snowgirl
door snowgirl Jul 16, 2012 om 08:39
Computers & telefonie

Extern harde schijf

mijn laptop moet weg voor de hardware..nu werd me verteld dat ik dan kans heb dat ik al mijn foto,s kwijt ben.

Nu ben ik op zoek naar een extern harde schijf, waar ik veel foto,s op kwijt kan

hoe kan ik het beste filteren?
want je heb zoveel keus
wie heeft ervaring hiermee..
goede en slechte

ik heb wel kleine usb stickies,
maar na 100 foto,s staan zo,n stick vol

19869 16 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Jul 16, 2012 om 08:58
842 Antwoorden / 1 Vragen

Als je hem alleen gebruikt voor backup, zou ik gewoon een zo goedkoop mogelijke aanschaffen. Afhankelijk van hoeveel data je wilt bewaren, zijn ze er al vanaf 50 euro (voor 320 GB).

snowgirl
door snowgirl - Jul 16, 2012 om 09:08
89 Antwoorden / 46 Vragen

ik zie ze ook van 1 of 2 TB
hoeveel kan ik dit vergelijken?

het is gewoon als ik foto,s heb gemaakt
ze niet op mijn laptop hoef te houden
en idd altijd handig als de laptop crast
dat ik ze altijd save heb

naitsoezn
door naitsoezn - Jul 16, 2012 om 09:25
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=snowgirl schreef op maandag 16 jul 2012, 09:08]ik zie ze ook van 1 of 2 TB
hoeveel kan ik dit vergelijken?

het is gewoon als ik foto,s heb gemaakt
ze niet op mijn laptop hoef te houden
en idd altijd handig als de laptop crast
dat ik ze altijd save heb

Als je alleen foto's wilt bewaren, kun je (grofweg gezegd) op een harde schijf van 320 GB tussen de 50.000 en 100.000 foto's opslaan... Als je een schijf van 2 TB hebt, dan ga je al bijna richting de half miljoen foto's. Ik weet natuurlijk niet hoeveel foto's je hebt, maar ik zou dus zeggen dat voor alleen foto's een harde schijf van 320 GB wel genoeg is ;-).

Als je (nu of in de toekomst) ooit filmpjes wilt gaan backuppen, en je budget laat het toe, dan zou ik zeker voor eentje van 1 of 2 TB gaan.... Het hangt er een beetje vanaf wat je budget is..

hk_mr308
door hk_mr308 - Jul 16, 2012 om 09:26
146 Antwoorden / 2 Vragen

Het idee van een backup werkt alleen als je de foto's OOK op je laptop laat staan, anders heb je er niet veel aan. En ik zou voor een 2 TB kiezen, aangezien je hier maar 20 euro meer voor betaald dan voor 1 TB, en je dan dubbel de ruimte hebt.

Maar nogmaals: Laat de data ook op uw laptop staan, een externe hardeschijf kan ook kapot gaan zonder waarschuwing en dan kan uw data verloren zijn. Zorg ervoor dat u uw data altijd op minimaal 2 verschillende plaatsen bewaard, en waarde volle data op 3 plaatsen. Zo weet u zeker dat u eigenlijk altijd over uw data kan beschikken.

U kunt bijvoorbeeld foto's die ook echt waardevol zijn op een DVD branden, en op de externe hardeschijf zetten. Op een DVD passen namelijk ook veel foto's ( afhankelijk van uw camera kan dat tussen 500 en de 1000 inzitten. ) U heeft dat de DVD's als back-up. Want als de hardeschijf per ongeluk valt dan kan deze meteen kapot zijn. ( gebeurd wel eens ;) )

hk_mr308
door hk_mr308 - Jul 16, 2012 om 09:28
146 Antwoorden / 2 Vragen

@ mezelf, dat geld dan natuurlijk voor als uw laptop terug komt ;) want hij gaat nu eerst leeg gemaakt worden door het bedrijf wat uw laptop hersteld ;)

gsm
door gsm - Jul 16, 2012 om 09:35
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een externe 2.5 inch schijf van 500 MB zal meestal wel voldoende zijn voor de foto's.
Voor ongeveer €65,- heb je zo'n 2.5 inch schijf met 500 MB. Je kunt ook 320 MB kopen vanaf ongeveer €55,-

Opm.
1 TB is gelijk aan 1000 MB.
De grootte die Windows aangeeft is altijd een stukje minder, omdat Windows de grootte anders berekend met eenheden van 1024 Bytes ipv 1000.

snowgirl
door snowgirl - Jul 16, 2012 om 09:39
89 Antwoorden / 46 Vragen

ik ik mijn foto,s meestal op mijn laptop staan en op stickies

maar omdat ik bijna 20 stickies heb, is het handiger dat ik een extern harde schijf aanschaf
ik wist dit toen nog niet, anders had ik dit gelijk gedaan.

de laptop komt helmaal kaal terug, dus idd ben ik alles kwijt wat op mijn laptop staat

meestal druk ik de leukste foto,s wel af
maar is toch altijd handig als je wat bewaard om een boek van te maken of foto,s te bewerken

bedankt voor de tip
en het kostenplaatje is natuurlijk niet geheel onbelangrijk
maar hier zag ik een extern harde schijf staan voor 200euro
voor 2TB bij foto klein van samsung
maar door omstandigheden van vorig jaar in China met die kerncentrale zijn die van samsung het dubbele geworden in de kosten
en dat vind ik dan zonde om uit te geven
begrijp je..

naitsoezn
door naitsoezn - Jul 16, 2012 om 09:47
842 Antwoorden / 1 Vragen

De prijzen op internet zijn ongeveer:
- vanaf 55/60 euro voor 500 GB;
- vanaf 85/90 voor 1 TB;
- vanaf 105/110 voor 2 TB.

Met die prijzen in je achterhoofd kun je op zoek gaan naar een harde schijf binnen je budget... Maar 200 euro voor eentje van 2TB zou ik lekker laten liggen ;-)

snowgirl
door snowgirl - Jul 16, 2012 om 10:27
89 Antwoorden / 46 Vragen

en waar is handig dat ik deze aanschaf? saturn??
bol.com ??

en van welk merk?? ervaringen??

it
door its me - Jul 16, 2012 om 13:08
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=snowgirl schreef op maandag 16 jul 2012, 10:27]en waar is handig dat ik deze aanschaf? saturn??
bol.com ??

en van welk merk?? ervaringen??[quote=snowgirl schreef op maandag 16 jul 2012, 10:27]en waar is handig dat ik deze aanschaf? saturn??
bol.com ??

en van welk merk?? ervaringen??

Het maakt niet zo veel uit waar je het koopt ,ik heb er twee ( Samsung) nooit geen problemen ,je hebt ze ook met aparte stroom voorziening en zonder die zijn wat makkelijker mee te nemen.

ltmvz
door ltmvz - Jul 16, 2012 om 13:40
949 Antwoorden / 18 Vragen

@gsm: u zegt "1 TB is gelijk aan 1000 MB." Moet dat niet zijn 1 TB is gelijk aan 1000 GB?

hk_mr308
door hk_mr308 - Jul 16, 2012 om 13:54
146 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ltmvz schreef op maandag 16 jul 2012, 13:40]@gsm: u zegt "1 TB is gelijk aan 1000 MB." Moet dat niet zijn 1 TB is gelijk aan 1000 GB?
Spel foutje van GSM, aan de hand van zijn overige reacties kunnen we opmaken dat dit een foutje is, de kennis zit er wel ;) en een echte TB is 1024 GB. ;)

gsm
door gsm - Jul 16, 2012 om 15:32
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=ltmvz schreef op maandag 16 jul 2012, 13:40]@gsm: u zegt "1 TB is gelijk aan 1000 MB." Moet dat niet zijn 1 TB is gelijk aan 1000 GB?
Bedankt voor de correctie.
Toch iemand die goed leest blijkbaar. Dit was een test ;) zullen we maar zeggen.
Natuurlijk bedoelde ik een schijfgrootte van 500 GB en 1 TB = 1000 GB, maar het was nog vroeg en ik zat nog half te slapen, denk ik. Ik stam bovendien nog uit de KB tijd met 360 KB floppies en heb dus moeite met al die enorme getallen.

gsm
door gsm - Jul 16, 2012 om 15:49
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Om het goed te maken eens even proberen of ik nog kan rekenen...

Voor hardeschijf fabrikanten is 500 GB gelijk aan 500.000 MB, of 500.000.000 KB of 500.000.000.000 Bytes

Microsoft zal bij een schijf van 500 GB echter aangeven dat de schijf slechts 466 GB of netto zelfs nog iets kleiner is.

Rekenvoorbeeld Microsoft Windows:
500.000.000.000 Bytes gedeeld door 1024 is 488.281.250 KB.
488.281.250 KB gedeeld door 1024 is 476.837 MB
476.837 MB gedeeld door 1024 is 466 GB

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 17, 2012 om 14:37
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Externe HD's gaan, als ze stuk gaan vaak binnen de 2 maanden, dus zorg echt, zoals eerder geopperd, je ze nog ergens anders hebt staan

Aangezien het om foto's gaat, zou ik wel een van de betere merken kopen, zoals bijvoorbeeld WD of Samsung

Hier heb ik ook de foto's op 2 verschillende externe HD's staan (1,5 en 2 tb) Eens in de zoveel tijd zip ik de foto's over het hele jaar in en zet die op de andere schijf (uiteraard zonder compressie :-)). Het kost tientallen gb's aan extra ruimte, maar hopende zo dat het nooit mis gaat..

snowgirl
door snowgirl - Jul 19, 2012 om 10:53
89 Antwoorden / 46 Vragen

bedankt voor alle info..

ik heb een extern harde schijf gekocht van
WD My passport essential 500GB

super hoor!! ik was al bang dat deze niet veel kwijt kon,
maar ik had een groot bestand van foto,s en dat was maar 3 GB
hahahaa lachen!! 3GB van de 500GB

ook bedankt voor de tip dat ik ze altijd elders nog extra moet hebben staan
want tja alles kan verloren gaan

maar ik heb leuke foto,s al af laten drukken en dan op een usb stickie( heb ik zo,n 20 sticks van) en nu een extern harde schijf...