we
door wetering22 Jan 10, 2006 om 10:09
Computers & telefonie

Cd-dvd levensduur

In kassa gelezen, volgens duitse researcher zijn cd en dvd zeer beperkt houdbaar.Maar 2 tot 5 jaar.Was ik net bezig mijn banden over te zetten op dvd?.Banden zijn al ouder dan 10 jaar.Dus het nieuwere opslagmiddel is slechter dan het oude.Wie heeft er ervaring met oudere zelfgebrande dvd?.Is de kwaliteit echt ver gezakt?

Of kan ik beter mijn dvd overzetten op tape????????????

7889 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 10, 2006 om 10:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Wetering,

Als je de dvd's gewoon naar behoren bewaart in de juiste doosjes, dan is er niet veel om je zorgen over te maken. Hetzelfde werd ook gezegd over CD's toen deze net op de markt kwamen, medio jaren 80. De oudste CD's die ik heb (bijna 20 jaar oud) zijn nog steeds goed van kwaliteit. Het zal wel los lopen.

Als je de schijfjes inderdaad los bewaart en er onzorgvuldig mee omspringt, dan verkort de levensduur wel aanzienlijk.

Brynnar

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 02:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt ook samen met het aantal keren dat je ze afspeelt. Door frequent gebruik komen er letterlijk gaten in de schijf. DVD/CD wordt afspeelbaar door miniscule putjes in de schijf te branden bij het opnemen. Als je ze veel afspeelt brandt de laser die putjes verder door. Na verloop van tijd kan je zelfs door de CD heenkijken.

Los dit op door 2 kopieen van een DVD/CD te maken. 1 als "mastercopy" en 1 als gebruikschijf. De master kan je dan altijd gebruiken om een nieuwe kopie van te maken als een gebruiksschijf 'op' is. En tegen de tijd dat je master aan vervanging toe is door ouderdom, staat alles allang in MP4, 9 of 65 op je mediacentre...dus als software op je pc

ve
door verwijderd - Jan 12, 2006 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste wetering,

Er zijn diverse sites waar men het over dit onderwerp heeft.

Ik heb er een tweetal gelinkt:

Levensduur CD-Rom en DVD

Meer informatie over levensduur van CD-Rom en DVD

Maar ik denk dat de schade wel meevalt.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2006 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste bitbyter en ook de andere twee,

hiermede is mijn vraag ruim voldoende beantwoord.

vooral de twee links zijn duidelijk, maar niet geruststellend.

voorlopig hou ik het bij tape en dvd

nogmaals bedankt.

jan van de wetering

ve
door verwijderd - Jan 13, 2006 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een verschil tussen 'voorbespeelde' CD's en DVD's, en de lege '(her)schrijfbare' waar je zelf iets op brandt.

De voorbespeelde worden geperst, niet gebrand. Het uitlezen m.b.v een laser-straal levert geen schade op. Deze hebben een zeer lange levensduur.

De (her)schrijfbare maken gebruik van een materiaal waarin m.b.v de laser-straal dus wel 'schade' aangebracht kan worden, in de vorm van de gaatjes/putjes, die je dan later weer kun uitlezen.
Dit materiaal is dus gevoelig voor licht (ook voor zon-licht) en zal, indien de CD/DVD niet in een donkere doos opgeborgen wordt, langzaam afbreken.

Ik had een stapel CD-R's op een vensterbank liggen, in doosjes (transparant) met hoesjes. Zon-licht kon er dus via de zijkant van de doosjes bij de CD's komen. Toen ik deze wilde gebruiken, zag ik dat een deel van het materiaal (het buitenste deel dat in de richting van het raam lag) helemaal weg was. Gelukkig wordt een CD van binnen naar buiten geschreven, en kon ik de informatie nog redden.