Iedere zaterdag om 19.05 uur op
gsm
door gsm Sep 20, 2017 om 14:30
Computers & telefonie

Gebruik jij ook CCleaner en/of Avast, AVG

CCleaner is sinds enige tijd eigendom van Avast, net als AVG dat eerder ook werd ingelijfd.
CCleaner 5.33 (32-bit en portable) werd notabene onder verantwoordelijkheid van Avast voorzien van een backdoor virus die malware kon laden.

Mijn vraag is daarom om op deze website vooral geen reclame meer te maken voor de producten van Avast, aangezien ze niet betrouwbaar blijken te zijn, stiekem informatie verzamelen, teveel reclame gebaseerd op die informatie verspreiden en zo grof geld verdienen over de ruggen van de argeloze gebruikers. Windows verzameld al meer dan genoeg informatie en extra vrijwel nutteloze of zelfs gevaarlijke producten moeten daarom volgens mij gemeden worden.

9913 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2017 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik gebruik CCleaner af en toe op mijn laptop. Begrijp ik goed uit uw topic dat u adviseert dat ook niet meer te gebruiken?
Ik heb Windows 8. Weet niet of dat er toe doet.

Ik gebruik trouwens ook AVG Free. Is dat dan ook af te raden?

Cookies
door Cookies Sep 20, 2017 om 14:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je moet even CCleaner updaten (als je automatisch updaten niet aan hebt staan). Versie 5.34 is veilig.

tijger1
door tijger1 Sep 20, 2017 om 14:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zal dat, zodra dat kan, controleren.

gsm
door gsm Sep 20, 2017 om 14:43
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Ik adviseer niets. Conclusies mag u zelf trekken. Zie het als een tip. Overigens excuus voor minstens één taalfout.

tijger1
door tijger1 Sep 20, 2017 om 14:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gsm. Ik heb daar te weinig kennis van om conclusies te kunnen trekken. Het is de belastingdienst niet :-))

Cookies
door Cookies Sep 20, 2017 om 14:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, versienr. kun je linksboven aan vinden als je CC geopend hebt. Wel je leesbril opzetten vanwege de beruchte kleine letterttjes.'-))

marita5
door marita5 Sep 20, 2017 om 14:50
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , ik heb de 64 bits , maar heb het register gecontroleerd , bij mij staat de map agomodo niet onder piriform ., kunt u ook controleren .

Cookies
door Cookies Sep 20, 2017 om 14:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Marita, logisch dat die key er niet staat, want de besmetting is alleen bij de 32-bits Windows versie.

tijger1
door tijger1 Sep 20, 2017 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ben op het moment op mijn vakantieadres, dus zonder laptop. Dus kan het niet controleren. Geen idee of ik 32 of 64 heb, maar zodra ik weer thuis ben, kijk ik het na.

Cookies
door Cookies Sep 20, 2017 om 15:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vakantie adres? AOW'ers hebben toch 365 dagen per jaar vakantie?

tijger1
door tijger1 Sep 20, 2017 om 15:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Agomodo heb ik nog nooit gezien, download altijd de updates van Piriform.

Cookies
door Cookies Sep 20, 2017 om 15:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, heb je wel eens in het register gekeken dan? Geloof ik niks van. De backdoor zat trouwens in de officiële versie van CC.

tijger1
door tijger1 Sep 20, 2017 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo, waar gaat dit over? Welk register en welke Backdoor?

Uiteraard hebben AOW-ers dat, maar ben nu op een ander verblijf dan thuis. En niet in de bajes of zo:-))

Cookies
door Cookies Sep 20, 2017 om 15:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Agomodo vind je alleen in het register, vandaar ook dat je het nog nooit hebt gezien. En de backdoor is de malware die in een eerdere versie van CC zit, echter alleen bij Windows 32-bits. Meeste laptops draaien op 64-bits, die van jou waarschijnlijk ook. Als je bent uitgerust van je vakantie (ahum) maar eens meer info vragen hier? Misschien het handigst?

tijger1
door tijger1 Sep 20, 2017 om 15:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zal ik zeker doen. Ga nu eerst mijn plateau boenen, want de eenden hebben dat als openbaar toilet gebruikt.

marita5
door marita5 Sep 20, 2017 om 15:27
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , als u 32bit heeft , klik dan op het window logo , typ in uitvoeren regedit , klik op ok , dan opent het register , klik op HKLM >Software > in de lijst staat Piriform , klik op het pijltje ervoor , en dan kunt u zien of Agamodo erbij staat ( dit alles alleen als u 32 bit heeft ) .

gsm
door gsm Sep 20, 2017 om 16:55
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Let op: Ook de portable versie was besmet.
Het is wel verbijsterend, dat de besmette CCleaner 5.33 versie (32-bit en portable) een hele maand heeft kunnen bestaan, zonder dat de leverancier dit bemerkte. Zie ook hier.
https://www.gratissoftwaresite.nl/ccleaner-531-cache-geschiedenis-chrome-firefox

gsm
door gsm Sep 20, 2017 om 17:06
5939 Antwoorden / 47 Vragen
marita5
door marita5 Sep 20, 2017 om 19:16
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , ik zie nu pas dat u Windows 8 heeft , maar dit word toch niet meer ondersteund .

aurora1
door aurora1 Sep 20, 2017 om 22:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1, u had toch zomaar in de  Bijlmer bajes kunnen zitten? Tegenwoordig is dat een hotel, of ten dele een hotel. Per kamer tussen de 99 en 119 euro meen ik. Wel met andere gasten gezamenlijke douches in een grotere doucheruimte in de gang.  Een eendenplateau kan ook daar, want in de kanaaltjes- grachtjes en watertjes beneden zijn wel aardig wat eenden te vinden.

tijger1
door tijger1 Sep 20, 2017 om 22:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Niet meer ondersteund? Ik heb regelmatig updates van Windows. Of begrijp ik het verkeerd?

@aurora1. Ja, dat had ik mij niet gerealiseerd. Maar ik zit liever helemaal op mijzelf. Maakt wel dat ik zelf mijn eigen plateau moet boenen omdat de eenden uit de haven dat misbruiken.:-((

marita5
door marita5 Sep 20, 2017 om 22:52
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1, vergist u zich niet , moet dit niet windows8.1 zijn . ik heb 1 maand geleden mijn laptop terug gezet naar fabrieksinstellingen . ik had alle updates geïnstalleerd , kreeg halverwege de melding Windows 8 werd niet meer ondersteund moest een upgrade doen naar Windows 8.1 / of Windows 10 ( Windows 10 is niet gratis .) upgrade gedaan naar Windows 8.1

marita5
door marita5 Sep 20, 2017 om 22:56
11495 Antwoorden / 15 Vragen
tijger1
door tijger1 Sep 21, 2017 om 09:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Het zou best kunnen wat u schrijft. Ik had niet het idee dat -.1 - er toedeed. De laptop is zowat een jaar oud dus zal dan wel 8.1 zijn. Sorry voor mijn onzorgvuldigheid.

gsm
door gsm Sep 21, 2017 om 09:32
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Elke virusscanner is een extra beveiliging, maar vormt tegelijkertijd ook een zeker risico, net als elk ander programma dat je aan de computer toevoegt.
Het is al enkele malen voorgekomen dat AVG en Avast computers plat gelegd hebben door een "foutje" en dat kan natuurlijk gebeuren. Meestal werd dat vrijwel meteen en zo goed mogelijk hersteld.
Wat nu gebeurd is met CCleaner (de computer wijd open zetten voor malware) is misschien nog wel ernstiger en heeft bovendien meer dan een maand geduurd. Heel erg veel computers zijn nu besmet geraakt hierdoor. Is zeker geen storm in een glas water!

Je kunt het echter als een incident beschouwen en als je de reclame niet te irritant vindt, dan zijn de gratis versies van Avast en AVG prima in vergelijking met de rest.

Wat Windows Defender betreft: Je zou het kunnen vergelijken, zoals je een Ford met een Mercedes vergelijkt. Er zal een kwaliteitsverschil aan te wijzen zijn, maar de kans op storingen is bij beide in de praktijk altijd aanwezig en dat geldt ook voor ongelukken.
Zelf goed opletten bij je eigen surfgedrag op internet is altijd het belangrijkste, plus zorgen dat alle veiligheidsupdates meteen worden uitgevoerd.
Ik houd het zelf bij Windows Defender en zo weinig mogelijk software op de computer.
Aanbeveling: Iedere link altijd eerst aanwijzen en links onder in het venster de url controleren en goedkeuren, voordat je op de link klikt

Helaas is alles bijwerken bij Windows wat lastig omdat je, naast Windows en Office van Microsoft zelf, ook alle toepassingen apart moet bij (laten) houden. In linux distributies is dat bijvoorbeeld veel beter geregeld met één software manager, die alles up-to-date houdt.

Je zou een scan kunnen overwegen bij www.scancircle.com/nl (waarbij een bestand wordt gedownload en uitgevoerd).
Resultaat is een overzicht met welke programma's je dient bij te werken en of er verder nog beveiligingsproblemen zijn.

marita5
door marita5 Sep 21, 2017 om 10:09
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , dacht ik al , is niet erg . Voor Windows 8 zijn geen updates meer , Als u Ccleaner opent ziet u links bovenaan staan uw systeem en erachter staat 32 / of 64 bit . @gsm  scancircle is ook niet volledig , programma`s / of versies / updates worden niet herkend , en de beste antivirus is nog altijd de gebruiker zelf

Cookies
door Cookies Sep 21, 2017 om 11:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: als je laptop pas een jaar oud is, is het een 64-bit en dan is er wat CCleaner betreft niets aan de hand. Of je CC wilt blijven gebruiken, mag je helemaal zelf beslissen. ;-))

tijger1
door tijger1 Sep 21, 2017 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Dank u, ben ik wat dat betreft gerustgesteld. Maar ga dat wijzigen van AVG free wel overwegen.

Cookies
door Cookies - Sep 20, 2017 om 14:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik gebruik zelf nooit cleaners en/of gratis beveiligingssoftware. Vandaar dat ik het ook nooit zal adviseren.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 20, 2017 om 14:48
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gsm ,

Lees ook hier , je kunt zelf controleren of je besmet bent : ( voor 32 bit )

HKLM\SOFTWARE\Piriform\Agomo:TCID

Ook na een eventuele regkey naar versie 5.34 blijft deze regkey bestaan.

Indien de regkey aanwezig is :

- installeer je computer helemaal opnieuw;
- verander al je wachtwoorden (ook al je online accounts)
- wanneer je een PW manager gebruikt: verander het master wachtwoord

Niemand kan aangeven wat de impact is geweest, welke info er is gestolen, en welke eventuele andere programma's er zijn geinstalleerd.

Er is niets bekend dus ga uit van het ergste.

Bron : security.nl

Grunnen.
door Grunnen. Sep 20, 2017 om 15:41
509 Antwoorden / Vragen

Het verwijderen van de sleutel en wijzigen van de wachtwoorden en scannen met free Hitman pro 32 is voor een huis en tuin PC afdoende .

marita5
door marita5 Sep 20, 2017 om 15:44
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@v1126 , kan wel zo zijn ,maar dan moet je wel de kennis hebben om iets te verwijderen in het register . Doe je iets fout ben je nog verder van huis .

gsm
door gsm Sep 20, 2017 om 16:37
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Ik ben zelf niet besmet, want ik gebruikte het hoogst zelden.

marita5
door marita5 Sep 20, 2017 om 18:13
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gsm , dan geld dit natuurlijk niet voor u , lijkt me nogal logisch . mensen die Ccleaner wel gebruiken moeten dit zelf weten ,

mathijs_b
door mathijs_b - Sep 20, 2017 om 14:51
641 Antwoorden / 77 Vragen

Als er geen reclame meer gemaakt wordt voor zaken die niet 100% in orde zijn, dan wordt het héééél stil.....

costnix
door costnix Sep 21, 2017 om 00:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn leugens, grove keugns en reclames ;-)

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2017 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou weet ik trouwens nog niet of ik dan wel AVG Free kan blijven gebruiken. Vind het overigens een heel hinderlijk programma met steeds die aanbieding om te kopen.

Grunnen.
door Grunnen. Sep 20, 2017 om 15:35
509 Antwoorden / Vragen

Het is een storm in een glas water .Je kunt de gratis AVG probleemloos gebruiken .Het is wel een beperkte versie zonder firewall . Dus wel even controleren of windows firewall aanstaat. Het gebruik van cleaners wordt over het algemeen afgeraden bron: www.SchoonePC.nl. Cleantools (zoals CCleaner, RegCleaner, etc.) veroorzaken meer problemen dan ze oplossen Regelmatig bereikt mij de vraag welke cleantool het beste kan worden gebruikt voor het opschonen van Windows. Als ik antwoord dat het verstandiger is helemaal geen cleantool te gebruiken dan valt er doorgaans een stilte van ongeloof. In die stilte vraagt men zich ongetwijfeld af of ik wel goed bij mijn hoofd ben want aan het nut van deze tools valt toch niet te twijfelen

kv
door kvjapio Sep 21, 2017 om 09:16
281 Antwoorden / Vragen

Ik ben erg tevreden over avg free. De laatste maanden heb ik ook geen koopvraag zien langskomen..

gsm
door gsm Sep 21, 2017 om 09:26
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Elke virusscanner is een extra beveiliging, maar vormt tegelijkertijd ook een zeker risico, net als elk ander programma dat je aan de computer toevoegt.
Het is al enkele malen voorgekomen dat AVG en Avast computers plat gelegd hebben door een "foutje" en dat kan natuurlijk gebeuren. Meestal werd dat vrijwel meteen en zo goed mogelijk hersteld.
Wat nu gebeurd is met CCleaner (de computer wijd open zetten voor malware) is misschien nog wel ernstiger en heeft bovendien meer dan een maand geduurd. Heel erg veel computers zijn nu besmet geraakt hierdoor. Is zeker geen storm in een glas water!

Je kunt het echter als een incident beschouwen en als je de reclame niet te irritant vindt, dan zijn ook de gratis versies van Avast en AVG prima in vergelijking met de rest.

Wat Windows Defender betreft: Je zou het kunnen vergelijken, zoals je een Ford met een Mercedes vergelijkt. Er zal een kwaliteitsverschil aan te wijzen zijn, maar de kans op storingen is bij beide in de praktijk altijd aanwezig en dat geldt ook voor ongelukken.
Zelf goed opletten is altijd het belangrijkste, plus zorgen dat alle veiligheidsupdates meteen worden uitgevoerd.
Ik houd het zelf bij Windows Defender en zo weinig mogelijk software op de computer.

Helaas is alles bijwerken bij Windows wat lastig omdat je, naast Windows en Office van Microsoft zelf, ook alle toepassingen apart moet bij (laten) houden. In linux distributies is dat bijvoorbeeld veel beter geregeld met één software manager, die alles up-to-date houdt.

Je zou een een scan kunnen overwegen bij www.scancircle.com/nl (waarbij een bestand wordt gedownload en uitgevoerd).
Resultaat is een overzicht met welke programma's je dient bij te werken en of er verder nog beveiligingsproblemen zijn.

Cookies
door Cookies - Sep 20, 2017 om 15:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tja, dat laatste is de prijs die je betaalt voor 'gratis'. Geef een paar centen uit voor een koopversie van bijv. Eset, Bullguard of Kaspersky. Let er tzt wel op dat je dan eerst AVG goed verwijderd, laptop opnieuw opstart en dan pas nieuw programma installeren.

DOOR TIJGER1 - 20 SEP. 2017 OM 15:03
32770 ANTWOORDEN / 17 VRAGEN

Nou weet ik trouwens nog niet of ik dan wel AVG Free kan blijven gebruiken. Vind het overigens een heel hinderlijk programma met steeds die aanbieding om te kopen.

tijger1
door tijger1 Sep 20, 2017 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ga dat zeker overwegen en dan dat CCleaner ook maar verwijderen.

Cookies
door Cookies Sep 20, 2017 om 15:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb zelf nog nooit cleaners gebruikt. Alles wat een cleaner kan, kun je zelf ook doen.

marita5
door marita5 Sep 20, 2017 om 15:29
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , ik gebruik Ccleaner en Avast Free , geen problemen , de reclame wat ik krijg klik ik gewoon weg , zijn er niet zoveel .

akkerdistel
door akkerdistel Sep 22, 2017 om 19:49
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Het probleem bij het kopen van een antivirus is dat je je naw-gegevens moet opgeven een aangezien ze precies bijhouden wat je doet.. Of dat na 1-1 nog iets uitmaakt is een andere vraag, https://www.sleepwet.nl/ .

Cookies
door Cookies Sep 22, 2017 om 20:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@akkerdistel: als iemand dat niet wil ivm privacy, kun je ook geheel anoniem gehuld in een boerka bij MM zo'n pakket kopen (wel contant betalen!!). Overigens hoef ik, behalve een emailadres nooit naw gegevens te verstrekken.

mi
door minordrempel - Sep 20, 2017 om 15:13
4 Antwoorden / 6 Vragen

bij mij werkt CCleaner perfect. Of het bij en ander hoort dat is toch niet vreemd? Neem nu Lijbrandt is toch ook van KPN? Bol.com is toch ook AH? Snap niet waar je je druk om maakt. Als het goed werkt, en dat doet het, ben ik tevreden!

gsm
door gsm Sep 21, 2017 om 13:52
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Je bent wel erg tolerant. Het gaat hier om een naar mijn mening onvergeeflijke miskleun.

Topantwoord

Grunnen.
door Grunnen. - Sep 20, 2017 om 16:18
509 Antwoorden / Vragen

Dit is een storm in een glas water of HOAX en is dus nergens voor nodig .Het gebruik van Cleaners is overbodig en verwijdert ook zaken die noodzakelijk zijn voor goed functioneren van  Windows.Gebruik in ieder geval geen Reg cleaner,dat voorkomt een hoop ellende.

https://www.schoonepc.nl/tools/cleantools.html

gsm
door gsm Sep 20, 2017 om 17:09
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Ieder programma, dat aan een computer (PC, tablet, enz.) wordt toegevoegd, vormt een verhoogt risico voor het binnehalen van virussen, inclusief beveiligingspakketten en zeker ook nutteloze speeltjes, zoals cleaners, boosters, tuners, managers, optimizers, fighters, re-imagers. Programma's als Avast, AVG, CCleaner, enz zijn tegenwoordig vaak in handen van een en dezelfde firma, met in de "gratis versies" als voornaamste doel uiteraard om geld te verdienen aan verzamelde informatie over de gebruikers van deze producten.
De CCleaner monitor vertraagt, net als sommige andere programma's, het opstarten van een PC ook nog eens aanzienlijk
Ook beveiligingspakketten vormen naar mijn mening en volgens vele anderen zelf juist een heel groot risico, omdat ze toegang nodig hebben van de onderste- tot in de hoogste regionen van het systeem. Nuttige programma's kunnen daardoor minder goed dicht getimmerd worden. Een achterdeurtje open en eventuele malware kan met dezelfde toegangsrechten als het beveiligingspakket zijn gang gaan. Eigenlijk moet de hele aanpak, zoals die nu op de meeste PC's is, op de schop.
Ik beperk mij al heel lang tot de kale Windows 10 met Windows Defender, plus de echt nuttig te gebruiken toepassingen. Dat lijkt minder veilig, maar per saldo ondervind ik vermoedelijk minder ellende dan mensen met allerlei soms dure pakketten op een computer welke daardoor vaak nauwelijks nog vooruit te branden is. Het middel is soms erger dan de kwaal.

Grunnen.
door Grunnen. Sep 20, 2017 om 17:47
509 Antwoorden / Vragen

Ik neem aan dat je het verhaal op de site van Schoonepc gelezen hebt .Een gratis viruscanner is eigenlijk geen goede keuze , omdat deze eigenlijk onvoldoende bescherming bied tegen adaware etc.Het ontbreken van een goede firewall en andere beschermingstools is een goed voorbeeld van.Het opschonen van je register is zeker niet aan te raden.Kortom ,je zit nooit voor een dubbeltje op de eerste rang.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 20, 2017 om 16:28
7156 Antwoorden / 3 Vragen

De link van @V1126:
KLIK

Grunnen.
door Grunnen. Sep 20, 2017 om 17:52
509 Antwoorden / Vragen

Uiteraard kan het zo ook , maar uit oogpunt van veiligheid klik ik zelf nooit op koppeling van een links . Beter is het om een link te kopieeren en te plakken in een browser.Vandaar dat het geen snelkoppeling plaats.

sjjoppy
door sjjoppy Sep 20, 2017 om 18:02
7156 Antwoorden / 3 Vragen

U hebt gelijk, heb de koppeling aangepast.

gsm
door gsm Sep 20, 2017 om 22:49
5939 Antwoorden / 47 Vragen

@V1126
Je kunt elke link eenvoudig eerst lezen door hem alleen maar aan te wijzen, voordat je er op klikt.
En dat is inderdaad heel belangrijk.

gsm
door gsm - Sep 20, 2017 om 16:44
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Dit is niet de eerste miskleun van CCleaner in korte tijd, sinds het eigendom is van Avast.
Kort geleden heeft CCleaner ook nog Firefox en Thunderbird beschadigd.
https://www.gratissoftwaresite.nl/ccleaner-531-cache-geschiedenis-chrome-firefox

gompy2
door gompy2 - Sep 20, 2017 om 16:54
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Maar even het complete bericht weergeven, lijkt me beter want uiteraard is de berichtgeving van die gsm zo gekleurd als een regenboog.

Een tijdelijk lek in een bepaalde versie van CCleaner doorlinken naar Avast en AVG en die afraden te gebruiken slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Als je een beetje verstand van zaken hebt en de geregelde testen volgt die diverse AV-laboratoria uitvoeren omtrent A-V software dan zou je weten dat die altijd heel goed scoren, beter als de door jou geadviseerde Windows software.

[edit-redactie] je adviseert mensen op valse en zelfbedachte gronden goed werkende software niet meer te gebruiken.

Als je nou toch iets goed wilt adviseren als het om lekken gaat, adviseer de mensen dan om helemaal te stoppen met het gebruik van Windows, want dat is lek, al vanaf het begin, en is het nog steeds want er worden nog elke keer patches uitgebracht om die lekken weer te stoppen.

Dus hou op met die valse profeten berichten van je!!

Het computeropschoonprogramma CCleaner is door hackers geïnfecteerd met malware. De afgelopen maanden zijn installatiebestanden van de software aangepast. Hierdoor zijn miljoenen apparaten wereldwijd besmet geraakt.

Hackers hebben de malware met de software kunnen meesturen door een lek bij het Britse bedrijf Piriform. Dat bedrijf ontwikkelt de CCleaner-software, waarmee computers en Android-apparaten geoptimaliseerd kunnen worden. Hackers konden door de lek de malware injecteren in de op de server van Piriform aanwezige installatiebestanden van de software.

Ontdekking

De hack werd ontdekt door onderzoekers van een tak van Cisco, Talos. De software op de servers van Piriform was ongezien geïnfecteerd en de certificaten die nodig zijn om te identificeren dat het om bonafide software gaat, waren in takt gebleven. Toch werd er extra software meegestuurd met de download, waaronder een tool waarmee een zogeheten Domain Generation Algorithm (DGA) werd uitgevoerd. een DGA is een manier waarop automatisch diverse domeinen worden aangemaakt, zodat malafide software eenvoudig botnets kunnen opzetten.

32-bitsversies

Volgens Piriform zijn alleen de 32-bits-versies van CCleaner en CCleaner Cloud besmet. Het bedrijf adviseert om met spoed de huidige versie (5.33.6162) te verwijderen en per direct te upgraden naar de nieuwste versie van CCleaner.

Het gaat om de versie van 32bit van de laatste update van CCleaner, die gebruikers tussen 15 augustus en 12 september hebben heeft binnengehaald, bevestigt het bedrijf tegen Reuters.

De gratis software wordt wereldwijd veel gebruikt.

Het programma is volgens Avast twee miljard keer gedownload, wereldwijd gebruiken 130 miljoen mensen het programma.

Piriform adviseert zijn gebruikers de nieuwere versies van de software te downloaden en geen gebruik te maken van CCleaner 5.33.6162 en CCleaner Cloud 1.07.3191.

gsm
door gsm Sep 20, 2017 om 23:04
5939 Antwoorden / 47 Vragen

@Gompy2
De redactie is hierover ingelicht.

Ik heb een en ander echt niet zomaar helemaal zelf verzonnen.
Zie bijvoorbeeld deze link (de reacties zijn ook interessant): https://www.security.nl/posting/501320/Ex-werknemer+Mozilla+adviseert+om+anti-virus+uit+te+schakelen

akkerdistel
door akkerdistel Sep 22, 2017 om 19:53
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"Als je nou toch iets goed wilt adviseren als het om lekken gaat, adviseer de mensen dan om helemaal te stoppen met het gebruik van Windows"
Voor Windows 10 (en ook 8) is dat overigens een meer dan prima advies.

costnix
door costnix Sep 23, 2017 om 08:30
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@akkerdistel:daar is wel nieuwe dure hardware voor nodig en daar hebben veel mensen geen geld voor (over)
(verzonden van mijn iPad 2 Air)

Cookies
door Cookies - Sep 20, 2017 om 17:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gompy2, cleaners, welke dan ook heb je helemaal niet nodig.

Ben het wel met je eens dat Avast of AVG free het beter doen dan Windows Defender, die ik @gsm inderdaad wel eens zie promoten. Persoonlijk geef ik echter liever een paar tientjes per jaar uit voor Eset, Bullguard of Kaspersky, die zijn gewoon goed. Alleen al die reclamezooi voor upgraden bij gratis produkten irriteert me mateloos.

gsm
door gsm Sep 20, 2017 om 17:27
5939 Antwoorden / 47 Vragen

De laatste tijd promote ik deze producten zeker niet meer.
Ik gebruik nu zelf Windows Defender, maar dat wil niet zeggen dat ik dat iedereen ook aanraad.

Cookies
door Cookies Sep 20, 2017 om 17:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oké, de laatste tijd dan misschien niet meer, maar ik heb dat advies wel een paar keer voorbij zien komen. Herinner me dat ik daar toen ook tegen geageerd heb.

gsm
door gsm Sep 20, 2017 om 22:46
5939 Antwoorden / 47 Vragen

@Carola83
Sterker nog: Dat moet toch eigenlijk wel heel erg lang geleden zijn, in een ver verleden toen ik nog geen grijze haren had. Zo lang dus dat ik mij dat zelf niet meer kan herinneren ;-)

Cookies
door Cookies Sep 21, 2017 om 11:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@gsm: is op 100% zeker niet in een grijs verleden geweest. Ik schat in plm. 6 maanden terug. Misschien dat je het door je grijze haren vergeten bent?;-))

Cookies
door Cookies Sep 21, 2017 om 12:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@gsm: even voor je gezocht: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/hoe-betrouwbaar-is-win-defender en hier https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/computer-meedenkers

gsm
door gsm Sep 21, 2017 om 14:45
5939 Antwoorden / 47 Vragen

@carola83
Bedankt. Dan wordt ik blijkbaar toch iets vergeetachtiger. Hoewel echt promoten wil ik het zelf niet noemen.
Niettemin heb ik voldoende vertrouwen in Windows Defender, wat tenslotte helemaal gratis is en toch geen reclame maakt.
Voor veel minder handige computeraars blijkt het ook nog een uitkomst, omdat het programma weinig input vraagt.
Zie ter info ook:
http://www.personalcomputercare.nl/computervragen/onderhoud/gratis-antivirusprogramma-windows-10.htm

gsm
door gsm Sep 21, 2017 om 14:52
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Een van de grotere problemen met uitgebreide en ook betaalde antiviruspakketten is dat ze de upgrade van Windows 10, die ongeveer elk half jaar plaats vindt, kunnen verstoren. Het beste is dan AV-pakket eraf, Opnieuw opstarten, Upgraden, Opnieuw opstarten, Upgrade nstalleren en Opnieuw opstarten.

Cookies
door Cookies Sep 21, 2017 om 16:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb bij veel mensen Windows geupgrade, alleen Bitdefender deed een beetje moeilijk. Met andere beveiligingspakketten geen problemen ondervonden. Windows Defender vind ik juist niet geschikt voor digibeten, omdat het juist bij digibeten veel te weinig bescherming biedt. Ik maak dan altijd een keuze voor ze uit Eset, Bullguard of Kaspersky en stel deze zo gunstig mogelijk voor ze in (kwestie van balans vinden tussen voldoende bescherming en werkzaamheid voor de digibeet).

gsm
door gsm - Sep 20, 2017 om 17:28
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Zo denk ik erover, maar dat is zeker geen advies aan anderen:

Ieder programma, dat aan een computer (PC, tablet, enz.) wordt toegevoegd, vormt een verhoogt risico voor het binnehalen van virussen, inclusief beveiligingspakketten en zeker ook nutteloze speeltjes, zoals cleaners, boosters, tuners, managers, optimizers, fighters, re-imagers. Programma's als Avast, AVG, CCleaner, enz zijn tegenwoordig vaak in handen van een en dezelfde firma, met in de "gratis versies" als voornaamste doel uiteraard om geld te verdienen aan verzamelde informatie over de gebruikers van deze producten.
De CCleaner monitor vertraagt, net als sommige andere programma's, het opstarten van een PC ook nog eens aanzienlijk
Ook beveiligingspakketten vormen naar mijn mening en volgens vele anderen zelf juist een heel groot risico, omdat ze toegang nodig hebben van de onderste- tot in de hoogste regionen van het systeem. Nuttige programma's kunnen daardoor minder goed dicht getimmerd worden. Een achterdeurtje open en eventuele malware kan met dezelfde toegangsrechten als het beveiligingspakket zijn gang gaan. Eigenlijk moet de hele aanpak, zoals die nu op de meeste PC's is, op de schop.
Ik beperk mij al heel lang tot de kale Windows 10 met Windows Defender, plus de echt nuttig te gebruiken toepassingen. Dat lijkt minder veilig, maar per saldo ondervind ik vermoedelijk minder ellende dan mensen met allerlei soms dure pakketten op een computer welke daardoor vaak nauwelijks nog vooruit te branden is. Het middel is soms erger dan de kwaal.

Grunnen.
door Grunnen. Sep 20, 2017 om 18:10
509 Antwoorden / Vragen

Dit verhaal verbaasd me . Defender wordt  als zwaar onvoldoende beschermer getest dus nog slechter als de  free virusscan versies. Als je met internet bankiert loop je een behoorlijk risico dat een bank je niet compenseert als het fout gaat als . Wat is een nuttige functie en wat niet wordt bepaald door de gebruiker.

gsm
door gsm Sep 20, 2017 om 23:09
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Wat ik hierbij nog had moeten vermelden is dat de (beveiligings)updates heel belangrijk zijn. Niet alleen de Windows updates, maar vergeet vooral ook niet de updates voor de geïnstalleerde toepassingen. Adobe flash Player is een bekend voorbeeld, net als de Adobe (PDF) Reader.

gsm
door gsm Sep 20, 2017 om 23:22
5939 Antwoorden / 47 Vragen

@V1126
Citaat uit een nieuwsbericht:

"Bovendien is er op dit moment maar één virusscanner die het achterdeurtje detecteert. Alleen gebruikers van het vooral op Linux populaire ClamAV zijn beschermd."

Grunnen.
door Grunnen. Sep 21, 2017 om 16:18
509 Antwoorden / Vragen

Onlangs publiceerde AV-Test de resultaten van een uitgebreide (half jaar lang!) test van antiviruspakketten. Windows Defender, de gratis beveiligingssoftware van Microsoft, scoorde het slechtst op het gebied van beveiliging. Bron : computer Idee

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 20, 2017 om 18:00
7156 Antwoorden / 3 Vragen
Grunnen.
door Grunnen. Sep 20, 2017 om 18:14
509 Antwoorden / Vragen

Klikken op links is altijd een risico .Je weet nooit waar je terecht komt.Kopieeren van een link en plakken in je browser vind ik een stuk veiliger.Maar evengoed bedankt.

reflecs
door reflecs Sep 20, 2017 om 20:27
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@v1126, als u met de muisaanwijzer boven de link hangt ziet u in uw browser linksonder het doel.

gsm
door gsm Sep 20, 2017 om 22:31
5939 Antwoorden / 47 Vragen

@Reflecs
Lijkt mij ook.

Altijd goed op het adres letten, voordat je er echt op klikt.
Juist dat verhoogt de veiligheid aanzienlijk of je nou Windows Defender gebruikt of een net iets veiliger pakket.
Zelf bepaal je voor het grootste deel de hoe veilig het internet is.
Pas ook op voor type fouten in de adres balk. Werken met zoek-woorden is daarom misschien veiliger.
Voorbeeld: Er is een groot verschil tussen buienradar.nl en buienradar.com

akkerdistel
door akkerdistel - Sep 22, 2017 om 19:58
1790 Antwoorden / 3 Vragen

CCleaner kun je prima gebruiken, qua privacy zeer een aanrader.

Echter moet je ervoor zorgen dat CCleaner niet online kan (vinkje zetten in jouw firewall en klaar), helemaal nergens voor nodig. Updaten kun je ook met de hand doen, sowieso een aanrader loop je altijd achter en als er dan een bug in zit, sla je die dus over.

Cookies
door Cookies Sep 22, 2017 om 20:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoezo een aanrader qua privacy? Ivm wissen cookies enz.? Heb je geen cleaner voor nodig.

costnix
door costnix - Sep 23, 2017 om 08:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wij maken geen reclame, maar geven adviezen.