akkefiet
door akkefiet Jul 7, 2007 om 12:11
Computers & telefonie

Energiezuinige PC

Hallo mensen,

Ben me aan't orienteren op een nieuwe PC omdat mijn "oude" (met AMD Athlon 1800) niet lekker omgaat met videobewerking.
Maar die nieuwe moet wel zo energiezuinig mogelijk zijn.
Wie heeft er tips?

Vrgr. AF

1907 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 7, 2007 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

energiezuinige pc bestaat niet echt meer tegenwoordig. Hoe hoger de eisen en zeker met videobewerking zal het zeker niet minder worden.

mijn manier van energiebesparen is geweest een aanschaf van een snelle laptop. De pc de deur uit gedaan , deze was de grootste energie verslinder tov de laptop.

Laptop is Dell inspiron 6400 met alle toesters en bellen ( dual processor op 2 GHz )

Hiermee heb ik zelf een hoop energie bespaart en kan er volledig videobewerking mee uitvoeren de komende jaren

Dus mijn advies : denk eens aan een laptop

labswans

ve
door verwijderd - Jul 7, 2007 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Labswans

Bedankt voor deze tip, is zeker het overwegen waard.
Zou je (bij benadering) aan kunnen geven wat het verschil aan energieverbruik is t.o.v. een gelijkwaardige desktop?

Vrgr. AF

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Jul 7, 2007 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee, dat kan ik zelf niet inschatten. Het is de combinatie pc + beeldscherm (17 of 19 inch )+ eventueel speakerset ( 5.1 o.i.d. ). Bij veel gebruik elke dag van het systeem zal er veel stroom worden gebruikt. Ik gebruik nu de laptop bijna dagelijks en heb hem nu een jaartje. een besparing van 10-15 % op stroomverbruik is haalbaar, Zelf zit ik op 20% op dit moment maar daar bespaar i knog op andere dingen in het huis van stroomvreters.

labswans

ve
door verwijderd - Jul 7, 2007 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://tweakers.net/nieuws/39348/Details-over-stroomverbruik-dual-core-Pentium-M-update.html

http://tweakers.net/nieuws/45177/Intel-lanceert-Clovertown-quadcores.html

ve
door verwijderd - Jul 7, 2007 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@richard

Dank voor de tips.
Dacht ik er makkelijk vanaf te komen zonder "ik kan googelen" maar het blijkt dus toch een hele uitzoekerij te zijn......
Waar blijven de energielabels voor PC's?

Vrgr. AF

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Jul 7, 2007 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk dat stroomverbruik ge-O.H.

Schakel de computer gewoon helemaal uit (tussenschakelaar) als je hem m/v niet gebruikt. Bij sommige mensen staat dat ding de hele dag te draaien zonder dat ze er wat mee doen. Wat willen we een zuinige computer om continue on-line te zijn (zonder dat de kosten oplopen) of gewoon inschakelen als we hem m/v willen gebruiken?

Is dit probleem ingegeven door de zorg voor het klimaat of onze portemonee? In het 1e geval kan ik me andere oplossingen voorstellen (zet een windmolen op je dak etc.) in het 2e geval is een selectief gebruiken de oplossing.

Kijk ook eens naar alle adapters die aangesloten zijn en continue stroomverbruiken en ga niet mieren...... op de vierkante cm.

7-7-7 is dus actueel, groeten Harrie

ve
door verwijderd - Jul 7, 2007 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn wel degelijk energiezuinige pc's, wat dacht u van de barebone's.
Vaak kleine zuinige en stille pc's voor gebruik in de woonkamer, voor multimediatoepassingen.
Heb er hier een staan van ASUS  met een voeding van 200Watt.
Ook laptops zijn zuinig, ook al omdat zij vaak gebruik moeten maken van een accu.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2007 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een energie zuinige pc is een utopie. De voeding 300 tot 400 watt is nodig om alle hardware te voeden als die daadwerkelijk gebruikt worden, denk dan aan cd/dvd recorders. Omdat de het een geregelde voeding betreft zal deze in rust, als de recorders niet gebruikt worden minder gebruiken. Een laptop is voor het millieu nog schadelijker en levert geen besparing op. Kapotte batterijen lange oplaad tijd en levensduur.

Ronny.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2007 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Professionele beeldbewerkers gebruiken vaak een apple
De laptops en "gewone' computers van apple hebben heel goede beeldschermen. Natuurlijk is een laptop het zuinigst met stroom. Tenslotte moet hij ook op een accu kunnen werken.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2007 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@ een ieder bedankt voor de reacties

Mijn oog is (voorlopig) gevallen op een desktopsysteem met Intel E6420 (65 Watt).
Van de rest van het systeem, zoals de videokaart, zijn de wattages moeilijk te achterhalen, dus maar hopen dat het verbruik meevalt.
Toch een kwestie van zelf met gezond verstand met het apparaat omgaan, zoals energiebeheer inschakelen en een stekkerdoos met schakelaar.

@ Richard  Mijn oude systeem upgraden wordt te lastig vanwege de verouderde socket A. Bovendien hou ik nu nog een pc over waar ik iemand die niet te hoge eisen stelt weer blij mee kan maken.

Vrgr. AF

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Jul 17, 2007 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

AMD levert de socket AM2 Athlon 64X2 t/m de 4800+ in een 65 watt variant, kosten ongeveer 150 euro.

Intels Core 2 Duo zuigt als ik het goed heb ongeveer 90 watt, evenals de oudere celerons. de oudere pentium 4's trekken ruim 100 watt.

Hoeveel de nieuwste Core 2 Quad's trekken weet ik niet precies, maar ik heb begrepen dat die relatief gezien iets zuiniger zijn dan de core 2 duo's.

Erg veel valt er dus inderdaad niet te bezuinigen, zeker niet als je flinke prestaties wil met videobewerking.

Maar een upgrade naar een athlon 64 x2 65 watt lijkt mij je beste optie, die zijn niet duur, handelen video bewerking prima af, gebruiken de minste stroom, enz enz.

doe ook een beetje voorzichtig met interne apparaten: een losse videokaart trekt vaak meer dan 100 watt! iedere harddisk die je erin plaatst zo'n 15 watt.

zorg ook voor een ruim voldoende koeling/ventilatie, je pc wordt iets minder stil, maar da's altijd nog beter dan de absolute stilte van een door oververhitting geplofte pc.

succes!

Richard Faas