Ed
door EdJ78 Aug 16, 2022 om 09:39
Computers & telefonie

De praktijken van ESR TV. Mag zit zomaar?

Afgelopen zondag kreeg ik tijdens het autorijden de volgende SMS:

"Je betaalt € 10,00 per Maand voor ESR TV via je telefoonrekening. Afmelden? SMS stop naar 3010 Vragen? Ga naar www.esrtv.com Meer info? payinfo.nl."

Ik dacht eerst dat het SPAM was, maar het bleek dat er echt € 10,00 in rekening was gebracht voor een dienst waar ik me nooit voor heb aangemeld. Ik ben online gaan zoeken en zie dat heel veel mensen de dupe zijn van de praktijken van deze organisatie.

Ik heb ze direct een mail gestuurd en gevraagd om digitale bewijzen dat ik me heb aangemeld voor deze dienst. Ook heb ik geëist dat ik mijn geld terug zou krijgen. Erg knap overigens dat mij dit lukte toen ik 4 uur in de auto zat en ik me achter het stuur kon aanmelden voor een dienst waar ik nog nooit in mijn leven van heb gehoord.
De reactie was precies de reactie die je op alle fora leest:

"Bedankt voor het contact opnemen met onze klantenservice.
 
Wij willen u graag erop attenderen dat uw telefoonnummer succesvol afgemeld is voor ESR TV.
 
Hieronder vindt u een korte uitleg over de wijze van afsluiten van het abonnement en terugbetaling aanbod.
 
Uit onze systeem blijkt dat er werd op een van onze promotionele banners voor de dienst geklikt die leidde naar het activerings stap met meer informatie over de dienst, en op de knop "Ga Verder" geklikt.
Vervolgens werd klant doorgestuurd naar de laatste stap van het activeringsproces door op "Betalen" te klikken waarmee het abonnement op ESR TV is geactiveerd. 
 
Het abonnement is tevens met een SMS bevestigd met daarin de kosten en frequentie van het abonnement en hoe af te melden.
 
Klanttevredenheid is belangrijk voor ons daarom is uw terugbetaling goedgekeurd.
 
Om terugbetaling van de abonnementsgelden te kunnen doen, verzoeken we u om onderstaande gegevens door te geven.
 
Naam rekeninghouder (volledige naam en geen initialen)
IBAN
Swift code
 
Hieronder ziet u het voorbeeld van IBAN en SWIFT-code.
 
IBAN = NL91ABNA0417164300
SWIFT-code = ABNANLKA
 
Mocht u uw IBAN- en SWIFT-code niet bij de hand hebben, kunt u het beste contact opnemen met uw bank.
 
Als alternatief kunt u ook een terugbetaling ontvangen via PayPal. Geef ons hiertoe de naam van de PayPal-rekeninghouder en het aan PayPal gekoppelde e-mailadres door.
 
In afwachting op uw reactie.
 
Met vriendelijke groet,
Klantenservice"

Uit bovenstaande mail klopt alleen het feit dat ik een SMS heb ontvangen dat ik lid ben geworden. De rest kunnen ze niet aantonen en proberen ze recht te praten met een dergelijk mailtje. Op vragen waar ik automatische afschrijving en algemene voorwaarden heb geaccepteerd krijg ik geen reactie.

Op payinfo heb ik gezorgd dat er nooit meer automatisch een abonnement door derden afgesloten kan worden.

Ik heb het gevoel dat dit bedrijf frauduleus handelt en heel veel geld verdient met deze praktijken. Ik lees tientallen mensen die zonder dat ze het door hadden al vele maanden aan het betalen waren. Iedereen krijgt te horen dat ze zich echt hebben aangemeld.

- Mogen dit soort praktijken zomaar?
- Welke stappen kan ik nemen om te zorgen dat die bedrijf een tik op de vingers krijgt en stopt met deze praktijken?

Wellicht een mooi item voor Kassa ;-)





3097 6 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2022 om 09:51
15731 Antwoorden / 200 Vragen
2

U plaatst dit op de V&A site waar vrijwilligers vragen beantwoorden , de redactie bereikt u via kassa@bnnvara.nl

Op basis van hetgeen u meldt als u het meldt roept dit bij mij ook het vermoeden van fraude en het eerste dat te doen staat (heeft u mogelijk al gedaan) is informeren van uw bank en geld laten storneren. Doe verder een melding bij zie: https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer opdat men daar ook actie kan ondernemenen bovendien, ook al betreft het een klein bedrag: doe melding bij de politie! Doe ook een melding bij https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/

Uitermate frappant is de vraag hoe men aan uw bankrekeningnummer is gekomen.

Norbie
door Norbie Sep 21, 2022 om 13:01
Antwoorden / Vragen

Geld laten storneren kan helaas niet, omdat het bedrag via de factuur van de mobiele aanbieder gaat. Daarom komen ze er ook mee weg. En het blijkt dat deze praktijken gewoon doorgaan gezien alle meldingen op het forum van de KPN.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 21, 2022 om 14:16
15731 Antwoorden / 200 Vragen

@NORBIE, de vraag is al meer dan een maand oud. Inderdaad, men lijkt er nog steeds mee weg te komen vandaar ook alle antwoorden die aan geven wat te doen opdat er wel actie komt. En vraagstelster reageerde ook zelf al op 16/8.

DOOR EDJ78 - AUG 16, 2022 OM 13:05
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN
1

Dank voor alle reacties!

Je krijgt out of the blue een SMS van dit bedrijf dat je lid bent geworden. Ik vond het verwacht omdat ik al de gehele dag niet op mijn telefoon had gekeken en ik me tijdens het auto rijden aangemeld zou hebben.
Ze incasseren via de rekening van in mijn geval KPN. Ze geven in hun toelichting aan dat ik mezelf heb aangemeld en ook op betaal heb geklikt. Nou, ik kan 1 ding zeggen, ik ben erg bewust van mijn online acties, dit zou me nooit gebeuren. Ze kunnen het los van mailen dat ik dit heb gedaan ook niet aantonen.

Ik zal ze zeker aanmelden bij de fraudedesk en een mail aan Kassa sturen of het wellicht een interessant item voor ze kan zijn. Als je zoekt zie je dat veel mensen de dupe zijn./

marita5
door marita5 - Aug 16, 2022 om 09:54
10793 Antwoorden / 15 Vragen
5

Hallo Edj78 , 

Wat kan ik doen , als ik onterecht ben aangemeld bij een sms-dienst ? 

Bij een sms-dienst moet uw telefoonaanbieder bewijzen dat de verkoop volgens de wettelijke regels verliep. Tot die tijd hoeft u de rekening van de sms-dienst niet te betalen. Wil de telefoonaanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de telefoonaanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:

 


Voor verdere informatie , klik op de rode regel . 

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/stopzetten-mobiele-diensten

Norbie
door Norbie Sep 21, 2022 om 13:04
Antwoorden / Vragen

Ik heb dit ook gevraagd bij de telefoon aanbieder. Maar bij KPN geven ze aan dat de dienst niks met hen te maken heeft, en daarom zelf bij de dienst moet klagen of opzeggen.

Sjoppy.
door Sjoppy. - Aug 16, 2022 om 10:15
6280 Antwoorden / 3 Vragen
3
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 16, 2022 om 12:56
1196 Antwoorden / 25 Vragen
2

Geachte Ed,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, 
iets meer informatie geven?

Hoe kan dit bedrijf geld invorderen van uw bankrekening?

Ed
door EdJ78 - Aug 16, 2022 om 13:05
1 Antwoorden / 1 Vragen
1

Dank voor alle reacties!

Je krijgt out of the blue een SMS van dit bedrijf dat je lid bent geworden. Ik vond het verwacht omdat ik al de gehele dag niet op mijn telefoon had gekeken en ik me tijdens het auto rijden aangemeld zou hebben.
Ze incasseren via de rekening van in mijn geval KPN. Ze geven in hun toelichting aan dat ik mezelf heb aangemeld en ook op betaal heb geklikt. Nou, ik kan 1 ding zeggen, ik ben erg bewust van mijn online acties, dit zou me nooit gebeuren. Ze kunnen het los van mailen dat ik dit heb gedaan ook niet aantonen.

Ik zal ze zeker aanmelden bij de fraudedesk en een mail aan Kassa sturen of het wellicht een interessant item voor ze kan zijn. Als je zoekt zie je dat veel mensen de dupe zijn.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ri
riamariska - Sep 29, 2022 om 23:22
Winkels & webshops
Is Google /playstore verantwoordelijk wat hier in wordt geplaatst

Is Google /playstore verantwoordelijk wat hier in wordt geplaatst

Sinds een maand ben ik op mijn mobiele telefoon bezig met spelletjes uit de apstore waarmee je geld zou kunnen verdienen. Deze spellen zijn nog in ontwikkeling. Ik zag het als volgt wij helpen hun om deze evt. te verbeteren om dan op de markt te brengen en daarvoor kun je dan bedragen winnen toen wist ik nog niet dat het om veel geld kan gaan. Tijdens deze spelletjes moet je naar heel veel video's ... Lees meer

Jv
JvR123 - Sep 28, 2022 om 17:42
Winkels & webshops

Mag een supermarkt afronden als je contant betaald??

Beste redactie,

Ik was zojuist bij een Jumbo filiaal in Nieuwegein en moest daar een bedrag afrekenen van 6,53 euro.
Nu had ik toevallig nog 3 eurocent in mijn portemonee en betaal dus met 6,53.
op de kassa stond ook een bedrag van 6,53.
Nu werdt er beweerd dat ik 6,55 moest betalen, want zij accepteerde geen 3 eurocenten wat wel een wetterlijk betaalmiddel is, toch? ... Lees meer

La
Labyrinth - Sep 26, 2022 om 11:19
Geldzaken & recht

Definitieve prijs veel hoger dan offerte

Wij hebben pvc vloer gekocht bij Roobol en aan de hand van plattegrond van ons nieuwe huis heeft verkoper 55m2 berekend en daar is de factuur op gezet.
Nu, 2 maanden later zijn ze de definitieve maten komen nemen en wordt er 64 m2 berekend en dat is bijna €900 meerprijs. 
Dat er verschil kan zijn ná def. meting snappen wij, maar 8 m2 is wel erg veel. Winkel wil 5% van de prijs afdoen ... Lees meer