ge
door gemi Apr 20, 2005 om 13:04
Computers & telefonie

Cursus/opleiding webdesign

Ik werk zelf al een tijdje met internetsites, heb het meeste zelf aangeleerd. Maar wil graag meer leren en ook een erkend diploma ervoor krijgen, met thuisstudies.

Op zich denk je dan eerst aan LOI-achtig iets, maar ziet er niet zo indrukwekkend uit. En is het wel echt gecertificeerd? ik bedoel, bewijs van deelname is wel leuk, maar heb je daar wat aan?
Ben wel echt op zoek naar een erkende opleiding waar ik eventueel op de arbeidsmarkt iets aan zou kunnen hebben.

Enige suggesties?

Behalve LOI en NTI, waar ik qua aanbod niet bepaald van onder de indruk ben, vond ik nog:
http://www.mystudy.nl/home.html
http://www.dirksen.nl/

Iedere tip is welkom! ~ Gemi

899 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 20, 2005 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gemi,

Uw streven is bewonderingswaardig, echter wil ik u op het hart drukken
dat er niet zoiets bestaat als een 'erkend diploma' voor webdesigners.
Het is te zien als een 'vrij beroep', net als het kunstenaarsschap. Als
u zich zelf webdesigner noemt, dan bent u dat. Uw materiaal moet dan
aantonen welk waardeoordeel daaraan vastzit. Dat is een mooi gegeven
vind ik, een diploma heeft daar niets mee te maken. Het kaf wordt niet
van het koren gescheiden door een papiertje, maar door het werk zelf.

Bovenstaand wil niet zeggen dat ik studie verwerp, integendeel. Als u
serieus webdesigner bent of wilt worden, raad ik u aan goede boeken te
kopen en die te blijven kopen. Hoe meer hoe beter. Om te leren, bij te
blijven, maar ook als naslagwerk:

- HTML

- JavaScript

- Eventueel Flash

Daarnaast zijn er ook zeer leerzame boeken over webdesign en het ontwerpen zelf.

De rest komt vanzelf als uw creaties goed zijn. Stel nooit design boven
overzichtelijkheid en navigatie, zorg dat websites makkelijk te
bezoeken zijn en probeer de doelgroep die de website beoogt te
bereiken. Daarnaast zou ik u aanraden om geld te steken in een goed
grafisch programma, hetgeen onmisbaar is, zoals PhotoShop of CorelDraw
Graphics Suite.

Succes

ve
door verwijderd - Apr 20, 2005 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling:

De term "design" impliceert al een mate van creativiteit. Als u al een creative tik of hobby hebt (tekenen, schilderen, kleding ontwerpen, beeldhouwen, striptekenen, of desnoods ansichtkaarten van theezakjes vouwen) bent u al een eind op weg en is de grootste stap al gemaakt.

Zoals met alle vormen van creativiteit heeft u verder uitsluitend nog het gereedschap nodig, waarvan u zich het gebruik aanleren. Wat Aenigma al correct aangeeft, kijk hiervoor liever eerst in de boekwinkel voordat u zich aan dure cursussen waagt. Dat scheelt een hoop geld.

Creativiteit is m.i. de belangrijkste motivator voor zelfstudie. U krijgt vanzelf een idee wat u wilt doen en door zelf uit te zoeken hoe u dat moet doen, leert u het snelst.

Brynnar

ve
door verwijderd - Apr 20, 2005 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u toch van plan bent om een thuiscursus te nemen als vorm van basisopleiding zou ik zeker niet het NTI nemen, Samen met zusje Lecturame staat die zeer slecht bekend, zowel wat leerstof als wat de z.g. diploma's (in dit geval niet van toepassing) betreft. Om nog maar te zwijgen over de problemen bij betalingen. LOI is een goed alternatief. Niet voor mijn aandelen in deze club want die heb ik niet :-) Succes - E.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2005 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn tegenvraag is wat wil je met webdesign gaan doen. Een beetje thuis rommelen, of wil je er je werk van maken.

De term webdesign is echter misleidend en heeft in tegenstelling tot
wat de vorige beantwoorders zeggen meer te maken met de technische kan
dan met de creatieve. Als webdesigner zet je het creatieve design van
een DTP'er, of creative designer  om in een website. Webdesign op
het proffessionel vlak vraagt dus ook meer om een sterk cognitief
vermogen op wiskundig vlak, dan aan een creatief iemand.

Bijvoorbeeld deze pagina, die is gemaakt door iemand die de huisstijl
van de vara ontwerpt. die ideen zijn door de webdesigener omgezet in
deze (slecht werkende) pagina. Ik neem aan dat je als computerfreak
mozilla gebruikt, klik recht en ga naar view page source, dat is het
werk van een webdesigner.

Ik raad je aan om niet zo zeer een studie te doen, maar autodidact te
worden, zoek de goede boeken over PHP, html, XML, DHTML (JAVA). Die
boeken zijn duur zat en kosten voor een vuistdik boek zo rond de 100
euro.

Als je meer de creative kant op wil en meer een beetje voor jezelf wat
wil doen, koop dan een IMAC, quarckexpress en leer deze te gebruiken.
Het omzetten van je creatieve ideen gaat dan een stuk makkelijker. Je
zal dan alleen nooit zelf leren om databases in je websites te maken en
de site ta laten communiceren met de server, want dat is echt een taak
van een webdesigner die dus het SCRIPT voor een pagina desegned en niet
zo zeer de creative opmaak.

Verder kan je voor het laatse rondom webdesign eens kijken op w3c.org,
check daar direct je eigen pagina die je al gemaakt hebt of hij voldoet
aan de internationale standaard.