De praktijken van ESR TV. Mag zit zomaar?
Afgelopen zondag kreeg ik tijdens het autorijden de volgende SMS:
"Je betaalt € 10,00 per Maand voor ESR TV via je telefoonrekening. Afmelden? SMS stop naar 3010 Vragen? Ga naar www.esrtv.com Meer info? payinfo.nl."
Ik dacht eerst dat het SPAM was, maar het bleek dat er echt € 10,00 in rekening was gebracht voor een dienst waar ik me nooit voor heb aangemeld. Ik ben online gaan zoeken en zie dat heel veel mensen de dupe zijn van de praktijken van deze organisatie.
Ik heb ze direct een mail gestuurd en gevraagd om digitale bewijzen dat ik me heb aangemeld voor deze dienst. Ook heb ik geëist dat ik mijn geld terug zou krijgen. Erg knap overigens dat mij dit lukte toen ik 4 uur in de auto zat en ik me achter het stuur kon aanmelden voor een dienst waar ik nog nooit in mijn leven van heb gehoord.
De reactie was precies de reactie die je op alle fora leest:
"Bedankt voor het contact opnemen met onze klantenservice.
Wij willen u graag erop attenderen dat uw telefoonnummer succesvol afgemeld is voor ESR TV.
Hieronder vindt u een korte uitleg over de wijze van afsluiten van het abonnement en terugbetaling aanbod.
Uit onze systeem blijkt dat er werd op een van onze promotionele banners voor de dienst geklikt die leidde naar het activerings stap met meer informatie over de dienst, en op de knop "Ga Verder" geklikt.
Vervolgens werd klant doorgestuurd naar de laatste stap van het activeringsproces door op "Betalen" te klikken waarmee het abonnement op ESR TV is geactiveerd.
Het abonnement is tevens met een SMS bevestigd met daarin de kosten en frequentie van het abonnement en hoe af te melden.
Klanttevredenheid is belangrijk voor ons daarom is uw terugbetaling goedgekeurd.
Om terugbetaling van de abonnementsgelden te kunnen doen, verzoeken we u om onderstaande gegevens door te geven.
Naam rekeninghouder (volledige naam en geen initialen)
IBAN
Swift code
Hieronder ziet u het voorbeeld van IBAN en SWIFT-code.
IBAN = NL91ABNA0417164300
SWIFT-code = ABNANLKA
Mocht u uw IBAN- en SWIFT-code niet bij de hand hebben, kunt u het beste contact opnemen met uw bank.
Als alternatief kunt u ook een terugbetaling ontvangen via PayPal. Geef ons hiertoe de naam van de PayPal-rekeninghouder en het aan PayPal gekoppelde e-mailadres door.
In afwachting op uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice"
Uit bovenstaande mail klopt alleen het feit dat ik een SMS heb ontvangen dat ik lid ben geworden. De rest kunnen ze niet aantonen en proberen ze recht te praten met een dergelijk mailtje. Op vragen waar ik automatische afschrijving en algemene voorwaarden heb geaccepteerd krijg ik geen reactie.
Op payinfo heb ik gezorgd dat er nooit meer automatisch een abonnement door derden afgesloten kan worden.
Ik heb het gevoel dat dit bedrijf frauduleus handelt en heel veel geld verdient met deze praktijken. Ik lees tientallen mensen die zonder dat ze het door hadden al vele maanden aan het betalen waren. Iedereen krijgt te horen dat ze zich echt hebben aangemeld.
- Mogen dit soort praktijken zomaar?
- Welke stappen kan ik nemen om te zorgen dat die bedrijf een tik op de vingers krijgt en stopt met deze praktijken?
Wellicht een mooi item voor Kassa ;-)
U plaatst dit op de V&A site waar vrijwilligers vragen beantwoorden , de redactie bereikt u via kassa@bnnvara.nl
Op basis van hetgeen u meldt als u het meldt roept dit bij mij ook het vermoeden van fraude en het eerste dat te doen staat (heeft u mogelijk al gedaan) is informeren van uw bank en geld laten storneren. Doe verder een melding bij zie: https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer opdat men daar ook actie kan ondernemenen bovendien, ook al betreft het een klein bedrag: doe melding bij de politie! Doe ook een melding bij https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/
Uitermate frappant is de vraag hoe men aan uw bankrekeningnummer is gekomen.
Geld laten storneren kan helaas niet, omdat het bedrag via de factuur van de mobiele aanbieder gaat. Daarom komen ze er ook mee weg. En het blijkt dat deze praktijken gewoon doorgaan gezien alle meldingen op het forum van de KPN.
@NORBIE, de vraag is al meer dan een maand oud. Inderdaad, men lijkt er nog steeds mee weg te komen vandaar ook alle antwoorden die aan geven wat te doen opdat er wel actie komt. En vraagstelster reageerde ook zelf al op 16/8.
Dank voor alle reacties!
Je krijgt out of the blue een SMS van dit bedrijf dat je lid bent geworden. Ik vond het verwacht omdat ik al de gehele dag niet op mijn telefoon had gekeken en ik me tijdens het auto rijden aangemeld zou hebben.
Ze incasseren via de rekening van in mijn geval KPN. Ze geven in hun toelichting aan dat ik mezelf heb aangemeld en ook op betaal heb geklikt. Nou, ik kan 1 ding zeggen, ik ben erg bewust van mijn online acties, dit zou me nooit gebeuren. Ze kunnen het los van mailen dat ik dit heb gedaan ook niet aantonen.
Hallo Edj78 ,
Wat kan ik doen , als ik onterecht ben aangemeld bij een sms-dienst ?
Bij een sms-dienst moet uw telefoonaanbieder bewijzen dat de verkoop volgens de wettelijke regels verliep. Tot die tijd hoeft u de rekening van de sms-dienst niet te betalen. Wil de telefoonaanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de telefoonaanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Voor verdere informatie , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/stopzetten-mobiele-diensten
Ik heb dit ook gevraagd bij de telefoon aanbieder. Maar bij KPN geven ze aan dat de dienst niks met hen te maken heeft, en daarom zelf bij de dienst moet klagen of opzeggen.
Dit is van een jaar geleden ook interessant om de reacties te lezen:
https://community.consumentenbond.nl/online-oplichting-67/esr-tv-abonnement-zonder-toestemming-23304
Geachte Ed,
Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag,
iets meer informatie geven?
Hoe kan dit bedrijf geld invorderen van uw bankrekening?
Geld wordt via telefoonrekening verrekend. Dat kan met veel betaalde diensten.
Telefoonrekening blokkeren (incasso machtiging intrekken) en andere provider nemen. Storneren van het teveel betaalde bedrag.
Volgens KPN gebeurd er niks onrechtmatig en zij kunnen er ook verder niks aan doen, maar het gebeurd wel met ESR TV!
Dank voor alle reacties!
Je krijgt out of the blue een SMS van dit bedrijf dat je lid bent geworden. Ik vond het verwacht omdat ik al de gehele dag niet op mijn telefoon had gekeken en ik me tijdens het auto rijden aangemeld zou hebben.
Ze incasseren via de rekening van in mijn geval KPN. Ze geven in hun toelichting aan dat ik mezelf heb aangemeld en ook op betaal heb geklikt. Nou, ik kan 1 ding zeggen, ik ben erg bewust van mijn online acties, dit zou me nooit gebeuren. Ze kunnen het los van mailen dat ik dit heb gedaan ook niet aantonen.
Ik zal ze zeker aanmelden bij de fraudedesk en een mail aan Kassa sturen of het wellicht een interessant item voor ze kan zijn. Als je zoekt zie je dat veel mensen de dupe zijn.
@Edj78 ,
Lees ook hier ,
https://forum.kpn.com/mobiel-15/esr-tv-online-aankoop-hoe-voorkom-ik-dit-soort-aankopen-557849
Voor mij het zelfde verhaal en KPN houd vol dat ik per ongeluk lid ben geworden en mij moet afmelden bij ESRTV.
Dit weiger ik want dan moet ik hum behalve mijn telefoonnummer ook mijn naam banknr etc geven en dat weiger ik.
Op Payinfo is alles geblokkeerd dus zou het onmogelijk moeten zijn.
Inmiddels heb ik al mijn machtigingen voor KPN geblokkeerd de foute factuur gestorneerd en het juiste bedrag overgemaakt.
Ik heb ook alles bij de KPN opgezegd.
En op mijn factuur voor december stond wederom online aankopen van 10 euro voor esrtv.
uiteraard betaal ik deze weer niet.
Kpn heeft weliswaar beide keren de 10 euro gecrediteerd.
Het verbaasd mij dat dit lukt want op de site van de overheid staat dat de provider verplicht is te controleren of ik toestemming heb gegeven op straffe van boete en dwangsom en de KPN zegt mij dat zij dit niet kunnen controleren omdat zij geen toegang hebben tot de administratie van esrtv.
??????????????????????
Omdat KPN Pay automatisch aanstaat op je mobiele abonnement, hoef je hier geen andere stappen voor te doorlopen. Het klikken op ‘nu betalen’, is voldoende om een abonnement aan te gaan. De contractant van het abonnement is er voor verantwoordelijk dat de gebruiker van het toestel zich hier alleen voor aanmeldt, als dit gewenst is. Het afmelden gaat gemakkelijk via e-bill.mobi. En kijk verder: https://forum.kpn.com/facturen-en-administratie-125/onbekende-aankoop-esr-tv-op-mijn-kpn-factuur-559427
Hier lees je wat je moet doen:
https://www.kpn.com/service/administratie/facturen/uitleg-factuur-kpn-mobiel/betaal-met-kpnpay.htm
STORNEREN! rap.
Ondanks dat de vraag al 6 maanden oud is de vraag, hoe wilt u storneren het bedrag wordt via je provider op je telefoonrekening gezet als zijnde externe aankoop
Of je leest gewóon eerst het bericht.
Of....storneer 6 maanden geleden. Geld wat onrechtmatig wordt afgeschreven is altijd terug te halen. Maar de vraag blijft dan? was het onrechtmatig!
"Ik heb het gevoel dat dit bedrijf frauduleus handelt en heel veel geld verdient met deze praktijken" TS heeft een gevoel, maar paat niet over concrete bewijzen!
Om die redenen zijn mijn kaartjes altijd geblokkeerd, niemand en dan ook niemand krijgt daar geld af. Revolut en N26 heb je gemakkelijk de mogelijkheid om dat in enkele seconden te realiseren. AAN - UIT.
Kom maar op hoor ESR TV!
storneer gewoon je centen bij de bank.
Ondanks dat de vraag al 6 maanden oud is de vraag, hoe wilt u storneren het bedrag wordt via je provider op je telefoonrekening gezet als zijnde externe aankoop
De vraag wel maar er is iemand met hetzelfde probleem die dit vandaag heeft gepost en daar is op gereageerd
Juist @GRUNN1, zo las ik ik het ook.
Misschien heb je hier nog iets aan A. Roelofsen!
Met alleen storneren kom je er niet. Beter is om opdracht bij de bank te laten blokkeren. Degene die incasseert moet dan aan kunnen tonen dat er terecht wordt geincasseerd=een MOI opdracht.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer