sl
door slack Dec 28, 2011 om 19:07
Computers & telefonie

Foutmelding opstarten laptop

bij het opstarten van mijn laptop krijg ik de laatste tijd vaak maar niet altijd de melding "cannot find the operation system". als ik vervolgens de laptop weer uitzet en opnieuw opstart doet hij het weer normaal. weet iemand waar dit aan kan liggen? bvd

3684 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 28, 2011 om 19:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo slack,

Klinkt alsof het batterijtje op z'n eind loopt.

Zou dat eens (laten) vervangen.

Met vr.gr.

pino123
door pino123 - Dec 28, 2011 om 19:23
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Zit eerder aan een vaste schijf te denken die het aan het begeven is. Nu als eerste even alle kostbare bestanden als foto's etc... veilig stellen!

Link

gsm
door gsm - Dec 28, 2011 om 20:10
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Het kan zijn dat de laptop niet goed afgesloten wordt.

Wanneer de batterij leeg of niet aanwezig is:
Weet je zeker dat de laptop steeds geheel wordt uitgeschakeld, voordat de stroom eraf gaat?

Het zou heel misschien aan het CMOS batterijtje CR2032 kunnen liggen, wanneer dat begint leeg te raken, maar dan zou de datum en tijd eigenlijk ook onjuist moeten zijn. Een mogelijkheid is inderdaad dat de harde schijf slecht start. Dat kan op een slechte harde schijf duiden, maar het kan ook aan een slechte voeding of adapter te wijten zijn.

Zit er misschien een CD in de laptop?
Zorg dat de boot-volgorde in de BIOS zo is ingesteld, dat de harde schijf als eerste staat geselecteerd.

keessie1
door keessie1 - Dec 30, 2011 om 13:35
138 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo, Wat er eigenlijk gebeurd is n.l. het volgende:

Je computer wil Windows opstarten maar kan deze niet vinden.
Waarom niet???

1. Je harddisk wil soms niet aanslaan en dus kan je computer deze niet vinden.
Oorzaak harddisk is stuk aan het gaan, snel vervangen. (60 tot 100 euro)

2. In de Bios staat niet dat je computer altijd als eerste van je harddisk moet opstarten, maar bv eerst van DVD of USB stick. Heb je er bv een USB stick of CD-rom in zitten zoek je computer daar Windows en kan deze Niet vinden.
Remedie zorg dat je de Bios aanpast of zorg dat er geen CD of DVD of USB in je computer zit.

Batterijtje is het Zeker niet, want als de Bios instellingen weg zijn, door een lege backup batterij, komen ze NOOIT meer spontaan terug, moet ze zelf steeds opnieuw de instellingen aangeven.

Suc6
Groetjes Keessie

ja
door jankoll - Dec 30, 2011 om 14:17
17 Antwoorden / 1 Vragen

Dit kan enorm veel oorzaken hebben. Onafhankelijk van de Windows versie die je gebruikt zou ik eerst eens aandacht aan het volgende besteden.

Hoe staat het met het onderhoud van je software? Is alles up-to-date ofwel laat je alle updates installeren. Zo niet doe dat dan wel, niet alleen voor Windows maar ook voor b.v. Adobe producten als Reader en Flashplayer.

Hoe vaak defragmenteer je? Sommige mensen doen dat nooit met als gevolg een steeds trager wordende computer, ook bij opstarten. Dus defragmenteren en eventueel Smartdefrag downloaden en installeren en dat op 'automatisch' zetten. Smartdefrag (=gratis) vind je hier: http://iobit.com/iobitsmartdefrag.html.

Hoe vaak ruim je oude troep op? Internetbezoek laat veel rommel op je computer achter. Die moet je regelmatig opruimen. Een uitstekend programma daarvoor is het gratis Ccleaner. Ccleaner is hier te vinden: http://www.piriform.com/ccleaner/download.

Gebruik niet alleen 'schoonmaken' maar ook 'register'. Als je nooit schoonmaakt zou je enige gigabytes ruimte kunnen vrijmaken. Dat neemt wel wat tijd maar het zal zeker lonen. Als je zaken in cookies hebt opgeslagen voor toegang tot bepaalde sites zul je dat ook kwijt raken tenzij je vooraf bij 'Opties' > Cookies de ze cookies hebt veiliggesteld voor verwijderen. Elk cookie dat je wilt bewaren selecteren in de linker kolom en met pijltje tussen de kolommen naar de rechter kolom verplaatsen

Succes ermee

keessie1
door keessie1 - Dec 30, 2011 om 19:39
138 Antwoorden / 9 Vragen

Met alle respect, het antwoord van Janknoll heeft NIETS met je vraag te maken.

De System Boot record kan je NIET defragmenteren of ander sinds opruimen.

Je computer zoekt Track Nul / Cylinder Nul de opstart boot sector van je harddisk,
en kan deze niet vinden.
Omdat dit spoor constant gebruikt wordt slijt dit spoor als eerste en is een indicatie dat je harddisk het aan het begeven is.

Lees mijn voorgaande antwoord en 99,9% kans dat je probleem op gelost is.

Suc6

Groetjes Keessie

speedy54
door speedy54 - Dec 30, 2011 om 22:44
19 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal goed.
Snel je gegevens ergens opslaan en een nieuwe harddisk in je laptop laten zetten.

=keessie1 schreef op vrijdag 30 dec 2011, 19:39: Met alle respect, het antwoord van Janknoll heeft NIETS met je vraag te maken.

De System Boot record kan je NIET defragmenteren of ander sinds opruimen.

Je computer zoekt Track Nul / Cylinder Nul de opstart boot sector van je harddisk,
en kan deze niet vinden.
Omdat dit spoor constant gebruikt wordt slijt dit spoor als eerste en is een indicatie dat je harddisk het aan het begeven is.

Lees mijn voorgaande antwoord en 99,9% kans dat je probleem op gelost is.

Suc6

Groetjes Keessie

de
door devious - Jan 2, 2012 om 23:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

defecte HD, dat hoor je echt wel. Maar het is idd mogelijk. Even de tool van Seagate of Hirens eroverheen trekken, dan heb je zekerheid.

de
door devious - Jan 2, 2012 om 23:49
4 Antwoorden / 0 Vragen

en ik ken heerlijk gezegd geen enkele klappertop met een CR2032..maar dat kan ook aan mij liggen

edrick3
door edrick3 - Jan 3, 2012 om 13:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@slack,

Stand van zaken?

gsm
door gsm - Jan 3, 2012 om 13:18
5939 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=devious schreef op maandag 2 jan 2012, 23:49]en ik ken heerlijk gezegd geen enkele klappertop met een CR2032..maar dat kan ook aan mij liggen
Ook in laptops kom je op het moederbord de CR2032 tegen. Vaak is deze toegankelijk onder een van de klepjes voor toegang tot de WIFI adapter of het geheugen.

dobby
door dobby - Jan 3, 2012 om 13:34
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=keessie1 schreef op vrijdag 30 dec 2011, 19:39]Je computer zoekt Track Nul / Cylinder Nul de opstart boot sector van je harddisk,
en kan deze niet vinden.
Omdat dit spoor constant gebruikt wordt slijt dit spoor als eerste en is een indicatie dat je harddisk het aan het begeven is.
Hm... dan heb je wel een erg mechanische disk die aan het head-bangen is.. zo
n vaart zal dat niet lopen.

Maar helemaal mee eens dat het wel de disk zal zijn (moeite met opstarten... op toeren komen.. of te korte spinup wait... na wat warmte (door eerste start) of gewoon een hernieuwde kans lukt het vaak wel) (of een beetje 'schudden'.. start / stop cycles zijn mechanisch veel belastender dan continue aan staan - hoewel energieverbruik en warmte ontwikkeling voor het gemak daar anders tegenover staan...)

OT: defragmenteren/optimaliseren van je systemboot - dat gaat allemaal iets meer door elkaar lopen bij dingen als UEFI, of nog leuker bijvoorbeeld vanuit je bootloader (de standaard W7 bijvoorbeeld) direct in een VHD booten.. - wat versta je dan onder je boot *grin*.. maar ok.. das niet helemaal eerlijk - sorry