To
door TomO471 Apr 26, 2022 om 12:20
Computers & telefonie

Delta Fiber aansluiten

In mijn woonplaats hebben we 2 glasvezel aanbieders KPN en Delta. Beide partijen hebben of zijn bezig hun deel van Wageningen te beglazen.
Nu is mijn situatie de volgende.

-aan de overkant van de straat (30m van mijn voordeur) ligt KPN glas
-op 50 cm van mijn voortuin ligt Delta.

KPN vraagt 4500Euro om mij aan te sluiten, geen optie dus

Delta sluit echter slechts een klein deel van mijn kant van de straat aan. Volgens Delta omdat ze de adressen niet van de gemeente hebben gekregen oid. Klinklare onzin daar de huizen er al sinds 1936 staan en er geen verschil is tussen een huis dat ze wel aansluiten en een huis dat ze niet aansluiten volgens de BAG  (basisregistratie adressen en gebouwen)
Nu is Delta in ieder geval wel tot inzicht gekomen dat ze inderdaad een aantal huizen niet meenemen in het huidige project maar dat die na afronding van de huidige aansluitingen achteraf alsnog aangesloten kunnen worden. Prima lijkt.
Echter, ze gaan hier wel een offerte voor sturen. Oftewel, Delta maakt een fout, en de potentiele klant mag er voor opdraaien. Bij de klantenservice kom je er natuurlijk niet doorheen daar die de verantwoordelijke afdeling afschermen

Wat kun je als consument hier nog in vredesnaam tegen doen. KPN en Delta maken het dekkingsgebied dat alleen koper en Ziggo heeft zo klein dat met zijn allen aanmelden geen zin heeft om commercieel interessant te zijn, en vervolgens mag je als consument daar de kosten voor betalen lijkt het.

7533 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 26, 2022 om 14:14
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Frappante casus. In mijn omgeving wwordt op dit moment glaskabel aangelegd door KPN en dat is geheel gratis. Dat ondanks het gegeven dat er al tenminste twee glasvezelkabels van twee andere aanbieders liggen (waarvan geen gratis aanbod kwam).

Mijn advies derhalve: doe navraag bij KPN of het aanleggen van glasvezelkabel in uw straat binnen afziennbare tijd aan de orde is en wat dan de kosten zijn.

Omdat ik uit uw laatste zin ook een klacht afleid : https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/een-klacht-over-mijn-telecomaanbieder  en https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/telecommunicatiediensten

To
door TomO471 Apr 26, 2022 om 16:39
Antwoorden / 1 Vragen

Kpn heeft me een offerte van 4500€ gedaan

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 26, 2022 om 16:47
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Zeer merkwaardig, een kabel aansluiten over een afstand van ca 30 meterzou een dergelijk bedrag moeten kosten? Heeft men geen fout gemaakt?
Ik zie dit op het i-net  (Bron: https://www.kpnnetwerk.nl/wat-kost-glasvezel/  waar men het dus over gratis aansluiten heeft. Ik verwees u al naar klachtmogelijkheden.

Wat kost glasvezel van KPN Netwerk?

Wat kost glasvezel? KPN Netwerk sluit woningen gratis aan op glasvezel. Ontdek hier hoe we jouw gratis glasvezelaansluiting bekostigen.

Glasvezel is krachtig internet: de snelste én stabielste verbinding met nieuwe mogelijkheden voor je huis. Wat kost glasvezel? KPN Netwerk sluit je woning gratis aan op het open glasvezelnetwerk. Het aansluiten kost je dus niets. De enige voorwaarde? Dat je toestemming geeft zodat we jouw woning kunnen aansluiten.

To
door TomO471 Apr 26, 2022 om 17:04
Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt dat kpn het "gratis" aanlegt in de wijk. KPN heeft om de eoa reden besloten dat de wijk ophoudt aan de overkant. De 40 huizen aan mijn kant hebben zowel kpn als Delta even gemist Om toch een aansluiting te realiseren vraagt kpn me 4500€ De klachtencommissies helpen alleen bij gekochte producten wat ik zo zie. Dat is hier niet het geval

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 26, 2022 om 17:16
16828 Antwoorden / 202 Vragen

In dat geval herhaal ik: Omdat ik uit uw laatste zin ook een klacht afleid : https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/een-klacht-over-mijn-telecomaanbieder  en https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/telecommunicatiediensten  of ites anders gezegd: meld dit bij de ACM (Consuwijzer) Daarnaast kan het ook zinvol zijn om dit aan te kaarten bij een aan u bekend lid van de Gemeenteraad in uw Gemeente. Ik blijf het merkwaardig vinden dat 'de oiverkant van uw straat  gratis zou zijn en 30 m verder niet. Daarbij is de 'reclame'uiting op het i-net die ik aan u doorgaf ook m.i. in zekere zin als misleidend te beschouwen.
Dan nog een optie die in ieder geval ook ruchtbaarheid geeft aan dit fenomeen: www.klachtenkompas.nl . Dat is een gratis service van de Consumentenbond waarmee uw opmerking/vraag/probleem ook wordt voorgelged aan KPN en er melding plaats vindt op hun site.

En toch ook: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/mail-je-probleem-naar-de-belbus als optie. Mogelijk ziet de redactie 'hier brood in'.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 26, 2022 om 17:27
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een Ps. mogelijk ziet de TV redactie dit ook als een onderwerp in een TV uitzending naast de belbus. Dan kassa@bnnvara.nl

Gr
door Grunn1 Apr 27, 2022 om 11:27
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Bij ons wordt nu ook KPN glasvezel aangelegd en de aansluiting is gratis als je dat wilt. Wil je het niet dan doen ze het niet echter wil je het later alsnog dan moet je aansluitkosten betalen. Dit staat ook in de correspondentie die je krijgt op het moment dat ze een hele wijk gaan aansluiten. Dat "achteraf" aansluiten is nooit gratis en al helemaal niet goedkoop.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 27, 2022 om 11:37
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Is hier dan sprake van vraag om aansliuting achteraf? Dat is niet wat ik opomaak uit de vraag en ook al gegeven reacties door vraagsteller.

rj
door rjw Apr 27, 2022 om 12:14
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Ja, dit is per definitie achteraf omdat het niet in de huidige project scope zit van KPN. Een een scopewijziging in een groot project is domweg erg duur.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 27, 2022 om 12:17
16828 Antwoorden / 202 Vragen

.

panter22
door panter22 - Apr 26, 2022 om 16:26
6599 Antwoorden / Vragen

Krijgen de buren in jouw straat een gratis aansluiting van Delta Fiber?
Heb je je wel aangemeld voor glasvezel?

To
door TomO471 Apr 26, 2022 om 16:39
Antwoorden / 1 Vragen

Is nooit aangeboden bij ons. Postcode 1234AB huis 51a krijgt het wel 1234ab 49 niet

panter22
door panter22 Apr 26, 2022 om 16:45
6599 Antwoorden / Vragen

Nooit een folder gekregen, niets in de krant gelezen,nooit met de buren gepraat?
Vraag eens de gemeente waarom jullie adres niet doorgegeven is aan Delta Fiber.
Kennelijk bel je met de klantenservice. Als je nu eens een mail stuurt?

To
door TomO471 Apr 26, 2022 om 17:26
Antwoorden / 1 Vragen

Gedaan, case geopend bij Delta, gemeente geeft niet thuis, enz enz

Lang verhaal kort
"We leggen alleen het bedrijventerrein achter u aan maar omdat de kabel voor uw huis loopt willen we best een offerte maken".

Op de vraag waarom woonhuis no 51-53-55-57-61-63 dan wel en wij niet kunnen ze geen antwoord geven.

En nee, ik kwam er bij stom toeval achter, geen aankondiging  geen brieven niks

panter22
door panter22 Apr 26, 2022 om 17:59
6599 Antwoorden / Vragen

Krijgen je buren dan een zakelijk netwerk?
Bij veelgestelde vragen staat:
Op dit moment is het niet mogelijk om een tv-abonnement voor dit gebied bij ons af te sluiten. Het kan zijn dat dit in de toekomst wel mogelijk is. Wij zullen je hierover dan informeren.
https://www.delta.nl/zakelijk/bedrijventerreinen/waalwijk/

To
door TomO471 Apr 26, 2022 om 18:48
Antwoorden / 1 Vragen

Nope, kunnen een volledig abbo afsluiten inclusief tv etc https://deltaglasvezel.nl/bestellen/flexpakket/formulier.web?conversationKey=C26052

panter22
door panter22 Apr 27, 2022 om 08:32
6599 Antwoorden / Vragen

Wat kun je nog verder doen? Wachten tot het project afgelopen is en dan maar weer verder kijken. Misschien komen ze tot de conclusie dat je alsnog gratis een aansluiting moet krijgen. Want je buren kregen plotseling bericht dat ze een gratis aansluiting kregen, zelfs met tv?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 26, 2022 om 19:38
2042 Antwoorden / Vragen

Stomme vraag wellicht, maar denk je dat je 'recht' hebt gratis op glasvezel aangesloten te worden? In dat geval kun je namelijk iemand in gebreke stellen als dat niet gebeurt. Als je daar geen recht op hebt is het dus blijkbaar een gunst en stel je je wel heel aanmatigend op ten opzichte van partijen die jou blijkbaar een gunst moeten verlenen.

To
door TomO471 Apr 26, 2022 om 20:18
Antwoorden / 1 Vragen

Recht? Nee zeker niet. Maar het is te zot voor woorden dat je buren het wel krijgen en ik een offerte mag afwachten. Vooral omdat het, zoals ik het zie, een fout van delta is.

Op het moment dat delta mij een verklaring kan geven voor de verschillende behandelingen die hout snijdt, dan heb ik daar zeker vrede mee. Vooralsnog komen ze daar niet mee

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 27, 2022 om 12:30
2042 Antwoorden / Vragen

Volgens mij heb je een verklaring gehad maar is die naar jouw oordeel niet bevredigend, of eigenlijk niet wat je wilde horen.

To
door TomO471 Apr 28, 2022 om 09:13
Antwoorden / 1 Vragen

De verklaring raakt kant nog wal. Huis 51a en verder zou een bedrijf zijn en wij niet

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 28, 2022 om 11:54
2042 Antwoorden / Vragen

Je kunt dus concluderen dat er geen aansluiting voor jouw huis in de planning zat en je weigert te geloven dat dit is omdat de gemeente jouw huis niet heeft aangemeld? Denk je nou werkelijk dat ze je niet aansluiten omdat je gezicht hun niet aanstaat? Ik vind die verklaring is juist wel aannemelijk en dan weet je ook wat de volgende stap is, reclameren bij de gemeente.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 26, 2022 om 20:11
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tomo,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Heeft u aan Delta hierover schriftelijk een antwoord gevraagd?

Hoeveel is de offerte van Delta voor het aanleggen van glasvezel naar uw woning?

To
door TomO471 Apr 26, 2022 om 20:20
Antwoorden / 1 Vragen

Offerte komt pas als ze klaar zijn met het aanleggen van glasvezel voor de rest van de buurt.

Heb zelfs een ticket lopen bij delta. Komt geen logische verklaring uit

gerbera
door gerbera - Apr 26, 2022 om 21:49
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zo frapant als @HK aangeeft is het niet, ook hier wordt door KPN glasvezel aangebracht waarbij de aansluiting tot de voordeur wordt aangebracht. Indien men zich vooraf heeft aangemeld om er gebruik van te maken wordt de aansluiting gratis naar binnen gebracht en komt er een monteur de boel aansluiten en installeren. In uw geval is het probleem dat KPN aan de overzijde van de straat glasvezel legt waarbij voor elke woning een afzonderlijke kabel vanaf de centrale kast wordt aangebracht. Zo u een aansluiting wenst moet er dus een afzonderlijke kabel vanaf de kast naar uw woning aangebracht moeten worden hetgeen de kosten verklaard. Vreemd is dat Delta slechts een gedeelte van de straat glasvezel aanlegd en dit later alsnog gaan doen. Ben bang dat dan ook hier een behoorlijk kostenplaatje aan zit, immers de straat zou dan weer open moeten om alsnog een of meerdere kabels voor de overige woningen te leggen. Overigens lees ik in een reactie dat het om een bedrijven terrein gaat waar blijkbaar ook een aantal woningen behoren en de hoofdkabel toevallig voor uw woning langs gaat.

To
door TomO471 Apr 27, 2022 om 11:02
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, echter dezelfde kabel gaat toevallig ook langs de andere woonhuizen en zonder aanwijsbare reden worden die wel aangesloten. Allemaal woonhuizen ook volgens het BAG.
Als Delta geen enkele woning zou aansluiten omdat ze alleen bedrijven doen zou ik het begrijpen. De ene wel en de ander niet snap ik niet en kunnen ze me ook niet uitleggen

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 27, 2022 om 11:42
16828 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, lees dit nog eens. Ik lees dat: indien vooraf aangevraagd gratis en indien Ts dan een aansluiting wenst niet. (Ik sluit niet uit dat er zijdens KPN in deze geen mogelijkheid is gegeven tot aanmelden zoals bij mijn woning wel het geval is. Ook daar komt de kabel aan de andere kant van de weg te liggen en blijft aansluiting in mijn woning gratis. Uw quote: Indien men zich vooraf heeft aangemeld om er gebruik van te maken wordt de aansluiting gratis naar binnen gebracht en komt er een monteur de boel aansluiten en installeren. In uw geval is het probleem dat KPN aan de overzijde van de straat glasvezel legt waarbij voor elke woning een afzonderlijke kabel vanaf de centrale kast wordt aangebracht. Zo u een aansluiting wenst moet er dus een afzonderlijke kabel vanaf de kast naar uw woning aangebracht moeten worden hetgeen de kosten verklaard.

Mabelle
door Mabelle Apr 27, 2022 om 13:11
418 Antwoorden / 1 Vragen

Zeg heremietkreeft ga je je nou als zelfbenoemde betweter met alle antwoorden bemoeien?

gerbera
door gerbera Apr 27, 2022 om 21:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@HK, zoals gewoonlijk het laatste woord echter trekt u mijn reactie zoals gewoonlijk weer uit zijn verband. De TS heeft het niet over KPN maar over Delta. En dat uw kabel van de overkant komt zal voor KPN voordeliger en makkelijker zijn geweest. Bij de TS is KPN aan de  overkant bezich en aan zijn kant is Delta bezig dus begrijpelijk dat de TS geen aanbieding van KPN heeft gehad. En voor alle duidelijkheid, ik maak al jaren gebruik van KPN en heb dus aangegeven de (gratis) binnen aansluiting te willen, en daarbij tevens gebruik van glasvezel te maken, en komt binnenkort de monteur de boel installeren.

justmeagain
door justmeagain Dec 1, 2022 om 23:24
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik ben verheugd op te merken dat ik niet de enige ben die HK irritant vind.

gerbera
door gerbera Dec 2, 2022 om 10:56
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@justmeagain, ik leef met u mee maar het heeft geen zin op @hk te reageren, is dan meteen beledigd en weet het allemaal zo goed☺

Thecla58
door Thecla58 - Apr 27, 2022 om 13:49
854 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Tomo,

'Men' heeft besloten dat heel Nederland binnen afzienbare tijd de beschikking moet kunnen hebben over razensnel internet via de glasvezel. Dus overal in (bijna) alle dorpen, gehuchten en steden zie dat er daar druk aan gewerkt wordt.

Al die bedrijven die glasvezelnetwerken aanleggen sturen in naam van de gemeente (dat was bij mij het geval) keurig netjes een brief waarin een 'prachtig' aanbod gedaan wordt om gratis de aansluiting (let wel dit is iets anders dan een abonnement) te doen. Mocht je zo'n brief ontvangen hebben dan hoefde ja alleen maar te antwoorden met ja. Mocht je naderhand (als de werkzaamheden klaar zijjn) alsanog een aansluiting gerealiseerd hebben dan zijn de kosten geheel voor jouw rekening wat natuurlijk, in mijn optiek, logisch is. Want er moeten dus extra kosten gemaakt worden omdat je niet in de grote bulk meegegaan bent.

Ik heb hier in mijn appartement ook een glasvezelaansluiting. Dat wilde ik eigenlijk niet, maar dat werd door de wbv verplicht gesteld. Maar ik blijf van mijn huidige provider VodafoneZiggo gebruik maken. Van hen heb ik snelheid genoeg en de voordelen die ik heb zolang mijn abonnementen lopen wegen zeker op tegen de éénmalige korting van 100€ die ik zou krijgen als ik een glasvezelabonnement zou nemen.

To
door TomO471 Apr 28, 2022 om 08:52
Antwoorden / 1 Vragen

Geen brief gehad

Iv
door Ivo W - Apr 27, 2022 om 16:03
729 Antwoorden / Vragen

Uw probleem is dat de kabels er al liggen, zonder dat er een ader in de kabel voor uw woning is gereserveerd.

Het is niet zoals bij water of elektriciteit dat er even een aftakking op de bestaande kabel/leiding gemaakt kan worden en dat het dan ook bij u in huis allemaal werkt. In geval van glasvezel en andere telecommunicatie kabels moet er voor elke aansluiting een "eigen" draadje in die kabel zitten. En dat is er nu blijkbaar niet.

Wilt u dat er alsnog voor u een extra draadje voor u bij komt, dan moet de straat (stoep) vanaf het wijkverdeelkastje tot aan uw woning opnieuw opengebroken worden. En dat kost veel geld. En als u degene bent die besluit dat dat extra kabeltje voor u er moet komen, dan is het ook logisch dat u daarvan de rekening gepresenteerd krijgt.

Vaak wordt voorafgaand aan de start van een glasvezel project de wijk geïnformeerd en wordt er gepeild hoeveel interesse er is op basis van postcode (4 cijfers + 2 letters). Als in uw postcode niemand positief op die peiling en/of enquête reageert, dan maakt de glasvezel aanbieder een commerciële afweging dat glasvezel in uw deel van de straat niets zal opleveren.
De overkant van de straat heeft vrijwel altijd een andere postcode. En bij een wat langere straat hebben de huizen aan uw kant van de straat met hogere en/of lagere huisnummers ook een andere postcode. Zo kan het dat aan de hand van het vooraf gehouden marktonderzoek sommige delen van een straat wel 'gratis' op glasvezel worden aangesloten en andere delen niet.

To
door TomO471 Apr 28, 2022 om 08:51
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn probleem is dat er niks onderzocht is, geen mogelijkheid tot aanmelden is geweest. Vanaf 2 huizen verder plotseling wel de mogelijkheid tot aanmelden.

Iv
door Ivo W May 1, 2022 om 16:40
729 Antwoorden / Vragen

In dat geval komt dat in de toekomst wellicht nog. Maar kennelijk vinden de glasvezel kabelaars op dit moment uw stukje van de straat niet commercieel aantrekkelijk. En dat mag. Daarop mogen ze hun beleid voeren.

En ja, dan mogen ze u ook de redelijke kosten in rekening brengen als u toch aangesloten wilt worden. En ja, omdat voor elk huis een apart lijntje getrokken moet worden, zijn die werkelijke kosten zeer hoog als er niet al voor uw woning een lijntje is gereserveerd in het bestaande kabel tracé.

Het is bij glasvezel (en kabel-tv, en telefonie/ADSL) nu eenmaal niet mogelijk om even een extra aftakking op de hoofdleiding te maken zoals bij gas, water en elektriciteit.

user123
door user123 - Apr 30, 2022 om 08:49
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Je zou misschien bij de gemeente kunnen informeren naar de verdeling van adressen tussen kpn en delta.

wellicht kan de gemeente een ingang geven bij delta zodat je ze er op kan wijzen dat ze een witte vlek overslaan.

submitrave
door submitrave - Dec 1, 2022 om 04:43
4 Antwoorden / Vragen

Ik raad je daarom aan om contact op te nemen met KPN om te informeren of en wanneer er bij jou in de buurt glasvezel wordt aangelegd en wat de kosten daarvan zijn.

Gr
door Grunn1 Dec 1, 2022 om 12:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Echt na bijna een jaar nog een keer een antwoord geven.

abel1303
door abel1303 - Jan 12, 2023 om 07:44
1 Antwoorden / Vragen

Echt, dit bericht is echt een van de beste op de achtergrond van artikelen https://www.degeschillencommissie.nl/ over ons/commissies/telecommunicatiedienstendrift hunters. Ik ben een liefhebber van antieke 'Artikelen' en ik heb soms gloednieuwe berichten bekeken als ik ze interessant vond.

va
door vanlotjegetikt Jan 12, 2023 om 09:47
809 Antwoorden / Vragen

Agentschap Telecom is er ook zo een en draait al aardig wat jaren mee,

Franske1958
door Franske1958 - Mar 16, 2023 om 09:25
420 Antwoorden / 2 Vragen

Eigenlijk wel een vreemde situatie wat hier gebeurd.  Regelmatig staat dit forum vol met klachten over agressieve aanbieders van glasvezel bij mensen die hier absoluut geen behoefte aan hebben. Terwijl in dit geval iemand die wel glasvezel wil, hier niet eens de mogelijkheid voor heeft.