macwouter
door macwouter Oct 21, 2008 om 02:03
Computers & telefonie

Downloaden met 320 kb/s ?????

Hallo beste mensen. Sinds kort ben ik torrents gaan downloaden. Als ik kijk naar de snelheid zie ik 320 kb/s staan onder het bestand. Is dat wel de snelheid of heeft het een andere betekenis ( kwaliteit of iets dergelijks).Ja ik snap het niet zo allemaal en ben gaan googlen. De een heeft het over 192 bits en de ander over 320 bits of is het toch Byte,s.Ik heb al jaren KPN adsl lite met een Speedtouch 580 modem/router. windows XP en Mac en heb nou nooit geweten wat mijn download snelheid is.Zou iemand mij dit kunnen uitleggen

1856 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 21, 2008 om 07:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem even aan dat je het hier over MP3 bestanden hebt (muziekbestanden). Omdat geluidsbestanden te groot zijn om ze te delen over het internet of zo op te slaan op je PC of MP3 speler, worden ze gecomprimeerd. Hierbij wordt informatie weggegooid die door het menselijk gehoor niet waargenomen wordt. Hoe hoger de compressie, hoe meer informatie wordt weggegooid en hoe lager de kwaliteit van het bestand wordt.

De bitrate (het gaat hier om kilobits per seconde dus) wordt gebruikt om aan te geven hoeveel informatie er per seconde verstuurd wordt om het bestand af te spelen zonder haperingen. Dit heeft dus heel weinig met je download snelheid te maken. Bij ADSL Lite zal dat langer duren dan met een of ander superabonnement. Het heeft alleen effect als je ze real-time gaat luisteren, als de snelheid van je internet verbinding lager ligt dan de bitrate van het bestand zal het niet zonder haperingen hoorbaar zijn.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2008 om 08:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo macwouter,

Op de site: speedtest.nl kun je zien, testen wat jouw up- en download snelheid e.d. zijn.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2008 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een browser antwoordt altijd in kilo Bytes per seconde (kB/s, kByte/s), snelheden van netwerken worden meestal in kilobits per seconde (kbps, kbit) of Megabits per seconde (Mbps, Mbit) uitgedrukt. Als het goed is wordt er altijd een hoofdletter B als afkorting voor Byte gebruikt en een kleine letter b als afkorting voor bit.

De snelheid van je breedbandverbinding kun je (met een korreltje zout) testen bij www.speedtest.net

ve
door verwijderd - Oct 21, 2008 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

net heb ik over het woordje torrents heen gelezen. Je kunt denk ik wel aannemen dat ook die in kByte/s rekenen. De snelheid van de download is o.a. beinvloed door de upload snelheid van waar je het vandaan krijgt, hoeveel aanbieders het tegelijk aanbieden, je eigen netwerkverbinding en of je achter een firewall zit die de poorten niet doorlaat. De download snelheid is evenredig met je upload snelheid.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2008 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, macwouter, U heeft lite van kpn, dwz U heeft een downloadsnelheid van 3 mb en een up-load snelheid van 512 kb/s oftewel een halve mb per seconde, e.e.a kunt U inderdaad testen op : www.speedtest.nl, ga eens naar die site en lees wat er verder bij vermeld staat, dan wordt het je wel wat duidelijker. Is e.e.a nog onduidelijk, zoek dan eens op google op, wat nu precies bits en bytes doen en kunnen, de moeite waard om het te weten is het zeker, vooral als je veel met muziek etc. bezig bent, is het belangrijk om te weten wat de snelheid nu precies doet: In de regel geld: Hoe hoger de afspeelmogelijkheid bij muziek bijv. 192 kbs, hoe beter de kwaliteit uit je luidsprekers, maar hoe hoger de kbs, des te meer opslag heb je nodig, omdat de bestanden bij een hogere afspeel-bit meer ruimte (mb's) nodig hebben, succes. Henri

ve
door verwijderd - Oct 22, 2008 om 01:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo beste mensen.
Ik wil jullie allemaal Hartelijk danken voor de informatie sorry dat het zolang  duurde . Ik moet ook brood op de plank brengen Tilburgs gezegde voor Werken. Volgens Speedtest is mijn download snelheid 318.9 KByte/sec en dan krijg ik eronder te zien 2551 kbps. Dus als ik het goed begrijp haal ik films binnen met een snelheid van 3.18 Mb/s. Is dat wel snel dan ???

ve
door verwijderd - Oct 22, 2008 om 08:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling:

De downloadsnelheid die Speedtest voor je berekent, heeft weinig te maken met de snelheid waarmee je de torrents download. De snelheid waarmee je Torrents binnen haalt, hangt voor een groot deel af van het aanbod op dat moment.

Waarmee download je de torrents?

De Torrent downloaders die ik ken laten allemaal de download snelheid zien, op het moment dat je aan het downloaden bent. Deze snelheid veranderd vaak per seconde, en dat zie je ook veranderen.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2008 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo drevil.
Op mijn XP gebruik ik Gabit en mijn torrents haal ik op bij Yapnews of meerdere en op de mac  download ik via NNTPGrap en vind ik op verschillend site,s mijn torrents ook bij Yapnews. Maar inderdaad ik zie dat het op en neer gaat soms met 320 en dan weer 290 of 180 en schiet dan weer omhoog.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2008 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kleine nuancering: newsnet/usenet is anders dan torrents. De snelheid waarmee je van de nieuwsgroepen kunt downloaden is vooral afhankelijk van je netwerk en het usenet abonnement dat je hebt i.g.v. een payserver. Voor een 3Mbit lijn doe je het niet slecht.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2008 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je edwardus.
Als ik iets wil downloaden bij de Piratenbay kan ik niet bij Yabnews terecht. Dat heeft te maken met de extensie van het te downloaden product bijvoorbeeld ,,Rar,,,,,Par,,,Mp3,,,,,Mpeg. Dan ben ik overgeleverd aan de mac want daar gebruik ik dan het programma Transmissi.Met de juiste poorten open te zetten gaat dat vlot.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2008 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag macwouter,

Met dank aan Wikipedia.nl hierbij:

BitTorrent is met name geschikt voor het verspreiden van grote
bestanden of verzamelingen van bestanden (meer dan een paar honderd dvd's
of films (meestal illegaal). Door de grote bestanden en de grote vraag
zou een enkele server de downloadsnelheid ernstig kunnen beperken. Een
probleem kan wel zijn dat een torrent "uitsterft". Als alle "seeders"
de torrent verlaten en de resterende stukken bij de "leechers" tezamen
niet compleet zijn, kan niemand het hele bestand meer downloaden.
Hierom is het, zoals al eerder vermeld, aan te raden na het binnenhalen
nog een tijd lang in de torrent te blijven als seeder.

BitTorrent is minder geschikt voor relatief kleine bestanden van maar enkele MB's, zoals losse MP3's.
De mogelijke winst in snelheid gaat hier verloren door de extra
coördinatie die nodig is en doordat het bestand al binnen is voordat de
torrent goed op gang is gekomen. Ook voor bestanden waar weinig vraag
naar is, is BitTorrent niet erg geschikt. Een kleine hoeveelheid peers
en seeders betekent doorgaans een lage downloadsnelheid, en torrents
kunnen uitsterven als er geen aanbieders meer zijn van de bestanden.

Hardware ERror MAN.