fr
door fransleeuwen Apr 2, 2022 om 21:21
Computers & telefonie

Coreldraw X7

Mijn coreldraw bestanden sla ik op als een cdr bestand.
Nu zijn er enkele van die cdr bestanden veranderd in cst bestanden en zijn in coreldraw niet te openen, die bestanden worden gebruikt in manga-studio.
Manga-studio als proefversie gedownload maar daar krijg ik de cst bestanden ook niet geopend.
weet iemand wat hier gebeurd is? of zijn die bestanden op een of andere manier terug te zetten naar cdr bestanden?

1901 10 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Apr 2, 2022 om 22:03
2291 Antwoorden / 24 Vragen

CorelDraw slaat de bestanden zelf op als cdr-bestanden, dat doet niet u. Als u met een project bezig bent geweest en u slaat het op met een naam of datum, plakt CorelDraw .cdr er automatisch achter, u moet dus zelf geen cdr er achter plakken, gewoon uitsluitend de naam.
Ik vermoed dat u zelf iets fout doet. Ik werk inmiddels >30 jaar met CorelDraw, waaronder X7 en heb dit probleem nog nooit gehad. Gebruikt u soms printers, plotters o.d. die een eigen extensie hebben? Overigens slaat CorelDraw in de map waar u het origineel in opslaat altijd ook een reservekopie op (reservekopie_van_naam.cdr), tenzij u zelf iets fout doet, cdr of cst zitten op het toetsenbord dicht bij elkaar.
Wat u ook nog kunt proberen, is CorelDraw openen met een lege pagina, dan naar BESTAND / IMPORTEREN en dan het cst bestand kiezen, misschien lukt dat.

Misschien hebt u iets aan deze pagina's: https://www.google.com/search?q=wat+is+cst+bestand+bij+coreldraw&client=firefox-b-d&channel=nrow5&sxsrf=APq-WBtOrxWhnxhLL8adt9-1wsjYB8ANXA%3A1648928740300&ei=5KdIYtT9EY2UrwS70JWYBA&ved=0ahUKEwjU_8yekvb2AhUNyosKHTtoBUMQ4dUDCA0&uact=5&oq=wat+is+cst+bestand+bij+coreldraw&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBwghEAoQoAE6BwgAELADEA06CwgAELADEAgQDRAeOgYIABANEB46CAgAEAgQDRAeOggIIRAWEB0QHkoECEEYAUoECEYYAFC1BVjcHmDDI2gBcAB4AIABrwKIAdcQkgEIMC4xMy4wLjGYAQCgAQHIAQLAAQE&sclient=gws-wiz

sira
door sira Apr 2, 2022 om 22:15
2291 Antwoorden / 24 Vragen

U heeft de vraag ook al gesteld in de CorelDraw community. Het is wel verstandig dat u de vraag in het Engels stelt, anders zult u weinig reacties krijgen (How come files change from CDR to CST files so I can't open them in CorelDraw anymore?)

fr
door fransleeuwen - Apr 3, 2022 om 01:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie, ik weet dat alles automatisch in .cdr opgeslagen wordt . tenzij ik het als een .pdf opsla.
maar het gebeurd toch dat .cdr bestanden veranderen in .cst bestanden.
.cst bestanden worden gemaakt door Manga studio, terwijl ik dat programma nog nooit op mijn computer heb gehad.

sira
door sira Apr 3, 2022 om 09:03
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Voordat u het als een pdf opslaat, moet u het eerst een naam geven in CorelDraw zodat het een cdr-bestand wordt.

Mocht u een pdf-document hebben en u bent het cdr-bestand kwijt, ga dan naar een lege pagina in CorelDraw, dan naar BESTAND en IMPORTEREN en u importeert het betreffende pdf-document op een lege pagina in CorelDraw. U heeft dan het CorelDraw bestand weer en u kunt er verder mee aan de slag, maar geef het dan wel eerst een naam.

Ik heb in al die +30 jaar nog nooit meegemaakt dat bij mij een cdr in cst verandert.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 3, 2022 om 07:08
7156 Antwoorden / 3 Vragen
sjjoppy
door sjjoppy - Apr 3, 2022 om 07:25
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Als de problemen met het openen van CST-bestanden nog steeds optreden, zelfs na het installeren van
Manga Studio, is het mogelijk dat u een verouderde versie van de software hebt. Controleer op de website van de ontwikkelaar of een nieuwere versie van Manga Studio beschikbaar is. Het kan ook voorkomen dat softwaremakers door hun applicaties bij te werken compatibiliteit toevoegen met andere, nieuwere bestandsformaten. De reden dat Manga Studio bestanden met CST niet aankan, kan zijn dat de software verouderd is. De nieuwste versie van Manga Studio moet alle bestandsindelingen ondersteunen die compatibel zijn met oudere versies van de software.

https://www.file-extension.info/nl/format/cst

ro
door ronny530 - Apr 3, 2022 om 08:46
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Vreemd want als u manga-studio nooit op uw pc heeft geinstalleerd kunnen de bestanden niet als cst bestanden weggeschreven worden. Als ik zoek op openen van een cst bestand kom ik alleen bij manga-studio uit en dan is de vraag zijn die bestanden met de proefversie wel te openen want het is en blijft een proefversie. Er moet haast wel een programma op uw pc geinstalleerd zijn of zijn geweest die cst bestanden kon aanmaken en daar kunt achter met de rechtermuis knop openen met te kiezen en dan verschijnen de standaard programma's en de optie openen met een andere app kiezen waarbij alle beschikbare apps getoond worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 3, 2022 om 10:18
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewel ik Corel Draw niet benut (maar nog altijd wel Wordperfect 6 probleemloos) lijkt het mij zinvol dat u deze vraag voorlegt aan het forum dat darvoor is https://community.coreldraw.com/talk/  of zie deze: https://forum.corel.com/ucp.php

sira
door sira Apr 3, 2022 om 12:24
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft hij al gedaan, maar in het Nederlands. Daar zal niemand op reageren, want het zijn Engelstalige sites.

sira
door sira - Apr 3, 2022 om 12:33
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb nog een andere suggestie voor u. Ik ben even gaan zoeken in mijn spullen en u kunt bellen met 0800-0232433. Dit is een gratis Nederlands nummer voor de helpdesk van Corel, deze zit weliswaar in de UK, maar hou er rekening mee dat er zowel Nederlandstalige als Engelstalige medewerkers zitten. Omdat ik niet weet hoe uw Engels is, kunt u ook een mail met uw vraag sturen naar: https://www.corel.com/include/modals/support-form/nl.html. U komt dan op een formulier waar u het probleem aangeeft en u krijgt binnen 24 uur antwoord. Hiermee kunt u eventueel Google Translate gebruiken.

Ik heb ook nog een ander nummer 0800-0203700, dat is ook van Corel (Pinnacle).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 3, 2022 om 12:36
16777 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v een reactie van @SIRA op mijn antwoord: mogelijk is benutten hiervan een optie: https://www.gebruikershandleiding.com/Corel-Draw-X8/handleiding-5-630590.html of de vraag stellen bij: https://www.seniorweb.nl/contact-en-service

sira
door sira Apr 3, 2022 om 15:11
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Helaas wordt CorelDraw erg weinig door particulieren gebruikt.
Voorheen kon je ook vragen stellen op www.grafischforum.nl, maar ook dat bestaat niet meer.

ma
door malhy2 - Apr 3, 2022 om 19:23
309 Antwoorden / 13 Vragen

Hier een link waar u het .cst bestand in kunt openen. : https://fileproinfo.com/tools/viewer/cst
Hopelijk geeft dit meer inzicht

Ed

sira
door sira Apr 3, 2022 om 22:42
2291 Antwoorden / 24 Vragen
fr
door fransleeuwen Apr 4, 2022 om 09:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt, dit werkt echt . hier ben ik erg blij van!

ma
door malty - Apr 4, 2022 om 09:57
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Verander de extensie cst eens in cdr en kijk of u dat bestand dan wel kunt openen in coreldraw.