yerodin
door yerodin Mar 23, 2019 om 09:42
Computers & telefonie

Computer start traag op

Wanneer ik mijn PC aanzet, start hij normaal op en hoor ik zoals altijd een licht zoemend geluid vanuit computerkast. Dan wordt het scherm een beetje blauw/zwart en krijg geen buroblad te zien, ook stop het zoemen. Dit duurt c.a. 10 min. Dan weer een licht zoemend geluid en krijg dan pas het buroblad te zien. Ik heb dit sinds 2 dagen en geen (zware) programma's gedownload.

7376 13 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 23, 2019 om 09:47
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Yerodin ,

Lees hier eens , klik op de rode regel .

https://www.webwijzer.nl/software/sneller-opstarten.html

yerodin
door yerodin Mar 23, 2019 om 10:26
8 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb uw advies opgevolgd en het opschonen van windows 7 toegepast. Hij is nu een klein beetje sneller, maar nog niet echt geweldig. Is het programma CCleaner te installeren en toe te passen een optie?

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 23, 2019 om 10:30
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heeft u ook nog iets aan deze link
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/15055

yerodin
door yerodin Mar 23, 2019 om 10:37
8 Antwoorden / 9 Vragen

Ik ga dit afdrukken en stapgewijs uitvoeren.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 23, 2019 om 10:38
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Succes

yerodin
door yerodin Mar 23, 2019 om 10:42
8 Antwoorden / 9 Vragen

Dank je wel!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2019 om 10:31
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Probeer ook eens ccleaner voor het verwijderen van overbodige bestanden, cookoes etc. en opschonen register. Dit programma is gratis nmaar let wel op dat u 'aanbevolen andere applicaties' niet aanklikt. Zoek eeven met zoeknaam ccleaner en u ziet een aantal aanbieders.

yerodin
door yerodin Mar 23, 2019 om 10:36
8 Antwoorden / 9 Vragen

Deze heb ik net geinstalleerd, dus ben benieuwd of dit gaat helpen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 23, 2019 om 20:07
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor uw melding dat het heeft geholpen.

diumenge
door diumenge - Mar 23, 2019 om 10:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heeft er wellicht recent een update gedraaid? Al met al is met zo weinig informatie onmogelijk om hier iets zinnigs over te zeggen.

yerodin
door yerodin Mar 23, 2019 om 11:11
8 Antwoorden / 9 Vragen

Een dag of 4 geleden een aantal updates, maar ik heb hier nog nooit eerder last van gehad, dus vandaar dat ik het heel vreemd vind.

aurora1
door aurora1 - Mar 23, 2019 om 11:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zit er geen stof in de computer?
Al eens foutcontrole met repair geprobeerd?
De computer al eens helemaal uitgezet, een minuut of 10 gewacht en met de aan/uitknop opnieuw opgestart? Met en zonder de erop aangesloten apparatuur?
Goed gescand met virusprogramma, mbam etc.?
Bij programma overzicht gekeken of er iets vreemds bij staat?
Kijk anders ook eens op de website van Menno Schone of u in het overzicht nog iets relevants vindt.

marita5
door marita5 - Mar 23, 2019 om 11:56
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Yerodin ,

U kunt Ccleaner installeren , klik hierop download Free .

https://www.ccleaner.com/nl-nl/ccleaner/download

Na het downloaden verschijnt een blauwe balk installeren , daaronder staat aangepast klik daarop , haal de vinkjes weg , tweede > derde en vierde vinkje weg halen.
Als u Avast antivirus Free niet heeft , haal dan ook het vinkje weg ., anders word deze geïnstalleerd .
Let op bij installeren overbodige vinkjes weg halen , zoals ook installeren van Google Chrome .

Wanneer u Ccleaner opent krijgt u rechts een melding upgrade now ,  ( betaalde  versie van software updater  , heeft u niet nodig ) deze kunt u weg klikken

Wanneer Ccleaner is geïnstalleerd laat u een scan lopen ( klik links benedenaan op analyseren ) klik dan rechts benedenaan op schoonmaken .
Aan de instellingen moet u niks veranderen .

Lees ook deze informatie over update KB4493132 ,

https://www.gratissoftwaresite.nl/windows-7-toont-nag-screen-na-installatie-kb4493132

Ge
door Genee - Mar 23, 2019 om 12:36
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zegt niet welk besturingssysteem u heeft.
Ik ga er maar vanuit dat het windows10 is.

Om te proberen:
Klik op Start en daarna op het tandwieltje.
Kies voor Bewerken en beveiliging, daarna Systeemherstel, daarna Nu opnieuw opstarten,
daarna Probleem oplossen, daarna Geavanceerde opties en dan voor Opstartherstel.

Wanneer u voor computer opstarten een wachtwoord gebruikt deze dan invullen wanneer daarom gevraagd wordt.

Als bovenstaande geen oplossing biedt is er nog een mogelijkheid om de systeem bestanden te laten controleren,
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4026529/windows-10-using-system-file-checker

marita5
door marita5 Mar 23, 2019 om 12:57
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@genee , Ts vermeld onder mij besturingssysteem Windows 7 .

Ge
door Genee Mar 23, 2019 om 13:17
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@marita5 Niet gelezen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 23, 2019 om 20:08
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@GENEE, traagheid verhelp je niet met systeemherstel, wel met schoonmaken.

Ge
door Genee Mar 24, 2019 om 11:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@heremietkreeft   Leg eens uit.
Bij opstarten zijn alle onderdelen koud, kan stof dan de oorzaak zijn?
Traagheid bij opstarten kan ook betekenen opstartprobleem veroorzaakt door software, corrupt systeembestand b.v.
Als alle computerbezitter die klagen dat hun computer traag is geworden dat zouden kunnen verhelpen met schoonmaken zouden ze wat blij zijn.
Daarbij kan ik me bij een laptop met zijn beperkte ventilatieruimte voorstellen dat schoonmaken helpt maar in een computerkast is schoonmaken echt niet zo belangrijk.

ro
door ron503 - Mar 23, 2019 om 13:36
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou kunnen zijn dat de systeemschijf (C) te weinig ruimte meer over heeft en daar kan een pc super traag van worden. Als voorbeeld, mijn Win 7 pc heeft 500 gb schijfruimte maar die ruimte is opgedeeld in twee partities 150 gb voor het besturingingssysteem en 350 gb voor de data zoals films foto's en andere bestanden die je wil bewaren. Als je die in 'mijn documenten' bewaard dan blijven ze op de systeemschijf staan met als gevolg dat die schijf vol loopt en dan kan een recente update de oorzaak zijn. Als u bij het opstarten wel schijf activiteit hoort en middels een lampje op de pc ook ziet dan is de pc bezig met het lezen van de opstartbestanden van Win 7 en dat kan maarzo 10 minuten duren.

edrick3
door edrick3 - Mar 23, 2019 om 14:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je kunt ook eens systeemherstel proberen met een datum toen alles nog wel goed ging.
Wat je beschrijft is zeker niet normaal.
Laat AdwCleaner eerst eens draaien: https://nl.malwarebytes.com/adwcleaner/

br
door brui0929 - Mar 23, 2019 om 15:33
629 Antwoorden / 10 Vragen

Dat zoemen is de harddisk dat is normaal. Download Ccleaner installeer dit start het programma klik op nu schoon maken.

yerodin
door yerodin - Mar 23, 2019 om 16:09
8 Antwoorden / 9 Vragen

Ik wil iedereen die gereageerd heeft hartelijk bedanken voor het meedenken. Ik heb inmiddels CCleaner geinstaleerd, schijfopruiming toegepast en stapsgewijs de linken gevolgd van de eerste 2 reacties die ik heb ontvangen. Volgens mij is het probleem opgelost!

gerbera
door gerbera Mar 23, 2019 om 16:33
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt voor het melden, mocht het niet helemaal oke zijn maak de kast dan open en maak de ventilator stofvrij. Het feit dat een blauw scherm verschijnt en het zoemen (ventilator) stopt en later weer hoorbaar is duid er op dat warmte de mogelijke oorzaak is.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 23, 2019 om 16:33
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Fantastisch, bedankt voor de melding @yerodin.

marita5
door marita5 - Mar 23, 2019 om 17:18
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@yerodin ,

Nog een aanvulling , open Ccleaner , klik op opties > klik op Slimme schoonmaak u kunt daar de vinkjes weghalen als u wilt .
Klik op Privacy haal vinkje weg bij : help Ccleaner te verbeteren door anonieme gebruiksgegevens naar Ccleaner te sturen .

gsm
door gsm - Mar 23, 2019 om 17:34
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Dit soort problemen wordt ondermeer veroorzaakt door vrij gevaarlijke programma's als Ccleaner. Gebruik dat liever nooit en beperk je tot schijfopruiming.
Het kan overigens best zijn dat het hier om een defect aan de hardware gaat.

Het belangrijkste, wat je altijd als eerste moet uitvoeren, is "Opnieuw opstarten". vanuit Start en Aan/uit.
Als de PC dan wel gewoon, maar iets langzamer opstart, sluit dan de PC af via Start, Aan/uit.
Zet de PC, enkele seconden nadat deze is uitgegaan, weer aan.
Als dit niet geholpen heeft kijk dan verder.

Je kunt de veilige modus eens proberen.
Houd Shift ingedrukt en klik op "Opnieuw opstarten".
Je krijgt de mogelijkheid om een geavanceerde mode te kiezen en via die weg opstarten in de veilige mode te proberen.
Als de veilige mode wel goed werkt de normale manier van werken niet, dan is er meestal iets mis met de hardware of met een van de stuurprogramma's.

marita5
door marita5 Mar 23, 2019 om 19:08
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gsm , Dit soort problemen wordt ondermeer veroorzaakt door vrij gevaarlijke programma's als Ccleaner , ik weet dat u geen fan bent van Ccleaner , maar ik vind er niks gevaarlijks aan , gebruik het al jaren . Bij Ts kan dit probleem niet worden veroorzaakt door Ccleaner . Ts had Ccleaner er niet op staan .

gsm
door gsm Mar 23, 2019 om 19:42
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Ieder programma is gevaarlijk, zeker als het krachtig is. Installeer zo weinig mogelijk overbodige software en je computer zal op zijn best presteren.
Ik heb diverse problemen kunnen relateren aan cleaning, met name resulterend in beschadigingen aan het gebruikersprofiel.
Ccleaner is een krachtig gereedschap en moet met verstand gebruikt worden en vooral moet het ook up-to-date zijn. Het vertraagt het opstarten van de PC en zeker nu het onderdeel is van Avast, spioneert dit programma een en ander aan informatie bij elkaar.
Zie o.a: https://www.schoonepc.nl/tools/cleantools.html
en: https://www.security.nl/posting/572246#posting572339
en: https://computertotaal.nl/artikelen/pc/ccleaner-geinfecteerd-met-malware/

Maar het probleem lijkt intussen al wel opgelost te zijn. Ook als Ccleaner geholpen heeft, dan zou ik het zelf daarna meteen weer verwijderen.

marita5
door marita5 Mar 23, 2019 om 20:36
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb nergens last van . Windows 10 verzamelt ook veel informatie .

Grunnen.
door Grunnen. Mar 23, 2019 om 20:57
509 Antwoorden / Vragen

@GSM Welk CCleaner toolprogramma en welke versie bedoel dan ? Of vond je het programma bv 10 jaar geleden slecht en denk je dat is het nog zo is zonder te onderzoeken of er iets veranderd is aan deze tool. In dat geval kan ik je zeggen dat er iets veranderd cq verbeterd is  CCleaner heeft een gratis en een betaalde versie en beide versies wordt bijna maandelijks geupdate en verbeterd of vervangen door een volledig nieuwe versie. Je kan in via instellingen exact bepalen welke windows onderdelen je wil cleanen. Het dus onzin dat het gevaarlijk programma is.Zelf gebruik ik de tool van MC afee

aurora1
door aurora1 Mar 23, 2019 om 21:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom zou je dergelijke programma’s gebruiken als een schoonmaakprogramma op de pc zit van Windows?