wimbremer
door wimbremer Nov 3, 2008 om 07:30
Computers & telefonie

Dell? Who the he... is Dell?

Ik heb een laptop van alweer wat jaartjes (5) oud, een Dell Inspiron 1100
Na een aantal jaartjes wordt deze traag, trager en nog trager, Windhoos wordt steeds maar groter en ik denk op een gegeven moment: ik installeer Windhoos opnieuw. Format C:\ Yes. Dacht ik. Werkte niet. Alles handmatig verwijderd en zie: alleen Windhoos draaide nog. CD met Windows (de originele van Dell) er in (XP Home edition) Alles netjes geïnstalleerd. Kreeg af en toe de mededeling: Uw schermresolutie is niet goed; moet Windhoosdit aanpassen? Op ja gedrukt natuurlijk. De rest netjes geinstalleerd. En toen begonnen de problemen. Schermresolutie niet aan te passen. (Eigenschappen, Instellingen, GEavanceerd etc) Alles staat op één stand (de allerlaagste) en is niet aan te passen om de doodeenvoudige reden dat er verder niets te kiezen vált. Ook bij beeldscherm staat verder niets om te kiezen. Hij mist (volgens mij) alle drivers  hiervoor. Ik heb de bijgeleverde CD's nagekeken en volgens mij is er niet een met aparte drivers. Bij de netwerkkaart precies hetzelfde probleem: hij "ziet" de netwerkkaart nite eens (Die er natuurlijk wél in zit!)
Daarna een andere versie van Win XP eroverheen geinstalleerd (Ik dacht slim te zijn) Zelfde probleem. Hoe kom ik weer aan een normaal werkende laptop (Neen ik heb geen Image CD gemaakt, dom, dom, dom...)

302 4 Rapporteer

birdies
door birdies - Nov 3, 2008 om 16:34
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Of anders gewoon even downloaden v.h. internet. Probleem opgelost.

holpen
door holpen - Nov 3, 2008 om 18:11
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Hierboven staat de juiste oplossing al aangegeven: drivers downloaden van het internet, liefst van de site van Dell (inderdaad, m.b.v. de servicetag kun je heel snel en gemakkelijk de juiste drivers vinden).

Misschien nog goed om een paar tips te geven voor het herinstalleren van Windows?

Wat betreft het FORMAT C: commando: heb je dat misschien gegeven vanuit Windows zelf? Want dat gaat niet werken, omdat je dan Windows vraagt zichzelf al draaiende te vernietigen. En dat lukt natuurlijk niet.
Je daaropvolgende actie was eigenlijk een beetje verspilde tijd (alles handmatig verwijderen). Je had gewoon kunnen opstarten vanaf een Windows installatie-cd, tijdens de installatieprocedure kun je oude partities verwijderen en opnieuw formatteren en tenslotte Windows installeren.
Het is wel handig om eerst even uit te zoeken welke drivers je  nodig hebt en die al eerst even te downloaden en op een usb-stick of cd te zetten... ;-)

Hoop dat het je lukt je laptop weer helemaal tiptop te krijgen.

wimbremer
door wimbremer - Nov 4, 2008 om 07:19
122 Antwoorden / 19 Vragen

Gelukkig.... De laptop doet 't weer als vanouds, alleen vééééél sneller! Na alle CD roms even nagekeken te hebben, kwam ik er een tegen met alle tools én drivers erop. Ging een beetje moeizaam, alles moest eerst uitgepakt worden (en er stonden er véél op) maar alles is opnieuw geinstalleerd en na de machine herstart te hebben, kon ik alle instellingen weer instellen en deed alles het weer: hij gaat weer als een speer. Bedankt voor 't meedenken!

mastag
door mastag - Nov 7, 2008 om 12:05
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Wim,
Als je naar deze site gaat vul je gewoon je servicetag in (staat onder op je laptop en hier vind je alle drivers, succes gegarandeerd.

Groet
Mastag

Dell drivers