pavoordf
door pavoordf Apr 13, 2012 om 14:24
Computers & telefonie

Ervaringen met glasvezel

Binnenkort wordt er bij ons in de wijk glasvezel aangelegd wanneer tenminste 30% van de bewoners overstapt. Op dit moment is voor breedband alleen UPC een optie. Momenteel heb ik een 3-in-1 pakket bij UPC met wat extra's (2e lijn voor mijn vrouw haar praktijk en onbeperkt bellen voor 2 lijnen in Europa. Buiten Nederland wordt wel 10 ct starttarief gerekend)

De stap naar glasvezel vind ik vooral interessant omdat daarmee eindelijk concurrentie voor de monopolist UPC ontstaat. Omdat het aanbod van de verschillende providers niet duidelijk is (vanwege de extra's) heb ik alle providers een mailtje gestuurd om te kijken wat een glasvezelabonnement me gaat kosten. Bij UPC heb ik een vergelijkbare vraag gesteld, omdat ik mijn huidige pakket al zo'n 5 jaar heb en er mogelijk nu voor mij interessantere pakketten bestaan. Helaas is de huidige stand van zaken dat zowel bij UPC als bij de glasvezelproviders ik per maand zo'n €75 kwijt ben voor een vergelijkbaar pakket (niet qua snelheid, maar aantal zenders op TV en vrij bellen). Er blijven verschil in detail zitten. Bv vrij bellen op glasvezel alleen voor Nederland of Benelux, ipv Europa. Wel biedt KPN als extra vrij bellen naar mobiel maar heeft dan weer als nadeel dat geen analoge TV wordt ondersteund en nummerportering van maar één telefoonnummer (analoog vind ik nog steeds interessant omdat ik dan zonder extra kosten in meerdere kamers TV kan blijven kijken)

UPC kon het niet laten om glasvezel zwart te maken met:

De diensten die UPC levert hebben een aantal grote voordelen ten opzichte van providers die enkel glasvezel gebruiken. Een aantal belangrijke nadelen van glasvezel zijn:

-Glasvezel is erg duur. De tijdelijke kortingen lijken aantrekkelijk, maar u betaalt al snel € 200,- tot € 300,- meer dan u betaalt voor een vergelijkbaar pakket bij UPC.
-Ook de extra diensten zijn bij glasvezel vrijwel altijd duurder dan bij UPC.
-Met glasvezel heeft u ook binnenshuis nieuwe bekabeling nodig. Het digitale tv-signaal kan namelijk niet via wifi of over de huidige coaxkabel.
-De producten van nieuwe glasvezelpartijen zijn vaak nog niet volledig doorontwikkeld

Ik heb daarop geantwoord dat er ook op de diensten van UPC best het een en ander af te dingen valt, nl:
- Ik heb een mediabox die in standby 18 Watt verbruikt
- de kwaliteit van de telefoon is achteruit gegaan toen we over moesten stappen op VOIP
- de monteur die we aan huis kregen om een probleem met de mediabox op te lossen was duidelijk incompetent. Het enige wat hij kon was een aantal standaard dingen vervangen, onafhankelijk of dit de oorzaak kon zijn van mijn problemen. Vanwege de warme mediabox die regelmatig resette heb ik een nieuwe antennedoos gekregen en een nieuwe passieve breedbandsplitter (vorig jaar door UPC geplaatst)

Behalve dat ik even wat frustratie over UPC kwijt moest, ik krijg namelijk jeuk wanneer een bedrijf anderen probeert zwart te maken ipv op eigen sterkten te proberen klanten te krijgen of te behouden, wil ik graag weten of iemand ervaring heeft met glasvezel?

28822 11 Rapporteer

bu
door bulletje12 - Apr 14, 2012 om 13:03
11 Antwoorden / 3 Vragen

Sinds kort hebben wij glasvezel een geweldige uitvinding je downloads gaan vele malen sneller, Wat betreft UPC deze organisatie is doet alles goed en wij zien dat allemaal verkeerd. Bij ons in het dorp zijn alle gezinnen haast van UPC overgestapt naar iemand anders die wel glasvezel aanbied.
Wij hebben jaren naar slecht beeld zitten kijken slechte telefoon en internet verbinding, nooit werd er wat aan gedaan. En nu, nu er glasvezel aangelegd gaat worden is alles mogelijk, UPC is in rap tempo bezig om alles aan te passen helaas te laat voor UPC.

Jaren geleden ben ik al gestopt met het gebruik van UPC als aanbieder van TV en Internet want zo werd er gezegd door UPC er zou bij mijn thuis nooit een goede verbinding kunnen komen omdat er aardstralen door het huis liepen, hiervoor zijn twee monteurs twee dagen bezig geweest, wat een dombo's

ge
door geeta21 - Apr 20, 2012 om 12:34
69 Antwoorden / 30 Vragen

Ik heb ook een pakket
van upc
met alles er in ,ook gratis bellen in heel europa. Ik betaal 59 euro per maand. Ik ben zeer tevreden! Soms een storing maar wat werkt perfect?

jo
door jorisw - Apr 20, 2012 om 12:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Uhmmm, volgens mij biedt UPC (nog) geen glasvezel tot in de meterkast....

Al weten ze het op hun website mooi te verwoorden om niet te laten blijken dat ze alleen maar koper bieden:

"UPC heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in haar netwerk, dat inmiddels vrijwel geheel uit glasvezel bestaat. Zelfs het laatste stukje UPC-kabel, de aansluiting op uw huis, is volledig klaar voor de toekomst (onderzoek TNO voor het Ministerie van Economische Zaken, februari 2010). Voor de komende 10 jaar is er daarom geen enkele noodzaak om tot in de woning glasvezel aan te leggen."

Met dat "zelfs het laatste stukje UPC-kabel" proberen ze te verhullen dat dat gewoon koper is...

mayonaise
door mayonaise - Apr 21, 2012 om 16:43
33 Antwoorden / 1 Vragen

upc levert geen glasvezel!....
hier de link http://www.pclooptvast.nl/klaar-voor-de-toekomst-met-glasvezel/

daar staat uitgebreid verteld over het glasvezel hoe het wel zit met UPC.
providers op glasvezel zijn sowieso goedkoper dan upc in vergelijking

gr mayonaise .

ti
door timfelix - Apr 21, 2012 om 17:05
270 Antwoorden / 13 Vragen

Het vervelende van UPC is dat ze het "Fibre power" noemen, waardoor je denkt dat ze glasvezel aanbieden, helaas is dat niet zo. Dat terzijde.

We hebben nu van KPN glasvezel en ik moet zeggen dat dat wel een uitkomst is. We halen hogere snelheden, bij UPC was het 90Mb/10Mb, waar het nu 110Mb/100Mb is. Dit zijn de echte snelheden die we halen en niet de opgegeven snelheden.

Verder moet ik wel zeggen dat de UPC box voor tv soepeler werkt, de KPN box is heel erg traag. Over telefonie kan ik weinig zeggen, dat gebruik ik nog amper.

pavoordf
door pavoordf - Apr 21, 2012 om 17:09
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=mayonaise schreef op zaterdag 21 apr 2012, 16:43]upc levert geen glasvezel!....
hier de link http://www.pclooptvast.nl/klaar-voor-de-toekomst-met-glasvezel/

daar staat uitgebreid verteld over het glasvezel hoe het wel zit met UPC.
providers op glasvezel zijn sowieso goedkoper dan upc in vergelijking

gr mayonaise .
UPC gebruikt al langer glasvezel in zijn netwerk, echter niet tot aan de meterkast. Dat was mijn vraag niet. Ik ben benieuwd naar de ervaring met glasvezel. Ik heb alle aanbieders op glasvezel om een offerte gevraagd voor een pakket dat vergelijkbaar is met het pakket dat ik nu bij UPC heb. Ik heb nagenoeg alle aanbiedingen binnen en die komen uit op €75,= met een marge van 5%. Bandbreedte is voor ons niet het belangrijkste argument.

mayonaise
door mayonaise - Apr 21, 2012 om 17:36
33 Antwoorden / 1 Vragen

misschien een tip: kpn levert 06 bellen gratis bij onbeperkt bellen. (15 euro)
de andere providers niet.
kpn levert geen analoog signaal, obn en lijbrandt etc.. weer wel.

bel je nooit? zou ik geen kpn nemen..

geen idee of je dat wist maar voor de kosten pm kan het wel prettig zijn.

fijn weekend

pavoordf
door pavoordf - Apr 21, 2012 om 17:44
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=mayonaise schreef op zaterdag 21 apr 2012, 17:36]
misschien een tip: kpn levert 06 bellen gratis bij onbeperkt bellen. (15 euro)
de andere providers niet.
kpn levert geen analoog signaal, obn en lijbrandt etc.. weer wel.

bel je nooit? zou ik geen kpn nemen..

geen idee of je dat wist maar voor de kosten pm kan het wel prettig zijn.

fijn weekend

Bij het oude UPC pakket dat ik heb, is onbeperkt bellen inbegrepen en geldt ook zonder extra kosten voor de 2e lijn. Onbeperkt bellen geldt niet voor 06 nummers, maar wel voor Europa (waar dan weer wel een starttarief wordt gerekend)

ge
door geenpoen - Mar 5, 2014 om 15:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

UPC internet is een ramp. Ze verkopen 150 mbit snelheid. Je mag blij zijn als je 30 haalt.

Het is zonde van je geld.

pi
door pieterwolters - Mar 5, 2014 om 16:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Is die 20 mbps gemeten met een PC direct op de UPC modem (via een kabel) of via wifi?

zoekster
door zoekster - Mar 5, 2014 om 16:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mayonaise schreef op zaterdag 21 apr 2012, 17:36]
misschien een tip: kpn levert 06 bellen gratis bij onbeperkt bellen. (15 euro)
de andere providers niet.

Dat doet UPC ook. Als ik @pavoodf was zou ik dat dan nog even nakijken, want bij een onbeperkt bellen abo moet ook naar mobiel bellen inbegrepen zijn.

Voor de snelheid van UPC blijkt er een enorm verschil in meting per browser kwam ik achter. Bij Chrome haal ik (volgens de snelheidsmeter van UPC) 20 bij Firefox 60 en bij IE 85. Geen idee waarom. Ook na nieuwe installatie van besturingssysteem bleven die verschillen.
Aan de draad overigens. Wifi is hopeloos, maar ik heb aardig wat buren die ook meesnoepen van het wifikanaal.