ne
door nesselande Aug 9, 2011 om 15:15
Computers & telefonie

Click and Buy, onterechte afschrijving

Ik kreeg zojuist bijna een hartverzakking!
In mijn mailbox vond ik 3 emailtjes, 2 van Itunes maar die had ik niet aangeklikt want dat zullen wel nepmailtjes zijn (ik heb namelijk al 3 jaar niets meer gekocht in de Itunesstore) maar verderop kwam ik nog een mailtje tegen.... van ClickandBuy, dat er een afschrijving plaats zou vinden?! want ik zou iets van Texas Poker hebben gekocht, voor 80euro!!!
Ik ging er vanuit dat dit beide fake mailtjes zouden zijn, al is het wel heeeeeel erg toevallig natuurlijk!
Vol spanning opende ik mijn Itunes maar weer eens en ging op zoek..... daar vond ik mijn meest recente aankopen en daar stond dus ook Texas Poker en 80euro!!!

Zijn er meer mensen bekend hier mee?
wat hebben jullie toen gedaan?
is er inderdaad geld afgeschreven en zo ja, heb je dat teruggekregen? en zo ja, hoe?

Ik heb ClickandBuy geprobeerd te bellen, aangezien ik 1,5jaar geleden mijn account al op heb gezegd. Maar ik krijg ze niet te pakken. Op mijn mailtjes krijg ik alleen een automatisch antwoord dat ik in het engels naar een ander emailadres moet mailen.
Ik heb nu mijn eerdere mailtjes in dat nieuwe adres geplakt en er in het engels bij gezegd dat ze maar een translation programma gaan gebruiken...

maar goed, wat nu?!
kan een of andere poker verslaafde zomaar hiermee wegkomen?! Ik heb Itunes voor mijn simpele Ipodje en ik heb GEEN Iphone.....

9080 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 9, 2011 om 15:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo nesselande,

Aangezien je geen machtiging voor automatische incasso hebt afgegeven mogen ze niks afschrijven.
Even in de gaten houden.
Gebeurt dit toch, dan de bank opdracht geven om bedrag te storneren.

edrick3
door edrick3 - Aug 9, 2011 om 15:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@nesselande,

Antwoord is niet helemaal correct.

Lees het antwoord van freya : klik hier.

Met vr.gr.

ne
door nesselande - Aug 10, 2011 om 09:44
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben niet helemaal compleet geweest denk ik....
Het bedrag is al afgeschreven (gisteren) en dit heb ik direct teruggeboekt, ik heb ook de bank gebeld en de rekening laten blokkeren.
Verder heb ik hopeloos contact gezocht met C&B (en hier gaat het me eigenlijk om) maar dit werkt voor geen meter.... ze hebben een NL mailadres maar dan krijg ik een automatische mail terug dat ik ze naar een EU adres moet mailen in het engels... onzin natuurlijk! Mijn engels op papier is ook zeer belabberd!
contact met Itunes is net zo beroerd, heb Apple NL gebeld maar die zeggen niets te kunnen met Itunes dus ik moet echt mailen.... in het engels....
Dit heb ik nu gedaan naar Itunes maar nog niets gehoord, naar C&B heb ik mijn Nederlandstalige mailtjes er gewoon ingeplakt en in het Engels erbij gezegd dat zij maar een translation programma gebruiken....
Ik ben dus vooral benieuwd hoe mensen in contact zijn gekomen, in het nederlands met deze bedrijven....

freya
door freya - Aug 10, 2011 om 10:18
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo nesselande,

Wat er precies is gebeurt weet ik uiteraard niet. Heb je die app 'Texas poker' niet op je iPod staan? Die app is gratis, maar je kunt vanuit de app (dus tijdens het spelen) 'aankopen' doen. Dus de eerste vraag is, staat de app op je iPod en heeft er iemand mee gespeeld?

Als bovenstaande niet het geval is, is er dan iemand anders die (met jouw medeweten) gebruik maakt van jouw iTunesaccount? Zo ja, dan die persoon er op aanspreken en zo nee, dan is er blijkbaar iemand die zonder jouw toestemming gebruik maakt van je iTunesaccount. Wellicht heeft die persoon eens gezien hoe jij een aankoop deed en heeft die persoon dus kennis van je inloggegevens van iTunes.
Om te beginnen dus maar zo snel mogelijk je wachtwoord van je iTunesaccount veranderen.

Verder doet C&B niets anders dan de betalingen/afschrijvingen verzorgen voor iTunes (Apple). C&B doet dus niets verkeerd en het geld terugboeken is dus niet erg verstandig van je. Als C&B namelijk het geld niet krijgt, dan sturen ze je gewoon een herinnering met een boete van €15,- en dat blijven ze herhalen. Dus elke keer dat ze een poging doen om geld van je rekening te halen rekenen ze weer een boete van €15....
En voor je zegt dat ze 'het recht niet hebben', dat recht hebben ze wel. Je bent indertijd namelijk accoord gegaan met de voorwaarden en daarin staat dat wanneer je niet aan je betalingsplicht voldoet, je €15 boete moet betalen bij elke poging die ze doen om het geld te innen.

Kortom, je zult het met iTunes (Apple) moeten uitvechten.

m.vr.gr. Freya

ne
door nesselande - Aug 10, 2011 om 10:27
6 Antwoorden / 1 Vragen

Met Itunes ben ik nu bezig maar dat is zo makkelijk niet.

Mijn Ipod zit al een paar weken in mijn tas, die gebruik ik alleen als ik naar mijn werk ga maar ben al een aantal weken vrij. Itunes gebruik ik alleen, staat op mijn laptop en ik ben de enige die dat gebruikt.
Ik ben nu mijn Ipod aan het opladen om te zien of die app er op staat, maar het lijkt me niet.... ik speel geen poker, ik kan ook geen poker spelen want weet helemaal niets van het spel af. Overigens is de app tegelijkertijd 'aangekocht' als de in app. Van beiden geen verstand daar ik nooit iets met app's doe?

Heb gisteren ook de politie gebeld en zij zeggen dat het om een frauduleuze handeling gaat, aangifte doen dus.

Ik snap wel dat C&B het recht heeft, maar ik heb 1,5jr geleden mijn account opgezegd. Deze zou dus niet meer gebruikt moeten kunnen worden, mijn vraag aan C&B dus, waarom bestaat mijn account nog wel?!

freya
door freya - Aug 10, 2011 om 10:27
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[u]Aanvulling[/u]:

En om problemen met ongewilde 'in-app' aankopen te voorkomen, kun je wellicht die optie op je iPod beter uitzetten. Die optie kun je op de volgende manier uitschakelen:

Ga naar: Instellingen > Algemeen > Beperkingen. Schakel de optie Beperkingen 'in' voor het geval die optie nog niet 'in' staat en schakel daarna de optie Kopen vanuit apps 'uit'.

Freya

m2
door m2410 - Aug 14, 2011 om 18:38
5 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mensen,

Gisteren 13 Aug is precies het zelfde mij overkomen.

80 euro voor texas poker chips.

Ik heb gebeld met Click and Buy en kreeg het volgende,

Zo snel mogelijk het transactie blokkeren bij de bank, zodat het geld niet geïncasseerd kan worden

Verder hebben ze mij account geblokkeerd.

Na eigen onderzoek ben ik erachter gekomen dat deze situatie veel vaker voorkomt dan gedacht. Het ligt niet aan jouw!!

Google ff goed rond, ook gewoon via google.com in het engels

Al sinds mei 2011 is dit vaker voorgekomen in de VS en andere landen, de afgelopen maand ook veel vaker in Nederland.

Via een heck komen de daders aan gegevens, als die heck nou bij click and buy is of bij itunes krijg je niet te horen, en verdere uitleg heb ik ook niet gekregen toen ik erover vragen begon te stellen.
(slecht voor bedrijf, kijk maar naar Sony en de PS store)

De in app is Texas Poker 50M chips (dit kost 39,99 per stuk)
Ontwikkelaar KAMAGAMES LTD

Je wachtwoord op Itunes en click and buy veranderen is maar een tijdelijke oplossing!

Persoonlijk weet niet wat ik moet doen, itunes Appel heeft niet eens een afdeling die met dit soort zaken omgaat, en click and buy adviseer mij on het bedrag te blokeren en extra mails over 15 euro extra etc te negeren.

Ik weet niet als ik aangifte moet doen, ik ga wel de transactie blokeren bj de bank. Ik heb niks gekocht, en zowel click and buy als appel zijn op de hoogte van deze malafide heck.

Trouwens, mij click and buy account heb ik voor het laatst begin 2010 gebruikt, na enkele maanden omdat ik niks meer met de account heb gedaan, werd het opgeheven. (altans dat werd vermeld, maar nu blijkt duidelijk niet zo)

ne
door nesselande - Aug 14, 2011 om 19:20
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi M4210,

Jouw verhaal en mijn verhaal zijn inderdaad identiek! Ik ben wel benieuwd hoe je C&B hebt kunnen bereiken? Ik heb heeeeeel lang in de wacht gehangen en heb de hoop opgegeven na een paar keer (straks heb ik een hogere telefoonrekening dan het bedrag waar het om gaat). Op mijn mails is nog niet gereageerd maar heb inderdaad wel de herinnering gekregen met de 15euro!
Itunes verwijst heel fijn weer naar C&B terwijl ik toch denk dat ook Itunes hier iets mee moet doen.... van het kastje naar de muur zullen we maar zeggen!
Je kunt Itunes inderdaad niet bellen, Apple doet telefonisch niets met Itunes en er is ook geen Nederlandse service.... in het Engels mag je e-mailen.

Even voor de duidelijkheid ik heb een Ipod Nano, ik kan daar niet eens apps op zetten! Heb wel 10x mijn Ipod doorgelopen toen een vriendinnetje mij meldde dat je alleen op de Ipod Touch een app kan downloaden.... heb nog nooit een Touch gehad. En dus ook geen Iphone.

Mijn bank heb ik direct gebeld om het rekeningnummer te blokkeren, goed te horen dat C&B dit ook adviseert. En het opheffen van een C&B account blijkt zo te zien lastig te zijn, ik heb het 1,5jr geleden opgeheven maar blijkbaar ook niet helemaal..... vreemd!

Ik heb op dit moment alweer even niets meer gehoord, niet meer van Itunes en niet meer van C&B. Ik gooi hierna mijn Itunes helemaal van de computer af en zeg mijn account op (deze is overigens op dit moment geblokkeerd door Itunes zodat er niets meer mee kan gebeuren).
Ook mijn C&B account is geblokkeerd door C&B maar dit omdat ik niet betaald heb.....

Bedankt in elk geval voor je reactie! Het is op een of andere manier toch prettig om niet te de enige te zijn, hoe l*llig het ook voor jou is natuurlijk! Het ligt dan niet helemaal aan mij....

m2
door m2410 - Aug 14, 2011 om 19:41
5 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Nesselande,

Ik heb C&B bereikt via 09007773330. Engelse nummer volgens mij, omdat ze geen Nederlandse afdeling meer hebben.

Hierna heb ik Appel de volgende bericht gestuurd via hun support systeem :

Hi,

Yesterday two purchases where made at a total cost of 79,99 euro to my expence.
However, i did not purchase anything, and i don't even play poker.

It was Texas Pokeer by KAMAGAMESLTD

M---171J-- MGLQ171G--

I can not, and wil not pay 80 euro for something i haven't authorized.

After googeling , it came to my atention that this has happend to noumerous people in the Netherlands since beginning of august and also around the same time it happend to me, and in USA there have ben many reports of this happening.

I tried your customer service, witch was very unhelpful.

Monday 15th of August i wil be filing a report at the police station.

I already have had contact with click and buy, whom advised me to block the transaction at the bank, and disregard the messages about paying and extra administation cost.

Hoping for a fast reply,

Zojuist heb de de volgende bericht ontvangen :

Dear Marc,

Welcome to iTunes Store Customer Support. My name is Mae and I am glad to assist you today.

I'm sorry to hear that you're charged by the purchases made without your permission. I know how upsetting that can be. It will be my pleasure to assist you in any way that I possibly can.

To prevent further purchasing, I have disabled your account. Please note that you can enable your iTunes Store account in the future by providing specific information to iTunes Store support, as described at the end of this email.

After reviewing the circumstances of your case, we determined that issuing you a refund for the items that were purchased without your permission is an appropriate exception to the iTunes Store Terms and Conditions, which state that all sales are final. A refund in the amount of 79.98 will be credited to the payment method(s) that were used to pay for the items.

I urge you to contact ClickandBuy as soon as possible to ask them to launch an investigation into the security of your account.

I also strongly recommend you change your account password immediately. Changing the password will help to prevent anyone else from using your iTunes Store account to place orders without your knowledge. To increase the security of your account I highly recommend that you follow the suggestions outlined in the following article:

iTunes Store: Best practices for protecting the security of your account
http://support.apple.com/kb/HT4156

If you wish to place orders using a different payment method, you can add one to your account by following these instructions:

1) Open iTunes and sign in to the iTunes Store.
2) Select "View My Account" from the Store menu.
3) Enter your password and click the View Account button.
4) Click the Edit Payment Information button.
5) Edit your payment information as needed.
6) Click the Done button at the bottom of the page.

If you suspect you are the victim of identity theft, consider following these recommendations:

- Contact the fraud departments of any consumer reporting company to place a fraud alert on your credit report.

- Close the accounts that you believe have been used without your knowledge.

If you would like your iTunes Store account to be enabled, please reply to this email with the following information:

1) The billing address listed on the account, and

2) One of the following:

- the last four digits of the Credit card used for your iTunes Store account
- the order number of your most recent purchase
- the name of any item you've purchased using this account

I will use the information you provide to investigate the possibility of enabling your account. Please note this investigation could take several days.

I hope this information proves helpful in resolving the problem. If you have further questions, please reply to this email and I'll be happy to assist you. Have An Awesome Day!

Sincerely,

Mae
iTunes Store Customer Support

Please Note: I work Sat-Tue, 8:00AM-5:00PM CST

Thank you for allowing me the opportunity to assist you. You may receive an AppleCare survey email; any feedback you provide would be greatly appreciated.

Dus wat ik jouw zou adviseren is probeer nogmaals click and buy te bereiken en alles uitleggen, ook Appel mailen via :

http://www.apple.com/nl/support/itunes/contact.html?form=account&topic=iTunes%20Store%20Account%20and%20Billing&subtopic=Billing%20Inquiries#

Leg alles uit, ook over de Texas poker etc
Er is nog geen bedrag van mij rekening afgeschreven omdat het in de weekend is gebeurt.

Morgen zou het bedrag van mij rekening worden afgehaald, en terug gestort denk ik, al ga ik tog click and buy blokkeren en opheffen.

In de toekomst ga ik gewoon itunes waardebonnen kopen bij freerecordshop bv.
En nogmaals, het is een heck vop de itunes of click and buy systeem. Dus het maak niet uit dat je een ipod nano hebt, of een iphone.

Het beste om dit te voorkomen in de toekomst is clickandbuy geen toegang geven tot je bankrekening. Machteging intrekken dus.

Mijn itunes account is nu ook geblokkeert.

ne
door nesselande - Aug 14, 2011 om 19:46
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de info! Ik ga dan morgen nog maar eens met C&B proberen te bellen. En dan stuur ik ook nogmaals een mail naar Itunes, zou ik de jouwe als voorbeeld mogen gebruiken? Die is net iets duidelijker dan de mijne was....

m2
door m2410 - Aug 14, 2011 om 19:52
5 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk!!

Ik hoop dat het jou helpt, hou me op de hoogte.
Als ik meer nieuws heb ofzo, geef ik het aan je door.

Hun zijn duidelijk op de hoogte van deze "heck" en manier van oplichting.

ne
door nesselande - Aug 14, 2011 om 19:57
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het jammer dat de communicatie via de mail niet goed loopt bij C&B, dit zou het wel een stuk makkelijker maken....
Ik vind het maar een lastig gedoe en word er ook niet blij van! Omdat er een of andere gek deze geintjes uithaalt, kun je weer allerlei kosten maken door met iedereen te bellen *zucht*
Bedankt in elk geval voor de info en ik zal je op de hoogte houden, fijn dat jij dat ook wilt doen :-)

m2
door m2410 - Aug 14, 2011 om 19:57
5 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling,

Nesselande het is inderdaad niet leuk, maar je bent zeker niet alleen.
Het is wel heel verstandig dat je hiermee op een forum bent gekomen. Anders had ik het ook niet geweten.

En nogmaals, het ligt totaal niet aan jouw!
Iedereen met een itunes en c&b account kan dit overkomen.

Jij hebt niks verkeerd gedaan op geen enkele moment.
Dit is pure oplichting, waar je niks aan had kunnen doen.

ne
door nesselande - Aug 14, 2011 om 20:09
6 Antwoorden / 1 Vragen

Heb de mail naar Itunes gestuurd, als Itunes het net zo regelt als bij jou dan hoef ik ook eigenlijk C&B niet meer te bellen? Als zij het geld krijgen van Itunes dan hoeven ze mij ook geen mailtjes meer te sturen dat ze geld van mij willen + extra kosten.......

freya
door freya - Aug 14, 2011 om 20:18
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@m2410:

Bedankt voor je uitgebreide informatie. Blijkbaar is er dus toch méér aan de hand....
Je informatie zal ongetwijfeld nog wel eens van pas komen, want 'vragen' zoals die van nesselande komen helaas vaker voor.

@nesselande:

Ik hoop dat het met de aanvullende informatie van m2410 gaat lukken om tot een goede oplossing te komen. Laat in ieder geval nog eens horen hoe het afloopt. Succes.

Freya

m2
door m2410 - Aug 14, 2011 om 20:22
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou toch voor de zekerheid bellen en alles opnieuw uitleggen, en als je tegen die tijd ook antwoord van Itunes heb gekregen zou ik C&B ook erover vertellen.

Al moet ik wel zeggen, dat voordat ik de email van Itunes kreeg, heb ik deze van c&b gekregen :

Geachte heer ,

Grag bevestigen wij u de volgende creditnota:

Verkoper: Apple iTunes Store
Informatie: iTMS Refund for: MGLQ171G9Y
Tijd: 14.08.2011 19:02:26 CEST
Bedrag: EUR 39,99

Met de eerstvolgende facturering wordt dit automatisch verwekt

Hartelijk dank dat u van ClickandBuy gebruik heeft gemaakt.

Zoals je kunt lezen staat er Refund. De reden dat ik toch contact zou houden met C&B is omdat zulke berichten, net zoals die van extra kosten, automatische berichten zijn.

Tijdens mij gesprek met C&B werd dit aan mij verteld toen ze hebben gezegd dat ik de extra kosten berichten gewoon moet negeren, nogmaals omdat het een automatische systeem is.

Het blijft altijd handig om een persoon te spreken (noteer trouwens de naam van de medewerker die je spreekt)

ka
door kais - Nov 14, 2011 om 20:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen waarom bundelen wij niet onze krachten samen en slepen wij dit corrupt bedrijf voor de rechter?

Als iedereen op eigen houtje blijft handelen blijven zij als internationaal bedrijf erg sterk, maar als wij samen ons stem laten horen dan moet dat toch wel iets teweeg brengen!!

Niet alleen naar Click and Buy maar ook naar Itunes want zij hebben ook schuld in dit hele complot.
Zij moeten er voor waken dat gebruikers van Itunes veilig apps kunnen kopen!!

Het is toch belachelijk dat je wordt beschuldigt van aankopen die je niet hebt gedaan, sterker nog dat er aankopen zijn gedaan terwijl je je account al maanden of jaren geleden hebt opgezegd en dat je je vervolgens nog moet uitleggen dat jij het niet hebt gekocht.

Dus wie o wie voelt hier wat voor om onze krachten te bundelen??

groetjes

gi
door gizmaatje - Feb 9, 2012 om 10:16
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ook ik ben slachtoffer geworden van C & B. Ik had een jaar of 2 ooit een ClickandBuy account aangemaakt bij Itunes omdat ik (legaal!!) 2 mp3tjes wilde downloaden die ik anders niet kon ontvangen.
Na deze mp3's nooit meer iets gedaan met het account, wist niet eens meer dat ik het had.
Een paar weken geleden had ik in de ochtend gecomputerd en ben gaan douchen. Toen ik terug kwam had ik 2 nieuwe mailtjes, ik zou 2 dingen aangeschaft hebben. Iets van Imobsters, 1 ding van € 20 en 1 van € 80, dus samen voor € 100!!!!! Een dag later kreeg ik keurig bericht dat het van mn rekening gehaald zou worden. Ik als een gek naar de bank om het rekeningnummer te laten blokkeren, dat was gebeurd, maar in de tussentijd dat de blokkade actief werd is het geld alsnog van mn rekening afgeschreven. Balen natuurlijk! En omdat het vrijdagavond was, was de bank niet meer open en heb ik het via Internetbankieren laten storneren. Ik ben later alsnog naar de bank gegaan om te checken dat het rekeningnummer geblokkeerd was en dat was zo. Ook ik kreeg een mail dat ik een betalingsachterstand had en dat er € 15 extra bovenop kwam.
Toen kreeg ik vanallerlei mailtjes dat je overal en nergens naar toe moet mailen, vaak in het Nederlands en dat je in het Engels moet mailen. Ik heb het allemaal keurig gedaan, wel met wat juridische dreigementen, ik voelde me compleet machteloos.
En zowaar, een week o.i.d. later kreeg ik een aantal mailtjes (in het Nederlands!!) dat ik kennelijk het niet met de afschrijving eens was en dat de bestellingen geannuleerd waren en dat ook die € 15 'teruggestort' was.
Wat was ik blij, gelukkig heb ik sindsdien niets meer gehoord van zowel Itunes als C&B.
Ik ga deze bedrijven nooit meer gebruiken voor aankopen van muziek, helaas.
Soms wel jammer, want soms wil ik gewoon legaal iets downloaden en schijnbaar kan je dat nergens anders dan bij Itunes en dus C&B. Zoals laatst bij TVOH, had ik graag een aantal liedjes willen downloaden maar ik wil echt niets meer met de 2 bedrijven te maken hebben.
Ik wens echt iedereen heel veel succes die met dit bedrijf te maken krijgen, hou vol!!!