th
door thuishaven Aug 27, 2006 om 00:51
Computers & telefonie

Digitale fotos

"Thuishaven"

weet dat het eind resultaat van een foto die met "zoom" is genomen, minder helder is, terwijl de pixels hetzelfde blijven.

Ik heb vernomen dat al die pixels dan als haring in een potje zitten, dus niet tot hun recht komen; kan dat ?

227 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 27, 2006 om 08:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

De pixels zijn eigenlijk kleine vierkantjes waaruit de foto bestaat. Ze zitten niet als haringen in een potje, maar keurig naast elkaar. Hoe meer pixels per foto, des te kleiner zijn ze. Daarom kun je ze niet zien, zeker niet met het blote oog. Als je jouw foto's die uit een heleboel pixels bestaan vergroot blijven de pixels evengoed nog zo klein dat de foto scherp blijft. Als je foto's gaat versturen worden ze door de computer verkleind, waardoor het aantal pixels per foto minder wordt. Daardoor komt het dat als je zelf de foto vergroot hij toch scherp blijft, maar als degene die jouw foto heeft gekregen hem vergroot hij heel korrelig wordt. Groetjes.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2006 om 08:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even nog iets over de zoom functie. Bij de normale zoomfunctie wordt een deel van wat je ziet in de camera op de totale foto gezet. Die foto beschikt dus over het grootste aantal pixels. Als je de digitale zoom gebruikt wordt een gedeelte van de foto vergroot ( dus maar een deel van het aantal pixels) over het hele oppervlak waardoor de foto minder scherp wordt.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2006 om 08:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

er is een verschil in zoom.
je hebt digitale zoom en optische zoom.
Bij digitaal wordt er vaak softwarematig geinterpoleerd(pixels bijgemaakt), de kwaliteit en scherpte nemen dan af.
Wat wel goed is optische zoom, hier wordt de fot vergroot doormiddel van de lens, en blijft de foto scherp.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2006 om 08:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus let op bij aanschaf van een camera, digitale zoom is onbelangrijk, dit is ook met software te doen.
Het enige wat telt is optische zoom, dit maakt de camera wel duurder.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2006 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de pixels als haringen in een potje zitten is waar voor goedkopere camera's met meer dan 5 magapixels. De gemiddelde gebruiker laat maar zelden foto's afdrukken die meer dan 5 megapixels nodig hebben. Alle extra pixels (boven 5 mp) geven daarom alleen maar een slechter beeld (ruis) bij weinig licht. Bij optische zoom merkt u dat bij het inzoomen doordat, zoals u zelf al terecht opmerkte, bij inzoomen de lichtsterkte afneemt en een hogere ISO waarde nodig is voor een goede belichting. Camera's met veel megapixels hebben dus bij inzoomen eerder last van ruis, dan camera's met minder megapixels, tenzij natuurlijk de opname CCD-chip ook groter is, zoals bij duurdere modellen het geval is.

Groet,
GSM