do
door don.quichot7 Feb 8, 2023 om 16:06
Computers & telefonie
Cool blue

Cool blue

Afgelopen december (2022) een OnePlus Nord ce2 Lite gekocht via Cool Blue.
Helaas werkte de vingersensor binnen enkele weken niet meer. Deze zit ongelukkigerwijs in de aan- & uitknop van de telefoon.
De reparatie onder garantie aangeboden bij Cool Blue. Maar dan, op 16 januari aangemeld en in week 3 mijn mobiel opgestuurd.
Vandaag 8 februari krijg ik een mail met de aankondiging dat de reparatie niet onder garantie valt. 
Ik kan het toestel laten vernietigen dat is gratis (is dat een keus?)
Ongeprepareerd Retouren, dat kost mij 39,94 €
Of laten repareren, dat kost 54,84 €
Een paar zaken wat mij dwars zit:
* ten eerste, onder garantie iets aanbieden en dan vervolgens kosten in rekening brengen
* ten tweede, hoezo niet onder garantie, de reparateur stelt dat het toestel gevallen is maar dat is niet zo
  het klopt dat het aan- en uitknopje beschadigd is  dit komt (kennelijk) door mijn duimnagel maar dan vind ik dit een constructie fout (te zwak materiaal)
* ten derde, Ik ben gedwongen om te betalen, een nieuw toestel vernietigen doe je niet (althans ik niet) dus ik heb het bedrag van 54,84 €
   nu overgemaakt. Ik mis de menselijke maat bij Cool Blue...


4307 7 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 8, 2023 om 16:22
16845 Antwoorden / 202 Vragen
1

Ik heb de indruk dat men hier de wettelijke garantieregeling negeert. Helaas komt het bij 'telefoonreparatie' wel vaker voor dat men een smoes heeft om repareatie, gratis af te wijzen. Hoe dan ook dient men volgens de wetgeving te bewijzen dat u de schade niet heeft veroorzaakt. 
Ik begrijp niet dat u al geld heeft overgemaakt voor reparatie en dat zou u eventueel wel terug kunnen vorderen als onterechte betaling met verwijzing naar de relevante wetgeving. Zie  daarvoor o.a. 
 https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en verder

 

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

Moet ik bewijzen dat ik het product niet kapot heb gemaakt? | ACM ConsuWijzer

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

 

En zie dit voor de wettelijke onderbouwing:

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

 

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

Thecla58
door Thecla58 Feb 8, 2023 om 16:58
854 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij maak je een denkfout over het bewijzen van de schade door de reparateur NIET  bewezen hoeft te worden. De reparateur moet dat juist WEL bewijzen volgens mij.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 8, 2023 om 17:10
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@THECAKA58, 
 Het is het de verkoper op wie de bewijslast rust. Niet de reparateur! . (De wetgever heeft het niet over reparateur maar dat kan uiteraard wel dezelfde  zijn. )

Thecla58
door Thecla58 Feb 8, 2023 om 17:18
854 Antwoorden / 3 Vragen

Thecaka58 hihihi doe maar Thecla58 ;-))

Ik las het verkeerd.  My bad

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 8, 2023 om 17:20
16845 Antwoorden / 202 Vragen

:-)) tja en af en toe maak ik een typefout die ik daarna niet zie.

ne
door neodutchio - Feb 8, 2023 om 16:42
5149 Antwoorden / 12 Vragen
1

Onder garantie iets aanbieden wil niet zeggen dat iets daadwerkelijk onder garantie valt. Er is schade geconstateerd die niet bij normaal gebruik ontstaat. Voor de vingersensor hoeft niets ingedrukt te worden. En als u wel de aan/uit knop handmatig bediend, dan gaat dat met een vinger. Een nagel kan hierin schade geven omdat de druk niet evenredig is en er ook meer druk op de knop komt te staan. Met een nagel kan je de knop ook verder indrukken dan nodig is. Schade daardoor is geen constructiefout, maar een gebruikersfout.

Gelukkig is reparatie niet zo duur.

De geboden opties zijn trouwens heel normaal.

Bo
door Bobot Feb 8, 2023 om 17:32
28 Antwoorden / 2 Vragen

Een knop is gemaakt om met een vinger ingedrukt te worden - en daar zitten nu eenmaal nagels op. De knop moet daar dus in zekere mate tegen bestand zijn.

De bewering is echter niet dat de vingerafdruksensor niet werkt vanwege de duimnagel, maar vanwege valschade. En dat is gebaseerd op een visuele beschadiging van de knop waarvan zowel TS als u stellen dat die niet door valschade is ontstaan.

De bewijslast ligt bij de verkoper, dus ik zou de bevinding bij CoolBlue betwisten. 



ne
door neodutchio Feb 8, 2023 om 17:38
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Je nagel zit aan de bovenkant van je vinger, niet aan de onderkant. En ook al zou je lange nagels hebben, dan zal je naast de knop schade krijgen.

Bo
door Bobot Feb 8, 2023 om 18:41
28 Antwoorden / 2 Vragen

Mja, nu zeg je dat het NIET waarschijnlijk is dat de schade aan de knop komt door de nagel, terwijl je net nog zei van wel ;-)

Maar het maakt niet echt uit, de reparateur stelt dat er schade is door valschade en TS is het daar niet mee eens dus die mag dat betwisten. De verkoper zal dan extra bewijs moeten overleggen of, indien valschade niet aannemelijk gemaakt kan worden, repareren onder garantie.

ne
door neodutchio Feb 8, 2023 om 20:14
5149 Antwoorden / 12 Vragen

TS geeft zelf aan dat de schade ontstaan is door de duimnagel.

marita5
door marita5 - Feb 8, 2023 om 18:01
11511 Antwoorden / 15 Vragen
1

Hallo Don.Quichot7 , 

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel . 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 8, 2023 om 18:58
2053 Antwoorden / Vragen
0

Ze stellen dat het valschade is, een beschadiging is niet automatisch valschade dus laat men het bewijs documenteren. Als je het onvoldoende vindt moet je misschien eerst bezwaar aantekenen en dan kun je ermee naar de geschillencommissie. Doe alles schriftelijk dus niet per telefoon. Je kunt je telefoon gewoon laten repareren, dat moet toch, en dat krijg je wel weer terug als je wint.

marita5
door marita5 - Feb 9, 2023 om 09:40
11511 Antwoorden / 15 Vragen
0

@Don.qiuchot7 , 

Nog een aanvulling , 

Coolblue is aangesloten bij thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen . 

https://www.thuiswinkel.org/leden/coolblue/certificaat/ 

https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/

reinoud10
door reinoud10 - Feb 10, 2023 om 11:58
14 Antwoorden / 0 Vragen
0

cool bleu is so wie so slecht in service . Heb een koellvries comb. laten plaatsen en betaald voor extra service {volledig installeren) maar is niet goed gedaan . Contact opgenomen maar ze konden niets meer doen omdat de jongens al weg waren en ik maar iemand anders moest vragen om het waterpas te zetten. Nooit meer cool bleu !

sa
door sabel - Feb 10, 2023 om 17:27
13 Antwoorden / 7 Vragen
0

Helaas heb ik een zelfde akkefietje met BelSimpel. Een Google Pixel 6 puntgaaf opgestuurd goed stevig verpakt in bubbeltjes plastic. Na ruim een week na hun ontvnagst krijg ik een mailtje. Defect valt niet onder garantie maar is valschade. In de bootmode deze het display maar zodra verder start is het display zwart. Krijg foto's waarvan het volledige display aan gruzelementen is. Ook hier zijn we al weer weken me bezig omdat voordat het onder garantie is opgestuurd heeft nl Google ook samen met mij testen gedaan. En een mechanisch defect onstaat niet als een telefoon stil op een bureau ligt. Dit lijkt wel een gemakkelijke manier om onder garantie claims uit te komen. Bij ons komen ze met een prijs van meer dan 60% van de aankoopprijs telefoon. Ik zou een dergelijk toestel niet eens opgestuurd hebben als het display zo beschadigd zou zijn. Dus voor mij is Belsimpel Belnooitmeer geworden.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Wi
Wintertje0 - Apr 24, 2024 om 21:27
Geldzaken & recht

Zakelijk energiecontract consument

Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.

nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze ... Lees meer

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer