marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 10:01
Computers & telefonie

Firefox als standaard browser

Beste Forumleden ,

Ik heb in Windows 8.1 , FF als standaard browser ingesteld , maar er zijn nog apps die openen op het bureaublad met IE .
Programma als standaard instellen , en selecteren standaard wat met dit programma word geopend is allemaal aangevinkt .

Hoe krijg ik dit veranderd ?

5196 17 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2018 om 10:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo marita5,

Neem aan dat dit gebeurd is:

Firefox als standaard web browser

Firefox
  1. Klik in het Firefox venster op Firefox en selecteer Opties.
  2. Selecteer Geavanceerd.
  3. Klik op Algemeen.
  4. Klik op Nu Controleren.
  5. Selecteer Ja om Firefox als je standaardbrowser in te stellen.

marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 10:43
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 ,  FF als standaard browser is ingesteld ..

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2018 om 10:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Met een aangepaste snelkoppeling opent u een specifieke website eenvoudig met een webbrowser naar keuze.

Hier staat het voor IE maar je kunt dit aanpassen naar FF lijkt me:
https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/specifieke-website-openen-met-internet-explorer-21475/

marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 10:46
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 , bedankt , maar dit is een omweg , dan moet je voor een aantal sites snelkoppelingen op het bureaublad plaatsen , of begrijp ik dit verkeerd?

edrick3
door edrick3 Jul 17, 2018 om 10:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee, dat begrijp je goed.;-)
Geef eens een voorbeeld van iets dat in IE opent ipv met FF

marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 10:55
11495 Antwoorden / 15 Vragen

edrick3 , dit zijn apps die op het startscherm staan ( dus de tegels ) bv : mijn ziggo

edrick3
door edrick3 Jul 17, 2018 om 12:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen
edrick3
door edrick3 Jul 17, 2018 om 12:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als je dat doet kun je de bestaande tegels toch verwijderen?

marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 12:24
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Dank u wel , ik heb het gelezen , ik denk dat ik het maar zo laat , is een rompslomp .

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 17, 2018 om 10:46
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo @marita5,
waarschijnlijk de IE apps vervangen door snelkoppelingen via FireFox.
https://support.mozilla.org/nl/kb/bureaubladsnelkoppeling-website-maken

marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 10:57
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@sjoppie , bedankt voor uw reactie , maar zoals ik al aan @edrick3 liet weten , moet ik voor iedere site een snelkoppeling op het bureaublad maken.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 17, 2018 om 11:02
7156 Antwoorden / 3 Vragen

De bladwijzers van FireFox een optie?

marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 11:04
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Is een optie , maar het zijn ook de apps die op het startscherm staan , als ik daar op klik kom ik weer uit bij het bureaublad, opent met IE .

sjjoppy
door sjjoppy Jul 17, 2018 om 11:14
7156 Antwoorden / 3 Vragen

IE is een browser die bij Windows hoort, het is mogelijk dat deze daarom in zicht blijft en moeilijk te negeren is.

marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 11:19
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Oh , heeft u dit ook bij Windows 10 ?

sjjoppy
door sjjoppy Jul 17, 2018 om 11:26
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, ik heb in W10 ook IE maar gebruik Edge die de hoofdbrowser is.

marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 11:36
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Dwz dat als u een pagina opent dit automatisch Edge is , en niet IE

sjjoppy
door sjjoppy Jul 17, 2018 om 11:38
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat is zo.

marita5
door marita5 - Jul 17, 2018 om 11:02
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zie nu dat bij koppelingen voor een programma instellen , IE is aangevinkt , maar daar kan ik de vinkjes niet weghalen .

sjjoppy
door sjjoppy Jul 17, 2018 om 11:47
7156 Antwoorden / 3 Vragen
marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 11:55
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@sjoppie , bedankt voor het helpen , maar bij mij staat achter het doel dit : "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" er staat verder niks achter . Ook als ik de url van een site erachter toevoeg , krijg ik de melding doel is niet juist , controleer het pad .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 17, 2018 om 12:24
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Let op dat ondanks het instellen van Firefox als standaard er altijd toepassingen zijn die dan toch met I.E.e of google (via Firefox) worden geopend.

marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 12:26
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gerritaltena , bedankt voor uw reactie , daar ben ik inmiddels ook achter gekomen .

edrick3
door edrick3 Jul 17, 2018 om 12:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, dat is nu net het probleem. ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 17, 2018 om 16:06
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, ik had die ervaring al langer. Nog een tip: als ik bijv. ccleaner benut blijkt dat I.E. soms open staat (en gesloten moet worden door ccc) terwijl ik het niet heb benut. Nog een tip: bij de laatste cccleaner free versie komt ongemerkt/ongewenst avastfree antispam mee.

marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 18:55
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gerritaltena ,  als ik bijv. ccleaner benut blijkt dat I.E. soms open staat (en gesloten moet worden door ccc) terwijl ik het niet heb benut. Dat heb ik soms ook , maar dan klik ik op nee ( dus niet gesloten worden door Ccleaner ) . Nog een tip  ( dit is nieuw), bij Ccleaner klikken op opties dan op privacy haal vinkje weg bij : toestaan dat gebruiksgegevens voor analytische doeleinden worden gedeeld met derden .

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 18, 2018 om 10:17
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als je i.e. niet laat sluiten door ccleaner worden de cookies niet verwijderd!
En het ongewenst geinstalleerd krijgen van Avast is iets anders dan 'gebruiksgegevens voor analytische doeleinden'.
(Tenzij er soprake is van een 'fout' in ccleaner omdat de melding kwam dat een virusscanner zou ontbreken (hetgeen niet het geval is)

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 10:23
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gerritaltena , Als je i.e. niet laat sluiten door ccleaner worden de cookies niet verwijderd! , dit is onjuist , door op nee te klikken loopt analyse door , u kunt dan zelf op schoonmaken klikken .
En het ongewenst geinstalleerd krijgen van Avast is iets anders dan 'gebruiksgegevens voor analytische doeleinden'. alsof ik dat niet weet , was maar een tip .

marita5
door marita5 - Jul 17, 2018 om 12:35
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb inmiddels deze link geprobeerd , was een eenvoudige uitleg .
Snelkoppeling gaat gemakkelijk , maar ik kom niet verder dan doel: ik krijg de melding doel is ongeldig controleer of de bestandsnaam en pad juist is .

De link : https://www.clickx.be/windows/116896/snelkoppelingen-openen-met-andere-browsers/

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2018 om 12:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heb je dan wel eerst de plaats van de browser van je keuze (bv.FF) opgezocht?
Dus naar C, dan naar Program Files, dan naar FF

marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 13:51
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , er staat dan bij doel : "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" wanneer ik hier nu de url van een site achter plak krijg ik de foutmelding .

edrick3
door edrick3 Jul 17, 2018 om 14:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Bv.:
Doel: "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe"https://www.ziggo.nl

edrick3
door edrick3 Jul 17, 2018 om 14:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En als je als doel alleen www.ziggo.nl invult?

marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 15:23
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Heb ik ook geprobeerd , maar dezelfde foutmelding .

edrick3
door edrick3 Jul 17, 2018 om 15:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Helaas. Heb geen compu met W8.1 dus kan dat niet verder uitproberen. Ga nog wel eens zoeken.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 17, 2018 om 16:48
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het zou kunnen dat de aangebrachte wijziging zichtbaar wordt na opnieuw opstarten van de laptop.

aurora1
door aurora1 - Jul 17, 2018 om 17:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vermoed hetzelfde als @sjoppie meldt: na aangebrachte veranderingen de pc uitzetten op de gebruikelijke manier en na een 5-10 minuten opnieuw opstarten

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2018 om 17:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo marita5,

Heb het even min of meer uitgeprobeerd en krijg inderdaad dezelfde foutmelding.
Vreemde zaak. Zie zo één twee drie geen oplossing daarvoor.
Mogelijkheden:
1. Zo laten. Wat is het probleem dat (als voorbeeld even Ziggo) deze site in IE opent?
2. Eens kijken wat er gebeurt als je IE verwijdert (maar wel even eerst een systeemherstelpunt maken)
3. Een nieuwe snelkoppeling naar Ziggo maken:
a. Open FF en ga naar de site van Ziggo
b. Kopieer de url.
c. Klik rechtermuisklik op je bureaublad, kies voor Nieuw, kies voor snelkoppeling
d. Plak de url in het vak en klik op Volgende.
e. Typ als naam bv Ziggo en klik op Voltooien.
Klaar.

marita5
door marita5 - Jul 17, 2018 om 18:39
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@sjoppie , @aurora1 ,

Bedankt voor jullie reacties , helaas werkt dit niet .
IK moet klikken op toepassen , wanneer ik dit doe krijg ik al de foutmelding , kan dus ook niet op OK klikken .

@edrick3 ,

De oplossing van u werkt wel ,  een nieuwe snelkoppeling maken .
Maar de snelkoppeling is klein , staat dan alleen op bureaublad , ik kan deze niet vastmaken aan start .

Bedankt voor jullie hulp , ik laat het maar zo .

sjjoppy
door sjjoppy Jul 17, 2018 om 19:03
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Fijn dat er toch nog een oplossing is gekomen, bedankt voor het melden ervan.
Groetjes.

marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 19:05
11495 Antwoorden / 15 Vragen

De oplossing is er , maar de snelkoppeling is klein , moet de ogen in mijn handen pakken ;-)) of zoals ik al eerder heb gezegd : ik heb u nodig en mijn twee ogen anders zie ik helemaal niks groetjes

edrick3
door edrick3 Jul 18, 2018 om 13:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

ze kunnen ook groter gemaakt worden. Dat werkt zo:

  • Klik met de rechtermuisknop op een leeg plekje op het Bureaublad.
  • Ga met de muisaanwijzer over 'Beeld'.
  • Klik in het menu op Grote pictogrammen.

(Bron)

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 13:56
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 , bedankt maar is niet meer nodig , zie mijn laatste reactie .

Topantwoord

gsm
door gsm - Jul 17, 2018 om 23:34
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Wat je apps op het bureaublad noemt zijn in feite slechts snelkoppelingen die in dit geval naar een internetadres verwijzen, gebruikmakend van IE.
Het eenvoudigst is om nieuwe snelkoppelingen te maken en met gebruikmaking van Firefox. De oude IE snelkoppelingen kun je later verwijderen.

Firefox starten en het juiste https-adres invullen in het adresvak, boven in het venster van Firefox.
  Je kunt ook het adres uit IE kopieren (Ctrl + C) en daarna in Firefox plakken (Ctrl + V).
Sleep met de linkermuisknop ingedrukt het kleine pictogrammetje, dat precies net voor het slotje in het adresvak van Firefox staat, naar het Bureaublad.
Zo krijg je een nieuwe snelkoppeling voor Firefox, verwijzend naar het betreffende internetadres.

In Windows 10 is het mogelijk om de snelkoppeling aan ook aan Start vast te maken, door eerst met de rechter muisknop op de snelkoppeling te klikken.
Dat zou in Windows 8.1 ook moeten kunnen, maar ik ben daar niet zeker van en kan het zelf ook niet uitproberen.

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 01:36
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gsm , ik heb het adres uit IE gekopiëerd en geplakt in FF , maar ik kan het kleine pictogrammetje niet slepen naar het bureaublad als FF open staat.

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 17:37
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gsm , stom van mij , ik had FF moeten verkleinen .

sc
door schippernaastmathilde - Jul 18, 2018 om 00:27
38 Antwoorden / Vragen

Zoals al eerder is geschreven zijn het geen apps maar snelkoppelingen van een URL. Open de snelkoppeling in Firefox een maak daar een bladwijzer van. Opgelost. Het is trouwens al honderd jaar bekent dat je snelkoppelingen die je maakt met IE nooit kunt openen met een ander browser.

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 01:39
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@schippernaastmathilde , dat van bladwijzer was mij bekend , dan heb ik veel bladwijzers, is niet mijn bedoeling.

marita5
door marita5 - Jul 18, 2018 om 12:02
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Forumleden ,

Het is gelukt om een snelkoppeling te maken en te openen via FF .
Achter het doel moest een spatie ,  ( zie de link van 17 juli om 12.35 ) en dan de Url van de desbetreffende site plakken , klikken op toevoegen en dan ok .
Ik heb nu de snelkoppelingen ( opent via FF ) op het bureaublad staan , ik kan de snelkoppeling niet vastmaken aan start , als ik erop klik en kies voor vastmaken aan start , is de snelkoppeling nergens te zien .

Bij FF heb ik geschiedenis onthouden , de sites kan ik nu vastpinnen aan het logo van FF op de taakbalk , zo werkt het ook ..
Als ik alle sites heb vastgepind , kies ik voor geschiedenis niet onthouden .

sjjoppy
door sjjoppy Jul 18, 2018 om 13:12
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Eind goed al goed.
Wat een leeg plekje (spatie) veel kan uitmaken. ;-))

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 13:14
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , je moet het maar weten . daarom lukte het eerst niet , ik klikte ook nog per ongeluk op spatie , en zie daar het werkt . Ik kan nu zowel IE op startscherm en FF op bureaublad gebruiken . oefening baart kunst , aanhouder wint .

Topantwoord

tdmduc
door tdmduc - Jul 18, 2018 om 16:32
703 Antwoorden / 2 Vragen

Een hoop (van Microsoft zelf)apps zijn hardnekkig in Windows vastgezet sinds de laatste upgrades van de afgelopen jaren.

Ik ben een Windows 10 fanaat maar heb ook geworsteld met 8.1.

In de grote lijnen zijn de OS-en het zelfde.

Via ingebouwde Powershell van Microsoft kun je een hoop zaken de nek omdraaien zoals ook "standard apps"

In de onderstaande Youtube video wordt door Bernaculus Nerdgasm uitgelegd hoe je de ongewenste programma''s van MS kunt verwijderen/uitschakelen.

Video

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 17:27
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tdmduc , bedankt voor uw reactie , Ik heb het filmpje bekeken zeer interessant . Goh die man vergeet adem te halen ;-))

br
door brui0929 - Jul 18, 2018 om 17:08
629 Antwoorden / 10 Vragen

Dit kan door Firefox op te starten nu verschijnt er een venster met de vraag Firefox als standaard browser instellen klik op OK.

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 17:28
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@brui0929 , FF is al ingesteld als standaard browser , zie mijn reactie van 12.02 .

edrick3
door edrick3 Jul 18, 2018 om 17:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@brui0929, even de eerdere reacties lezen .....

br
door brui0929 Jul 18, 2018 om 22:48
629 Antwoorden / 10 Vragen

ik had de reacties al gelezen dacht ik geef dit antwoord toch even ook bij een update van Windows 10 kan het voorkomen dat de standaard browser opnieuw ingesteld moet worden dit is het snelste om Firefox als standaard in te stellen.