ray1967
door ray1967 Jul 12, 2017 om 17:41
Computers & telefonie

Dell PC start niet op

De Dell Inspiron 560 van onze zoon met Windows 10 start niet op beeld blijft zwart met rond draaiend rondje.

Dit probleem is er soms en zomaar weer een paar dagen weg.

Videokaart is vervangen en op advies van een collega een zwaardere voeding erin gezet toen was het probleem ook inderdaad een paar weken weg maar nu begint het weer.

Ik weet het zelf even niet meer maar wellicht enige hulp/advies via dit forum.

Alvast bedankt!!

5170 21 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2017 om 17:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Warme dagen. Onvoldoende koeling? Stofvrij gemaakt?
Als de videokaart vervangen is en de voeding vernieuwd kan het daar dus niet (meer) aan liggen. Bekabeling gecontroleerd?

tdmduc
door tdmduc - Jul 12, 2017 om 17:49
703 Antwoorden / 2 Vragen

Het model Inspiron 560 is al weer 7 jaar oud en ontworpen voor Windows 7. Mijn ervaring met DELL machines van deze leeftijd is dat je pas succesvol Windows 10 kunt draaien met een nieuwe SSD-hardeschijf(ter vervanging van je C-schijf) en minimaal 8Gigabyte RAM geheugen.

Hier is de vraag en keuze van kracht dat je misschien beter een nieuwe kunt kopen dan hier nog tijd en geld in te steken.

crewmember
door crewmember Jul 17, 2017 om 17:18
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is onzin. Je kan prima Windows 10 draaien op een antieke Harde schijf, en de minimaal aangeraden hoeveelheid RAM is 2GB.

tdmduc
door tdmduc Jul 17, 2017 om 21:34
703 Antwoorden / 2 Vragen

....ik zei "succesvol"....blijven lezen a.u.b.

Ik krijg het ook wel voor elkaar om op een oude bak Windows 10 te zetten, gaat dat lekker? Nee, niet echt.

ray1967
door ray1967 - Jul 12, 2017 om 17:53
93 Antwoorden / 38 Vragen

Valt me wel op dat e.a. vaak voorkomt na een update, van Windows 10

simon55
door simon55 Jul 12, 2017 om 17:56
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Dell is reeds achterhaald

reflecs
door reflecs Jul 17, 2017 om 10:45
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@ray1967, wordt de update uiteindelijk wel geïnstalleerd? Het is vreemd dat het wel een aantal dagen achter elkaar goed gaat.

jvberkel
door jvberkel - Jul 12, 2017 om 19:00
41 Antwoorden / 7 Vragen

na een Windows update gebeurt dit vaker bij Dell.
daarna gaat het weer goed, aldus mijn ervaring.

Ge
door Genee - Jul 12, 2017 om 20:51
1509 Antwoorden / 1 Vragen

lees eens hoe u in windows10 kunt opstarten in veilige modus en opstartproblemen mogelijk kunt verhelpen.
Lees ook bij de reacties o.a. de bijdrage van Yassine.

https://www.windows-helpdesk.nl/windows-10-wil-niet-opstarten/

gsm
door gsm - Jul 12, 2017 om 22:40
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het kan opgelost worden door bij het uitschakelen een keer niet gewoon Afsluiten te kiezen, maar in plaats daarvan Shift ingedrukt te houden terwijl je op Afsluiten klikt. Je kunt af en toe, bij problemen, Opnieuw opstarten kiezen (zonder Shift toets).

Dit kan ook nog veroorzaakt worden door een USB apparaat of kaartlezer, of CD/DVD.
Zorg dat er geen onnodig apparaat is aangesloten, dat de kaartlezer leeg is en er geen schijf in de DVD speler zit.

Soms helpt het bij uitgeschakeld apparaat om de stroom af te koppelen. Bij laptop batterij eruit te halen en ook de adapter los nemen (aangepast met dank aan Carola83). Vervolgens enkele keren op de AAN-knop drukken.
Hierna weer aansluiten en starten.

Cookies
door Cookies Jul 12, 2017 om 22:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het gaat niet om een laptop.

gsm
door gsm Jul 12, 2017 om 22:54
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@Carola.
Je hebt helemaal gelijk. Desktops bestaan ook nog.

Dan vervalt de batterij handeling uiteraard. Maar zo is het verhaal wel compleet, aangezien ook laptops dit euvel kunnen vertonen.
Vaak start de PC eigenlijk wel op, maar dan ontzettend langzaam, waardoor het lijkt of er helemaal niets gebeurt.

pi
door pieterwolters - Jul 12, 2017 om 22:59
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft de PC ook integrated graphics? Zo ja, dan zou je de videokaart eens kunnen verwijderen en kijken of het met de interne video wel goed werkt. Dan sluit je in ieder geval mogelijke conflicten uit (al zal de performance wat minder zijn met integrated graphics).

ho
door holy53 - Jul 14, 2017 om 13:58
68 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens bij energiebeheer. Gedrag aan/uit knoppen bepalen.
Staat er bij instellingen voor afsluiten een vinkje bij snel inschakelen(aanbevolen)?
Zo ja dit vinkje weghalen. Dit zorgt nml bij windows 10 voor het opstartprobleem.

gsm
door gsm Jul 17, 2017 om 10:09
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Er zijn inderdaad enkele PC's die de snelle start van Windows 8.1 en 10 niet ondersteunen.
Het vinkje weghalen is dan de oplossing.
Windows 8.1 en 10 starten dan echter een stuk langzamer op.
Het is voor iedere Windows 10 PC wel eens nuttig om normaal op te starten i.p.v. de snelle start.
Dat kan door de PC tevoren af te sluiten met Shift ingedrukt ter wijl je op Afsluiten klikt.
Hiermee worden sommige fouten verholpen.

ho
door holy53 Jul 18, 2017 om 11:17
68 Antwoorden / 1 Vragen

Beter langzamer opstarten. Met vinkje aan kon het bijna 10 minuten duren. Nu start hij weer gewoon op.

ray1967
door ray1967 - Jul 15, 2017 om 08:52
93 Antwoorden / 38 Vragen

Bedankt voor de reactie vinkje heb ik weg gehaald ben benieuwd...

ja
door jas7812 - Jul 16, 2017 om 16:02
24 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik ook last gehad van opstartproblemen met Windows 10. Heb uiteindelijk mijn Windows 10 opnieuw geinstalleerd, toen waren de problemen weg. Volgens mij ontstonden ze na een update... Hier nog een pagina met meer tips over Windows 10 problemen.

crewmember
door crewmember - Jul 17, 2017 om 17:29
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Als je wel beeld krijgt (Draaiend rondje) is het dus niet de videokaart of de voeding.

Het is in dit geval vrijwel zeker een software probleem, defecte harde schijf, of zeer onwaarschijnlijk defecte RAM.

1 vraag: Zie je na het opstarten eerst nog een DELL logo of iets anders op je scherm verschijnen of echt alleen maar een draaiende cirkel?

1: Let allereerst eens op of er geen USB sticks, CD’s of andere data dragers in de pc geplugd zitten. Sommige moederborden zijn zo ingesteld dat ze hierop blijven hangen.

2: Download “HD tune”(gratis) en kijk bij de Health (S.M.A.R.T) tab wat er voor problemen staan.

Doe ook een error scan (automatisch repareren aan).  Post de resultaten van beide acties hier. Dan kunnen wij beoordelen of je Harde schijf inderdaad aan vervanging toe is of niet.

3: Mocht dit niet het geval zijn en het probleem nog steeds voorkomen dan zal je waarschijnlijk Windows opnieuw moeten installeren. Maar dit hangt een beetje af van jouw reactie op mijn vraag.

ray1967
door ray1967 - Jul 17, 2017 om 17:39
93 Antwoorden / 38 Vragen

Vraag 1 is niet zo moeilijk te beantwoorden, tijdens het opstarten krijg ik eerst het Dell logo (Bios) en dan blijft het beeld zwart met rond draaiende circle.

Voor de overige vragen heb ik wat meer tijd nodig maar zal e.a. t.z.t. terug koppelen..

crewmember
door crewmember Jul 17, 2017 om 17:54
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien je weet wat een BIOS is.  Weet je ook of de computer POST? (Power On Self-Test)

Dit is een piepje dat je meestal hoort na het BIOS scherm om aan te geven dat alle hardware goed is.

Als je meerdere piepjes hoort of een constante piep geeft dit aan dat er hardware kapot is.

ray1967
door ray1967 - Sep 3, 2017 om 10:43
93 Antwoorden / 38 Vragen

PC ter reparatie aangeboden dit zijn de bevindingen:

Systeem uitvoering onderzocht op problemen uitvallen is hier niet opgetreden.
Systeem start hier normaal op.
Enige afwijking die geconstrateerd is, is dat de klok af en toe stil staat, dit duidt op een klokpuls vanuit het moederbord die niet goed is.

Nieuw moederbord is niet meer te verkrijgen voor deze pc dus conclusie is dan nieuwe pc of goede gebruikte.

Cookies
door Cookies - Sep 3, 2017 om 10:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat de klok af en toe stil staat, kan ook betekenen van de CMOS batterij vervangen moet worden. Bij een zo oude p.c. lijkt me dat zeer waarschijnlijk. Kosten 2 - 3 euro. https://www.youtube.com/watch?v=ao866I9XpTo

ray1967
door ray1967 - Sep 3, 2017 om 10:51
93 Antwoorden / 38 Vragen

Ik mag hopelijk toch wel aannemen dat een erkend pc reparatie centrum dat ook wel weet

Cookies
door Cookies - Sep 3, 2017 om 10:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zou je wel mogen aannemen, ja. Maar heb je ooit dat batterijtje vervangen? En zo ja, hoe lang geleden is dat dan inmiddels? Als je de aankoop van een andere p.c. liever uit stelt, is het de moeite van het proberen waard. Is heel eenvoudig zelf te doen, zie filmpje.

DOOR RAY1967 - 3 SEP. 2017 OM 10:51
64 ANTWOORDEN / 30 VRAGEN

Ik mag hopelijk toch wel aannemen dat een erkend pc reparatie centrum dat ook wel weet

Cookies
door Cookies - Sep 3, 2017 om 11:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hat gaat om dit batterijtje (CR2032).

ray1967
door ray1967 - Sep 3, 2017 om 11:03
93 Antwoorden / 38 Vragen

Ga het inderdaad zeker uitproberen is inderdaad 2 tellen werk...

Cookies
door Cookies - Sep 3, 2017 om 11:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De CR2032 batterij is volgens mij nog steeds te koop bij de Action. Daar heb ik 'm ooit gekocht (Panasonic).

gerbera
door gerbera Sep 3, 2017 om 12:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ook Blokker verkoopt deze.

wi
door wilhelmina59 Sep 4, 2017 om 17:32
512 Antwoorden / 0 Vragen

allebatterijen.nl ook

edrick3
door edrick3 - Sep 3, 2017 om 12:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik mag hopelijk toch wel aannemen dat een erkend pc reparatie centrum dat ook wel weet
Ja, maar ze hebben het blijkbaar niet uitgeprobeerd.
Zou de gok van een nieuw batterijtje zelf maar nemen. Kost bijna niets en wie weet .....
Suc6

ray1967
door ray1967 - Sep 4, 2017 om 16:34
93 Antwoorden / 38 Vragen

Terug koppeling van het reparatie bedrijf op m'n email:

Het C-mos batterijtje is gecontroleerd. Als dat het probleem was zou de tijd en datum bij opstarten al fout zijjn

edrick3
door edrick3 Sep 4, 2017 om 18:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OK. Dan ligt het daar dus niet aan. Bedankt voor de info.