vladja
door vladja Jul 16, 2007 om 16:42
Computers & telefonie

Externe harde schijf

Kan ik een externe harde schijf meenemen in het bagageruim van het vliegtuig i.v.m. de temperatuur en druk?

De laptop gaat mee in de cabine i.v.m. het scherm.

Vladja

3685 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja die schijf kan er wel tegen. wel zorgen dat hij goed schokbestendig is ingepakt.
De grootste kans op schade is bij stoten, andere krachten van buitenaf geven geen kans op schade.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja

Geen antwoord op je vraag maar heb je aan online opslaan van bestanden gedacht? Dan heb je een "virtuele" HD waar je ook bent. Ben je wel afhankelijk van internetverbinding natuurlijk.

Vrgr. AF

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Vladja,

Kan alles niet in de laptop tas mee genomen worden? Wij hebben een tas die je groter kan maken. Binnenin zitten extra vakken voor extra zaken. Doe je daar wat in dan wordt de tas iets dikker. Of doe je harde schijf in een kleine fototas, zo een die je om je nek kan hangen. Ik denk dat je het beste af bent met al je computer zaken in de handbagage. Kan er in principe niets kwijt raken. En in je hand of om je nek is moeilijk mee graaien voor het dieven tuig.

Prettige reis, Poltol

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Seagate geven ze voor een bepaalde schijf de volgende environmental waardes voor schijven die uit staan:

Hoogte:  van -1000 tot 40000 voet
Temp:    van -40 tot 70 graden Celsius
Vocht:    van 8 tot 90%

De meeste bagageruimtes in vliegtuigen komen niet buiten deze specs. U kunt de schijf dus rustig in het bagageruim meenemen.
Zorg in de bagage wel voor een dikke schuimlaag (minimaal 5 cm dik) rondom de hardeschijf en doe dat geheel in een stevige kartonnen doos.

Eventueel in de handbagage (zonder beschermende verpakking) zelf erg voorzichtig zijn en uiteraard harde schokken voorkomen.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Jul 17, 2007 om 01:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn advies:

Neem de hd niet mee in de bagageruimte.

Een hd kan niet goed tegen schokken.

Ook al verpak je die goed, als er met de koffer wordt gesmeten, dan hebben de koppen toch wel wat te lijden.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2007 om 08:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Vladja,

Wat temperatuur en druk betreft zal het zo'n vaart niet lopen. Een
harde schijf kan best wel wat hebben (zeker in 'ongebruikte' toestand).
Maar als ik af en toe zie hoe er met koffers 'gesmeten' wordt, dan zou
ik daar toch niet graag mijn externe harde schijf in hebben zitten.

Gaat het om opslagruimte die je mee wil nemen of heb je daar programma's op staan die je nodig hebt? Kun je niet gewoon ruimte op je harde schijf in je laptop vrijmaken?

Als
je hem dan toch beslist mee wil nemen, dan zou ik de casing en
bekabeling in de koffer stoppen en de harde schijf zelf in de
handbagage. Zó groot zal die harde schijf niet zijn dat dat een
probleem is.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jul 17, 2007 om 08:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat om heel veel te nemen foto's. Met een grote laptop, digitale camera, lenzen (wegens risico op condensvorming in cabine) etc. zit je zo op de max. 8 kg handbagage.

Dus heeft mijn zoon de schijf gedemonteerd. Goed idee. Bedankt.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 17, 2007 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het alleen om opslag van foto's gaat zou je natuurlijk ook gewoon wat lege DVD schijfjes kunnen meenemen. (als er een brander in de laptop zit tenminste) Desnoods twee verschillende merken en alles twee keer branden voor de zekerheid. Scheelt een hoop gewicht en is, lijkt me, toch minder kwetsbaar. Je zal net zien dat je op de laatste dag van je vakantie de harde schijf uit je handen laat vallen, daar moet je toch niet aan denken.
In ieder geval , veel plezier.

Freya