me
door mein33 Sep 8, 2016 om 13:20
Computers & telefonie

Computer veiligheid.

Hoe veilig of onveilig is het en welke mogelijke risico's loopt men als er een 'link' wordt gebruikt die door een deelnemer aan "Vraag & Beantwoord" in een gegeven reactie is geplaatst.

3114 15 Rapporteer

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Sep 8, 2016 om 13:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als er een link wordt geplaatst naar een besmette site, dan is het vanzelfsprekend niet veilig. Maar als het goed is, wordt dit dan door je AV programma geblokkeerd. Links onderaan in je scherm kun je de site zien waar de link naar toe gaat als er in de reactie staat 'klik hier' of woorden van dergelijke strekking.

Ik klik sowieso nooit blind op links van anderen. En ook ga ik echt niet naar iedere site waar naar gelinkt wordt. Hangt ook - mede - af van wie de link heeft geplaatst.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Sep 8, 2016 om 13:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zekerheid heb je nooit. Je moet natuurlijk ook zelf alert blijven.
Heb hier ook wel eens een lolbroek meegemaakt die een besmette link geplaatst had.
Door redactie laten verwijderen.
Maar meestal levert het geen problemen op.
Neem aan dat je ook enige veiligheden op je computer hebt ingebouwd. ;-)

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2016 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zet meestal in de link het hele adres neer waar ik naar verwijs. Volgens mij kan men dan aan het adres zien of het veilig is.

Maar nu u dat zo vraagt, weet ik eigenlijk niet of dat waar is.

Van elke link die ik neerzet, heb ik in ieder geval zelf de site bezocht, zonder nare of rare gevolgen.

Cookies
door Cookies - Sep 8, 2016 om 14:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zo doe ik het ook. Overigens hangt de veiligheid van de link sterk af van de site waar je naar linkt. Die van jou gaan doorgaans naar sites van overheid, consuwijzer e.d. Alhoewel ook deze sites natuurlijk geïnfecteerd kunnen zijn (net als die n.m.m. niet goed beveiligde NPO sites). En het hangt ook weer af van de kwaliteit van jouw beveiliging of je een waarschuwing krijgt of niet.

Maar goed, ik wil niet helemaal in de paranoïde stand schieten. Ben wel voorzichtig. Mocht jij bijv. een link plaatsen naar porno voor dames, sorry, volg ik toch maar even je link niet.;-))

carola.83
DOOR TIJGER1 - 8 SEP. 2016 OM 13:57
26907 ANTWOORDEN / 14 VRAGEN

Ik zet meestal in de link het hele adres neer waar ik naar verwijs. Volgens mij kan men dan aan het adres zien of het veilig is.

Maar nu u dat zo vraagt, weet ik eigenlijk niet of dat waar is.

Van elke link die ik neerzet, heb ik in ieder geval zelf de site bezocht, zonder nare of rare gevolgen.

gerbera
door gerbera - Sep 8, 2016 om 16:03
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Ga er van uit dat er op dit forum goedwillende personen zijn die anderen willen helpen. Bij de introductie van deze "vernieuwde" site is toen gevraagd de link te plaatsen i.p.v. "klik hier" juist om het adres zichtbaar te maken. In dat geval heeft de plaatser de site zelf al bezocht en het moet gek lopen als deze besmet zou zijn zonder dat de virusscanner ingrijpt. Wel heb ik mij voorgenomen om nóóit op een link te klikken die door een onbekende Topicstarter of beantwoorder is geplaatst. Maar goed men kan nooit voorzichtig genoeg zijn dus allert blijven wie een link plaatst is belangrijk.

reflecs
door reflecs - Sep 8, 2016 om 16:09
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Bedoelt u antwoorden in het algemeen, of specifiek een link in een Reactie? Er zit een bug bij het linken in een Reactie. "Gewone" www webadressen (HTTP) worden automatisch door deze site vertaald naar een beveiligd adres (HTTPS). Het gebeurt dan ook regelmatig dat er vervolgens een waarschuwing van de browser komt. In zo'n geval is de pagina wel te bereiken door de S uit het adres te verwijderen, of door het te plakken in een zoekmachine.

Afgezien daarvan en het AV-programma dat genoemd wordt, is er waarschijnlijk iets ingesteld/ in te stellen in uw browser bij beveiliging o.i.d. om u te beschermen tegen onveilige websites. Als u uw browser noemt wil ik wel een link opzoeken. Herstel, een beschrijving geven ;)

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2016 om 16:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Ik heb, eerlijk gezegd, geen idee van de beveiliging van mijn I-pad. Ik heb nu bijna vijf jaar een I-pad en daar nog nooit iets raars op gehad, misschien beetje naief van mij.

Maar ik zal er op letten dat ik geen links plaats naar porno-sites, hoe veilig ook.:-)

aurora1
door aurora1 - Sep 8, 2016 om 18:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik klik ook nooit zomaar op hier geplaatste links. Dat hangt bij mij o.a. af van wie de link plaatst en of ik de url helemaal kan lezen.
Ik zoek doorgaans ook heel zelden de webshops en internetsites op die hier door vraagstellers vermeld worden met de vraag of het veilig is of met klachten erover.
Zelf plaats ik meestal alleen links naar officiele sites zoals van overheden en vergelijkbaar en heb die sites dan eerst zelf gecheckt.

diumenge
door diumenge - Sep 8, 2016 om 18:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een zichtbare link kan natuurlijk ook naar een andere site verwijzen. Altijd voorzichtig zijn dus.

Voorbeeld (veilig): https://www.google.nl/

Cookies
door Cookies Sep 8, 2016 om 20:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Jesses, wil je dat nooit meer doen? :-)

edrick3
door edrick3 Sep 8, 2016 om 20:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

LOL

costnix
door costnix Sep 9, 2016 om 11:32
2874 Antwoorden / 1 Vragen

BingO :-)

Cookies
door Cookies - Sep 8, 2016 om 20:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: dacht dat je tegenwoordig ook op een laptop werkte. iPad is redelijk safe, hoewel de laatste tijd ook Apple producten nogal eens getroffen worden door malware e.d.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2016 om 21:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb ook een laptop, zelfs nog een desktop, maar die is buiten gebruik wegens XP, moet ik alleen nog eens leeghalen. Op laptop doe ik de aangiften en een boekhouding en zo. Maar zal zelf ook wat voorzichtiger worden.

zoekster1
door zoekster1 - Sep 8, 2016 om 20:23
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Laatst was hier een vraag en als je dan klikte op lees meer werd je doorgelinkt naar een andere site. Dat kan dus ook.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2016 om 21:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was dat het originele "lees meer" wat onder een vraag staat? Dat is dan toch niet correct.

zoekster1
door zoekster1 Sep 8, 2016 om 21:15
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat was het. De vraag werd op het moment afgekort in 'lees meer' dat er een link in de vraag stond. Ik heb de redactie al op de hoogte gesteld, niets op gehoord natuurlijk. Het ging over een vraag die inmiddels is verwijderd. Een spamvraag. Slim van de spammers of ze hadden gewoon het geluk op het juiste moment de link in de vraag te zetten.

marita5
door marita5 Sep 8, 2016 om 21:18
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@zoekster1 en @tijger1,  meestal staat lees meer  onder een vraag in het goudgeel , als lees meer onder een vraag in het roze staat weet ik dat dit een link is en klik ik er niet op .
@zoekster1 dit had ik ook gezien maar lees meer  stond toen in het roze en was een link ..

Cookies
door Cookies Sep 9, 2016 om 11:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoekster, dat klopt maar is gewoon fout nr. 125 van deze site.

pi
door pieterwolters - Sep 8, 2016 om 21:37
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als je daar bang voor bent moet je wellicht het hele WWW maar links (no pun intended) laten liggen. Hyperlinks zijn de kern van het WWW.

vr1944
door vr1944 - Sep 9, 2016 om 12:57
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Over het algemeen wordt aangeraden om niet op links klilkken , maar de link te kopieren en in een nieuwe browser te plakken. Links zijn ideaal voor een hacker om trojan horses die tijdens het doorlinken op op je pc geinstalleerd worden. De webside waar aan gelinkt is meestal niet besmet.

gsm
door gsm - Sep 9, 2016 om 21:40
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het heet niet voor niets link.

Ma
door Mat Matheij - Sep 9, 2016 om 21:56
986 Antwoorden / 3 Vragen

Nog onafhankelijk van de beste bedoelingen van de hier aanwezige deskundigen zal men u nimmer een link verschaffen naar een onveilige site. Echter en ik pleit daar al jaren voor dient uw computer nog onafhankelijk van dit forum op de juiste wijze beveiligd te zijn met een erkende virus-spyware-antiphishing-firewallsoftware die besmetting van uw hardware voorkomt. O.M. Kaspersky,Bitdefender,Gdata,Eset
en als combi McAffee Total Protection of Livesafe. De dreigingen zijn zo groot dat u met een gratis programma niet kunt volstaan. Met het bij W10 geleverde Defender evenmin. OOK bij de genoemde fabrikaten de duurste versies. Natuurlijk aanbiedingen bekijken. De meeste aanbieders geven licenties voor alle zich thuis bevindende toestellen als tablet androiid phone laptop desktop.