redfloor
door redfloor Jun 15, 2006 om 18:53
Computers & telefonie

Computer start niet op

Na vanmiddag een printer te hebbeb geinstalleerd wil mijn computer ineens niet meer opstarten. Hij geeft de melding "Het volgende bestand is beschadigd of kan niet gevonden worden: WINDOWS/SUSTEM32/CONFIG/SYSTEM

Ik heb de recovery-cd erin gegooid en netjes na het laden op 'r' gedrukt. Dan verschijnt er echter een C\. Dan weet ik het niet meer.

Weet iemand raad? Of kan ik wellicht morgen beter even naar de winkel gaan...

redfloor

454 23 Rapporteer

redfloor
door redfloor - Jun 15, 2006 om 19:27
166 Antwoorden / 21 Vragen

Beste Gerrit, Veilige modus lukte niet. melding kwam gelijk weer terug.

Ik heb inderdaad Windows XP

Ik was verbonden met het netwerk op mijn werk terwijl ik de printer (van hetzelfde netwerk) installeerde.

Het gaat hier om een laptop HP nx6110, vorig jaar september aangeschaft.

Ik hoop dat je mij verder kunt helpen. Ik ben inderdaad als de dood dat ik bestanden kwijtraak.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 15, 2006 om 19:36
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Het enige waar ik je mee kan helpen is met het advies naar www.hp.com te gaan en daar via de service site of wel de vraag te stellen of te proberen via een chat verbinding het probleem te melden en daar naar de oplossing te vragen. dat zal dan wel vanaf een andere pc moeten gebeuren en ik ben bang dat gelet op het tijdstip chatten nu niet lukt en eerst morgen antwoord komt.

Ook is het zinvol ook nog even te wachten op andere hier in gespecialiseerde experts met zelfs mogelijk ervaring met HP laptops.

Ik neem aan dat de pc na aankoop ook geregistreerd is bij HP. Ik heb goede ervaringen met hun helpdesk.

redfloor
door redfloor - Jun 15, 2006 om 20:12
166 Antwoorden / 21 Vragen

Dank je Gerrit,

Ikdenk dat ik zo eerst even via Abdul de computerturk ga. Het is gelukkig koopavond...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 15, 2006 om 20:15
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Met uw recovery schijf loopt u risico dat alles weg is dus m.i. niet doen.

Wil het opstarten in het geheel niet of lukt eventueel opstarten is de veilige modus wel??

Heeft u win XP?

Heeft u de printer geïstalleerd voor dat die op de pc aangesloten is?

Geef antwoord op deze vragen en u kunt mogelijk wel verder worden geholpen na ook te te hebben opgegeven welk mark uw PC is, welk type en hoe oud.

edwardus
door edwardus - Jun 15, 2006 om 21:29
6844 Antwoorden / 14 Vragen

First things first.

Als je vanaf CD-ROM nog kunt opstarten (blijkbaar wel) dan kun je, zonder een restore uit te voeren, wellicht je data nog redden. Het enige probleem is: waarnaartoe? Heb je toevallig een USB disk? Dan zou je kunnen proberen te kijken of die ook ondersteund wordt in deze mode. Probeer eens een aantal driveletters uit, bijv.: D:, E:, F:, G:, etc.

Wat je ziet als je C:\> op het scherm zag is de goeie ouwe dos-prompt. Daar is niks mis mee, alleen om al je data ermee te kopiëren is behoorlijk omslachtig.

Nog mooier zou het zijn als je bijv. een CD van Norton Ghost in huis hebt, daarmee kun je perfect dingen redden. Anders kom je ook een heel eind met bijv. een Linux LiveCD (bijv. Knoppix, Ubuntu, ...).

edwardus
door edwardus - Jun 15, 2006 om 21:41
6844 Antwoorden / 14 Vragen

By the way, er is nog een andere optie. Probeer het volgende bij de C:\> prompt (neem het exact over, inclusief alle punten!):

cd windows\system32\config
copy system. system.001
copy system.bak system.

Als je de melding krijgt "1 file(s) copied." of "1 bestand(en) gekopieerd." dan heb je een backup (waarschijnlijk een hele oude) teruggeplaatst, waarmee je niet je systeem terug hebt zoals het was, maar in ieder geval kunt opstarten en al je bestanden alsnog kopiëren naar CD-RW, USB-stick, netwerklocatie of externe disk o.i.d.

edwardus
door edwardus - Jun 15, 2006 om 22:02
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nog een andere, elegantere optie: ga op zoek naar een Windows setup cdrom, dus niet de rescue cd van je laptop. Installeer Windows dan eroverheen, zonder de disk te laten formatteren. Zodoende worden alleen de corrupte bestanden hersteld en de rest blijft intact.

redfloor
door redfloor - Jun 15, 2006 om 23:03
166 Antwoorden / 21 Vragen

Dank voor alle opties Edwardus. Bij de winkel gaven ze mij weinig hoop, maar ik ga het morgen proberen. Ik zal ook even de HP-helpdesk bellen. Mocht ik ergens niet uitkomen, dan laat ik het weten.

Met vriendelijke groet, redfloor

redfloor
door redfloor - Jun 16, 2006 om 09:14
166 Antwoorden / 21 Vragen

Vanaf de CD-ROM krijg ik het scherm met de opties om te repareren of te installeren. In Windows zelf kom ik dan niet meer. Ik heb ook in de BIOS een HDD-check gedaan. De snelle scan gaat goed, de uitgebreide geeft op 30% een failure.

redfloor
door redfloor - Jun 16, 2006 om 09:15
166 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas, als ik dat eerste deel intik zegt ie dat hij die file niet kan vinden. Op zich ookwel logisch, aangezien juist die file de problemen geeft....

redfloor
door redfloor - Jun 16, 2006 om 09:15
166 Antwoorden / 21 Vragen

Bedoel je dat ik bij het scherm met opties repareren of installeren voor installeren moet kiezen?

edwardus
door edwardus - Jun 16, 2006 om 09:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Lukt deze dan misschien wel:
copy system.bak system.

Of anders:
copy c:\windows\repair\system.bak system.

Maar nogmaals, misschien heb je meer geluk met een Windows setup cd-rom eroverheen installeren. Je kunt gewoon het huidige registratienummer opnieuw gebruiken.

edwardus
door edwardus - Jun 16, 2006 om 09:22
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Welke cd gebruik je nu?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 16, 2006 om 10:13
16826 Antwoorden / 202 Vragen

er is nog een trucje maar dat vraagt een beetje DOS kennis: op een andere pc het bestand zoeken en dat kopieëren op floppy (als de laptop die nog aan kan) en anders op CD. Vervolgens zodra de PC opstart met de C:\ aanduiding dan:

na de C:\promt  copy "x":windows/system32/config/system

"x" staat voor de drive aanduiding van floppy of diskdrive

beter en gemakkelijker is nog uitsluitend system32/config/system te kopieëren, dan na de C:\promt eerst in te geven : cd windows en indien u dan in het windows bestand komt  vervolgens system/32/config/system.  Vraag uw winkelier eventueel dat voor u te doen, een goede kent nog wel de DOS truckendoos.

Ik heb zelf wel eens op deze wijze het probleem van een ontbrekend bestand opgelost, ook nog met kopieëren van applicaties die normaliter niet onder XP zouden kunnen werken, voordeel is daarbij wel dat dan wel op mijn oude DOS gevoel doe en ook meteen zie als iets niet goed gaat.

redfloor
door redfloor - Jun 16, 2006 om 10:33
166 Antwoorden / 21 Vragen

@edwardus, de cd die ik gebruik heet "CD met besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional Servicepack 2"

redfloor
door redfloor - Jun 16, 2006 om 11:08
166 Antwoorden / 21 Vragen

@edwardus, de andere commando's lukken ook niet. Ik ga nu windows opnieuw installeren, ZONDER formatteren. We wagen het erop....

edwardus
door edwardus - Jun 16, 2006 om 11:12
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Is dat de meegeleverde recovery-cd van HP? Zo ja, dan ben ik een beetje huiverig voor het resultaat, want bij een recovery-cd suggereert 'installeren' op het compleet uitwissen van alle bestanden en een maagdelijk systeem installeren, terug naar fabrieksinstelling dus. Wat de 'repareren' functie bij zo'n cd inhoudt weet ik niet.

Wat ik weet is dat je met een gewone setup cd van Microsoft kunt installeren over een bestaand systeem heen zonder te formatteren, dan herkent-ie de huidige situatie en vervangt alleen de Windows-bestanden.

Staat er een HP-logo op je cd? Dan heb je denk ik een recovery-cd.

dirck
door dirck - Jun 16, 2006 om 12:15
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Systeemherstel wanneer Windows XP niet normaal kan starten

Als u geen toegang hebt tot het bureaublad van Windows XP, kunt u een van de volgende twee secties gebruiken om Windows XP naar een eerdere status te herstellen:

Herstel openen met een opdrachtprompt

Gebruik de volgende stappen om XP op te starten met een opdrachtprompt:

Zet de computer aan.

Druk in het eerste scherm herhaaldelijk op F8 om de halve seconde, totdat het Windows-menu Geavanceerde opties verschijnt.

Druk op de PIJLTOETS OMLAAG totdat Alleen MS-DOS-prompt in veilige modus is gemarkeerd.

Druk op Enter en ga verder met eventuele informatieschermen die worden weergegeven.

Als het opdrachtpromptvenster wordt geopend, typt u: c:.

Typ het volgende: %systemroot%\system32\restore\rstrui.exe.

Druk op Enter. Gebruik Systeemherstel zoals gewoonlijk om het systeem te herstellen naar een eerder herstelpunt.

dirck
door dirck - Jun 16, 2006 om 12:16
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Als systeemherstel niet start, ga dan verder met de volgende stap: "gebruik de laatst bekende juiste configuratie".

De laatst bekende juiste configuratie gebruiken

Gebruik de volgende stappen als u de opdrachtprompt niet kunt starten of wilt terugkeren naar het laatst voorafgaande herstelpunt:

1.       Zet de computer aan en druk herhaaldelijk op F8 wanneer het eerste blauwe scherm verschijnt. Het Windows-menu Geavanceerde opties wordt weergegeven.

2.       Gebruik de PIJLtoetsen om Laatst bekende juiste configuratie te selecteren en druk vervolgens op Enter.

3.       Gebruik de PIJLtoetsen om Microsoft Windows XP (of Whistler Personal) te selecteren en druk vervolgens op Enter.

De computer wordt vervolgens opgestart met behulp van de laatst bekende juiste configuratie die is opgeslagen.

dirck
door dirck - Jun 16, 2006 om 12:19
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Vergeet ik natuurlijk om de link er bij te zetten.

Systeemherstel
wanneer Windows XP niet normaal kan starten

redfloor
door redfloor - Jun 16, 2006 om 12:26
166 Antwoorden / 21 Vragen

@ iedereen

Hij doet het weer! Ik heb gekozen voor opnieuw installeren. Na een hele tijd vanalles te hebben geinstalleerd kon ik er weer op en alles blijkt nog behouden! Dank jullie wel voor alle ondersteuning. Snel eens wat backupjes maken!

Met vriendelijke groeten, redfloor

edwardus
door edwardus - Jun 16, 2006 om 13:32
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Gelukkig. Net zag ik nog wel iets over een disk error. Laat dus vooral een uitgebreide schijfcontrole uitvoeren in Windows. Het kan nog jaren goed gaan, maar het kan ook het begin van het einde zijn van deze schijf.

Tip: een lekker grote externe disk is heel praktisch voor backups.

En bedankt voor de terugmelding.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 16, 2006 om 15:34
16826 Antwoorden / 202 Vragen

bedankt voor de terugmelding en prima dat het apparaat weer werkt.