtuele en digitale goederen te betalen met uw mobiele telefoon. Aankopen in uw favoriete games, entertainment en sociale webpagina's kunnen in rekening worden gebracht via uw mobiele telefoonrekening met behulp van Boku. Een creditcard of bankrekening zijn niet nodig

Lees ook hier ,

https://dedigitalesalon.nl/apps/een-vreemde-sms-van-boku-mobiele-telefoondienst/

Ni
door Nijst77 Sep 27, 2022 om 22:34
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel. Het komt bij meerdere providers voor. En ze doen er niks aan.

marita5
door marita5 Sep 27, 2022 om 22:39
11511 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan . Als u in de eerste link verder leest , wordt daar vermeldt dat u uw telefoonnummer kunt blokkeren op de site van Boku

rj
door rjw Sep 28, 2022 om 09:56
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Dat providers er niets aan doen is niet zo gek. Boku is een bonafide payment broker. Als een provider die betaling niet zou accepteren zou het net zoiets zijn als banken geen betalingen via Adyen, Mollie of CM.com zouden verwerken.

ne
door neodutchio - Sep 27, 2022 om 20:27
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Als het maandelijks een klein bedrag is, hoeveel jaar hebt u dan de rekening niet gecontroleerd?
KPN doet enkel de facturatie, de dienst loopt niet via hun. Waarschijnlijk hebt u zich ooit ergens voor aangemeld.

Ni
door Nijst77 Sep 27, 2022 om 22:41
Antwoorden / 1 Vragen

Het schijnt dat Boku via advertenties je gegevens kan ontlokken, een foute klik op de advertentie om deze weg te klikken kan al voldoende zijn. Aangezien wij er niet van bewust waren dat deze kleine bedragen werden afgeschreven naïef in goed vertrouwen dan als je het perse wilt benoemen (DAAROM PLAATS IK HET) zullen er meer mensen zijn die dit misschien ook hebben meegemaakt . Dan geld:  Voorkomen is immers beter dan genezen.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 28, 2022 om 18:35
166 Antwoorden / Vragen

Eh, nee. Het is niet mogelijk dat zij aan jouw rekeningnummer komen doordat jij op een advertentie klikt. Software is niet magisch ofzo. Er gaat nog steeds een logisch proces aan vooraf waarbij je zelf je rekeningnummer moet doorgeven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 27, 2022 om 21:18
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Als ik zie https://boku.zendesk.com/hc/nl/articles/228489968-Wat-is-Boku- en ook de diver andere meldingen op het internet adviseer ik u om met uw ervaring naar de politie te gaan en er melding van te doen. Op basis van de info die il lees zou het best scamming kunnen zijn.
Hoe dan ook lijkt het mij zinvol om KPN schriftelijk en aangetekend te melden dat u melding doet bij o.a. politie e.a. omdat u niets heeft gekocht via Boku en als iets niet is gekocht u dat ook niet kunt bewijzen. Tevens de afschrijvingen consequent storneren!

Doe ook een melding bij (zie) www. fraudehelpdesk.nl  en bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer  Mijn motivatie daarbij is o.a. omdat ik op een site inzake contact met Boku 'Afganistan' zie staan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 27, 2022 om 22:02
2052 Antwoorden / Vragen

De politie, voor een civiele kwestie? Nee dit is geen scamming, daar werkt de KPN niet aan mee.
Wordt het niet eens tijd voor een cursus, "De jaren 2000 en wat je ervan moet weten"?

marita5
door marita5 Sep 27, 2022 om 22:12
11511 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft ,omdat ik op een site inzake contact met Boku 'Afganistan' zie staan.!!! . Wij zijn Boku Inc gevestigd 6660 Market Street , 4th floor , suite 400 San Fransico CA 94104 VSWij zijn Boku, Inc., gevestigd in 660 Market Street, 4th Floor, Suite 400, San Francisco CA 94104, VS.Wij zijn Boku, Inc., gevestigd in 660 Market Street, 4th Floor, Suite 400, San Francisco CA 94104, VS.ijWij zijn Boku, Inc., gevestigd in 660 Market Street, 4th Floor, Suite 400, San Francisco CA 94104, VS. zijn Boku, Inc., gevestigd in 660 Market Street, 4th Floor, Suite 400, San Francisco CA 94104, VS.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 27, 2022 om 22:18
16843 Antwoorden / 202 Vragen

@HENKDEZEVENDE: heeft u zelf op het i-net gekeken en gezien wat daar staat? Zoals bijv deze: https://www.facebook.com/politiehammewaasmunster/posts/opgelet-voor-oplichting-via-boku-payboku-pay-is-een-betaalapp-die-wordt-misbruik/2367579783304211/, deze https://dedigitalesalon.nl/apps/een-vreemde-sms-van-boku-mobiele-telefoondienst/  n nog meer. Dus graag eerst even verder kijken of lezen 'dan dat uw neus lang is' en dat nog afgezien van het feit dat het mijn advies is aan vraagsteller en die zelf kan besluiten wat er me te doen in afweging van ook andere adviezen.  Los daarvan, ik begreep uit de vraag dat aan KPN zou moeten worden bewezen dat de aankoop niet is gedaan en op basis van de diverse zaken die zijn gemeld inzake BOKU is melding doen m.i. helemaal niet zo'n gek idee. Overduiddelikj: melding doen c.q. advies vragen! Dat is iets anders dan het doen van aangifte.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 27, 2022 om 22:27
16843 Antwoorden / 202 Vragen

@MARITA5: ik zag op een z.g. reply site wel degelijk Afganistan staan: deze https://www.boku.com/ hoewel daar sprake is van voor ingevuld zijn van woonland. En nu na even langer zoeken zie ik inderdaad ook dit: https://www.boku.com/company/about-us/  Dat doet evenwel niets af aan mijn advies aangezen vraagsteller stelt nooit iets te hebben 'gevraagd' aan BOKU en de veelheid van opmerkingen ibnzake BOKU en kennelijk het gegeven dat er 'misbruikers' zijn.

rj
door rjw Sep 28, 2022 om 10:01
3261 Antwoorden / 5 Vragen

" Mijn motivatie daarbij is o.a. omdat ik op een site inzake contact met Boku 'Afganistan' zie staan."

Mag ik even heel hard lachen...  Ik heb even verder gekeken en Bermuda en Burundi staan er ook. Nu moet het wel iets crimineels zijn. En oh wacht: Netherlands staat er ook bij. We're doomed.....

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 27, 2022 om 21:58
2052 Antwoorden / Vragen

Ik snap niet dat je €370 een klein bedrag noemt, of heb je in geen jaren überhaupt naar je rekening gekeken en wil je nu voor jaren betwisten. Dit is overigens iets dat je bij KPN ook uit kunt zetten, betalen via je mobiele rekening.

Ni
door Nijst77 Sep 27, 2022 om 22:32
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Henk dank voor dit kleinerend antwoord.Dit forum is er immers om elkaar te helpen en anderen te waarschuwen. De les is wel geleerd voor de vraagstelling op dit forum. Gaat om het verhaal dat een grote KPN echter niks doet aan dit soort jatwerk...

tenormin
door tenormin Sep 27, 2022 om 23:01
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@nijst77, maar in uw hart bent u het wel degelijk met @henkdezevende eens: u geeft hem een topantwoord. Had ik trouwens ook gedaan. En het opgelopen bedrag vind u immers niet veel? Ik vind het een behoorlijk bedrag.

Ni
door Nijst77 Sep 27, 2022 om 23:25
Antwoorden / 1 Vragen

Dat hoort u mij niet melden, het is ontzettend veel. En in deze tijden vooral. Maar zoals ik al melde ben ik niet hier om het vingertje te krijgen want die les heb ik wel geleerd. Het gaat erom dat dit soort dingen gebeuren onder je neus via een "betrouwbaarbare" provider. Reken maar dat ik met de neus op de feiten ben gedrukt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 28, 2022 om 12:19
2052 Antwoorden / Vragen

@NIJST
Heb je nou gelezen dat je dit ook uit kunt zetten bij KPN zelf?

https://forum.kpn.com/kennisbank-factuur-142/kpn-pay-betalen-via-je-kpn-factuur-562441

Ozymandias
door Ozymandias Dec 28, 2022 om 18:37
166 Antwoorden / Vragen

Kleinerend antwoord? Serieus, wat jij lees jij in hemelsnaam in zijn comment? Er staat niets kleinerend in. Alleen verbazing dat je het een klein bedrag noemt.

Misschien even adem halen en tot tien tellen. Mijn hemel.

marita5
door marita5 - Sep 27, 2022 om 22:52
11511 Antwoorden / 15 Vragen

@Nijst77 ,

Lees ook deze link , KPN doet er inderdaad niks aan , u moet bij Boku zijn .

https://forum.kpn.com/facturen-en-administratie-125/kosten-boku-maar-ik-kan-dit-niet-betalen-565651

U bent niet de enige , lees deze klachten .

https://www.klacht.nl/smsgc-nl/

Ni
door Nijst77 Sep 27, 2022 om 23:06
Antwoorden / 1 Vragen

Dank, in het forum staan idd dezelfde verhalen. Het is toch krom dat dit soort praktijken gehonoreerd worden door de providers, ze vertrouwen hun eigen klanten niet eens...

marita5
door marita5 Sep 27, 2022 om 23:09
11511 Antwoorden / 15 Vragen

Er zijn in het leven meer dingen krom , blokkeer uw telefoonnummer bij Boku . iig een dure aangelegenheid .

Mabelle
door Mabelle - Sep 28, 2022 om 12:42
422 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moet er niet aan denken dat providers (of banken) zich gaan bemoeien met mijn abonnementen en aankopen. De enige die daar verantwoordelijk is ben je zelf. Echt onzin om daarvoor de verantwoordelijkheid bij de KPN te leggen.

Facturatie via providers kun je zelf aan- en uitzetten. Dat is een vrije keuze. Bovendien heb je zelf nooit je facturen nooit gecontroleerd.

Ni
door Nijst77 Oct 4, 2022 om 20:19
Antwoorden / 1 Vragen

Joh echt? Bedankt voor je toegevoegde waardevol achteraf antwoord.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 5, 2022 om 13:08
2052 Antwoorden / Vragen

Ook al vind ik dat @nijst wel van minder op zijn teentjes getrapt mag doen, ik vind ook dat een KPN deze opties standaard uit zou hebben moeten staan met de mogelijkheid ze te activeren voor wie dat wil ipv ze standaard aan te hebben en mensen daarmee te verrassen.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 28, 2022 om 18:38
166 Antwoorden / Vragen

Nijst, doe even normaal man. Als je zo altijd om advies vraagt en reageert ga je de deksel een keer op je neus krijgen.

atlas1302
door atlas1302 Dec 28, 2022 om 20:08
341 Antwoorden / 13 Vragen

"Bovendien heb je zelf nooit je facturen nooit gecontroleerd." Als hij nooit, nooit ...twee keer zelfs, zijn facturen controleerd! Hoe komt hij dan erachter dat er steeds een klein bedrag via KPN wordt afgeschreven @mabelle?
Als je veel betalingsverkeer hebt , valt zo`n klein bedrag niet op natuurlijk, en het is nog wel een groot betrouwbaar KPN waarvan je het niet verwacht.
Dus ik begrijp het wel, zeker als de optie standaard aan staat bij KPN, waar jezelf dus eigenlijk geen weet van hebt. Het was dus geen bewuste keuze die TS heeft gedaan, anders zou hij het wel weten natuurlijk en eerder opgevallen.

Ik zou me ook lullig voelen als ik er op die manier erachter komt, ik check wel regelmatig maar toch.

Da
door Daneil 77 - Dec 28, 2022 om 15:35
1 Antwoorden / Vragen

graag wil ik weten hoe je e.e.a. gedaan hebt. bij Vodafone doen ze hier ook niks aan dus overstappen lijkt geen zin te hebben.
wel heel erg dat dit op zulke schaal gebeurt en er niemand wat aan doet..
weet iemand misschien het post adres van deze frauduleuze firma, wellicht voor eigen rechter spelen als niemand er wat aan doet!

Ozymandias
door Ozymandias - Dec 28, 2022 om 18:39
166 Antwoorden / Vragen

Neem contact op met Boku en laat hun checken wie er achter die betaling zit.

https://boku.zendesk.com/hc/en-us

Succes.

En niet zo onaardig doen hier.

Re
door Reinier182 - Aug 21, 2023 om 10:07
160 Antwoorden / Vragen

Een oude vraag en zal wel opgelost zijn.