sira
door sira Mar 17, 2013 om 12:09
Computers & telefonie

CorelDraw

Zijn er mensen die ervaring hebben met CorelDraw X4, X5 of X6? Ik heb namelijk de volgende vraag. Ik ben een fervent Corel gebruiker, Ik werk op mijn laptop bijv. op WordPerfect Office X6. Op mijn desktop heb ik nog een oude versie van WP staan, maar volgende week komt er een nieuwe desktop. Dat betekent dat ik dan ook een nieuwe versie CorelDraw moet aanschaffen, Mijn versies 7 en 8 werken niet op Windows 7. Dus wil ik CorelDraw X6 kopen. Aangezien ik altijd de School-uitgave aanschaf, zit er geen boek bij. Op internet heb ik keuze tussen 2 boeken, te weten X4 en X5. Tussen deze 2 boeken zit een paar tientjes verschil en het gaat mij uitsluitend om de grondbeginselen t.o.v. de nog oudere versies, de rest komt vanzelf wel. Dus het boek zal ik waarschijnlijk alleen in het begin even gebruiken. Kan iemand mij zeggen (behalve dat je er meer mee kunt) of er veel verschil zit in de basis van X4, X5 of X6? Ofwel, is een boek over X4 weggegooid geld als je X6 aanschaft?
Vriendelijke groet, Sira

3676 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 17, 2013 om 12:49
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Sira,
u kunt hier een proefversie downloaden.
Vr. gr. sjoppie.

sira
door sira - Mar 17, 2013 om 14:00
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Hallo sjoppie, dank voor je snelle reactie.

Ik ben zo wie zo van plan CorelDraw X6 aan te schaffen, maar nu gaat het mij om het boek. Ik heb nimmer met X4, X5 of X6 gewerkt en een X6 boek is, zo ver ik weet, (nog) niet los te koop. Wel een X4 en X5 boek. Maar omdat ik niet weet of er veel veranderd is tussen X4 en X6 (en mijn 7 + 8 versie), wil ik weten of een X4 boek te gebruiken is met het X6 programma.
Als ik van Corel bijv. WP Office 2000 vergelijk met WP Office X6, dan zijn de handelingen identiek, als ook de lay-out van het programma, alleen kun je met het nieuwe programma meer. Wie op WP Office 2000 heeft gewerkt, kan ook met WP Office X6 direct aan de slag, dit in tegenstelling tot Microsoft Office (bij ieder nieuw MO programma kost het veel meer tijd om alle onderdelen in het programma door te hebben, zowel gebruik als lay-out).

Maar hoe is dat met CorelDraw?

Vriendelijke groet,
Sira

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 17, 2013 om 17:04
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Sira,
dit is wat ik nog heb kunnen vinden.
Of dit
Misschien heb je er iets aan.
Vr. gr. sjoppie.

sira
door sira - Mar 17, 2013 om 17:54
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Hoi Sjoppie,

Je bent druk voor me aan 't werk gegaan, en dat op je vrije zondag. Dank je wel.

Het eerste boek dat je hebt gevonden, betreft een hele oude versie van CorelDraw (6.0). Het tweede boek, de versie van X6, de allernieuwste versie, is op zich mooi. Maar helaas zijn die alleen in Engels of Duits verkrijgbaar. Je kunt in beide talen nog zo goed zijn, het is altijd prettiger in je moerstaal te werken. Van Duuren Media heeft alleen de voorlaatste versie van CorelDraw (de X5) en ik kwam nog een nederlandstalig boek van X4 tegen. Ik denk dat ik toch maar voor het X5 boek van Van Duuren ga. Als ik i.p.v. de schoolversie met uitsluitend de CD-rom (ca. € 90,-) de complete versie mèt een boek koop, kost me dat € 713,-. Dat gaat me te ver. Dus ik kies liever voor alleen de legale CD-rom en dan apart een boek aanschaffen.
Toch heel erg bedankt voor de moeite die je voor me hebt gedaan.

Vriendelijke groet,
Renée

aurora1
door aurora1 - Mar 17, 2013 om 18:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien kun je eens een kijkje in de Openbare Bibliotheek nemen: KLIK.

vr.gr.

sira
door sira - Mar 17, 2013 om 21:46
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal inderdaad morgen eens infomeren. Dank je wel voor de tip Aurora1.

Vriendelijke groet,
Sira

aurora1
door aurora1 - Mar 18, 2013 om 00:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Graag gedaan, sira. Mij schoot nog te binnen dat je misschien ook even een kijkje kunt nemen bij de boekenafdeling van kringlopers, in 2e hands boekenwinkels, bij afgeschreven boeken van de OB of bij de Slegte, die heeft 2e hands en nieuw: KLIK.

vr.gr.

gompy2
door gompy2 - Mar 18, 2013 om 15:19
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat je met het boek van CorelDraw X5 heel goed uit de voeten kunt met de software-versie X6 van CorelDraw.
De toevoegingen/uitbreidingen in een nieuwere versie zijn meestal nooit zo exceptioneel dat je in een boek van de versie er voor er niets over zou kunnen vinden, en vaak zitten verbeteringen binnenin, in de engine.
En mocht je toevallig iets tegenkomen dan is er altijd nog wel online iets te vinden over dat specifieke onderwerp.
Ik heb dezelfde ervaringen gehad, echter met een veel oudere software versie, en een nog ouder boek, voor wat ik met de software deed waren de beschrijvingen in dat nog oudere boek ruim voldoende.
Vergeet niet, die software-suite is zo enorm uitgebreid, het grootste deel gebruikt men amper.
Met alle handreikingen van eerdere reageerders moet het toch allemaal wel in orde komen denk ik zo.

sira
door sira - Mar 18, 2013 om 16:00
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Beste Gompy2,

Bedankt voor je advies, Mede hierdoor heb ik besloten het programma en het boek vandaag nog te bestellen.

Beste Aurora1,

Zoals je ziet ga ik voor het advies van Gompy2 en dit komt omdat het X6 boek nergens los te verkrijgen is. Dus ik kies voor het X5 boek.

Allen bedankt voor de tips, suggesties etc.

Vriendelijke groet,
Sira