si
door sieke Jul 15, 2020 om 20:09
Computers & telefonie

E-mail via P.C. traag.

L.S.
De mails op mijn P.C worden (zeer) traag doorgegeven. Staan wel op reeds mijn GSM maar het duurd een hele poos voor zij op  mijn P.C. te lezen zijn.
Ligt dit soms er aan dat mijn P.C. c.a. 6 jaar oud is? Is dit door mij te verhelpen?
Bedankt voor eventuele reacties
M.vr.gr. Sieke

2426 16 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jul 15, 2020 om 20:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is "een hele tijd"? Zonder verdere informatie valt daar weinig over te zeggen, maar de leeftijd van uw pc hoeft daar niet veel of niets mee te maken te hebben. U kunt eventueel uw pc wat opruimen, of in ieder geval het mailprogramma op uw pc, dus postvakken wat legen.
En u kunt foutcontrole op uw pc laten lopen voor de zekerheid.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1653070

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 15, 2020 om 20:40
2010 Antwoorden / Vragen

Is het voor uw gevoel langzamer geworden of valt u nu pas op dat het op de pc langer duurt?
In principe wordt mail niet zozeer bezorgd maar opgehaald en dat zou uw pc programma bijvoorbeeld ieder vijf minuten kunnen doen terwijl uw telefoon dat bijvoorbeeld iedere minuut doet. Dan heb je gemiddeld een gat van een paar minuten.

diumenge
door diumenge - Jul 15, 2020 om 20:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe ontvang je die mail? Via webmail of een speciaal mailprogramma?

si
door sieke Jul 16, 2020 om 16:01
10 Antwoorden / 44 Vragen

L.S.
Dank U wel voor Uw reactie. Ontvang de mails via Mozilla Thunderbird.
Om ca 12.00 uur enkele mails op mijn telefoon. Om c.a. 17.00 uur na opstarten P.C. pas na 10 min. deze op P.C. verschenen.
Groetend,
Sieke.

diumenge
door diumenge Jul 16, 2020 om 16:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nouja, het kan inderdaad zijn dat de PC en Thunderbird wat trager opstarten na zes jaar. Wellicht haalt de PC tijdens het opstarten ook nog updates binnen en kan de verbinding het op dat moment misschien niet allemaal even snel binnenhalen. Dat soort factoren kan een verklaring zijn dat de mail pas na 10 minuten verschijnt. Uiteraard verschijnt de mail sowieso pas ná het opstarten van de PC.

marita5
door marita5 Jul 16, 2020 om 16:53
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@diumenge , Bij Thunderbird staat , op nieuwe berichten controleren automatisch op 10 min , daarom komen de e-mails ook pas binnen na 10 min . Dit kan Ts veranderen .

diumenge
door diumenge Jul 16, 2020 om 17:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De meeste e-mailprogramma's checken de eerste keer direct bij opstarten en dan volgens de ingestelde interval, maar mogelijk is dat bij Thunderbird anders. Dat zou wel zeer onlogisch zijn.

sw
door swat1500 - Jul 15, 2020 om 21:41
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Uw PC hoeft niet te oud te zijn maar kan na 6 jaar wellicht niet geheel meer mee met de huidige tijd. U kunt veel verbeteren door meer werkgeheugen te plaatsen of de oude harddisk te (laten) vervangen door een veel sneller SSD schijf.
Een van de twee geeft vaak al een behoorlijke snelheidsboost tezamen met een opruiming van uw pc.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 15, 2020 om 21:50
2010 Antwoorden / Vragen

Sorry, maar dat heeft er echt helemaal niets mee te maken.

sw
door swat1500 Jul 16, 2020 om 12:57
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Zeker wel, als de pc sneller/efficienter werkt zullen ook programma's vlotter werken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 16, 2020 om 14:58
2010 Antwoorden / Vragen

Er staat niet dat de pc traag werkt, er staat dat de pc de mail steeds later ophaalt dan de telefoon. Serieus, het heeft er niets mee te maken.

gerbera
door gerbera - Jul 15, 2020 om 21:50
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Wel mailprogramma gebruikt u, is het gmail dan kan dit wel kloppen, is bij mij nml ook het geval. Er kan wel eens een tijdsverschil van 5 tot 10 minuten tussen zitten.

si
door sieke Jul 16, 2020 om 17:49
10 Antwoorden / 44 Vragen

L.S
Dank U wel voor Uw reactie, gebruik inderdaad gmail maar dit probleem is iets van de laatste maanden.
Groetend,
Sieke.

tenormin
door tenormin - Jul 16, 2020 om 00:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heb ik hetzelfde op PC en Tablet. Krijg berichten eerder op tablet dan PC. Maar kan niet echt, n.m.m. met leeftijd te maken hebben, denk ik dan, want PC is nog niet een oude dame. Of heer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 16, 2020 om 09:57
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Idem als o.a. @Tenormin. Ik zie e-mails die via mijn provider komen eerst na enige tijd terug op mijn PC waar ze normaliter via MS Outlouk binnen komen.
Frappant is dan wel dat indien ik de e-mail box rechtsreeks open bij de provider blijkt dat het bericht er al wel is en ook frappant, op mij GSM zie ik ze ook snel terwijl ik daar ophaal via android outlook. Aanvullend zie ik diet fenomeen ook soms bij g-mail maar dan vooral bij deze site waar ik bij het nalopen van vragen wel al een nieuwe vraag in het envelopje zie staan maar de vraag eerst soms enkele minuten later via g-mail arriveert.

Dit o.a. na testen door bijv. ook zenden van berichten vanuit mijn GSM naar mijn (providers) e-mail adres. Het zal dus vooral een kwestie van techniek zijn. De leeftijd van de PC zal er ook m.i.  niets mee te maken hebben zij het dat bij nieuwe apparaten de (chip) snelheid wel hoger is.

rj
door rjw - Jul 16, 2020 om 12:49
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Wellicht wordt de email naar je smartphone gepusht, en gebruik de email client op je PC een pull optie (bijvoorbeeld iedere 5, 10 of 15 minuten kijken of er mail is)?

Donuts
door Donuts - Jul 16, 2020 om 13:23
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vermoed dat @RJW het goede antwoord geeft, wat waarschijnlijk ook speelt bij Tenormin en Hkreeft. Als ik mij niet vergis, staat standaard de verversingsinterval op 15 of 30 minuten. Veel gebruikers controleren en/of wijzigen dat nooit.

Ka
door Kassagebruiker - Jul 16, 2020 om 13:57
683 Antwoorden / 5 Vragen

Kijk eens hoeveel ruimte van je schijf bezet en of vrij is.

ro
door ron503 - Jul 16, 2020 om 14:18
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een gsm e-mail programma maakt gebruik van webmail zonder de berichten daadwerkelijk te downloaden dus bilven de berichten op de webserver staan. Zodra u de pc opstart en het e-mail programma opent worden alle berichten naar uw pc inclusief bijlages gedownload en dat kan wat tijd in beslag nemen.

marita5
door marita5 - Jul 16, 2020 om 16:25
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sieke ,

N.a.v uw reactie .

Open Thunderbird , rechtsklik op de 3 streepjes aangevinkt Menubalk / E-mailwerkbalk / Mappenvensterbalk .
Klik nu links bovenaan op Extra > Accountinstellingen > Serverinstellingen > Vink aan : Op nieuwe berichten controleren bij opstarten > Op nieuwe berichten controleren om :  staat automatisch op 10 min , zet dit op ( 1 ) minuten > klik op OK > Start u Pc opnieuw op .

Ps : heeft iig niks te maken , met dat u Pc 6 jaar oud is

DOOR SIEKE 16 JUL. 2020 OM 16:01
10 ANTWOORDEN / 35 VRAGEN

L.S.
Dank U wel voor Uw reactie. Ontvang de mails via Mozilla Thunderbird.
Om ca 12.00 uur enkele mails op mijn telefoon. Om c.a. 17.00 uur na opstarten P.C. pas na 10 min. deze op P.C. verschenen.
Groetend,
Sieke.

diumenge
door diumenge Jul 16, 2020 om 17:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het aanvinken van Op nieuwe berichten controleren bij opstarten zou voldoende moeten zijn, de interval op 1 minuut zetten is overkill.

mi
door miennaamishaaz - Jul 16, 2020 om 16:37
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt er op dat u last kan hebben van Virussen of Malware. {zelfde reactie als WALLYW  zijn vraag mbt fiksi}

Wat u dan moet doen is het volgende
{ik ga er nu van uit dat een Virus of Malware het probleem veroorzaakt, dus ik geef mijn Standaard procedure voor dit}
{ja dit kan overkill lijken, maar het helpt wel om 99.99% van alle virussen en Malware te verwijderen}

Als de stappen niet duidelijk zijn laat het even weten wat er niet duidelijk aan is. dan kan ik dit wel uitleggen van hoe en wat ik ermee bedoel.
____________
1: Download de volgende programma's {officiele Links van de makers}
https://www.malwarebytes.com/

https://www.hitmanpro.com/en-us.aspx

https://www.superantispyware.com/

2: Installeer de 3 genoemde Programma's
3: Run de Programma's 1 voor 1. {Do een Volledige scan, op elke folder en elk type melding/malware/virus}
4: Indien de Programma's Meldingen geven, en u dit Programma zelf geinstaleerd heeft kan het gaan om een False-Positive.
Maak hier dan eventueel een screenshot van en Post het hier
5: Start de laptop op in Safe modus

https://support.microsoft.com/en-us/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode
6: Run de programma's opnieuw 1 voor 1. {Do een Volledige scan, op elke folder en elk type melding/malware/virus}
7: Indien de Programma's Meldingen geven, en u dit Programma zelf geinstaleerd heeft kan het gaan om een False-Positive.

Maak hier dan eventueel een screenshot van en Post het hier
8: Herstart de PC "start de laptop/pc niet op in Safe modus"

9: Run de Programma's opnieuw 1 voor 1. {Do een Volledige scan, op elke folder en elk type melding/malware/virus}
10: Indien de Programma's Meldingen geven, en u dit Programma zelf geinstaleerd heeft kan het gaan om een False-Positive.
Maak hier dan eventueel een screenshot van en Post het hier
11: Het Probleem zou nu opgelost moeten zijn.
________________
Indien het probleem niet is opgelost Laat het weten.

Dan kan ik u eventueel Doorloodsen voor het opnieuw instaleren van uw Laptop/pc.

marita5
door marita5 Jul 16, 2020 om 16:46
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@mijnnaamishaaz , Sorry maar dit is allemaal onzin , zie mijn reactie boven u , heeft te maken met een instelling in Thunderbird .

br
door brui0929 - Jul 16, 2020 om 18:02
629 Antwoorden / 10 Vragen

Ruim uw postvak in op door op Ctrl-toets a alles selecteren en vervolgens verwijderen te kiezen.
download CCleaner installeer het programma kies opruimen nu worden alle overbodige bestanden verwijderd.
kijk een naar uw up en download snelheid. Zet hiervoor alle apparaten uit die een internet verbinding maken.
start de computer op zoek in Google naar speedtest voer deze test uit. Als de snelheid te laag is kunt u bij de provider
een hogere snelheid vragen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 16, 2020 om 19:10
2010 Antwoorden / Vragen

Idem, totale nonssense.

diumenge
door diumenge - Jul 16, 2020 om 18:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Niet doen wat brui0929 hierboven schrijft.

Dat zijn allemaal overbodige acties.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 16, 2020 om 19:07
2010 Antwoorden / Vragen

Het niveau is inderdaad bedroevend. Dat mensen geen verstand van computers hebben is niet erg maar waarom wauwelen ze mee?

br
door brui0929 Jul 16, 2020 om 19:16
629 Antwoorden / 10 Vragen

CCleaner eens laten lopen maakt ruimte vrij op de harddisk door overbodige bestanden te verwijderen zoals tijdelijke bestanden die worden gebruikt tijdens het installeren of cookies die opgeslagen worden.
@henkdezevende ik ga al jaren met computers om ben geen digibeet.

diumenge
door diumenge Jul 16, 2020 om 19:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@brui, dat je geen digibeet bent wil nog niet zeggen dat je goed advies geeft.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 16, 2020 om 19:46
2010 Antwoorden / Vragen

Exact, het advies heeft geen enkele mogelijke relatie tot het probleem.

Maar ik begin het een beetje te snappen; mensen hebben ook een computer en hebben ook ooit een probleem gehad dat met wrijven opgelost is, en dus als vrijwen bij mij helpt, helpt het wellicht bij een ander ook.

Niet iedere auto bestuurder is een automonteur, u hoeft geen digibeet te zijn maar dat wil niet zeggen dat u begrijpt wat zich afspeelt onder de motorkap.

Donuts
door Donuts - Jul 16, 2020 om 19:56
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dan ook maar even de waarschuwing om die complete nonsens van @mijnnaamishaaz NIET OP TE VOLGEN.

Er is geen enkele aanwijzing voor malware!! Ik zag u die onzin al eerder verkondigen, stop daarmee als u weinig tot geen kennis van zaken heeft.