Te
door Teddy87 Aug 19, 2019 om 16:31
Computers & telefonie

Cloud start niet meer: Coolblue en WD doen beide niets. Wie is verantwoordelijk?

Ik heb vorig jaar een WD My Cloud Home gekocht bij Coolblue. Er zit nog een garantie op van 7 maanden.
https://www.coolblue.nl/product/794247/wd-my-cloud-home-2tb.html

(Een online opslag voor al je bestanden)

Tijdens het werken op de cloud, is de cloud offline gegaan en nooit meer online gekomen. Alle lichtjes blijven correct branden, je kunt er gewoon niet meer op.
Western Digital geeft aan hier niets mee te doen.

Coolblue geeft aan de NAS best terug te willen voor reparatie, maar dan worden wel automatisch alle bestanden op de NAS gewist.

Maar ik heb toch juist een cloud om mijn bestanden veilig te stellen? Om hier altijd bij te kunnen?

Ik heb gevraagd aan Coolblue of ik zelf op zoek mag naar een datarecovery-centre, maar dan vervalt de garantie. De kosten die dit met zich meebrengt (tussen de 550 en 900 euro) worden sowieso niet door Coolblue vergoed.

Wie is verantwoordelijk? Wie moet dit repareren? En gezien de functie van de NAS......hoort onder 'repareren' ook niet JUIST het repareren van mijn bestanden?

33370 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2019 om 16:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het repareren van uw bestanden hoort zeker niet onder repareren.

Één back up, is geen back up.

newmikey
door newmikey - Aug 19, 2019 om 16:44
830 Antwoorden / 0 Vragen

U geeft te weinig info. Wat bedoelt u met "werken op de cloud" bijvoorbeeld? Is het niet gewoon een IP probleem op uw router? Ik neem tenminste aan dat de NAS op de router staat aangesloten. Hoe is deze geconfigureerd? Staat DHCP wel aan? Kortom, het feit dat u uw NAS niet meer kunt bereiken via uw netwerk wil nog niet zeggen dat deze kapot is. Heeft u de configuratiestappen in de handleiding gevolgd? Als u de URL gebruikt die naar de instellingspagina verwijst, wat geeft deze aan?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 19, 2019 om 17:18
16840 Antwoorden / 202 Vragen

En dat terwijl de meest veilige manier nog altijd het maken back-ups op een eigen externe HDD of SDD schijf is. In de 'cloud' kunnen meer engelen vissen m.a.w. ik twijfel of het daar veilig is.
Wat er aan de hand is? Het lijkt ook mij een kwestie van de instellingen nalopen/controleren.

edrick3
door edrick3 - Aug 19, 2019 om 18:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En gezien de functie van de NAS......hoort onder 'repareren' ook niet JUIST het repareren van mijn bestanden?
Helaas voor jou: nee.

diumenge
door diumenge - Aug 19, 2019 om 18:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Titel is onjuist, Coolblue wil wel degelijk wat doen. Maar met het aanschaffen van die WD My Cloud Home 2TB heb je geen recht op datarecovery aangeschaft. Je hebt kennelijk zelf geen back-up gemaakt? Online opslag is géén back-up.

Vermoedelijk staan alle bestanden nog gewoon op de HDD, haal de harddisk er uit, leen of koop een USB 3.0 to SATA Adapter en sla die bestanden ergens anders op.

ma
door malty - Aug 19, 2019 om 18:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Reset de WD cloud (paperclip in het bekende gaatje en kijk in de handleiding hoeveel seconden ingedrukt houden) en run de Install/setup weer.
Bestanden en directory structuur blijven gewoon staan op de WD Cloud NAS.
Of de HD is stuk maar resetten de moeite waard om te proberen.

aurora1
door aurora1 - Aug 20, 2019 om 05:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, het repareren van uw bestanden valt niet onder de garantie. Juist niet.
Kijk anders eens op het forum van Tweakers of u daar verder kunt komen met het oplossen van het opstartprobleem, of dat u daar het opstartprobleem voorlegt:
https://tweakers.net/serie/3253/my-cloud/forum/

gsm
door gsm - Aug 20, 2019 om 22:05
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een back-up is alleen een back-up als de bestanden ook nog op de originele plek staan en/of op een tweede externe opslag.

Je kan de stekker van het apparaat eens uit het stopcontact halen.
Na enkele minuten weer aansluiten op het stopcontact.
Controleer ook of de stekker van de UTP LAN kabel er goed in zit en verbonden is met het netwerk.

justmeagain
door justmeagain - Aug 22, 2019 om 00:38
623 Antwoorden / 8 Vragen

U zegt "(Een online opslag voor al je bestanden) "
Dat is incorrect, het is een netwerk gerelateerde opslag die u online kunt benaderen. In 99,9 procent is de gebruiker degene die de storing in de hand heeft. Zeer vermoedelijk is het een ip-adres dingetje.
Geef de nas eens een ander (statisch) ip-adres. Dat zou zomaar eens de oplossing kunnen zijn.

dr
door dre-thuis - Aug 22, 2019 om 04:30
3 Antwoorden / Vragen

+1: Één back up, is geen back up.
En lees de WD- voorwaarden van de NAS (aankoop) . Zij zullen wrs geen data verlies compenseren, alleen vergoedingen voor hardware.

Lees de handleiding goed hoe je kunt resetten zonder verlies van data. Er zijn al tips gegeven, maar controleer deze eerst zeer goed.

En koop of bouw zelf een 2e back-up systeem.
Vervelend dat het gebeurd is, maar helaas :
Één back up, is geen back up.