ol
door olijfje3 Jun 10, 2015 om 11:30
Computers & telefonie

Computerbril zin of onzin

ik zit veel achter de computer. Heeft het dan nut om een computerbril aan te schaffen?
of igeeft een zonnebril voldoende bescherming tegen onder andere
geirriteerde ogen. Hoe schadelijk is het turen op het scherm?

67577 23 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jun 10, 2015 om 11:40
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Wat dacht u zelf, kunt u de tekst moeilijk lezen dan is een bril op zijn plaats. Zo niet dan zou ik af en toe maar ff rust nemen en achter de pc vandaan gaan. Een zonnebril is overdreven, mocht het scherm te fel zijn kunt u dit aanpassen in licht en contraststerkte.

ol
door olijfje3 - Jun 10, 2015 om 11:49
284 Antwoorden / 26 Vragen

dank voor de snelle reactie

groet olijfje3

ge
door gerboe - Jun 10, 2015 om 11:49
806 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat voornamelijk om de juiste sterkte van de bril i.v.m. de correcte afstand tot het beeldscherm.
Zou u met een gewone leesbril aan de pc werken dan is de afstand bril tot beeldscherm normaal gesproken te groot voor de sterkte van een reguliere leesbril.

edrick3
door edrick3 - Jun 10, 2015 om 11:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo olijfje3,

Een zonnebril lijkt me niet nodig.
Een leesbril zou eventueel nodig kunnen zijn als je het niet scherp ziet, maar een computerbril .....
Lees de info hier (wij van wc-eend .....)
Kijk ook eens hier.

Met vr.gr.

ge
door gerboe - Jun 10, 2015 om 11:58
806 Antwoorden / 0 Vragen

Een gewone leesbril voldoet juist vaak niet. Vanwege de onjuiste afstand bril/scherm.

me
door mein33 - Jun 10, 2015 om 11:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Met een zonnebril wordt het allemaal wel heel erg somber om naar het scherm te kijken.
Met multifocale glazen is een extra bril niet nodig aangezien die voor elke afstand geschikt is.
Voor het pianospelen gebruik ik wel een speciale bril die geschikt is voor de afstand tot de bladmuziek omdat ik bij het snel op en neer kijken de multifocale glazen te onrustig vind en dat werkt prima.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jun 10, 2015 om 12:01
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb al jaren een computerbril. Deze wordt door de werkgever betaal (gaat via de bedrijfsarts) Is ideaal. Ik zit heel de dag achter de computer en in vergelijk tot een leesbril is de afstand waarover de bril werkt, groter. Je hoeft niet meer zo dicht op het beeldscherm te kruipen en te "knijpen" met je ogen.

edrick3
door edrick3 - Jun 10, 2015 om 12:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=gerboe schreef op woensdag 10 jun 2015, 11:58]Een gewone leesbril voldoet juist vaak niet. Vanwege de onjuiste afstand bril/scherm.

Heb je helemaal gelijk in.

edrick3
door edrick3 - Jun 10, 2015 om 12:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=gerboe schreef op woensdag 10 jun 2015, 11:58]Een gewone leesbril voldoet juist vaak niet. Vanwege de onjuiste afstand bril/scherm.

Ter aanvulling: had een multifocale bril voor ogen. ;-)

ph
door philip36 - Jun 10, 2015 om 12:30
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Voor een 'gewone' leesbril is de afstand ogen beeldscherm toch wel iets te groot.
Als u leesproblemen hebt met het beelscherm, en zoals u zegt lang achter de computer zit, is een computerbril misschien wel een goed idee.
Het turen op een beeldscherm kan, vooral als het beeld niet scherp is vermoeiend zijn en daardoor klachten geven.

U zou, eens bij wat opticiens advies kunnen vragen.

pi
door pieterwolters - Jun 10, 2015 om 12:47
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een normale afstand tot het beeldscherm zou een bril voor bijziendheid al voldoende moeten zijn.

reflecs
door reflecs - Jun 10, 2015 om 12:51
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Een zonnebril?
Als uw ogen verder ook overgevoelig reageren op licht zou ik toch even contact opnemen met de huisarts.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 10, 2015 om 13:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Daar is eigenlijk geen oordeel over te geven, iedereen is anders en zou dus per persoon een andere optie kunnen geven. De oogarts zou u hier wat meer over kunnen verklaren.

di
door digioma - Jun 10, 2015 om 13:57
646 Antwoorden / 29 Vragen

Ook ik heb een multifocale bril voor dagelijks gebruik. Maar wanneer je leest houd je je hoofd normaal gesproken naar beneden en kijk je door het onderste deel, terwijl je bij een laptop of PC recht naar voren kijkt naar het beeldscherm. Ik heb dus al jaren een computerbril van de firma H. Anders. Speciaal voor dit doel aangeschaft en voldoet prima. Geldt dus niet voor gebruik tablet etc.

ol
door olijfje3 - Jun 10, 2015 om 22:32
284 Antwoorden / 26 Vragen

dank voor de veelzijdigheid aan reacties. .blijkbaar is het ingewikkelder dan gedacht.
Er komen reacties binnen over een leesbril. dit begrijp ik niet helemaal . Een leesbril gaat over beter zien.
een computerbril zou gaan over bescherrming van je ogen. ik ga kijken naar scherminstellingen maar ben dat niet handig in groet olijfje3

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jun 10, 2015 om 23:02
330 Antwoorden / 15 Vragen

Door het dragen van een computerbril belast u uw ogen minder. Een leesbril helpt niet goed, omdat de afstand van uw ogen tot uw beeldscherm voor een leesbril te ver is. Dit lost een computerbril op. Dan is dus een leesbril die op een langer afstand werkt. Meer is het niet. Thuis heb ik enorm groot beeldscherm, en lees ik zonder bril. Op het werk is het beeldscherm kleiner, en kan ik het niet goed zien. Vandaar de computerbril. Als uw ogen door de bril minder belast worden, hoeft u niet te "knijpen" en focussen, maar leest u comfortabel en rustiger. Daardoor voorkomt u irritatie aan de ogen. Als uw ogen goed zijn en u geen lees/computerbril nodig heeft en ondanks dat geïrriteerde ogen hebt, moet u toch eens bij de huisarts na laten kijken of er niet iets anders met uw ogen aan de hand is.

ph
door philip36 - Jun 10, 2015 om 23:06
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Blijkbaar zit u te denken aan een soort lasbril.
Kijk u eens hier wat een computerbril eigenlijk is

http://www.nachtlenzen.net/computerbril/

di
door digioma - Jun 10, 2015 om 23:47
646 Antwoorden / 29 Vragen

Je hebt 't over "turen op je scherm"... klinkt niet echt als ontspannen lezen, dus van daar die tip over een goede computerbril. Als je alleen geïrriteerde ogen krijgt van naar het scherm kijken dan zijn er twee opties: ofwel je zit veel te lang achter je PC/laptop of wat dan ook, ofwel je scherm staan veel te helder (kun je zelf instellen). Tenslotte: je kunt de letters op je scherm ook tijdelijk vergroten wanneer je iets wat duidelijker wilt zien.

ge
door gerboe - Jun 11, 2015 om 07:49
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=olijfje3 schreef op woensdag 10 jun 2015, 22:32]Een leesbril gaat over beter zien.

Exact, daar gaat een computerbril over.

aboveoeuf
door aboveoeuf - Jun 11, 2015 om 08:53
143 Antwoorden / 8 Vragen

Dag olijfje3,
Ik gebruik dit progje
Succes,Aboveoeuf

reflecs
door reflecs - Jun 11, 2015 om 11:23
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=olijfje3 schreef op woensdag 10 jun 2015, 22:32]dank voor de veelzijdigheid aan reacties. .blijkbaar is het ingewikkelder dan gedacht.
Er komen reacties binnen over een leesbril. dit begrijp ik niet helemaal . Een leesbril gaat over beter zien.
een computerbril zou gaan over bescherrming van je ogen. ik ga kijken naar scherminstellingen maar ben dat niet handig in groet olijfje3
U bedoelt dus een computerbril die blauw licht filtert :), zoals hier besproken wordt:
klik http://lifehacking.nl/productiviteit-tips/weggeef-woensdag-blue-block-computerbrillen/, toevallig wordt ook f.lux dat @aboveoeuf aanraadt kort besproken.
Deze leverancier klik zegt dat de speciale bril beter is in het blokkeren van blauw licht dan een gewone zonnebril.

Ik zou persoonlijk eerst f.lux uitproberen.

domantwoord
door domantwoord - Jun 12, 2015 om 12:13
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aboveoeuf schreef op donderdag 11 jun 2015, 08:53]Dag olijfje3,
Ik gebruik dit progje
Succes,Aboveoeuf

Inderdaad een leuk programma, werkt op zich prima maar.......

Het is een regelrechte ramp voor mensen die graag foto's bewerken, je beeldscherm word namelijk afhankelijk van het moment van de dag lichter of donkerder dus objectief foto's beoordelen kun je dan wel vergeten!!
Om het over het bewerken zelf dan nog maar niet te hebben, als er al iets klopte van de kalibratie van het scherm (wat bij de overgrote meerderheid al twijfelachtig is) dan is daar met dit programma helemaal niets meer van over.
Wanneer de computer echter alleen voor andere zaken word gebruikt zoals b.v. tekstverwerken waarbij er vaak langdurig naar erg heldere witte schermen getuurd word kan het inderdaad een uitkomst zijn.

domantwoord
door domantwoord - Jun 12, 2015 om 12:28
192 Antwoorden / 0 Vragen

voor de topic starter, ja, een computer bril is een soort leesbril maar met een wat aangepast focus punt ( leesafstand)
het kan prettiger werken dan een gewone leesbril omdat je op een "normale" afstand van je monitor kan zitten, ook is het vaak prettiger dan een bril met leesgedeelte omdat je daarmee vaak met je hoofd achterover moet zitten om door het onderste deel te kijken wat erg vermoeiend is en zelfs nekklachten kan opleveren.
qua "bescherming" doet een computer bril niets!