thunderbird
door thunderbird Apr 7, 2021 om 13:09
Computers & telefonie

Downloadsnelheid

Goede middag, ik heb een glasvezelverbinding van Deutsche Glasfaser met een downloadsnelheid van bekabeld 400Mbs. Ik kom meestal rond de 350Mbs uit, wat ik voldoende vind   Maar nu wil ik films middels de app van CanalDigitaal kijken via een Chromecast maar die films stoppen telkens om na een aantal seconden verder te gaan (Buffer Underrun?). Ik heb de snelheid van mijn smartphone gemeten en kom dan meestal niet verder dan zo'n 20/25 Mbs, mijn Laptop, HP Pavilion, staat ongeveer 5 meter van het modem in dezelfde ruimte en kom op 35Mbs. Mijn telefoon is een Samsung Galaxy A41 en mijn modem is een Fritzbox 7490.  De afstand tussen Fritzbox en handy is ongeveer 1,5 meter en bevinden zich in dezelfde ruimte.  Wie weet wat hier aan de hand is?
         Groet, Koos

24085 21 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 7, 2021 om 13:51
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan zijn dat er niet genoeg opslagcapaciteit is en dat er telkens tijdens het stoppen bijgeladen moet worden om verder te kunnen afspelen.

mi
door miennaamishaaz - Apr 7, 2021 om 13:56
725 Antwoorden / 1 Vragen

Zijn alle apparaten verbonden via WIFI of via Kabel?

Want als alle apparaten via WIFI verbonden zijn, dan moet de Modem/router de snelheid verdelen over de verschillende apparaten.

Uw download snelheid van de provider is niet de Factor, Het probleem zit het in de router.

Afhankelijk van de router kan het zijn dat  deze voor elk apparaat een los signaal heeft, of alle apparaten 1 voor 1 de data moet calculeren {QUE}

artikel van Linksys die dit beter laat zien
https://www.linksys.com/cz/r/resource-center/wifi-router/

Een oplossing voor uw probleem zou zijn een betere router die MIMO {“Multiple-Input, Multiple-Output”} ondersteunt.

thunderbird
door thunderbird Apr 7, 2021 om 14:50
87 Antwoorden / 52 Vragen

Hallo Mijnnaamishaaz, Als ik wil casten staan alle apparaten uit, alleen de de telefoon waarmee ik cast en die gebruikt wifi

mi
door miennaamishaaz Apr 7, 2021 om 15:21
725 Antwoorden / 1 Vragen

@thunderbird

Dan is het alsnog hetzelfde probleem omdat de router Het signaal van het ene apparaat naar het andere dient te sturen.

Wat met een Single user MIMO moet het apparaat eerst een chunk opslaan, doorsturen en wachten op de volgende set data

bij een Multi MIMO kunnen meerdere apparaten tegelijk met de router communiceren, waardoor de router het signaal gelijk kan doorsturen zonder het eerst in een QUE te zetten

rj
door rjw - Apr 7, 2021 om 14:19
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Klinkt als brakke WIFI. Misschien kan je eens van iemand een WIFI access point lenen om te kijken of dat beter werkt.

thunderbird
door thunderbird Apr 7, 2021 om 14:59
87 Antwoorden / 52 Vragen

Wat is een wifi acces point? Ik las dat die verbetering brengt als de afstand te groot is maar ik zit met mijn telefoon 1,5 meter van het modem dat vrij hangt.

rj
door rjw Apr 7, 2021 om 17:33
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Vaak gebruik je de wifi in de modem, maar dat zijn meestal niet de beste. Antenne te klein en zo. Met een "echt" wifi access point, zoals bijvoorbeeld deze https://www.coolblue.nl/product/708657/ubiquiti-unifi-ap-ac-lite.html?cmt=c_a%2Ccid_8863549668%2Caid_89983059515%2Ctid_pla-314610899461%2Cgn_g%2Cd_c&gclid=EAIaIQobChMImvOJ87ns7wIVEtUYCh2g_wdZEAYYBCABEgK5__D_BwE heb je betere antennes en die zijn geoptimaliseerd voor een goede wifiverbinding.

Verder kan je ook kijken of er niet teveel andere WIFI netwerken op hetzelfde kanaal zitten. Voor Android smartphones kan je de app "WIFI Analyzer" gebruiken om dat te controleren. Als alles van de buren op hetzelfde kanaal zit als jouw wifi kan dat de oorzaak van de slechte verbinding zijn. Dan kan je proberen je wifi op een ander kanaal te zetten (even in de handleiding kijken hoe dat moet).

Topantwoord

ma
door malty - Apr 7, 2021 om 14:30
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Welke chromecast heeft u de rechthoekige of ronde, de ronde is 2 tot 4 keer sneller?
Kijk eens of u hier wat aan hebt https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7490/knowledge-base/publication/show/27_Wi-Fi-connection-drops-frequently/

thunderbird
door thunderbird Apr 7, 2021 om 14:53
87 Antwoorden / 52 Vragen

De ronde

br
door bravehenk - Apr 7, 2021 om 15:30
206 Antwoorden / 0 Vragen

Dat je wifi snelheid 350Mbs is wil nog niet zeggen dat al uw apparaten die snelheid kunnen halen.
Chromecast zeker niet. Mobile telefoon ook niet laptop meestal ook niet.
Gelukkig hebben de meeste modems 2,4 en 5 mhz. Als er op de laptop een USB3 aansluiting zit (blauw) kan je dmv een usb 3 dongle op de 5mhz band internetten en haalt ie dat is bij  mij het geval bijna de maximale internet snelheid. Telefoon wordt ook sneller als ie 5Mhz ondersteund zo ook tablet.
Vaste Pc haalt via dongle ook de maximale snelheid..Lees handleiding modem hoe in te stellen

justmeagain
door justmeagain Apr 8, 2021 om 22:34
623 Antwoorden / 8 Vragen

5Ghz gok ik?

br
door bravehenk Apr 8, 2021 om 23:48
206 Antwoorden / 0 Vragen

klopt kon het niet meer wijzigen

tdmduc
door tdmduc - Apr 7, 2021 om 15:32
703 Antwoorden / 2 Vragen

Deutsche kabel maar eens om hulp vragen lijkt me zo.

Voordat er weer allerlei aannames door de lucht vliegen.

aurora1
door aurora1 - Apr 7, 2021 om 16:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al via de provider gecheckt en ze het probleem voorgelegd:

https://www.deutsche-glasfaser.de/

thunderbird
door thunderbird Apr 7, 2021 om 17:43
87 Antwoorden / 52 Vragen

Ikm heb net een hele tijd aan de telefoon gehangen met een medewerker van Deutsche Glasfaser, die heeft wat zitten rommelen en nu kom ik op ongeveer  300Mbs

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 7, 2021 om 17:30
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een 'mogelijkheid' indie u WiFi benut, ga met een WiFi analyzer na of het kanaal dat u benut mogelijk ook erg (te) veel door anderen in uw omgeving wordt benut en dat dan de reden is van interruptie van uw WiFi verbinding. U kunt met die analyzer ook nagaan welk kanaal er dan voor u beter te benutten is. Mogelijk kan uw provider u ook hierbij helpen. Zie bijv.deze : https://www.computeridee.nl/workshop/wifi-analyzer/ . Benut zelf een gratis WiFi analyzer op mijn GSM die werd aanbevolen door mijn provider en er zijn voor telefoons ook andere zoals uit deze info blijkt waaronder gratis waarbij u dan mogelijk  wel moet opletten op de cookie instelling om advertentiues te vermijden. (De analizer die ik heb geinstalleerd 'Wifi Analyzer'  bevat geen advertenties.)

thunderbird
door thunderbird - Apr 7, 2021 om 17:45
87 Antwoorden / 52 Vragen

Goede middag allemaal, wifi werkt nu goed. Ik wil iedereen bedanken voor de moeite en wens jullie een fijne avond.
              Vriendelijke groeten, Koos.

ma
door malty Apr 7, 2021 om 17:53
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Veel kijkplezier Koos.

aurora1
door aurora1 Apr 7, 2021 om 18:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Eindelijk weer goed films kijken, mooi.

diumenge
door diumenge - Apr 7, 2021 om 17:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De app van CanalDigitaal heeft een Chromecast functie (volgens hun eigen informatie, ik gebruik de app niet). Dat wil zeggen het casten niet via de telefoon gaat, het enige wat de telefoon doet is aan de Chromecast aangeven waar de stream vandaan komt en geeft de mogelijkheid om de stream bijvoorbeeld te pauzeren of stoppen, de snelheid van de verbinding van de telefoon is daarbij nauwelijks relevant. De Chromecast is rechtstreeks op je wifi aangesloten, dus of die verbinding is niet optimaal of er is iets mis met de stream vanuit CD. Welke Chromecast gebruik je?

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Apr 7, 2021 om 22:39
98 Antwoorden / 1 Vragen

Start het modem opnieuw op doe dit als volgt trek de stekker uit het stopcontact wacht 1 minuut steek de stekker weer in het stopcontact.
probeer een speedtest te doen met alleen de computer opgestart. Kijk wat de download en upload snelheid is. Bereid het geheugen uit met een sdkaart van 1 gigabyte. Stel de Fritzbox in op 5 gigahertz. Sluit de laptop een met een utpkabel aan op het modem router.

diumenge
door diumenge Apr 7, 2021 om 23:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je weet dat een SD kaart opslag geheugen is hè, en geen werkgeheugen. En dat de vraag over een Chromecast ging en niet op de laptop?

brui0929_20654
door brui0929_20654 Apr 8, 2021 om 17:10
98 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat weet ik. RAM geheugen zit in de computer.

diumenge
door diumenge Apr 8, 2021 om 22:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus wat is het nut van die 1 gigabyte SD kaart dan?

brui0929_20654
door brui0929_20654 Apr 17, 2021 om 12:47
98 Antwoorden / 1 Vragen

Meer geheugen.

newmikey
door newmikey - Apr 7, 2021 om 23:32
830 Antwoorden / 0 Vragen

Precies "weten" zonder de thuissituatie te kennen is moeilijk maar 25-35Mbs is ècht véél te weinig. Het lijkt erop alsof de Fritz niet correct is ingesteld want puur technisch kan die de snelheid gewoon aan en zou dicht bij de theoretische bovengrens van WiFi moeten zitten in-huis (je bekabelde snelheid maakt hier niet echt meer uit). Gezien het feit dat zowel de Chromecast als de laptop als je telefoon lage snelheden krijgen en je geen muren tussen jou en de router hebt MOET het aan de router liggen - dat is de enige verbindende factor.

thunderbird
door thunderbird Apr 8, 2021 om 09:17
87 Antwoorden / 52 Vragen

Goede morgen Newmikey, ik heb de stroom van het modem gehaald en na een tijdje weer aangesloten op aanwijzing van een medewerker van Deutsche Glasfaser en nu is de snelheid 10 keer beter.  Groeten, Koos

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Apr 8, 2021 om 10:23
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Deze manier van Reset helpt bij vele Modems,  moet het ook  elke  maand doen....

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Apr 9, 2021 om 11:36
104 Antwoorden / Vragen

Download even de app WIFI. Dan kan je gelijk de snelheid aflezen die de router nog kan afgeven.

Donuts
door Donuts Apr 9, 2021 om 11:37
1203 Antwoorden / 2 Vragen

HET IS OPGELOST!!!!

kr
door krabbendam - Apr 9, 2021 om 11:39
5 Antwoorden / 0 Vragen

Google naar Fitzbox 7490. Dit specifieke onderwerp staat in de onderwerpen lijst, met adviezen om dit probleem te vehelpen.

koekeloer
door koekeloer - Apr 9, 2021 om 13:32
562 Antwoorden / 18 Vragen

Als het streamen is begonnen, gaat de stream direct van de router naar de chromecast. Uw telefoon is eigenlijk alleen maar een afstandsbediening en is voor het aan de gang houden van de stream eigenlijk niet nodig. Wat u kunt proberen is om een wifi verbinding in de 5G band te gebruiken. Bij mij is deze veel sneller.

1paul
door 1paul - Apr 10, 2021 om 09:50
3135 Antwoorden / 0 Vragen

check de router maar eens en probeer eens een andere aan te sluiten of de bestaande te resetten....

gossy
door gossy - Apr 10, 2021 om 11:52
35 Antwoorden / 1 Vragen
gossy
door gossy - Apr 10, 2021 om 11:55
35 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zou kunnen komen omdat je kijkt via de WiFi.
Omdat deze trager is dan bekabeld kan het voor komen dat de chromecast gaat bufferen.
Ik heb dit ook gehad en heb bij Ali een adapter gekocht, deze sluitje aan met een UTP kabel op het modem/router. En op de usb.
Hiermee zou je probleem moeten zijn opgelost

thunderbird
door thunderbird Apr 10, 2021 om 13:34
87 Antwoorden / 52 Vragen

Daar zal ik eens achteraan gaan, ik dacht dat het euvel verholpen was maar dat blijkt achteraf niet zo te zijn.

gossy
door gossy - Apr 10, 2021 om 11:57
35 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zou kunnen komen omdat je kijkt via de WiFi.
Omdat deze trager is dan bekabeld kan het voor komen dat de chromecast gaat bufferen.
Ik heb dit ook gehad en heb bij Ali een adapter gekocht, deze sluitje aan met een UTP kabel op het modem/router. En op de usb.
Hiermee zou je probleem moeten zijn opgelost

thunderbird
door thunderbird Apr 18, 2021 om 12:26
87 Antwoorden / 52 Vragen

Goede middag,
Ik heb een ethernet adapter (UGreen) aangeschaft en aangesloten en nu schijnt het goed te werken, ik he bnog geen storing gehad (vingers gekruist). Nu zit ik met het volgende peobleem, ik heb 1 uitgang te weinig op mijn modem. Ik heb een splitter met aan een kant 1 en aan de andere kant 2 aansluitpunten. Dat werkt ook niet, je kunt slechts één apparaat aansturen maar dan moet wel de kabel van het andere apparaat verwijderd worden anders werken ze geen van tweeën. Mijn vraag is nu, zijn er splitters waar men wèl twee of meerdere apparaten tegelijk kan gebruiken?
                           Vriendelijke groeten, Koos

sjjoppy
door sjjoppy Apr 18, 2021 om 12:53
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien staat  hier  iets voor u tussen.

gerbera
door gerbera - Apr 10, 2021 om 14:34
7359 Antwoorden / 14 Vragen

edit