Xe
door Xemidan Mar 22, 2019 om 00:24
Computers & telefonie

Droge huis, toch waterschade. Wat nu?

Sept 2017 heb ik een Asus ROG Strix laptop aangeschaft bij MediaMarkt.  Het product werkte goed voor 9 maanden. Toen bleek dat het niet meer functioneerde (constante blauwe scherm tijdens het opstarten en een vast loop van "Preparing Automatic Repair" en "Diagnosing your PC"). Heb het terug gestuurd ter reparatie bij Mediamarkt en bleek dat de moederbord vervangen moest worden.

Weer 9 maanden later krijg ik weer een constante loop van "Preparing Automatic Repair" en "Diagnosing your PC". Heb het weer opnieuw moeten terug brengen voor reparatie en wordt er weer geconstateerd dat de moederbord vervangen moet worden. Maar nu wordt er opeens vastgesteld dat er waterschade op de moederbord / processor gekomen is.

Ik woon in een zeer droge huis, heb zelfs ventilator pad voor mijn laptop zodat het goed ventileert en geen vochtige spullen bij mijn laptop (gezien de laptop op een bureau zit en de stekker doos precies achter de laptop zit met alle bedradingen wat betreft muis, keyboard, voeding en dergelijken).

Het is tevens Maart 2019 en is het product wettelijk gezien nog onder de minimale garantie van twee jaar. Maar omdat er blijkbaar waterschade geconstateert is (God mag weten hoe), valt dit dus buiten de garantie.

Ondanks mijn woonsituatie en desbetreffende droogheid is er sprake van waterschade. Hoe moet ik hier mee verder? Wat kan hier tegen doen?

3962 14 Rapporteer

pe
door peentjes - Mar 22, 2019 om 09:59
421 Antwoorden / 0 Vragen

In ieder geval kent Nederland geen wettelijke minimum garantie van twee jaar. U bent dus afhankelijk van de coulance van media markt.

audb
door audb Mar 22, 2019 om 13:37
1668 Antwoorden / 5 Vragen

"In ieder geval kent Nederland geen wettelijke minimum garantie van twee jaar"?

Ooit gehoord van de Europese regelgeving dat dit MINIMAAL 2 jaar moet zijn op gebruiks goederen?

En dat een wet daar nog over heen mag gaan zoals in Nederland?

Hier staat in dat je recht hebt op herstel zolang de economische levensduur geld.

Deze laptop is zeker niet de goedkoopste geweest en dan moet deze zeker langer dan 2 jaar mee kunnen gaan.

Echter geldt dan wel dat na de tweejaar er bij betaald moet worden aan de reparatie kosten en hoe ouder de laptop hoe meer er bij betaald moet worden.

pe
door peentjes Mar 23, 2019 om 20:12
421 Antwoorden / 0 Vragen

Nederland heeft nooit getekend voor deze Europese regelgeving.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 22, 2019 om 11:04
16843 Antwoorden / 202 Vragen

In Nederland geldt een wettelijke consumentenbeschermingregeling waarvoor ik u zo verwijzingen geef. U heeft in deze niets te maken met wettelijke garantie van twee jaar.
Dit houdt kort gezegd in dat Mediamarkt verantwoordelijk is voor het leveren van een product dat aan de verwachting voldoet en als dat niet het geval is MediaMarkt moet zorgen voor reparatie en als dat noiet kan vervanging. Daarbij geldt ook dat de verkoper moet aantonen dat de oorzaak niet bij u ligt.

Een 'probleem' in uw geval is onder meer dat men heel vaak het argument van waterschade opvoert en dat ook vaak ten onrechte blijkt te zijn. Naar mijn mening is het zeer merkwaardig dat er sprake zou moeten zijn van al twee maal vervangen van een moederbord wegens waterschade en de vraag is dan ook waar men dat constateert. Als er al een probleem zou zijn, veroorzaakt door waterschade kan dat hooguit bij de contactpunten van het moederbord zijn en dat is al merkwaardig omdat de laptop intern al opwarmt. Hooguit kan er dan sprake zijn van een condensprobleem na afkoeling van de laptop en als dat ten tweede male gebeurt lijkt dat toch heel erg op een constructieprobleem van de behuizing. U geeft zelf aan: droog huis, ventilatorpad voor de laptop, dat roep wel de vraag op waarom u een ventilatorpad heeft omdat de laptop zelf ook een ventilator als inbow heeft maar dat terzijde.

Nu de verwijzingen met de aantekening dat er vaker wordt ervaren dat men bij MM niet altijd de relevante wetgeving kent en bij aankoop melding maakt van een garantie van twee jaar.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

Zie ter info ook dit: http://www.nldit.com/hardware/ram-cards-motherboards/201309/56722.html#.XJS77_ZFyM8  (o.a. zijn de ventilatieopeningen vrij?)

Xe
door Xemidan Mar 23, 2019 om 19:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

De reden waarom ik een cooling pad (met 3 ventilatoren) eronder heb liggen is omdat ik merkte dat de laptop aan de kant van de CPU altijd heet aanvoelde.

Mijn angst was dus vooral dat laptop van binnen te heet zou zijn en als dit voor een lange periode bleef, dat het nare gevolgen zou hebben in de toekomst.

De Asus die ik heb is voornamelijk een gaming laptop dus ik speel wel games erop die vaak veel vergen van de hardware. Vandaar de ventilator pad die er onder ligt (niet precies onder de laptop gaten maar onder de achterkant van de laptop waar de hete luch vandaan komt. Hitte ventileert beter door de lucht sneller te vervoeren dan direct koele lucht er op te gooien voor zover mij is aangeleerd). Toch zijn de specificaties van de laptop ver boven de aanbevolen specificaties die nodig zijn om de spellen te spelen die ik speel.

De ventilatie openingen van de laptop zijn open gezien er redelijk groten gaten in de cooling pad zitten die er voor zorgen dat de luchtweg van de laptop zelf niet geblokkeerd worden.

Ik heb de bewijslast van desbetreffende service centrum COMSERVE NETWORK NETHERLANDS dus ook meegekregen (twee foto's).

Desbetreffende bewijslast + voorbeeld moederbord van desbetreffende model

Ik wist niet hoe ik de fotos als bijlage kon stoppen in mijn eerste post maar dat doe ik dus via hier.

gerbera
door gerbera - Mar 22, 2019 om 11:16
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zou het apparaat terug nemen en door een echte computerzaak laten nakijken of er werkelijk waterschade is. Deze dooddoener wordt vaak ten onrechte gebruikt om het buiten de garantie te laten vallen en de eigenaar voor de kosten op te laten draaien.

sira
door sira - Mar 22, 2019 om 13:41
2335 Antwoorden / 24 Vragen

Heb je de ventilator weleens schoongemaakt? Daar kan veel stof in komen te zitten.

Heb ooit exact hetzelfde aan de hand gehad, blauw scherm etc. Laptop weggebracht en bij terugkomst een dag later weer hetzelfde probleem. Kwam er toen zelf achter dat de ventilator vol stof zat. Schoongemaakt en alles werkte weer. Direct gereclameerd bij de prutser vanwege de factuur, die ik overigens (in overleg) niet heb betaald.

Xe
door Xemidan Mar 23, 2019 om 20:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat betreft de ventilatoren van mijn cooling pads maak ik geregeld schoon door de ventilator zelf vast te houden en met een perslucht bus beetje bij beetje schoon te maken.

Wat betreft de ingebouwde ventilatoren van de laptop zelf heb ik het niet gedaan. Dit omdat mij vermeld werd dat als ik de laptop ooit open maak, dat dit ervoor zorgt dat mijn garantie komt te vervallen.

sira
door sira Mar 24, 2019 om 08:22
2335 Antwoorden / 24 Vragen

Je hoeft de laptop niet open te maken om de ventilator schoon te maken. Flink in de ventilator blazen en met de stofzuiger op een lage stand uitzuigen.
Bij de koop van mijn huidige laptop werd zelfs gezegd dat ik de stofzuiger helemaal niet op een lage stand hoefde te zetten, maar dat vind ik een beetje griezelig.

audb
door audb - Mar 22, 2019 om 13:47
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Waterschade is een bekende "Ap(pl)e(n broodje)" verhaal.

Een blauw scherm is mogelijk door een fout in de update van Windows 10 of een driver te maken en is zelf te herstellen.(*)

En ik schiet echt in de lach als er verteld wordt dat er water OP de cpu is gekomen dan zou je laptop gewoon helemaal niet meer werken.

Je hebt nodig, 1 usb stick van minimaal 8 gb, rufus https://rufus.ie/ voor het installeren van Windows 10 en een windows 10 bestand https://heidoc.net/php/Windows-ISO-Downloader.exe

heb je nog belangrijke bestanden op je hdd/ssd dan kan je die het beste over zetten op een andere computer.

Wis het liefst je hele harddisk/ssd door te compleet te formateren dus niet even snel maar alles er af en daarna gewoon windows er opnieuw opzetten.

Hopelijk is dat de oplossing anders zelf naar Asus https://www.asus.com/nl/navigeren en daar een RMA indiennen.

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2019 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft een Asus van doen met een Apple verhaal?

mo
door mof - Mar 22, 2019 om 13:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U moet van Mediamarkt een overtuigend rapport kunnen inzien dat het daadwerkelijk waterschade is.
evt een onafhankelijke getuigedeskundige de zaak nog eens laten onderzoeken.

ik vrees echter dat u weinig kans maakt bij Mediamarkt, dat een slechte reputatie heeft op het gebied van klantenservice en garantie.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2019 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou haast denken dat die extra ventilator de oorzaak is van de ellende. Blaast van alles die laptop in.

Xe
door Xemidan Mar 23, 2019 om 20:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

De ventilatoren liggen niet onder de gaten van de laptop maar erachter. Dit zorgt er voor dat de hete lucht die achter de laptop naar buiten kunnen direct weggeblazen wordt om plek te maken voor de hete lucht die er na komt.

Althans, mij is aangeleerd hete lucht weg te blazen en niet de bron van de hete luch zelf.

tijger1
door tijger1 Mar 23, 2019 om 20:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe is de ventilator van de laotop voldoende om hem te koelen.

Ik ken niemand die nog een extra ventilator gebruikt om de warme luncht due er uit zou komen weg te blazen. Volgens mij volkomen overbodig.

Xe
door Xemidan Mar 23, 2019 om 21:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Is het normaal als een laptop heet aanvoelt? Ik begrijp wel dat een menselijk zintuig van voelen redelijk onbetrouwbaar is wanneer het gaat om het bepalen van temperatuur.

Maar ik durf niet de risico te nemen van oververhitting.

Grunnen.
door Grunnen. - Mar 23, 2019 om 12:10
509 Antwoorden / Vragen

Waterschade op het moederbord en CPU is vrijwel onmogelijk tenzij je een emmer water of een beker drinken over laptop leeg gooit. De temperatuur in een laptop  is dusdanig hoog dat vocht direct verdampt, Zeker in de buurt van de CPU want die is binnen een minuut 70 graden.Neem eens contact op met de helpdesk van Asus.

Xe
door Xemidan Mar 23, 2019 om 20:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil Asus als laatste middel contacteren als niks helpt met MediaMarkt en desbetreffende servicecentrum Conserve Networks Netherlands.

Eerste twee fotos zijn de bewijslasten van het service centrum. De laatste foto is een referentie van het moederbord die mijn Asus model heeft (Asus Rog Strix GL502VM)

Ik weet dat de laptop heet kan worden en een cooling pad aangeschaft heb om oververhitting te voorkomen (zoals, de gezegde "Voorkomen is beter dan genezen.")

Grunnen.
door Grunnen. Mar 23, 2019 om 21:18
509 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat je in de maling genomen wordt door dit bedrijf Op de bovenkant van de processor zit een koelsysteem vastgelijmd en dat kleine corrosievlekje kan geen probleem veroorzaken  .Bovendien wordt laptop niet nat van binnen in een droge ruimte Weet de tweede moederbord een nieuwe of een recoverde was?

tdmduc
door tdmduc - Mar 23, 2019 om 20:10
704 Antwoorden / 2 Vragen

Weer die Mediamarkt....zzzzzz.
Dat zijn geen computerspecialisten. Inmiddels al veel ellende verhalen over deze winkel hier op Vraag&Beantwoord

Xe
door Xemidan - Mar 23, 2019 om 21:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Na verdere onderzoek en behulp van mensen die veel met hardware te maken hebben (en een referentie naar hoe mijn laptop en moederbord eruit ziet als alles uit elkaar is), schijnt hier (helemaal onderaan) te zien dat de "heat pipes" onder op de desbetreffende plekken wat als bewijslast wordt aangegeven.

Kan ik hiermee aangegeven dat het dus niet om waterschade gaat maar om een ondeugdelijk product (in dit geval is er iets van de "heatsink" gaan smelten maar door de hitte verdampt het op de CPU/GPU) of is het nu onmogelijk omdat het servicecentrum beweert dat het gaat om waterschade?

Edit: Ook dit bewijst weer hoe een heat pipe in zijn werking gaat.
Eenzelfde uitleg over heat pipe / vapor chamber

Naarmate ik meer onderzoek doe naar wat de mogelijke opties zijn wat betreft de werking van bepaalde onderdelen en de consequenties van bepaalde onderdelen, lijkt dus dat er een mogelijke lek is onstaan in de "heat pipe / vapor chamber" waardoor er dus vocht is gekomen op de CPU / GPU (aan de hand van de foto's in de eerste bijgeleverde link). Is dit bewijs genoeg om aan te geven dat het gaat om een ondeugdelijk product of moet ik echt een professional hier op aan spreken (niet van MM natuurlijk)?

Moet ik proberen een "officieel" rapport op de werkingen van de heat pipe en hoe dat de reden is van "waterschade" en niet door condens of enige vocht bij mij laptop? Hoe vecht ik dit nu aan?

Xe
door Xemidan - Mar 23, 2019 om 23:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Update: https://www.youtube.com/watch?v=APrWWFDeyT4

Hier wordt precies beschreven hoe een Notebook gekoeld wordt (door een vapor chamber / heat pipe).

Ik geloof dat ik genoeg bewijs heb dat het gaat om een ondeugdelijk product (wat betreft de vapor chamber).

De vraag nu is dus:

Hoe nu verder?

marita5
door marita5 - Mar 24, 2019 om 08:14
11510 Antwoorden / 15 Vragen
Xe
door Xemidan Mar 25, 2019 om 16:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Marita5,

Bedankt voor de link. Heb zelf ook contact opgenomen met Consuwijzer. Ook zij stellen hetzelfde wat betreft de "langer dan 6 maanden? Zelf bewijzen dat jij het niet stuk hebt gemaakt."

Alleen een rechter of geschillencommissie met een deskundige kan hierbij helpen. Heb onlangs ook al contact opgenomen met ASUS om te vragen wat betreft de condense/waterschade en hoevaak het gebeurt.

marita5
door marita5 Mar 25, 2019 om 17:09
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , heeft u al een antwoord van Asus ?