door matera 3 sep. 2011 om 19:23
Computers & telefonie

Eigen risico reparatie mobiel

In januari kreeg ik via een Vodafone abonnement een nieuwe Nokia N8 via The Phone House Raalte. Helaas ging al na een viertal maanden de onderzijde los van de mobiel, dit zonder dat er sprake was van valschade of ander malheur.
Er was ook geen zichtbare schade aan het toestel.
Ik moest het toestel zelf opsturen, kreeg geen vervangende telefoon en uiteindelijk na terugkomst presenteerde ze een rekening van 55 euro voor eigen risico.
Ik vroeg om uitleg over het eigen risico omdat a. het toestel nog maar een aantal maanden oud was en b. ik een verzekering had via the phone house.
Ik moest maar bellen met Nokia of de reparatiedienst want zij konden er niet aan doen en als ik niet bereid was de 55 euro te betalen dan hielden ze het toestel gewoon in de winkel.
Ik ben boos weggegaan en heb ze verteld dat zij verantwoordelijk zijn voor hun geleverde productie maar volgens de winkelier was dit niet het geval.
Ik zit nu in een padstelling met The Phone House en waar ik nog het meest boos over ben is dat ze op geen enkele manier service bieden of verantwoordelijkheid nemen.
Als eigen ondernemer vind ik dit zeer slecht.

437 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

door mahadma - 4 sep. 2011 om 17:27
9064 Antwoorden / 45 Vragen
0

..... Ik moest het toestel zelf opsturen, kreeg geen vervangende telefoon......

Als u een toestel koopt in de winkel is de enige weg om het defecte dtoestel naar de winkel te brengen en het door de winkel te laten opsturen naar het reparatieadres. Zelf opsturen is dus niet correct. Tenzij dat u het toestel per internet gekocht heeft, maar dan nog moet u het terugsturen naar de leverancier.

Een vervangende telefoon is een gunst en geen recht, tenzij nadrukkelijk en onomstotelijk omschreven in de voorwaarden.

.....en uiteindelijk na terugkomst presenteerde ze een rekening van 55 euro voor eigen risico......

Wat staat er over "eigen risico" in de polisvoorwaarden? Daar is hier geen helderheid over.

.....en als ik niet bereid was de 55 euro te betalen dan hielden ze het toestel gewoon in de winkel.....

Dit heet het retentierecht. U wilt niet betalen, dan hoeven zij het niet mee te geven.

.....Als eigen ondernemer vind ik dit zeer slecht....

U heeft dan toch ook met "klanten" te maken? En dan zult u toch ook uw rechten EN plichten moeten weten.

door pino123 - 4 sep. 2011 om 18:42
2558 Antwoorden / 14 Vragen
0

@mahadma,

Er gaat iets stuk aan de telefoon, waar waarschijnlijk een jaar garantie op zit. Nu is de schade niet veroorzaakt door foutief handelen, daarnaast heb je een verzekering. Zeer waarschijnlijk zat er nog gewoon garantie op en had de verkoper de telefoon gewoon moeten laten maken, wel of geen verzekering.

Valt het buiten de garantie, en staat in de voorwaarde dat bij herstel er een eigen risico is van €55,-- dan staat de verkoper in zijn recht.

door mahadma - 4 sep. 2011 om 21:37
9064 Antwoorden / 45 Vragen
0

@pino,

ik heb alleen niet vermeld dat er een garantie termijn van toepassing zou kunnen zijn. Maar juist door te zeggen, ga naar je leverancier als je garantie wilt hebben, stuur hem niet zelf op. Ik denk (weet ik dus niet zeker) dat de telefoon direct volgens de verzekering behandeld is en niet via een garantietermijn.

nb
door nbw - 5 sep. 2011 om 02:46
521 Antwoorden / 24 Vragen
0

Garantie is een getraind vies woord bij al die snelle verkoopwinkels. Ja extra garantie erbij verkopen levert bonus op. In jouw geval en in vele gevallen is de wet heel helder. De verkopende winkel moet garantie geven en moet bij schade aantonen dat de koper het gekochte niet volgens instructies heeft gebruikt. En dat voor zolang de gemiddelde levensduur van het apparaat maar tenminste 1 jaar.

Heb je dus schade dan je met aankoopbewijs of herstel eisen(kostenloos) of geld terug of een gelijkwaardige vervanging.

Laat je niet afbluffen. En dien meteen een klacht in bij instanties. Dat werkt weliswaar heel langzaam maar bij maar 2 klachten worden ze daar nooit wakker en blijft deze verkoopterreur een commercieel aantrekkelijk concept.

door pino123 - 5 sep. 2011 om 16:39
2558 Antwoorden / 14 Vragen
0

@mahadma,

Dat ben ik idd met je eens, de leverancier had de telefoon moeten opsturen. Dit is door TS zelf gedaan. Wat ik vreemd aan het verhaal vind, is dat de telefoon wel naar de leverancier is teruggestuurd en niet naar TS. Zo kunnen ze als leverancier wel alles stellen.

door simonlebon - 11 okt. 2011 om 00:35
51 Antwoorden / 1 Vragen
0

Helaas lees ik onderaan bij de TS "Als eigen ondernemer vind ik dit zeer slecht"

Hieruit trek ik de conclusie dat matera een zakelijke overeenkomst heeft gesloten. Dan geldt het consumentenrecht niet.

Maar het lijkt mij dat er op de factuur melding is gemaakt van garantie, of de fabrieksgarantie (vaak bijgevoegd in de doos) is van toepassing.

De telefoon had gestuurd moeten worden naar degene waarmee de verkoopovereenkomst is aangegaan.

Maar alles is nog niet verloren, de winkel heeft je namelijk gestuurd naar een ander, dat hadden zij niet mogen doen. Je kunt de winkel voor het blok zetten: herstel onder garantie (en dat is dus ZONDER kosten) oontbinding van de koopovereenkomst, omdat de winkel in gebreke is. De in gebreke stelling schriftelijk (email is dat ook) sturen.

Probleem is dat je het toestel bij een abonnement hebt verkregen, maar het toestel heeft ook een prijs wanneer je hem zonder abonnement zou aanschaffen. Deze prijs moet je hanteren bij de ontbinding. De winkel kan wel een redelijke vergoeding krijgen voor de periode dat je het toestel normaal hebt kunnen gebruiken.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

angel86 - 19 jun. 2019 om 06:39
Winkels & webshops

Onlineshopping59

Ik heb een bestelling ontvangen van onlineshopping59 maskers.
Dit pakletje heb ik direct retour afzender gedaan.
Het bedrijf heeft het pakketje ontvangen alleen buiten de termijn van 14 dagen.
Onlineshopping wil nu dat ik €149-, betaal terwijl het bedrijf het product in bezit heeft.
In de brief word gedreigd met beslaglegging op me bankrekening
Wat moet ik doen?
... Lees meer

boneka - 19 okt. 2019 om 00:10
Geldzaken & recht

Bol.com blokkeert cadeaubonnen!!

Nooit eerder meegemaakt dat dit kon, maar het is echt zo. Bol.com kan jouw cadaubonnen blokkeren zonder vooraf enige uitleg te geven. Inmiddels weet ik waarom, maar of dit zomaar mag? Ben al lang klant van Bol.com en heb ik de loop van de jaren best wel eens een bon gekregen. Om uiteenlopende redenen. Nu zijn mijn laatste twee cadeaubonnen geblokkeerd. Na lang klagen kwamen ze met een antwoord. Ze ... Lees meer

Br
Brugbelg - 18 okt. 2019 om 12:32
Huishouden & energie

Gasverwarming versus elektrisch (airco-) verwarmen

Recent heb ik airco laten instaleren.  Is het prijsvoordeliger in de tussenseizoenen (lente / herfst) bij te verwarmen met de CV of elektrisch via de airco? Lees meer