Mi
door MichelK1968 Sep 6, 2018 om 10:54
Computers & telefonie

Geen garantie Iphone X bij Mediamarkt

Ik heb 6 juni een Iphone X gekocht bij MediaMarkt. meteen bij begin al problemen met telefoneren. Eerst dacht ik dat het aan mijn simkaart lag maar hetzelfde probleem deed zich ook voor bij simkaarten vam ander providers. Dus na zes weken het toestel ter raparatie aangeboden bij MediaMarkt Drachten. Na vijf weken werd mij doodleuk verteld dat het defect niet onder de garantie valt omdat het defect door vochtschade zou zijn veroorzaakt. Hoe dit kan is mij een raadsel, de Iphone X is toch waterdicht? Ik heb het toestel niet blootgesteld aan vocht. Dus om een lang verhaal kort te maken, kan mijn telefoon wel vervangen worden voor een refurbished toestel als ik even 670 euro betaal. Mijn telefoon was slechts zes weken oud en ik ga dus niet akkoord met tweedehands. Na enig googelen lees ik op diverse forums dat zo goed als elke garantieclaim bij mediamarkt afgewezen wordt door vochtschade. Dus bij mediamarkt heb je garantie tot de voordeur.

9037 22 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Sep 6, 2018 om 11:04
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Waterdicht heeft niets te maken dat er wel of geen vocht in kan komen. Leg je telefoon in de badkamer en ga lekker heet douchen, dan komt er gewoon vocht in. Zet een lekker kopje thee en ga bellen terwijl je in de stoom staat, komt er gewoon vocht binnen. Ga er mee zwemmen, en chloor en/of zout tasten de pakkingen aan. Laat je de telefoon tijdens het afwassen in het sop vallen, idem.

In elke telefoon zit een vochtpapiertje. Deze verkleurd als er vocht binnenin gekomen is.
Zie ook: https://www.icreatemagazine.nl/nieuws/iphone-x-waterdicht/

E
n ja, op vochtschade zit geen garantie, dit is immers geen productfout.

Mi
door MichelK1968 Sep 6, 2018 om 12:18
Antwoorden / 1 Vragen

Even voor de duidelijkheid. Ik heb mijn toestel niet blootgesteld aan enige vorm van vocht anders dan het normale gebruik. Dus gewoon in de broekzak of gewoon bellen. De IPhone X is vochtbestendig en moet daar dus gewoon tegen kunnen.

ne
door neodutchio Sep 6, 2018 om 14:38
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Normaal gebruik? Een telefoon in een broekzak op een hete zomerdag geeft zweet, dus vocht. Of even buiten terwijl het regent geeft ook vocht. Overal zit vocht wat van invloed kan zijn.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 6, 2018 om 11:08
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Michelk1968 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/refurbished-iphones-zijn-een-flinke-gok

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 6, 2018 om 11:46
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dat is dus weer eens de MediaMarkt 'Ik ben toich niet gek' alleen maken ze weer eens kenbaar de consumentenwetgeving niet te kenne of weer eens te negeren. Daarbij komt ook nog dat 'vochtschade' een al veel bedachte smoes is maar dat geeft u ook zelf al aan.

Ik verwijs u nu naar een aantal wetteksten uit het BW die van uiterst belang zijn. Heeft u een rechtsbijstandverzekering, schakel die dan in of zoek contact met een advocaat voor een eerste advies. Kies er dan wel een waar dat eerste advies gratis is. De schade voor u is er m.i. groot genoeg voor.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Sep 6, 2018 om 12:04
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De bekende smoes, denk dat het toestel niet eens open is geweest of bij onze alom bekende vochtspecialist (Dynafix) is geweest. Het toestel moet dan zo'n half uur onder water gelegen hebben.

Ook het personeel kent hun term "ik ben toch niet gek" zeker voor wat garantie betreft.

Dus bij mediamarkt heb je garantie tot de voordeur.
Nee hoor, de garantie stopt daar direct na betaling aan de kassa. En die staat vaak wel een stuk van de voordeur af.
Mijn advies, zorg dat u het toestel terug krijg, let wel dat het uw eigen toestel is, een laat er een echte vakman naar kijken.
Blijkt het een smoes te zijn of is de vochtschade moedwillig aangebracht onderneem dan juridische stappen.

 De iPhone 7 (Plus), 8 (Plus) en X kun je maximaal 30 minuten onderdompelen tot een diepte van 1 meter. Hierdoor is deze bestendig tegen water, maar niet waterdicht.

bron;

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 6, 2018 om 16:34
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad is dit een goedse tip. Er zijn redelijk veel telefoonwinkels waar men snel een en ander kan nagaan.
Zie dat dan als een advies van een andere expert en leg dat dan schriuftelijk aangetekend voor bij Mediamarkt met daarbij ook een verwijzing naar de wetgeving.

Mediamarkt is onderdeel van het Metro concern waar Makro ook deel van uit maakt. (En Saturn)

Grunnen.
door Grunnen. Sep 7, 2018 om 15:08
509 Antwoorden / Vragen

  • Media-Saturn Holding (eigenaar van elektronicadetailhandels Media Markt en Saturn). Beide ketens tellen in totaal zo'n 1000 winkels in 15 landen en zijn in veel landen marktleider op het gebied van consumentenelektronica. De totale jaaromzet is zo'n 22 miljard euro en hier zijn circa 65.000 medewerkers.

simon55
door simon55 Sep 7, 2018 om 15:14
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Personeel is ook niet gek........................maar getikt

gerbera
door gerbera Sep 7, 2018 om 16:05
7358 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR V1126. 7 SEP. 2018 OM 15:08
313 ANTWOORDEN / VRAGEN

  • Media-Saturn Holding (eigenaar van elektronicadetailhandels Media Markt en Saturn). Beide ketens tellen in totaal zo'n 1000 winkels in 15 landen en zijn in veel landen marktleider op het gebied van consumentenelektronica. De totale jaaromzet is zo'n 22 miljard euro en hier zijn circa 65.000 medewerkers.

En wat heeft de Ts hier aan?
Met deze kennis wordt de Iphone niet gerepareerd.

ou
door oudewouter - Sep 6, 2018 om 13:25
52 Antwoorden / Vragen

t Ja  , wie koopt er nou ook bij die lui van de Mediamarkt. Relatief lage prijzen, maar , inderdaad, voor service moet je er NIET wezen!

Mi
door MichelK1968 Sep 6, 2018 om 14:44
Antwoorden / 1 Vragen

Tja, dit soort reacties zit ik niet op te wachten. Mosterd na de maaltijd zal ik maar zeggen.

Gr
door Grunn1 Sep 7, 2018 om 18:55
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Mediamarkt heeft hier niets mee te maken, zij bewijzen niet dat er interne vochtschade is.

Ge
door Genee - Sep 6, 2018 om 13:56
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zou eens contact kunnen opnemen met Apple support.
https://getsupport.apple.com/

edrick3
door edrick3 - Sep 6, 2018 om 14:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maar wat is nu je vraag? ;-)
Helaas zijn er meerdere klachten over garantie en vocht.

Is een product ondeugdelijk? Dan hebt u recht op een gratis reparatie óf een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Ter info: https://www.klachtenkompas.nl/klachten/intake/je-klacht

marita5
door marita5 - Sep 6, 2018 om 15:59
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@michelk1968 ,

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering , neem dan eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

ro
door ron503 - Sep 6, 2018 om 18:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De Mediamarkt is zeg maar degene die u het slechte nieuws mag gaan vertellen want het reparatiecentrum van Apple bepaald het garantiebeleid. Als er maar iets te vinden is wat een afwijzing van de garantie tot gevolg heeft dan wordt geen reparatie voorstel gedaan maar standaard een refurbished toestel aangeboden voor de prijs van 670 euro. Uw relaas komt me zeer bekend voor want het is bij e.e.a. techprogramma of anderszins in het nieuws geweest onder meen ik de noemer 'Apple verdient twee keer aan de IphoneX, de dure aanschaf en de verkoop van refurbished Iphones omdat Apple weigert de toestellen te repareren'. Ik vrees dat de Mediamarkt weinig voor u kan betekenen want Apple staat er om bekend zo flexibel als een spoorbiels te zijn. De mediamarkt zal vast niet de enige winkel zijn die tegen dit probleem aanloopt maar omdat de Mediamarkt vrijwel de grootste winkelketen is zullen de klachten ook veel meer geventileerd worden. Apple voor de rechter dagen vanwege onterechte afwijzingen van garantie kan alleen slagen als dat collectief kan gebeuren want de gebruikte vochtstrips zullen aan een nader onderzoek onderworpen dienen te worden en als uit dat onderzoek blijkt dat de vochtstrips niet deugen mogen die vochtstrips niet meer voor de afwijzing van de garantie gebruikt worden.

diumenge
door diumenge - Sep 6, 2018 om 19:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En daar zit je dan met je telefoon van ruim 1.000 euro... is door Mediamarkt bewezen dat de vermeende vochtschade door jou is veroorzaakt?

Als je iets koopt, dan heb je recht op een goed product.
Gaat het product binnen 6 maanden na aankoop kapot, dan gaat de wet ervan uit dat het al niet in orde was toen je het kocht. Je hebt dan recht op gratis reparatie of vervanging, tenzij de verkoper kan bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt.

bron

mathijs_b
door mathijs_b - Sep 7, 2018 om 01:30
641 Antwoorden / 77 Vragen

Een Iphone is een dure telefoon.

Garantie geven is ook duur.

Daarom probeert men de garantie te omzeilen met alle mogelijke smoesjes.

Ga er, bij aankoop van een Iphone, gewoon vanuit dat er geen garantie op is.

Ik hoor steeds weer hetzelfde garantie-verhaal.

Om deze reden heb ik zelf  een Samsung gekocht.

gsm
door gsm - Sep 7, 2018 om 09:51
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik zou zelf nooit zo'n belachelijk duur apparaat kopen. Gewoon de goedkoopste nemen, die degelijk aanvoelt en goede specificaties heeft.
Gaat deze stuk dan koop je gewoon weer een andere van het uitgespaarde geld.
Die waterschade is een algemeen gebruikte smoes (niet alleen door Mediamarkt) die voor dergelijke apparaten gebruikt wordt om onder de garantie uit te komen.

panter22
door panter22 - Sep 7, 2018 om 09:55
6599 Antwoorden / Vragen

Als je je toestel terugkrijgt, kijk dan eens op de indicator .Waar dat zit, kijk op:
https://support.apple.com/nl-nl/HT204104

nancy du grand
door nancy du grand - Sep 7, 2018 om 13:04
16 Antwoorden / Vragen

Ik zeg het vaker. Bij mediamarkt moet je alleen kijken en niet kopen.

diumenge
door diumenge Sep 7, 2018 om 13:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat zeg je inderdaad vaker...

ro
door ron503 Sep 7, 2018 om 17:55
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je ooit wel eens iets bij de Mediamarkt gekocht Nancy?

panter22
door panter22 Sep 7, 2018 om 19:09
6599 Antwoorden / Vragen

Waar moet je die spullen dan kopen?

reivi22
door reivi22 - Sep 7, 2018 om 14:15
66 Antwoorden / 0 Vragen

Zij sturen u met een kluitje in het riet.
Koop je zo peperdure iPhone en geven ze niet thuis.
Dat kan toch zomaar niet.
Indien zo,zijn alle klanten vogelvrij voor dit soort dure telefoons.
Hoe moet kun je nu bewijzen dat die vochtschade niet je schuld is.
Dat is onmogelijk volgens mij.
Dus een telefoontje op straat in een flinke bui regen zou al schade kunnen toebrengen aan zo iPhone .
Weg 1200€ zullen we maar zeggen.

Gr
door Grunn1 Sep 7, 2018 om 18:54
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Is toch een algemeen bekend gegeven, vele telefoons worden door een repair center afgedaan als waterschade.

1paul
door 1paul - Sep 7, 2018 om 14:51
3132 Antwoorden / 0 Vragen

terug naar de mediamarkt en aan onder het conformiteits beginsel de koop ontbinden, als deze telefoon, welk waterdicht moetzijn volgens de advertentie teksten, vochtschade heeft binnenin is het een nonconform toestel, laat je niet wegsturen en hou je poot stijf, men heeft jouw dan een niet deugdelijk toestel verkocht!!!

Grunnen.
door Grunnen. - Sep 7, 2018 om 14:59
509 Antwoorden / Vragen

Dat Mediamarkt alle defecten afwijst op grond van vochtschade is onzin,bovendien zijn er ook franchise Media Markten met een eigen beleid . Bij de Apple is het heel goed vast te stellen of de vochtindicater nog wit is.deze zit op een plek waar de simkaart ingestoken is.Dat is ook de plek waar het toestel makkelijk water opneemt na een onderdompeling etc. Een kleine moeite om daar een foto van te maken voor je de telefoon inlevert. Als het goed is maakt MM ook een foto  van je toestel. Het voorkomt een discussie over garantie achteraf. Waterschade valt niet onder de garantie .Een Iphone is waterbestendig ,dus niet waterdicht.Maar als de simkaarthouder hiet goed aangedrukt zit ,komt er direkt vocht in je toestel.

Gr
door Grunn1 Sep 7, 2018 om 18:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Mediamarkt wijst helemaal niks af maar dat doet het repair center waar MM de telefoon heen “ moet”  sturen met de nadruk op moet.

Grunnen.
door Grunnen. Sep 7, 2018 om 20:19
509 Antwoorden / Vragen

Dat staat er dus , maar MM is wel de verkoper en  bepalen zelf of een reparatie onder garantie valt. In dit geval nemen ze vrijwillig de bevindingen van het reparatiebedrijf over.TS heeft niets met de repairbedrijf te maken. MM moet bewijzen dat het door vocht komt bv roestvorming op het moederbord oid.

simon55
door simon55 - Sep 7, 2018 om 15:12
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Geen garantie tot de voordeur zoals u schrijft...................maar garantie tot VOOR DE DEUR

Gr
door Grunn1 Sep 7, 2018 om 18:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Heeft niks met de vraag te maken

Gr
door Grunn1 - Sep 7, 2018 om 16:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wel weer erg dat Mediamarkt hier wederom zwart wordt gemaakt. Mediamarkt is welliswaar de verkoper echter sturen zij de telefoon naar en gecertificeerde repair center en als zijndaar vochtschade constateren en bewezen door een verkleurd vochtpapier in de telefoon kan Mediamarkt hier niks aan doen. Mediamarkt moet op aangeven van het repair center u het slechte nieuws vertellen.
Mediamarkt mag niet eens onder garantie een Apple product repareren,dus kunnen zij niet eens vaststellen dat er vochtschade is dus onterecht dat zij hiervan de schuld krijgen.

Het zijn altijd de zelfde personen die altijd dezelfde bedrijven hier zwart maken. Nee ik werk er niet en heb ook geen aandelen maar wel goede ervaringen met de Mediamarkt. Altijd goed geholpen ook als het om garantie gaat.

ro
door ron503 - Sep 7, 2018 om 18:14
1229 Antwoorden / 0 Vragen

In de link van Panter22 staat precies geschreven hoe Apple de garantie toepast, bij een standaard garantie heb je eigenlijk bar weining garantie maar als je bovenop die 1000 euro ook nog een een uitgebreid garantiepakket afneemt dan weer wel. Een nieuwe Iphone 10 krijg je dan weer niet maar wel kosteloos een refurbished toestel. Zo als ik al eerder schreef Apple zou eens flink aangepakt moeten worden want zij stellen nog steeds een Amerikaans bedrijf te zijn die niet aan de Europese garantierichtlijnen hoeft te voldoen. Webwinkels en ketens zouden de verkoop van Apple producten kunnen boycotten maar dat kost weer klanten.

Grunnen.
door Grunnen. Sep 7, 2018 om 20:28
509 Antwoorden / Vragen

Dat boycotten is nergens voor nodig een winkelier is verantwoordelijk voor de 2 jaar garantie.Dat moet geen probleem zijn ,want die verdient zo'n € 700 op een Iphone X made in China.

ro
door ron503 Sep 7, 2018 om 21:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Apple verdient bakken met geld aan de wanproducten want het zijn meer status producten die qua onderdelen niets meer kosten dan een Chinese imitatie toestel maar die half afgebeten appel laat zien dat je er bij hoort. Winkeliers willen wel graag de garantie verlenen maar zolang Apple geen verantwoordelijk neemt dan houdt het gewoon op want winkeliers gaan het risico niet nemen om bij een Apple wanproduct van om en nabij de 1000 euro die defect is voor een nieuwe om te ruilen. Mijn mening om de producten van Apple te boycotten komt voort uit de manier waarop Apple met zijn klanten omgaat en totaal geen aandacht heeft voor de consument die een Apple product gebruikt.

ja
door jackryan - Sep 7, 2018 om 20:23
1 Antwoorden / Vragen

U kunt gewoon naar een Apple Store. Nederland heeft er drie: Amsterdam, Den Haag en Haarlem. Binnen het eerste jaar na aankoop doet Apple absoluut niet moeilijk. U maakt gewoon een afspraak bij de Genius Bar met uw Apple ID via support.apple.nl en gaat even langs. Vochtschade kunnen ze gewoon repareren en mocht dat niet lukken, geven ze (vaak met een kleine bijbetaling) een nieuw toestel mee.

Vochtschade en waterschade zijn overigens twee verschillende dingen.

mo
door mof - Sep 11, 2018 om 06:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mediamarkt moet aantonen dat het defect door vochtschade en door uw toedoen  is ontstaan.
het defect treedt op binnen 6 maanden na aankoop. Tot die tijd ligt bij electronica de bewijslast bij de verkoper.
Mediamarkt mag de garantie niet weigeren zonder deugdelijke documentatie.

probleem hier is, u moetde rechter inschakelen.