ma
door markh Apr 21, 2010 om 13:34
Computers & telefonie

Datakosten in Amerika 25E/mb : mag dat?

KPN rekent mij 300 euro datakosten voor gebruik van mobiel internet in Amerika, zonder mij hierover te informeren middels een sms (wat in Europa wel gedaan wordt)

De kosten zijn gebaseerd op 25 euro/mb. Dit is 5-10 keer zo hoog als datakosten binnen Europa.

Heeft iemand eenzelfde ervaring?
Weet iemand hoe ik KPN kan overtuigen de kosten in mindering te brengen?

Ik heb KPN reeds bericht en kreeg onderstaand antwoord:
Citaat:
Uit je e-mail begrijp ik dat je een hoge telefoonrekening hebt ontvangen na dataverbruik in het buitenland. Je geeft aan dat Hi je had moeten informeren over de hoge kosten. Het is echter je eigen verantwoordelijkheid om je hierover te informeren. De SMS-berichten die je ontvangt bij de grenzen binnen Europa zijn een extra gratis dienst vanuit verschillende providers. Het is niet mogelijk hier rechten aan te ontlenen.

Via http://www.hi.nl/buitenland kun je de data-kosten nagaan. Tevens is er een SMS-bericht naar je gestuurd om een nog hogere telefoonrekening te voorkomen. Het is niet mogelijk kosten te crediteren. Mijn excuses voor het ongemak.

Is het mogelijke om toch rechten te ontlenen uit inconsistente berichtgeving van prijsveranderingen?

1914 8 Rapporteer

willclement
door willclement - Apr 21, 2010 om 15:36
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ten eerste is het heel sterk af te raden je dongle mee te nemen naar het buitenland, tenzij het voor het werk is en op de zaak men ervan op de hoogte is dat de stick naar het Buitenland gaat. Daarnaast is het ook handig te weten wat voor soort abonnement dat hebt lopen met KPN. je moet het gewoon zien als een mobiele telefoon abonnement wat je gewoon kunt verhogen en verlagen.

Het is dan wel van belang te weten hoe vaak dat het buitenland bezocht gaat worden om zodoende kosten uit te sparen als het abonnement aangepast dient te worden.

Inderdaad hebben de mobiele telecom providers haar diensten uit handen gegeven wanneer het gaat om informatie verstrekken over kosten verbruik in het buitenland.

Het is immers ook bekend dat telecomaanbieders veel van hun winst behalen uit het buitenland. :)

ma
door markh - Apr 21, 2010 om 15:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Willclement,

Dank voor je antwoord.

N.B. het betreft geen dongle, maar een mobiele telefoon (BlackBerry onbeperkt internet abonnement)

Weet je of er mogelijkheden zijn om KPN of haar Partner aansprakelijk te stellen voor gebrekkige informatie voorziening? En dat er om die reden sprake kan zijn van misleiding?

Gr

tdehond
door tdehond - Apr 21, 2010 om 16:02
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Staat de informatie duidelijk vermeld op de site?
Als dat het geval is dan is er m.i. geen sprake van misleiding, maar bent u er niet toegekomen om u vooraf te informeren over de hoogte van deze kosten.

ma
door markh - Apr 21, 2010 om 16:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

Op de site:

http://www.hi.nl/Productinfo/Buitenland/Tarieven/Buitenland-tarieven-tool-Hi/Tarieven-buitenland-bellen-Hi.htm?step=2&Country=Verenigde%2BStaten&AbonnID=38

staan alleen de kosten voor bellen/gebeld worden, niet voor data gebruik

gr
Menno

mastag
door mastag - Apr 21, 2010 om 16:10
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Markh,
De KPN geeft absoluut prima informatie want op hun website staan de tarieven voor iedereen duidelijk.
U kunt ze niet aansprakelijk stellen voor informatie die U NIET heeft gelezen, dat is uw verantwoording.
Trouwens vtv een belletje naar KPN had ook al geholpen.
Er is dus geen gebrekkige informatie vanaf de KPN wel aan uw zijde. En er is ook geen misleiding want iedreen kan lezen dat een MB met een mobieltje 19,95 euro kost, zie hier tarieven.

ma
door markh - Apr 21, 2010 om 16:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

Oeps... 't staat er toch

http://www.hi.nl/Productinfo/Buitenland/Internet-op-je-mobiel.htm

willclement
door willclement - Apr 21, 2010 om 16:40
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ten eerste zoals ik al had vermeld deze constructie is vergelijkbaar met een mobiele telefonie abonnement, dus vanzelfsprekend is het verbruik in NL vele malen goedkoper dan in het buitenland.

Mobiele aanbieders van Internet op Mobiel of via dongle hebben de voorgaande jaren veelal problemen gehad met dit soort ongein met internet gebruik in het buitenland, ik heb het zelf ook moeten ervaren met mijn Nokia N95 die vermoedelijk gratis navigatie aanbood die op de achtergrond een internet verbinding vereiste. Leuk als je naar Italie moet rijden :S

Sowieso heb je vrijwel geen poot om op te staan wat betreft het in strijd gaan over mobiel internet, ga maar na hoeveel mensen zeggen per ongeluk hun browser of messenger open te hebben laten staan tijdens het reizen, etc. Tegenwoordig is het algemeen bekend dat de website van aanbieders voldoende informatie moet bevatten om dit soort problemen uit de weg te gaan. Toch ben ik persoonlijk wel van mening dat het beter zou zijn geweest als deze tips ook bij je toestel of dongle worden meegeleverd.

In het optiek van de particulier is het natuurlijk van belang je al te informeren of het toestel en mobiele provider voordat men de daadwerkelijke stap neemt om een abonnement daar af te sluiten. Dan ben je vooraf al op de hoogte van de tegemoetkomende kosten.

soepkiep
door soepkiep - Apr 21, 2010 om 16:59
529 Antwoorden / 75 Vragen

KPN heeft gelijk