ltmvz
door ltmvz Aug 6, 2012 om 12:25
Computers & telefonie

Drivers/stuurprogramma's bijwerken

Steeds als ik iets lees of hoor over het bijwerken van drivers/stuurprogramma's vraag ik mij af of dit nodig is. (Er wordt vaak gezegd: repareer geen dingen die goed werken).

Maar dan zou je ook geen programma's hoeven te updaten en dat doe ik consequent wèl, en stuurprogramma's zijn toch ook programma's?

Dus wil ik hier toch eens de vraag stellen: bijwerken van drivers/stuurprogramma's, is dat nodig?

5774 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hangt helemaal van de reden van de updates. Oftewel: daar valt geen zinnig woord over te zeggen.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ltmvz,

Goeie vraag.
De 'normale' updates van Windows zijn noodzakelijk ivm het voorkomen van veiligheidslekken etc. Die zijn dus wel noodzakelijk.
Updates van Adobe en Java ook.

Het bijwerken van stuurprogramma's /drivers is pas nodig op het moment dat een bepaald programma niet meer werkt omdat er een nieuwe driver voor nodig is.
Voorbeeld: je schaft een nieuwe printer aan. Dan kan het noodzakelijk zijn om de daarvoor benodigde driver te installeren/downloaden omdat je printer anders niet werkt.
Dus in het algemeen: als je tegen een probleem oploopt is het tijd genoeg om te kijken of er een nieuwe driver noodzakelijk is.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

De 'normale' updates van Windows bevatten ook optionele updates en daarbij zitten ook je drivers.

Bij aanschaf van een printer werk je een driver niet bij, maar installeer je de nieuwe driver voor die printer.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het juist inrichten van een (nieuwe) computer bestaat globaal uit de volgende handelingen in de aangegeven volgorde:

1) Indien nog nodig, dan Windows installeren.
2) Windows instellen (taal, gebruikersnaam, netwerk, virusscanner, enz.).
3) Alle updates voor Windows- en de virusscanner installeren.
4) Bij de fabrikant van de hardware de nieuwste stuurprogramma's downloaden.
5) Deze stuurprogramma's van de fabrikant, indien nieuwer, aanbrengen.

Let bij de keuze van het stuurprogramma wel op, of je de juiste versie voor een 32-bit, of 64-bit Windows hebt.

In Windows 7 zijn, vooral na het aanbrengen van alle updates, al heel veel goed bruikbare stuurprogramma's voor randapparatuur aanwezig. Hierdoor kan Windows 7 de meest gebruikelijke apparaten zelf herkennen en installeren.

Als een nieuwer stuurprogramma verkrijgbaar is via Windows update en ook bij de fabrikant van de hardware, dan geniet de laatste de voorkeur, omdat de functionaliteit meestal wat uitgebreider is.

Installeer geen nieuwe firmware, tenzij dat echt noodzakelijk is wegens problemen en alleen in overleg met de helpdesk van de fabrikant. Wanneer namelijk een firmware update fout gaat, dan zal de computer niet meer werken en heb je bovendien meestal geen garantie meer.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus, er hoeft weer eens niets speciaals gedaan te worden, begrijp ik. Ik heb laatst een driverzoeker-programma uitgeprobeerd en kreeg de melding dat zowat alle drivers op mijn 1½ jaar oude laptop verouderd zijn. (Nu al?) Omdat ik vreesde allerlei problemen in het leven te roepen die er nu niet zijn, heb ik toen niets ondernomen.

Het verhaal van de printer komt mij zeer bekend voor, want een vriend van mij kocht laatst een nieuwe computer en toen deed zijn printer het niet meer. Ik heb bij hem toen zelf een nieuw stuurprogramma gezocht omdat hij de printer wilde vervangen en dat bleek toen dus niet meer nodig.

Dank, bovenstaanden, voor de geruststellende woorden!

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Updates worden om verschillende redenen aangeboden:

1. Ze lossen problemen in software op;
2. Ze lossen problemen in communicatie op (bijv. internet of randapparatuur);
3. Ze helpen bij het beveiligen van uw computer, door lekken in software te dichten;
4. Ze lossen conflicten met andere drivers op.

Of een update voor ú van toepassing is, is vooraf niet te zeggen.
Het kan zijn dat u de update op dit moment niet nodig heeft, maar dat hij wel nodig is als u bijvoorbeeld een extra harddisk wilt plaatsen.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk wel uit met het bijwerken van drivers voor je videokaart/beeldscherm via Windows.
Vaak heeft dit geen best resultaat.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

ltmvz schreef op maandag 6 aug 2012, 13:46: ... en kreeg de melding dat zowat alle drivers op mijn 1½ jaar oude laptop verouderd zijn.
(Nu al?)

Stuurprogramma's (drivers) worden, zeker in het eerste jaar, soms meerdere keren per jaar vernieuwd om verbeteringen door te voeren. Zelfs een nieuwe PC, die nog in de winkel staat, heeft veelal al verouderde stuurprogramma's.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag die dan wel bij mij op komt is: wat is er verbeterd? Veiligheid, beter beeld of geluid?

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

ltmvz schreef op maandag 6 aug 2012, 13:46: Ik heb laatst een driverzoeker-programma uitgeprobeerd en kreeg de melding dat zowat alle drivers op mijn 1½ jaar oude laptop verouderd zijn.

Vind ik niet zo vreemd. Als je die drivers dan wil updaten moet je voor het programma betalen.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo winterman,

Toevallig las ik juist vandaag de Helpmij Nieuwsbrief met daarin het onderwerp 'DriverEasy'. Volgens mij is dat ook het programma dat ik ooit heb uitgeprobeerd, althans bekeken. Het normaal downloaden van updates vereist inderdaad het trekken van de beurs maar er is ook een superlangzame gratis manier. De Helpmij-medewerkers testen de gratis gang van zaken.

Het lezen van dit stukje uit deze Nieuwsbrief bracht mij ertoe om de twijfels die elke keer rond dit thema bij mij naar boven komen te willen verdrijven middels het stellen van bovenstaande vraag. De gedachtegang binnen het programma stuurde inderdaad wel duidelijk richting "betaal nu".

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ltmvz,

Als je toch up-to-date wilt blijven zou je het programma Secunia psi kunnen downloaden. Gratis! Kun je zien of er updates voor je software zijn.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 21:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi edrick3,

Secunia PSI gebruik ik al vele maanden. Zoals schijnbaar zeer velen vond ik de versie 2 (we hebben nu 3) veel "beter" dan de huidige. Dus, wat geïnstalleerde programma's betreft mag ik mij waarschijnlijk best 'up to date' noemen. Ik heb ook nog FileHippo die mij regelmatig feliciteert met de stand van zaken op mijn computer.

Voor zover ik weet houden deze 2 programma's zich echter niet bezig met drivers/stuurprogramma's.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

gsm schreef op maandag 6 aug 2012, 13:40: Het juist inrichten van een (nieuwe) computer bestaat globaal uit de volgende handelingen in de aangegeven volgorde:

1) Indien nog nodig, dan Windows installeren.
2) Windows instellen (taal, gebruikersnaam, netwerk, virusscanner, enz.).
3) Alle updates voor Windows- en de virusscanner installeren.
4) Bij de fabrikant van de hardware de nieuwste stuurprogramma's downloaden.
5) Deze stuurprogramma's van de fabrikant, indien nieuwer, aanbrengen.

Let bij de keuze van het stuurprogramma wel op, of je de juiste versie voor een 32-bit, of 64-bit Windows hebt.

In Windows 7 zijn, vooral na het aanbrengen van alle updates, al heel veel goed bruikbare stuurprogramma's voor randapparatuur aanwezig. Hierdoor kan Windows 7 de meest gebruikelijke apparaten zelf herkennen en installeren.

Als een nieuwer stuurprogramma verkrijgbaar is via Windows update en ook bij de fabrikant van de hardware, dan geniet de laatste de voorkeur, omdat de functionaliteit meestal wat uitgebreider is.
Tsja.. maar wil je dat ook? (denk even, om gelijk een zeer duidelijk voorbeeld te noemen, aan HP).. wil je alle toolbars / updaters / call-backs / "service"/"reclame" progs erbij hebben??

maar je hebt wel voor een groot deel gelijk (en zeker met HP, die hardware aanpast, en dus ook met generieke drivers vaak minder optimaal werkt).. maar dan wel gewoon de drivers bij de OEM downloaden, handmatig uitpakken (7-zip voldoet uitstekend) en dan in devmgmt.msc (device manager/apparaat beheerder ofzo) "Drivers updaten", "handmatig zoeken" en dan je uitpak directory opgeven. dan zullen wel de nieuwe drivers, maar niet (alle) extra meuk geinstalleerd worden...

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 22:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

De extra software is inderdaad overbodig, maar stuurprogramma's zijn essentieel.
HP heeft die meestal wel netjes op een rijtje beschikbaar staan, onder de noemer:
Driver - "apparaat type"

ve
door verwijderd - Aug 7, 2012 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ltmvz,

.....Voor zover ik weet houden deze 2 programma's zich echter niet bezig met drivers/stuurprogramma's......

Klopt.
Bijwerken van drivers/stuurprogramma's is normaal gesproken (bijna) nooit nodig als er geen hardware veranderingen aan de compu plaats vinden.
Zou me er dus niet druk om maken.

Met vr.gr.