sc
door scout_eefje Dec 14, 2017 om 17:55
Computers & telefonie

Computer gaat niet aan na update

Afgelopen week had mijn desktop updates nodig, ik heb mijn computer hier gewoon de tijd voor gegeven.

De update kwam in meerdere delen, gister bij het opstarten waren er nog wat installatie dingen, wederom de pc daar gewoon de tijd voor gegeven, daarna kon ik de computer gewoon gebruiken.

Na een slaapstand van enige uren was mijn computer opnieuw opgestart, alle vensters en programma's die openstonden waren gesloten.

De computer afgesloten via de normale route.

Nu wil ik vanmiddag mijn pc aanzetten om even een emailtje te typen, en gaat de computer gewoon helemaal NIET aan.

Er is een korte energie impuls wat een blauw lampje laat oplichten en 2 vennetjes doen een poging te gaan draaien maar succes blijft uit.

Na een aantal seconden doet de pc een nieuwe poging met het lampje en het draaien van het vennetje er is dan ook een klikje hoorbaar, maar de computer start niet op.

Wat is er aan de hand ?

Als leek zou ik denken dat mijn voeding stuk is, maar kan dit zomaar van een update?? De computer draait op windows 10.

De pc kreeg ik van een vriendin haar zoon.

Voor mij is windows 10 nieuw in gebruik, ik vond het update venster er van afgelopen week vreemd/anders uit zien.
Maar alles is nieuw en anders, dus daar zocht ik niet direkt iets achter.

Wie kan mij advies geven?
Bvd

8831 21 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Dec 14, 2017 om 18:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij niet de voeding inderdaad, eerder het moederbord. Lijkt mij verder sterk dat er een verband met de update is.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 14, 2017 om 18:04
7188 Antwoorden / 3 Vragen

De batterij kan leeg zijn. Zoniet kijk dan of hier iets voor u bij staat.
Succes.

sc
door scout_eefje - Dec 14, 2017 om 18:37
8 Antwoorden / 2 Vragen

@ Diumenge, Ik heb inmiddels de voeding getest doormiddel van de voeding uit mijn oude dekstop aan te sluiten, die gaf een soortgelijke reactie.
Kan ik testen, of zien aan bepaalde lampjes of het probleem aan het moederbord ligt?
Lampje van kaartlezer brand wel als de pc spanning ontvangt. Het lampje van het dvd station licht alleen op samen met de andere impuls reacties.

@ sjoppie, Heeft een desktop nog een losse batterij dan ?
Voor zover ik begreep hangt een desktop altijd aan een netsnoer.
Dank voor de link, deze website had ik inderdaad al gelezen voor ik mijn vraag hier plaatste.

aurora1
door aurora1 Dec 14, 2017 om 18:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En is de computer wel stofvrij?

sc
door scout_eefje Dec 14, 2017 om 19:00
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ik inderdaad inmiddels een knoopcel batterij gevonden op het moederbord, die heb ik nu ingewisseld met een andere knoopcel batterij van het zelfde type uit mijn keukenweegschaal ( even geen nieuwe in huis)
Er zit inmiddels wel iets meer leven in de pc, alleen nog niet iets concreets.
Hij probeert op te starten, valt na enkele seconden uit, probert het een paar seconden later opnieuw.
Ivm het opstart proces het beeldscherm aangesloten maar die laat nog niets zien.

De indruk word gewekt alsof de pc wel wilt, en iets meer energie heeft om nog iets uit te brengen, maar niet genoeg energie om dit tot een resultaat te laten lijden.
Ik kreeg ook heel even de indruk alsof er een versoring is in contacten, dit omdat als de pc dan probeert op te starten, hij ook ineens weer stil valt. en dan paar tellen later een niewe poging doet.

Kan een nieuwe knoopcel batterij dit hele probleem verhelpen? of is er wel degelijk meer aan de hand ??

Grunnen.
door Grunnen. Dec 14, 2017 om 23:34
509 Antwoorden / Vragen

Vervang de batterij door een lithium knoopcel batterij en zet de PC terug in de fabrieksinstellingen

sc
door scout_eefje Dec 15, 2017 om 09:57
8 Antwoorden / 2 Vragen

Terug naar fabrieksinstellingen, daar heb ik eerst beeld voor nodig zeker ??

Le
door LeCorbeau Dec 15, 2017 om 19:10
38 Antwoorden / Vragen

Heb je gekeken of de elco's op je moederbord niet bol staan?Tevens kijk of de processor niet vol zit met stof en je voeding. Zijn er bolle elco's op moederbord dan een ander moederbord, liefst van zelfde merk, kans is groot dat je dan niet alles hoeft te herinstalleren.Vergt wel beetje kennis.Hoeveel harde schijven zitten erin?

sc
door scout_eefje - Dec 14, 2017 om 19:35
8 Antwoorden / 2 Vragen

De computer is verrassend schoon vanbinnen.
De pc is jaren als game computer gebruikt, om welke rede de pc weg ging weet ik niet precies.
Iemand heeft de computer nagekeken en opnieuw geinstaleerd voor ik hem kreeg.
Ik heb deze persoon al om hulp gevraagd maar hij weet het niet.
Als hij langs moet komen gaat de geld teller lopen. :(

Ik gebruik hem zelf niet om te gamen, maar de simpele alledaagse dingetjes, internetten, microsoft office, adobe, muziek maar verder echt geen spannende dingen.

Op dit moment start hij niet door. Hij doet wel poging na poging om op te starten.
Waarom dit niet lukt heb ik geen idee van, er draaien 3 verschillende fan's
De dvd stations proberen op te starten maar komen daar niet doorheen, ze kunnen wel gewoon open.
Ik heb helaas geen cd/dvd ter reparatie.

kan het de aan uit schakelaar zijn die niet helemaal lekker meer is ??

Ge
door Genee Dec 15, 2017 om 12:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen
Le
door LeCorbeau Dec 15, 2017 om 19:15
38 Antwoorden / Vragen

Denk eerder dat je pc een update heeft gedaan die niet lekker is verlopen en dus bepaalde zaken van windows bestanden corrupt zijn geraakt. Als je een opstart dvd hebt van je pc doe die erin en kies dan voor reparatie ipv reinstall. Probeer of je in safe mode of veilige modus kunt geraken, door tijdens opstart op F8 te tikken, of op del f2 om in de bios te komen.Kijk of dat laatste wel lukt. Andere voeding in je pc al geprobeerd?Want voeding kan ook stuk gaan namelijk,niet van update, welke type voeding heb je?

Cookies
door Cookies - Dec 14, 2017 om 19:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik denk dat het met voeding, batterijtje niets te maken heeft. Lijkt mij eerder een probleem met de harde schijf of een software (Windows dus) probleem.

sc
door scout_eefje Dec 14, 2017 om 19:57
8 Antwoorden / 2 Vragen

Dat het aan windhoos ligt zou heel goed kunnen, het probleem is immers begonnen na de recentste updates.....
Maar hoe krijg ik alles weer werkend ?

panter22
door panter22 - Dec 14, 2017 om 20:03
6599 Antwoorden / Vragen
sc
door scout_eefje Dec 14, 2017 om 20:12
8 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de link.
Voor recovery zou eerst de computer aan moeten staan, met beeld op het beeldscherm.
Dat lukt tot op heden nog niet. :(

pe
door peentjes - Dec 14, 2017 om 21:04
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga voor de suggestie van sjoppie. Ik herken de problemen. Het eerste wat mijn - deskundige mannetje - altijd doet is de batterij op het moederbord naast de processor eruit wippen, even wachten en dan er weer in.
De pc start niet op omdat de Bios is ontregeld. Dat is een onderdeel van de hardware dat de controle over alle functies heeft. Met de batterij er even uit wordt de bios ahw gereset.

Ik zou dus eerst alles stroom eraf halen, netsnoer eruit en dan een paar keer op de startknop drukken. Dan is alle spanning eraf. Vervolgens het batterijtje eruit wippen, even wachten en het er weer in doen. Het is een plat batterijtje type 3230. Zonodig nieuw bij de Action, 10 stuks voor 89 cent geloof ik. Dan alles weer aansluiten en opnieuw proberen op te starten.

gsm
door gsm - Dec 14, 2017 om 21:23
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het advies van stroom eraf, dan een paar keer op de AAN knop duwen en de stroom er weer op is oke. Alle hardware is dan gereset.
Verwijder ook een USB-stick of CD/DVD die toevallig nog is achtergebleven in de computer.
Maar het niet willen opstarten ligt volgens mij echt niet aan het batterijtje op het moederbord, hoewel dat een enkele keer wel eens gebeurt.
DE computer krijgt hierdoor waarschijnlijk wel de default instellingen van de BIOS terug.
Je kunt ook eens meer dan 5 seconden op de AAN knop drukken, om in elk geval de computer uit de slaapstand te halen.
Het zou kunnen dat de BIOS is aangepast, c.q. gewist door de een of andere malware.
De voeding kan heel erg toevallig stuk zijn, maar dat is al getest.
Het moederbord is defect: Let op bol-staande condensatoren naast het koelblok van de processor.
Harde schijf of Windows defect is niet waarschijnlijk, omdat je in elk geval beeld zou moeten hebben van de BIOS die als eerste opstart.

Ge
door Genee - Dec 14, 2017 om 23:03
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom niet van een windows10 installatieschijf opstarten en kiezen voor herstel opstartproblemen windows10?
Weet je meteen of het een software of hardware probleem is.

Voor een windows10 opstartschijf te maken, download of vraag een kennis/vriend het windows10 iso-bestand van de Windows site te downloaden en op een schijfje te branden of op een USB stick te zetten.
Misschien ondersteund de gekregen (oude?) computer geen USB opstartmedium.

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10ISO

sc
door scout_eefje Dec 15, 2017 om 09:54
8 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi!
Dank voor je reactie.
Is het voor deze optie niet noodzakelijk dat het beelscherm beeld geeft ??
Het is namelijk zo, dat het beeld niet uit de standby stand komt, de computer draait daar tekort voor voor hij afslaat.

Ge
door Genee Dec 15, 2017 om 11:51
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Normaal start de computer op van de harde schijf en wordt geprobeerd windows welke op de harde schijf staat te laden.
Met een installatieschijf start de computer vanaf de installatieschijf en wordt de software op de harde schijf, waar mogelijk een fout in zit, helemaal niet benaderd.
Het beeldscherm wordt aangestuurd met de driver die op de installatieschijf staat.
Probeer anders eens, wanneer u die heeft met een oudere windows installatie DVD op te starten.

gsm
door gsm Dec 15, 2017 om 12:23
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@Toonder,
Dat gaat natuurlijk nooit werken, als je nog niet eens een BIOS beeld krijgt en de fannetjes ook weer uit gaan.
Het is de BIOS die eerst moet opstarten, pas daarna komt er andere software aan te pas.

gsm
door gsm - Dec 15, 2017 om 12:35
5940 Antwoorden / 47 Vragen

"Simplify the system":
Je kunt voor de diagnose eens proberen om alles los te trekken, wat niet echt nodig is om een beeld op het scherm te verkrijgen.
Alle USB stekkers eruit, hardeschijf loskoppelen, net als de CD- of DVD-spelers.
Power stekkers op moederbord iets heen en weer bewegen.
Verwijder, bij meerdere Simms, geheugen en laat  alleen het minimaal noodzakelijke geheugen zitten.
Verwissel de Simms om ze te testen, indien nodig ook Simm testen in verschillende sleuven op het moederbord.
Start het systeem dan op met zo weinig mogelijk geheugen ingeplugt op het moederbord en bekijk of dat verschil maakt, zodat het BIOS beeld verschijnt.

Opm:
Ik kom net terug van een computer (ACER) waar het geheugen plotseling niet meer goed werkte (Lange beeps).
Het geheugen werkte echter wel in 2 van de 4 sleuven (zwart en blauw) en niet in de andere 2 sleuven.

ro
door ron503 - Dec 15, 2017 om 13:01
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vrees dat het moederbord defect is want als er iets met het geheugen o.i.d. mis is geeft het moederbord een kort piep signaal van de interne luidspreker. Als de backup batterij leeg zou zijn dan start de pc wel op maar en laat in ieder geval de bios mogelijkheden zien.

gsm
door gsm Dec 15, 2017 om 20:54
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@RON503
Een korte piep van de BIOS is normaal en geeft meestal aan dat je dan even de tijd hebt om o.a. de BIOS Setup-toets te drukken.
https://www.computerhope.com/beep.htm

Een continue pieptoon of helemaal geen piep wijst op een ernstige fout in moederbord of voeding.
Een oneindig herhaalde lange piep wijst op geheugenfouten, waar ik vandaag nog mee te maken kreeg bij een ACER computer met WIndows 7.

Jo
door John Doe - Dec 15, 2017 om 13:13
4 Antwoorden / Vragen

Heb ik ook gehad met de laptop en niks lukte meer.
Heb hem toen maar naar de reparateur gebracht, was dezelfde dag al weer klaar.

blubber2
door blubber2 - Dec 15, 2017 om 13:13
34 Antwoorden / 7 Vragen

had ik ook afgelopen week en uiteindelijk weer aan de gang gekregen maar was wel meteen eenn hoop programma's kwijt incl de email van mij provider

Jo
door John Doe - Dec 15, 2017 om 13:15
4 Antwoorden / Vragen

Heb ik ook gehad met de laptop en niks lukte meer.
Heb hem toen maar naar de reparateur gebracht, was dezelfde dag al weer klaar.

an
door antionette - Dec 15, 2017 om 13:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik ook gehad, ligt wel aan de update ik heb ongeveer een half uur gewacht en toen was de pc pas geladen, heb daarna de update verwijdert en de pc start nu gewoon weer snel op

rf
door rfrijhoff Dec 15, 2017 om 18:37
41 Antwoorden / Vragen

U heeft het duidelijk over iets anders. Uw pc starte wel op, al was hij traag. De pc van de vragensteller start niet op.

ot
door otootje - Dec 15, 2017 om 16:59
2 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds ik windows 10 gebruik heb ik een soortgelijk update-verhaal al 2x meegemaakt. En plots doet ie het weer? Maar ik ben nog niet achter de oorzaak!

rf
door rfrijhoff - Dec 15, 2017 om 18:33
41 Antwoorden / Vragen

Het probleem zit niet in de voeding, want dan zou uw computer namelijk helemaal niet reageren (geen lampjes, draaiende ventilatortjes, open en sluiten van spelers, enz.) Uit uw verhaal maak ik op dat de pc niet door de POST (Power On Self Test) komt.

Dit geeft een probleem aan in (één van) de volgende gebieden:

1. Moederbord
2. Processor
3. BIOS
4. Interne geheugen
5. Videokaart

Elk ander gebied geeft geen POST problemen. Ook het batterijtje niet. In dat geval komt de pc wel door de POST, maar wil dan opstarten met de fabrieksinstellingen van de BIOS.

Ik heb nog de volgende vragen:

1. Geeft de pc na het aanzetten duidelijke piepjes? (Lang, kort, aantal en volgorde)
2. Wat is het merk en type van uw moederbord.

Overigens is het gewoon toeval dat uw pc er mee stopte na een Windows update. Elke andere bewering hierover is onzin. Wat wel mogelijk is, is dat er een virus of malware binnengekomen is. Er zijn er namelijk een aantal die je BIOS kunnen slopen of je processor kunnen overklokken.

br
door brui0929 - Dec 15, 2017 om 19:49
634 Antwoorden / 10 Vragen

Dit kan aan de voeding liggen probeer een andere pc voeding.

gerbera
door gerbera Dec 16, 2017 om 11:22
7364 Antwoorden / 14 Vragen

In div. reacties was al vermeld dat dit niet aan de voeding kan liggen. Zou dan nml helemaal niet opstarten. Zelfs nog om 18.33u. Dus?

gsm
door gsm - Dec 15, 2017 om 20:46
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Toch wel erg toevallig, al die verhalen over niet functionerende computers na een update van Windows.
Vanmorgen bij een computer geweest die ook na updates (voor Windows 7) niet meer opstartte. Wel fans en lichtjes, maar verder geen beeld en alleen lange piepjes. Na verplaatsen van twee geheugen modules (1x dual channel naar 2x single channel) werkte de computer weer.
Geheugen slots 1 en 3 in orde, maar slots 2 en 4 niet meer bruikbaar.
BIOS batterijtje was 2,5 Volt en moet nog een keer vervangen worden.

sc
door scout_eefje - Dec 16, 2017 om 14:06
8 Antwoorden / 2 Vragen

Beste mensen,
Hartelijk dank voor alle reacties.

Ik heb tegelijkertijd met deze website advies gevraagd op tweakers.
Hier heb ik met behulp van tips en tricks allerlei tests gedaan en de conclusie tot zover is dat of de voeding stuk is of het moederbord.
Ik gok in dit geval op het moederbord, omdat ik testen gedaan heb met 2 verschillende voedingen.
De tests met de geheugenbankjes heb ik gedaan, kaal opstarten heb ik gedaan. Verschillende dingen die jullie noemen heb ik ook allemaal getest.
Het blijft allemaal hetzelfde resultaat geven, geen beeld, geen bios, en steeds na een paar tellen afslaan.

Dat er virtuele troep in de pc terrecht gekomen is die evt de bios aangetast heeft zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn.
Ik heb hier veel te weinig verstand van, en ik heb ook geen flauw benul hoe ik dit kan oplossen.
Ik weet niet of het dan uberhaubt nog te fiksen is, want ik kom nergens in, ik kan geen kant op met het apparaat.
Ja, een nieuw/ander moederbord kopen en kijken of het dan weer opleeft.

Mochten er nog mensen zijn die serieuze reanimatie pogingen kennen dan ben ik een en al oor/ogen en zou ik graag nog een poging wagen.
Maar op dit moment heb ik alles maar aan de kant gelegd, even alles laten bezinken en over andere opties nadenken.

Nogmaals Hartelijk dank voor alle reacties!!!

gsm
door gsm - Dec 16, 2017 om 15:29
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Met een nieuw moederbord zal windows 10 niet meer zonder productcode te installeren zijn.
Tot 31 dec kun je nog een oude Windows 7 of 8.1 code toepassen.
Daarna een productcode kopen of Microsoft bellen en uitleggen dat bij de update het moederbord onderuit is gegaan.
Je zou dan hopelijk een nieuwe productcode voor je nieuwe moederbord moeten kunnen krijgen.
het beste koop je hetzelfde moederbord indien dat nog aangeboden wordt.
Je zal anders misschien ook een andere processor moeten kopen en nieuwe geheugenmodules.
Met een beetje geluk boot Windows 10 gewoon vanaf je bestaande hardeschijf en hoeven er alleen maar wat stuurprogramma's te worden geïnstalleerd.

Indien nog niet gedaan:
Haal ook nog de koeler van de processor af en neem de processor uit de socket (armpje omhoog) en plaats hem weer terug, armpje omlaag.
Misschien blijkt het toch nog een processor contact probleem te zijn.