Computer HP
Op 4 oktober 2016 heb ik een laptopvan € 1200,- gekocht. Binnen 3 jaar en wel op 30 september 2019 is het moederbord kapot. Kosten € 500,- . Inmiddels heb ik een nieuwe laptop aangeschaft. Ik heb meerdere malen contact gehad met HP en kreeg telkens als antwoord: Dit valt niet meer onder de garantie. Ik mag toch wel verwachten van zo,n dure laptop dat hier op zijn minst een vergoeding tegenover staat. Weet iemand raad hoe ik dit probleem met HP eventueel kan oplossen?
De laptop is gewoon kapot gegaan. Hij ging ineens niet meer aan. Ik ben een vrouw van 69 jaar en gebruik de laptop 4 uur per dag. Daarbij ben ik ook best zuinig op mijn spullen!
Wijzig uw gebruikersnaam, dat kan in profiel, klik op menu.
Anders wordt u overladen met spam en aanbiedingen van laptops en meer.
En hoe weet u dan dat het moederbord kapot is? Misschien is de stekker wel kapot, of de accu.
Maar u kunt hier verder niets mee. HP geeft twee jaar garantie.
Nog maar 69 jaar?
Maar wat heeft dat te maken met een laptop waarvan de garantie voorbij is?
Heeft u geprobeerd een coulanceregeling van de verkoper te krijgen?
En als u zo weinig gebruik van de laptop maakt, waarom koopt u dan zo’n dure versie?
Bellen bereikt men in de regel weinig tot niets mee, beter is chatberichten, mails etc.
"En als u zo weinig gebruik van de laptop maakt, waarom koopt u dan zo’n dure versie?"
Wat is dat nou voor een rare en irrelevante vraag? Je weet toch helemaal niet wat ze met die laptop doet?
Inderdaad, daar zie ik de relevantie ook niet echt van AURORA1.
Misschien is deze dure(relatief; ik heb er een van 3900euro) wel aan haar geadviseerd door een 3e partij of winklier, of nog erger; "een goede kennis";-)
Van Gaal had vast zijn gevleugelde uitdrukking (boek) voor u beide bedacht? En leest u beide dan niet wat TS zoal meldt? Ik zie trouwens geen Wijze Woorden in de vorm van een reactie aan TS van u beide. Of is die in onzichtbare inkt getikt?
De laptop is gekocht bij Mediamarkt. Ik ben van 30 september tot 6 oktober aan het bellen gegaan met HP. Bij Mediamarkt heb ik hem op 7 oktober ter reparatie aangeboden en dat was net na 3 jaar, dus ook geen garantie. Dit probleem moet toch niet kunnen binnen 3 jaar! Ik verwacht ook na 3 jaar nog een goed werkende laptop voor de prijs van € 1200,-
Hallo JeanneWillems ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie
Neem eens contact op met Consuwijzer ,
https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer
Het is inmiddels drie jaren later en voor laptops etc. geldt hoe dan ook een afschrijving m.b.t. verwachtte levensduur. De reparatie, heeft u die wel laten uitvoeren, zou in beginsel onder de wettelijke consumentenbeschermingswetgeving vallen maar als al gezegd mag dan in ieder geval rekening worden gehouden met afschrijving. Bovendien is het dan ook aan u om te bewijzen dat de oorzaak bij HP zou liggen en niet bij. Met fabrieksgarantie heeft u in beginsel helemaal niets van doen en bovendien is ook die termijn verlopen.
U heeft een nieuwe laptop gekocht. Naar ik aanneem op eigen initiatief en wat verwacht u dan van HP als vergoeding. Dat ook nog afgezien van het feit dat op basis van de wetgeving die ik al noemde de verkoper zou moeten worden aangesproken en dat kan allen HP zijn als u daar rechtstreeks zou hebben gekocht hetgeen mij onwaarschijnlijk lijkt.
Nog wel een vraag: door wie heeft u het moederbord laten repareren of heeft u het helemaal niet laten repareren en in plaats daarvan een nieuwe aangeschaft?
Dat laatste lijkt mij meer het geval en helaas betekent dan dan ook naar mijn mening dat er niets met HP is op te lossen.
U had zich dienen te richten tot degene bij wie u de laptop heeft gekocht. Helaas kan ik er niets anders van maken.
Het is natuurlijk zuur als de laptop het na 3 jaar begeeft maar recht op garantie heeft u niet meer. U verwachtte dat de laptop tot in lengte van jaren probleemloos zou werken maar helaas die verwachting is niet uitgekomen. Een fabrikant doet niet aan verwachtingen maar garandeerd voor de duur van 2 jaren een kosteloze reparatie als de laptop binnen die termijn defect zou gaan en dus niet dat de laptop gedurende die termijn niet defect zou gaan. Daarbij zegt de aanschafprijs niets over de kwaliteit van de laptop maar meer over de prestaties van de laptop dus is het niet zo dat een duurdere laptop langer mee gaat dan een goedkopere. Uw laptop heeft op een paar dagen na 3 jaar lang conform gefunctioneert dus heeft de fabrikant ruim aan de garantievoorwaarden voldaan en kunt u geen garantie meer claimen op basis van uw gestelde verwachting. Als u toch van mening bent dat de laptop onder garantie hersteld dient te worden dan blijft een gang naar de rechter over en ligt de volledige bewijslast bij u maar enkel en alleen uw verwachtingen inbrengen is onvoldoende voor een uitspraak in uw voordeel.
Nog even voor de duidelijkheid, je kunt het nu zelf nalezen:
Consumenten hebben het recht om te kiezen of onderhoud te vorderen dat valt onder de Beperkte Garantie van HP of tegen de verkoper onder de wettelijke waarborg van twee jaar.
https://www8.hp.com/nl/nl/privacy/limited_warranty.html
De Mediamarkt is lid van Uneto-Vni (techniek Nederland) en deze gebruikt de afschrijving van 3 jaar.
https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting
Je bent na die 3 jaar naar de Mediamarkt gegaan, dus dan ben je te laat. Was je een paar dagen eerder geweest, dan werd rekening gehouden met de afschrijving van de laptop. De waarde zou op dat moment ook bijna niets meer zijn.
Hoe duur die laptop in aanschaf mag zijn geweest, hij is afgeschreven en niets meer waard.
De fabrieksgarantie is meestal 2 jaar met enkele uitzonderingen waar 3 jaar garantie gegeven wordt.
Niet alleen HP, maar ook andere merken laptops zoals Asus en Lenovo, Acer, enz, kunnen dit euvel vertonen en inderdaad een defect moederbord hebben.
Hiervoor zijn meerdere oorzaken mogelijk. Het meest aannemelijk is gebrek aan koeling.
Als u de laptop op schoot of op een tafelkleed gebruikt, dan kan er onvoldoende koellucht aangezogen worden via de roosters in de bodem van het apparaat.
Datzelfde kan ook veroorzaakt worden door ophoping van stof in de koeler voor de processor.
Gebruik laptops daarom altijd alleen op een schone, harde en vlakke ondergrond.
Controleer of de laptop bij de uitblaasopening van de koellucht (meestal ergens aan de achterzijde) niet te heet wordt.
Als de laptop erg heet wordt dan moet deze waarschijnlijk ontstoft worden. Dat kan bijvoorbeeld door met een fietspomp of speciale spuitbus lucht in de uitblaasopening achter op de laptop te blazen.
Als een laptop ineens niet meer aan gaat dan zijn er vaak toch nog enkele eenvoudige handelingen mogelijk om dat te verhelpen.
1)
Druk langer dan 5 seconden op de AAN/UIT knop van de laptop.
Probeer na 10 seconden de laptop aan te zetten door kort op de AAN knop te drukken
2)
Verwijder de stekker van de adapter uit het stopcontact en, als dat kan * , verwijder dan ook de batterij.
Druk vervolgens meerdere keren op de AAN-knop van het apparaat.
Sluit de adapter weer aan op het stopcontact en kijk of de laptop aan te krijgen is.
Zet de laptop weer uit en plaats de batterij terug.
Probeer de laptop nogmaals. In 50% van alle gevallen doet de laptop het weer voor kortere of zelfs langere tijd.
Het kan zijn dat de batterij defect of leeg is en zo het probleem veroorzaakt.
Het kan ook zijn dat de adapter te weinig spanning en/of stroom levert.
Laat de adapter controleren of laat de laptop testen met een andere adapter.
* Als de batterij ingebouwd is dan kan een monteur deze tijdelijk losnemen en op die manier het probleem verhelpen.
Dit zijn i.mh.o irrelevante "achteraf" tips en doen niet niet terzake. De laptop is toch al kapot.
@TDMDUC
Dit is weliswaar een Vraag-beantwoord forum. De vraagstelster heeft nu zelf misschien niet veel meer aan de tips.
Maar naast degene die de vraag stelt zijn er zijn volgens mij meer mensen op de wereld die een laptop hebben.
Hopelijk komen ze deze vraag tegen en kunnen ze hier nog iets mee, voordat ze een dure reparatie laten uitvoeren.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Bol.com wil geld afschrijven voor een abonnement dat ik niet heb
Bol.com zegt dat ik een abonnement heb genoemen maar dat heb ik niet,ik bestel zelden iets on-line, zij voegen dat zelf toe denk ik. Nu steeds verhoging etc maar zij zitten fout. Komt dit vaker voor?? Dreigen nu met incasso. Lees meer
Wie is verantwoordelijk voor leeghalen huurwoning?
Mijn zoon heeft ongeveer 10 jaar bij zijn moeder ingewoond.Een verzoek om ingeschreven te worden als medehuurder is door de woningbouwvereniging afgewezen.
Zijn moeder is inmiddels overleden en hij heeft een andere woning.
Er is geen erfenis, alleen (uitvaart) kosten.
In hoeverre is hij aansprakelijk voor de volledige ontruiming van het huis & tuin?
Alvast bedankt voor de rea
...
Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer