orgelmuts
door orgelmuts Dec 4, 2014 om 22:25
Computers & telefonie

Geen internetaansluiting in huurhuis

Sinds 3 weken woon ik in een huurwoning van Ymere.
Voor die tijd woonde ik in een koopwoning en had ik internet, telefoon en tv bij Ziggo.
Voor mijn verhuizing heb ik bij Ziggo geïnformeerd of ik mijn bundel mee kon verhuizen.
Dat was geen probleem.
Echter 2 dagen voor ik ging verhuizen vertelden ze mij dat het helaas niet mogelijk was, alleen maar tv en telefoon, maar geen internet, omdat er geen internetaansluiting is aangelegd op mijn adres.
Dat moest ik dus met verhuurder, in dit geval Ymere, oplossen.
Ik heb contact gezocht met Ymere, maar die vertelden mij dat het complex waar ik woon al zo lang geleden was gebouwd, dat ze bij de bouw geen internetkabels hebben aangelegd. Dit is echter niet waar. Zij hebben alleen maar gekeken naar de postcode van mijn woning (dat is een aanleunwoning) maar die is veel later erbij gebouwd dan het verzorgingshuis wat dezelfde postcode heeft. Het verzorgingshuis staat er inderdaad meer dan 40 jaar, maar ook daar hebben ze internet, misschien niet in de appartementen, maar wel bij de centrale balie.
Maar ik heb wel internet nodig, ik heb internetbankieren, ik ben koororganist en arrangeer muziekstukken waar ik ook gebruik moet maken van internet.
Bovendien heb ik vele sociale contacten via Facebook e.d.
Als ik op mijn postcode google, lig ik gewoon in het verzorgingsgebied van Ziggo, maar als ik geen aansluiting in mijn appartement heb, dan kan geen een provider voor internet zorgen, lijkt mij.
Is het zo dat Ymere verplicht is om voor een internetaansluiting te zorgen?
Want ik voel er niet zoveel voor om extra kosten te moeten maken om toch op internet te kunnen.
Ik betaal ruim 700 euro huur, terwijl ik een uitkering heb (kan pas volgend jaar huurtoeslag aanvragen) voor zoveel geld mag ik toch wel wat meer verwachten lijkt me.
Momenteel zit ik nu nog op internet in mijn oude woning, maar ik moet voor 8 januari 2015 er uit zijn.
Wat kan ik in vredesnaam doen?
Het kan zijn dat het een paar dagen duurt voor ik kan reageren, want ik ben niet elke dag in de gelegenheid om naar mijn oude huis te gaan.
Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.

22508 24 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2014 om 22:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u dus kabel hebt van Ziggo in uw nieuwe woning, voor tv en telefoon, dan kunt u toch ook internet krijgen?

Er moet ergens een misverstand zijn. Er zijn helemaal geen speciale internetkabels.

mahadma
door mahadma - Dec 4, 2014 om 22:36
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Je kan proberen of je via Tele2 (telefoonstekker = tv, telefoon en internet) wel voldoende mb's vanaf de wijkcentrale overhoudt. Bel eens informatief. Wellicht zijn er ook andere aanbieders via de telefoonlijn. Je krijgt max 20Mb, maar informeer eens.

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2014 om 22:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of zit u op het centrale systeem van het verzorgingstehuis?

gerbera
door gerbera - Dec 4, 2014 om 22:48
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het kan kloppen dat u geen internetaansluiting kan krijgen omdat de tv en telefoon aansluiting vermoedelijk vanaf de huiscentrale van het verzorgingstehuis komt. Dat het verzorgingshuis internet heeft komt omdat de hoofdaansluiting daar binnen komt en via de huiscentrale niet kan worden doorgegeven naar de aanleunwoningen. Of het via de telefoonlijn mogelijk is, is in dit geval ook nog de vraag. Informeer eens in het verzorgingshuis wat de mogelijkheden zijn. Mede omdat beide eenzelfde postcode hebben, en het signaal dus mogelijk vanaf het hoofdgebouw komt, is het volgens mij ook niet mogelijk dat ZIGGO u een telefoon en TV aansluiting kunnen bieden. Immers het hoofdgebouw heeft in dit geval een contract met een van de providers.

sw
door swat1500 - Dec 4, 2014 om 22:54
3763 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 4 dec 2014, 22:36]Of zit u op het centrale systeem van het verzorgingstehuis?

Dat zou inderdaad kunnen betekenen dat u geen internet zou kunnen krijgen.

U kunt wel, als er een normale telefoonaansluiting is, internet "ouderwets" via ADSL krijgen.

Een andere (duurdere) oplossing is mobiel internet.

U kunt niet eisen dat Ymere een internetkabel gaat aanleggen naar uw woning. Daar zou u overigens nog niets aan hebben want waar moet deze aan de andere kant op aangesloten worden.

Wellicht kunt Ymere bewegen een WIFI netwerk aan te leggen t.b.v. de bewoners. Zal echter direct worden aangegrepen om de huur te verhogen.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 4, 2014 om 23:04
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 4 dec 2014, 22:35]Maar als u dus kabel hebt van Ziggo in uw nieuwe woning, voor tv en telefoon, dan kunt u toch ook internet krijgen?

Er moet ergens een misverstand zijn. Er zijn helemaal geen speciale internetkabels.

Tja, dat zou je denken inderdaad, maar het was een of ander technisch verhaal waar ik ook niet helemaal het fijne van weet.
Zowel de tv als de telefoon zit wel bij Ziggo, maar is een collectief gebeuren, vanwege dat ik in een aanleunwoning zit.
Ik kon bijvoorbeeld ook mijn oude telefoonnummer niet meenemen, maar mijn nummer is veranderd.
Als ik naar buiten wil bellen, moet ik ook eerst een 0 draaien.
De kabel die er zit is wel geschikt voor inkomende signalen, maar niet voor uitgaande signalen, daar zit dus de moeilijkheid. (dat is wat ik ervan heb begrepen)

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 4, 2014 om 23:09
632 Antwoorden / 58 Vragen

Nu is het wel zo dat een aantal bewoners gewoon internet hebben bij Ziggo, die hangen dan alleen wel allemaal op dat ene kabeltje van het verzorgingshuis.
Maar toen ik Ziggo belde, zeiden ze dat het niet kon en toen ik vertelde dat er meerdere bewoners wél internet bij hun hadden, zeiden ze: O, maar dan hebben we een foutje gemaakt door dat te doen en die fout gaan we niet nog eens maken. Nou ja, dan vraag ik me toch af...........waar gáát dit over!

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 4, 2014 om 23:12
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 4 dec 2014, 22:36]Je kan proberen of je via Tele2 (telefoonstekker = tv, telefoon en internet) wel voldoende mb's vanaf de wijkcentrale overhoudt. Bel eens informatief. Wellicht zijn er ook andere aanbieders via de telefoonlijn. Je krijgt max 20Mb, maar informeer eens.

Dat gaat helaas niet, ik kan geen bundel nemen, want via het verzorgingshuis krijg ik tv en telefoon via een centrale en die zit bij Ziggo

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2014 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan blijft er niet veel anders over dan een dongel.

tenormin
door tenormin - Dec 5, 2014 om 00:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat je topic huurhuis en aanleunwoning ietwat verwarring kan veroorzaken. Volgens mij, als Ziggo niets kan betekenen, kan je het (slome) ADSL wel ontvangen. Wat ik trouwens al jaren heb. (Maar ik heb geen haast).

diumenge
door diumenge - Dec 5, 2014 om 08:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zoals ik het begrijp heeft de aanleunwoning geen eigen KPN telefoonaansluiting en geen eigen Ziggo kabelaansluiting, en wordt er voor TV en telefoon gebruik gemaakt van Ziggo. De infrastructuur is wel ingericht om telefoon en televisie signaal door te geven, maar niet voor internet. Dat is niet meer van deze tijd, maar zolang ze dat niet aanpassen is een mobiel internet via een dongle of mobiele router de enige oplossing.

hs
door hschoonhoven - Dec 5, 2014 om 12:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt gewoon contact opnemen met Ziggo om te vragen of ze op uw adres internet kunnen leveren. Als zij zeggen van wel, dan zal een monteur zelfs alles aan komen sluiten

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2014 om 13:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hschoonhoven

Misschien eerst even de vraag lezen? Ziggo zegt dat het niet kan.

crewmember
door crewmember - Dec 5, 2014 om 13:31
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Blijkbaar hebben ze bij de centrale balie ergens een router staan die wel internet heeft. En hebben sommige bewoners ook internet via die router. (Net als een bedrijfsnetwerk)

Als je internet wilt zal je dit dus van die router moeten halen, en kan dat alleen als Ymere dat ook wil.

Er liggen blijkbaar al kabels (telefoon/tv) maar die zijn niet aangesloten op een router die internet door kan geven. Eventueel moet Ziggo dit anders komen aansluiten of hardware toevoegen om ook internet over de telefoon/tv kabel te krijgen.

Het kan ook zijn dat dit helemaal niet zo werkt en ieder huis gewoon zijn eigen aansluiting heeft. ligt maar net aan het type gebouw/huis etc. Bij een normale flat heeft iedereen doorgaans zijn eigen internet aansluiting, terwijl bij het bejaardetehuis van mijn oma, alles via een centrale router loopt en er dus maar 1 verbinding met buiten is.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 19, 2014 om 01:15
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=crewmember schreef op vrijdag 5 dec 2014, 13:31]Blijkbaar hebben ze bij de centrale balie ergens een router staan die wel internet heeft. En hebben sommige bewoners ook internet via die router. (Net als een bedrijfsnetwerk)

Als je internet wilt zal je dit dus van die router moeten halen, en kan dat alleen als Ymere dat ook wil.

Er liggen blijkbaar al kabels (telefoon/tv) maar die zijn niet aangesloten op een router die internet door kan geven. Eventueel moet Ziggo dit anders komen aansluiten of hardware toevoegen om ook internet over de telefoon/tv kabel te krijgen.

Het kan ook zijn dat dit helemaal niet zo werkt en ieder huis gewoon zijn eigen aansluiting heeft. ligt maar net aan het type gebouw/huis etc. Bij een normale flat heeft iedereen doorgaans zijn eigen internet aansluiting, terwijl bij het bejaardetehuis van mijn oma, alles via een centrale router loopt en er dus maar 1 verbinding met buiten is.

de bewoners die wel internet hebben, hebben idd een router aangesloten, dat is iets wat Ziggo wel kan, maar niet wil doen, omdat we dan met z'n allen via die ene centrale moeten internetten, waardoor het geheel traag wordt. Ziggo wil dus geen nieuwe bewoners meer aansluiten.
Deze week kreeg ik een brief van de bewonerscommissie waarin stond dat ze in gesprek zijn met Ymere, Ziggo en de PCSOH (de plaatselijke stichting voor ouderenbelangen) maar ze wijzen allemaal naar elkaar en niemand die actie onderneemt.
De bewonerscommissie is van mening dat internet voor ons dezelfde prijs zou moeten hebben als de buurman aan de overkant.
Ik wordt nu op onkosten gejaagd omdat ik geen bundel kan nemen.
Plus dat ik een behoorlijke som huur neer moet tellen elke maand.
Ik betaal wel even ruim 700 euro pm!

tenormin
door tenormin - Dec 19, 2014 om 01:31
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dan gewoon via vaste telefoon (al eerder aangegeven) als Ziggo en de rest niet wil/kan meewerken, een ADSL aansluiting nemen. Dat je ruim €700,00 gaat betalen schreef je in O.T dus dat is geen verrassing. Is poepie vervelend dat je geen eigen aansluiting (tot zover) kan krijgen, maar je weet dit alles in de toekomst best wel op te lossen. Doortastend blijven is immers je credo!

door 1953 - Dec 19, 2014 om 02:42
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ga kijken voor een alternatief, zoals KPN of Fiber (glasvezel)?

Dus u wordt duidelijk van het kastje naar de muur gestuurd v.v.

door 1953 - Dec 19, 2014 om 02:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zodra er een abonneeovernamepunt is in uw meterkast en van daaruit een binnenbekabeling naar de woonkamer het kabelaansluitpunt zich bevindt, dan is m.i. wel internet mogelijk vanuit die aansluitpunt.

Naast de nog analoge televisie van ZIGGO moet u minstens ook het digitale ZIGGO alles-in-1-basis kunnen nemen. Als alles-in-1 wel mogelijk is en u bent abonnee alles-in-1 dan zit sowieso internet (minimaal 30/3) in het pakket. Kan mij niet voorstellen dat er geen internet mogelijk is.

Maar ja...met onwillige honden valt slecht hazen te vangen!

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 21, 2014 om 23:21
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 19 dec 2014, 02:42]Ga kijken voor een alternatief, zoals KPN of Fiber (glasvezel)?

Dus u wordt duidelijk van het kastje naar de muur gestuurd v.v.

Ik wordt liever naar een kastje áán de muur gestuurd ;-)
Op zich overigens geen problemen met het draadloos internet, mijn dongel werkt prima.
Maar ik vind het gewoon oneerlijk dat mijn buurman aan de overkant van de straat wel gewoon een bundel kan nemen en ik niet.
't Is in weze meer een principekwestie.

pi
door pieterwolters - Dec 22, 2014 om 09:57
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien TV en televisie kennelijk door de beheerder van de aanleunwoningen wordt geregeld, zou het niet meer dan normaal zijn dat die organisatie ook fatsoenlijk internet gaat verzorgen. Geen internet is niet meer van deze tijd. En er zijn genoeg mogelijkheden om dit te realiseren. Ze zouden bijvoorbeeld wifi hotspots kunnen neerzetten, zodat iedere bewoner gebruik kan maken daarvan. En dat het te langzaam wordt als er teveel mensen op zitten is ook kul: dat is een kwestie van een fatsoenlijke verbinding aanleggen naar buiten toe. Het is allemaal niks nieuws, Ymere is blijkbaar gewoon een erg ouderwetse organisatie.

ro
door ron530 - Dec 22, 2014 om 10:38
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als Ziggo tv signaal kan leveren moet ook internet mogelijk zijn. Uit een later relaas blijkt dat tv en telefoon centraal geregeld zijn en er op uw adres geen zelfstandige aansluiting is, verhuizen van het oude naar het nieuwe adres is dus niet mogelijk. Als u buiten de contractperiode bent kunt u Ziggo opzeggen. Ik lees dat bewoners wel internet hebben middels het interne netwerk van het hoofdgebouw wellicht kunt u daar tegen vergoeding op aangesloten worden draadloos danwel bekabeld. Dat u snelheid verliest is niet juist, binnen het bedrijf waar ik werk zijn om en nabij de100 pc's op het interne netwerk aangesloten die voor internet gebruik maken van UPC en vrijwel geen snelheidsverlies hebben.

orgelmuts
door orgelmuts - Oct 23, 2015 om 11:26
632 Antwoorden / 58 Vragen

Nee maar, vorige week heb ik een brief gekregen van Ymere.
We krijgen allemaal een wifi-modem!
Niet dat mijn dongel niet goed werkte, maar dit werkt toch echt een stuk prettiger.
Inmiddels internet ik sinds een paar dagen via het modem, en het bevalt prima!
Eind goed, al goed.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2015 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op vrijdag 23 okt 2015, 11:26]Nee maar, vorige week heb ik een brief gekregen van Ymere.
We krijgen allemaal een wifi-modem!
Niet dat mijn dongel niet goed werkte, maar dit werkt toch echt een stuk prettiger.
Inmiddels internet ik sinds een paar dagen via het modem, en het bevalt prima!
Eind goed, al goed.

Mooi, en nu nog uw spaargeld terug. Twee zorgen opgelost.:-))

orgelmuts
door orgelmuts - Oct 23, 2015 om 14:13
632 Antwoorden / 58 Vragen

@tijger1

Haha, ja zeg dat, wat zal ik weer lekker kunnen slapen zeg!