Ti
door Tinus88 Jan 24, 2019 om 20:29
Computers & telefonie
Business model Simpel.nl

Simpel biedt sim abonnementen aan waarvoor je de eerst aantal maanden slechts 1 euro betaald. Daarna kost het 10 euro per maand. Daarnaast bieden zij de mogelijkheid om een plafond in te stellen om je zo te beschermen tegen buiten bundel kosten (die uiteraard exorbitant zijn). Zo ver, zo goed.

Echter kom je er na de aanschaf achter dat het plafond niet lager ingesteld kan worden dan je maandbedrag. Dus 10 euro in dit geval. Het is onmogelijk om het plafond in te stellen op 1 euro. Het resultaat hiervan is dat je iedere maand met 9 euro buiten bundel kosten wordt geconfronteerd.

Nu kan je zeggen: Eigen schuld, moet je maar opletten. Je krijgt immers per SMS een waarschuwing bij 80% en (letterlijk) 'ongeveer 100%'. Per email ook alleen het bericht dat je 'ongeveer' 100% hebt verbruikt. Er komt nooit een bericht 'uw limiet is bereikt/overschreden'.

Waar het mi. fout gaat is dat uit controle via de app blijkt dat er al kosten worden berekend voordat het bericht binnen kwam dat de bundel is overschreden. Wat ik Simpel.nl kwalijk neem is dat ze het onmogelijk maken om binnen je bundel te blijven:

- Waarschuwing overschrijding pas nadat er al extra kosten zijn gemaakt
- Geen mogelijkheid om via een plafond jezelf automatisch te beschermen
- 50MB is ongeveer 9 euro (abbo = 5G voor 10 euro (!), m.a.w. een overschrijding van 1%!!). 1 á 2 foto's ontvangen en je bent dit al kwijt. No way dat je dus een overschrijding door oplettendheid kan voorkomen.

Het heeft er alle schijn van dat dit het business model van Simpel.nl is: De korting van 9 euro per maand wordt iedere maand netjes via buiten-bundel kosten alsnog berekend. Bij navraag wordt door Simpel.nl de verantwoordelijkheid netjes bij de consument gelegd: 'Wij kunnen er niets aan doen dat u buiten uw bundel gaat'. Ja prachtig, maar Simpel.nl doet er ook geen enkele moeite voor om je te behoeden voor extra kosten. Het lijkt er zelfs op of ze dit bewust doen door niet de mogelijkheid te bieden het plafond zodanig in te stellen waardoor het plafond effectief onbruikbaar wordt gemaakt (tot maximaal de standaard kosten). Kortom: Sigaar uit eigen doos. Mi. pure misleiding (reclame). Het misleiden zit hem in het niet vermelden dat het niet mogelijk is een plafond in te stellen voor het actie tarief.

U bent gewaarschuwd!

3371 17 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 24, 2019 om 20:31
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas. Zo simprl is simpel. Daarmee blijft het simpel.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2019 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent een beetje abuis. Voor die ene euro krijgt u dus een bundel van tien euro. Daarom Is de laagste grens die u kunt instellen ook tien euro.

Niets misleidends aan, beter lezen.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Jan 24, 2019 om 20:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Overstappen naar Hollands Nieuwe dan maar, daar heb je dat probleem gegarandeerd niet.

Ti
door Tinus88 - Jan 24, 2019 om 21:02
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1,

Waar had ik dit beter kunnen lezen? Overigens EXACT het antwoord wat Simpel zelf gaf! Opvallend. Dat u dit soort praktijken 'normaal' vindt.

Lijkt wel of u geen consument bent, die zou namelijk graag gewoon 1 euro betalen. Het 'goed lezen' argument is typisch een leveranciers mind set: Jammer joh!! Had je maar goed moeten lezen.

Maar voor de goede orde: Ik zal het contract er nog eens op na slaan. Eens kijken of er iets over het plafond in de kleine lettertjes wordt vermeld.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2019 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@

costnix
door costnix Jan 25, 2019 om 08:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ach het is heel simpel. Wij werken voor alle bedrijven, die ooit in het Kassa forum zijn genoemd. Kassa! :-)

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2019 om 21:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Simpel kan ook geen ander antwoord geven, want dat is het juiste antwoord.

Ti
door Tinus88 - Jan 24, 2019 om 21:29
6 Antwoorden / 1 Vragen

Top! Voor de mensen die denken dat Simpel.nl in deze in hun gelijk zijn hierbij de voorwaarden:

Zie 8.1: "Je kan zelfstandig een plafond instellen, via je ‘persoonlijke pagina’, met het in je Aanvullende Voorwaarden genoemde minimum."

Hierbij de link van de Aanvullende Voorwaarden, waar het woord 'minimum' niet voor komt! Conclusie: misleiding! Ik heb nooit van te voren kunnen weten wat het minimum plafond is.

https://www.simpel.nl/files/PDF/aanvullende-voorwaarden.pdf

Dit staat in de Algemene Voorwaarden:

8. Plafond en gebruikslimiet

8.1. Je kan zelfstandig een plafond instellen, via je ‘persoonlijke pagina’, met het in je Aanvullende Voorwaarden genoemde minimum. Simpel zal jou informeren wanneer het plafond is bereikt. Zodra het plafond is bereikt kun je geen ‘buiten de bundel kosten’ meer genereren teneinde overschrijding van het ingestelde plafond zoveel als mogelijk tijdig te voorkomen, 6 Algemene Voorwaarden Abonnement | Simpel.nl B.V. behoudens de in de Aanvullende Voorwaarden genoemde gevallen ten aanzien van de vooraf ingestelde telefoonnummers. Tussen het tijdstip van het instellen van het plafond en het in werking treden daarvan kan enige tijd liggen.

8.2. Je kunt de Dienst gebruiken tot een door Simpel bepaalde maandelijkse gebruikslimiet. De gebruikslimiet bestaat om jou en Simpel te beschermen tegen onverwacht hoge kosten.

8.3. Simpel kan de gebruikslimiet op jouw verzoek tussentijds aanpassen, na betaling van een voorschotbedrag als bedoeld in artikel 7.9.

8.4. Je zult de Dienst behoorlijk gebruiken en je dient je in het bijzonder te houden aan de door Simpel opgestelde Fair Use Policy, zoals bekendgemaakt op de Website. De Fair Use Policy kan van tijd tot tijd door Simpel worden aangepast. In geval van strijd tussen de bepalingen in de Fair Use Policy, gaan de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden voor.

aurora1
door aurora1 - Jan 24, 2019 om 21:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt anders een app op uw telefoon zetten waarin u zelf uw plafond instelt, daar heeft u Simpel niet voor nodig.
Het is ook simpel om te merken hoeveel je aan telefoonkosten verbrast. U kunt uzelf toch behoeden voor extra kosten?
Neem anders prepaid als u zelf uw verbruik niet in de gaten kunt houden. Dan is op = op.

Ti
door Tinus88 - Jan 24, 2019 om 21:51
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het punt is juist dat het PLAFOND (waar ik providers op selecteer!) bij de Euro Knaller acties NIET functioneert! Je kan hem namelijk NIET instellen op 1 euro, maar minimaal op het normale tarief. Het wordt daardoor vrijwel ONMOGELIJK om binnen je bundel te blijven omdat 50MB overschrijding binnen 1 minuut gerealiseerd kan zijn (Youtube, foto ontvangen, muziek luisteren, etc.).

De Euro Knaller actie is dus een wasse neus: Je wordt door Simpel.nl TE LAAT geinformeerd en zonder tegen het einde van je bundel na iedere actie je verbruik te controleren is het schier onmogelijk om binnen je bundel te blijven.

En dat moet maar normaal zijn?

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2019 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar uw plafond is tien euro en  niet één euro.

Zelf je Plafond instellen vanaf € 10

Het Plafond kan ingesteld worden vanaf €10,- en bedraagt minimaal de abonnementskosten per maand. Zodra je 90% van je limiet hebt bereikt, ontvang je een gratis informatie-sms. Wanneer je het Plafond hebt bereikt, sturen we je nog een gratis sms’je. Je simkaart is dan geblokkeerd voor uitgaand en inkomend verkeer dat zorgt voor extra kosten. Je kunt nog wel gebruik maken van je tegoed binnen je bundels.

Ti
door Tinus88 - Jan 24, 2019 om 22:22
6 Antwoorden / 1 Vragen

Point taken! Waarschijnlijk van de FAQ op de site gehaald.

Blijft het nog steeds een zeer dubieuse zaak. Want Simpel doet nog steeds een aanbieding die in de praktijk nimmer te realiseren is.

Dus toekomstige afnemers van de Euro Knallers van Simpel: Trap er niet in!!! Je betaald effectief gewoon 6 maanden lang het volle pond!

Ti
door Tinus88 - Jan 24, 2019 om 22:35
6 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag ik mij als laatste nog wel af wat juridisch bindend is: De Algemene- en Aanvullende Voorwaarden waarin het minimum NIET benoemd wordt of een vermelding van het minimum in een FAQ op de website. Zie:

https://community.simpel.nl/factuur-betalen-8/ik-heb-een-eurokraker-abonnement-waarom-betaal-ik-meer-dan-een-euro-172

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2019 om 22:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begrijpt er nog steeds niets van. Maar ja, blijkbaar te simpel.

Ti
door Tinus88 Jan 25, 2019 om 08:10
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp u inderdaad niet. Maar dat zegt meer over u dan over mij.

pino123
door pino123 - Jan 25, 2019 om 08:25
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Je neemt een abbo af van €10,-- waar je de eerste maanden €1,-- voor betaalt. Je limiet wordt niet overschreden op het moment dat je het plafond instelt, of ben ik nu gek?

Ti
door Tinus88 Jan 25, 2019 om 21:30
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het plafond bedrag wat je instelt is het maximale bedrag wat je die maand moet betalen. Je wil natuurlijk maar 1 euro betalen. Het plafond kan je niet lager dan 10 euro instellen. Met 50MB boven je bundel heb je al 9 euro te pakken.

Effectief reken je dus iedere maand 10 euro af: 1 euro actie tarief + 9 euro buiten bundel kosten.

De enige manier om het te voorkomen is je 4G uitzetten bij de 80% melding. Maar dat betekend dat je 20% van je bundel (1G in dit geval!!) laat liggen. Gaat per ongeluk je 4G aan bij 90-95% dan zit je altijd ongemerkt over je bundel heen. Wat is vandaag de dag nog 50MB?

Slim van Simpel.nl niet?

costnix
door costnix Jan 26, 2019 om 08:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon je 4G uitzetten en via WiFi wanneer deze aanwezig is.
Ik kijk elke keer na 4G gebruik hoever mijn bundel is versleten.
Het is niet anders. Vertrouwen in Simpel is goed, controle door jezelf is beter.

tijger1
door tijger1 Jan 26, 2019 om 11:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tinus

Als u bij 80% verbruik van 5Gb een waarschuwing krijg, betekent dat dat u nog één Gb over hebt. Dan tegen die tijd maar een beetje opletten met verbruik.

Cookies
door Cookies Jan 26, 2019 om 12:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

....Wat is vandaag de dag nog 50MB?..... Niks, net als 10 eurootjes.

Topantwoord

ti
door tilpend - Jan 25, 2019 om 08:39
131 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft dus blijkbaar deze maand al meer dan 5 GB gebruikt?
In dat geval snap ik uw klacht: het minimale plafond is 10 euro maar omdat u maar 1 euro betaald de eerste maanden, worden er (maximaal) 9 euro aan buitenbundelkosten in rekening gebracht. Over een paar maanden moet u de standaard kosten van 10 euro per maand betalen en kunt u, omdat u het plafond hebt ingesteld, geen buitenbundelkosten meer krijgen.

Dus als je dataverkeer minder is dan 5GB betaal je maar 1 euro per maand, is het meer dan 5 GB dan betaal je maximaal 10 euro, namelijk 1 euro voor het abonnement en 9 euro buitenbundelkosten (er vanuitgaand dat het plafond is ingesteld op het minimum van 10 euro).

Voor mensen die minder dan 5 GB per maand gebruiken dus een mooie aanbieding, voor iedereen die meer verbruikt, is er feitelijk geen korting.

costnix
door costnix Jan 25, 2019 om 09:19
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is een zeer heldere uitleg. Het moet nu guidelijk zijn voor de TS.

Ti
door Tinus88 Jan 25, 2019 om 21:21
6 Antwoorden / 1 Vragen

Exact!! En ik voel me bedot omdat ik van het plafond om mij te beschermen af wist, maar nu blijkt dat je het plafond niet juist kan instellen.

Ik heb nog even gekeken, maar bij de extra info tijdens het bestellen staat het ook niet. Het wordt alleen ergens achteraf in het forum vermeld.

ti
door tilpend Jan 26, 2019 om 11:28
131 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad raar dat je het plafond niet in kan stellen op het bedrag dat je per maand betaald. Nu heb jij het "geluk" dat je een abonnement van 10 euro hebt en dat je na 6 maanden dus geen buitenbundelkosten meer kan krijgen maar als je een abonnement van EUR 2,50 hebt dan is het minimale plafond ook EUR 10 dus dan kan je elke maand extra kosten hebben, ook na die eerste 6 maanden.

panter22
door panter22 Jan 26, 2019 om 11:55
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe het belplafond werkt staat gewoon op de website.
https://www.simpel.nl/controle-over-je-kosten

ti
door tilpend Jan 26, 2019 om 12:51
131 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, hoe het werkt is wel duidelijk, alleen kan je het dus niet zo instellen dat je geen extra kosten krijgt in de eerste 6 maanden dat je korting hebt als je hebt gekozen voor het abonnement van EUR 10. Je moet dus zelf stoppen voor je 5 GB hebt verbruikt, anders zit je zo op EUR 9 aan extra kosten.

panter22
door panter22 Jan 26, 2019 om 13:33
6599 Antwoorden / Vragen

Precies, je moet er zelf wat voor doen wil je minder betalen dan je plafond.
Maar dan heb je nog voordeel, De mbs die je met die €9 betaalt, had je niet gehad als het abonnement direct al €10 was.

ti
door tilpend Jan 26, 2019 om 16:21
131 Antwoorden / 0 Vragen

Dat voordeel stelt helemaal niets voor: slechts 60MB voor die 9 euro extra.

De enige manier om te voorkomen dat je extra betaald in de eerste 6 maanden is door zelf te stoppen voor je de 5 GB bereikt. Omdat de telling van een app/limiet op je telefoon zelf nooit precies overeen zal komen met de telling van Simpel kan je niet als limiet 5 GB instellen en dan stoppen maar moet je voor de zekerheid minder instellen. Het is dus nooit mogelijk om de 5GB volledig te gebruiken in de eerste 6 maanden zonder bij te betalen.

Simpel zou het gewoon mogelijk moeten maken om in te stellen dat je niet boven je datalimiet kan gaan.

panter22
door panter22 - Jan 25, 2019 om 09:58
6599 Antwoorden / Vragen

Je betaalt de eerste maanden 1/10 deel van de prijs van je abonnement.
Volgens jou krijg je dan ook 1/10 deel van je bundel.
Daarboven betaal je de buiten-bundel kosten.
Dat kan nooit. Dan is de aanbieding duurder dan het abonnement.

Ti
door Tinus88 Jan 25, 2019 om 21:26
6 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, ik krijg de eertse 6 maanden gewoon 5G. Maar als ik er overheen ga, en dat is dus door het plafond verhaal onoverkomenlijk als je veel data verbruikt, dan wordt de prijs per MB 100x zo duur en heb je binnen een paar minuten de 9 euro extra van je plafond te pakken.

Door de slinkse plafond truuk verdient Simpel.nl zijn euro kraker korting dus eenvoudig terug met de exorbitante buiten bundel tarieven.

panter22
door panter22 - Jan 26, 2019 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een ingewikkeld verhaal voor iets heel simpels.Ik snapte er niets van.
Je kunt bij Simpel een plafond instellen met een minimum van €10.
Je hebt verschillende abonnementen. €2,50, €5,- en €10 per maand.
Als je een bundel hebt van bv €2,50 per maand en je stelt een plafond in van €10, dan stopt de telefoon als je het bedrag van €10 hebt bereikt. In de praktijk, €2,50 van je bundel en €7,50 buiten je bundel.
Je moet er even zelf op letten dat je niet buiten je bundel gaat.
Zo ook met jouw bundel. Je hebt nu een bundel van €1,- Dus moet je er de eerst 6 maanden zelf op letten dat je onder de 5gb blijft met je internet, wil je niet meer dan €1,- betalen. Dat is alles.
Na die 6 maanden betaal je €10 per maand, net zoveel als je plafond. Je wilt optimaal gebruik maken van de 5 Gb, dus je kunt maar doorgaan tot je die 5Gb verbruikt hebt.
Dat is geen misleiding of verdienmodel of weet ik veel wat.
Soms is het heel simpel.