wi
door willemijn2 Apr 6, 2004 om 12:24
Computers & telefonie

Geld terug

Mijn dochter van 15 koopt een telefoon bij Belcompany voor 100 euro. Na drie dagen is deze al defect; het scherm doet het niet.De verkoper wil geen geld teruggeven, alleen omruiling voor een ander toestel, desnoods ander merk. Wij zijn het daar niet mee eens en willen geld terug. Wij menen, dat de consument recht heeft op geld teruggave. Ook al staat op de bon duidelijk dat er geen geld terug wordt gegeven.

602 7 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ymca_1
door ymca_1 - Apr 16, 2004 om 13:11
63 Antwoorden / 0 Vragen
0

Wettelijk hoeft het bedrijf je geen geld terug te geven. Art.22 lid 2 van boek 7 van het burgelijk wetboek geeft aan dat je recht hebt op geldteruggave, wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden. De verkoper biedt netjes een nieuw/ander toestel aan en je dient dit te accepteren.
Wat je wel kan proberen is de koop te ontbinden als je dochter het alleen gekocht heeft. Personen onder de 16 jaar mogen namelijk niet zelfstandig een overeenkomst sluiten. Je kan als ouder de koop dan laten ontbinden. Ben je al bij de winkelier geweest, dan heeft dit geen zin, daar je hebt aangegeven wel met de koop eens te zijn, maar niet met het product...

Succes!

wi
door willemijn2 - Apr 16, 2004 om 13:11
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bedankt voor je antwoord. Ik heb wel aangegeven dat ik het niet vind kloppen dat ze zomaar een telefoon van 100 euro aan een meisje van 15 verkopen. De verkoopster antwoordde dat het voor ondoenlijk was om iedereen een legitimatie te vragen. Mijn dochter is heel klein voor haar leeftijd, dus het had voor de hand kunnen liggen, dat ze nog te jong was.

ar
door arodrquin - Apr 16, 2004 om 13:11
18 Antwoorden / 0 Vragen
0

Probeer het nogmaals op grond dat zij een minderjarige is en ze de telefoon aan haar niet zomaar hadden mogen verkopen.

wi
door willemijn2 - Apr 16, 2004 om 13:11
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ik wil nog even vertellen wat ik wijzer geworden ben. Ik heb mijn rechtsbijstandverzekering om info gevraagd en uitgebreid antwoord gekregen. HEt is een dubieuze zaak; formeel gezien moet Belcompany de koopovereenkomst ontbinden, maar aangezien het tegenwoordig gemeengoed is, dat tieners dit soort apparatuur kopen, zal dat moeilijk zijn.
De rechtsbijstand verleent pas bijstand v.a. 220 euro, evt. kunnen wij een deurwaarder inschakelen, maar daar zijn ook kosten aan verbonden. M.a.w. we hebben als ouders maar te slikken. Rechtsbijstand adviseerde om deze zaak via de verschillende consumentensites in de publiciteit te brengen, omdat meer ouders dit probleem kennen. Ik heb ook Trosradar een mailtje gestuurd in de hoop, dat ze hier eens aandacht aan schenken. ONdertussen hebben wij toch maar een ander toestel opgehaald, zelfs dat was al een hele goede service van de zaak vond de verkoopster. Formeel hoeven zij dat ook niet te doen. Zij vinden mij waarschijnlijk maar een zeurmoeder. Als ik het er niet mee eens ben, dat mijn dochter zo'n grote uitgave doet, dan moet ik haar geld maar afnemen. Wij balen van deze manier van handelen!

si
door sisqi - Apr 22, 2004 om 08:52
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

BelCompany staat wel degelijk in haar recht.


HEt is zo dat bij eendefect toestel eerst herstel door de verkopende partij mag worden aangeboden. Daarnaast is de vraag of het display defect is als gevolg van een productiefout of door verkeerd gebruik van uw dochter.


En verder is het zo dat jongeren van 15 jaar inderdaad allemaal al mobiletjes kopen. Omdat het "gewoon" is heeft Belcompany niets verkeerds gedaan.

ja
door jappie10 - Apr 22, 2004 om 11:25
7 Antwoorden / 0 Vragen
0

Formeel hoeven ze niets meer voor u te doen alhoewel ik het minderjarig aspect wel vind wegen.


Ik werk zelf in een telefoonwinkel. Bij ons is het binnen 8 dagen ruilen of geld terug. Als de telefoon kapot is, dan doen wij dit ook. Wat ik echter in het verhaal mis is het feit of die telefoon door uw dochter kaduk is gemaakt of dat het een fabrieksfout betreft. Bij het eerste snap ik het standpunt van de Belcompany, bij de tweede situatie zou ik het gewoon omruilen.

sunset_1
door sunset_1 - May 3, 2004 om 21:29
265 Antwoorden / 22 Vragen
0

beetje laat, maar toch een reactie. Denk dat er met mij veel collega's zijn die dit probleem kennen. Dochter koopt telefoon, moeder is het er niet mee eens of, zoals in dit geval, toestel is kapot. Iedere telefoonzaak geeft op z'n kassabon duidelijk aan dat mobiele telefoons en prepaidkaarten niet terug genomen worden. Of iemand nu 15 of 51 is maakt geen moer verschil.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Jo
Johnni73 - Feb 25, 2024 om 14:11
Geldzaken & recht

Verplicht verhuizen na grondige renovatie

Ik moet verplicht verhuizen binnen 1 jaar, echter ben ik meer gaan verdienen en ben ik gaan samenwonen, dus volgens de woningbouw verdien ik nu teveel voor een sociale huurwoning, ook krijg ik geen urgentie, dus een ander huis vinden in dezelfde buurt gaat niet meevallen, ook zal ik een veel duurder huurhuis moeten gaan zoeken. heb je nog rechten in deze situatie ?, want zij willen mij hier weg he ... Lees meer

Vl
VloertjeVanKwantum - Sep 28, 2024 om 21:24
Geldzaken & recht

Kwantum vloer

Hallo,

Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde ... Lees meer

GK
GKHB - Sep 29, 2024 om 06:47
Huishouden & energie

Oxxio: Verbruik gas = Eindstand - Beginstand + factor?

Op mijn jaarnota staat een verbruik van 431 m3 gas. Nu hou ik zelf de meterstanden bij, en kom uit op een verbruik van 422 m3 gas. (Meterstanden kloppen). Dit heb ik teruggekoppeld met Oxxio. Hun reactie:   Wat vervelend dat dit gebeurd is op de jaarnota. Ik heb het voor je nagekeken en dat heeft te maken met de factor waarmee het gas wordt berekend. Dit gebeurd altijd op de jaarnota en de fac ... Lees meer